Radium Instruments

Takk @Preacher for heads up.
Det er ikke overraskende å finne denne tråden! Jeg ville laget den selv og jeg hadde lagt 10 000 kroner på bordet for en klokke som "aldri" kom.
Radium Instruments er ikke borte. Hjemmesiden er nede, det skyldes den som opprinnelig hjalp til å få den opp, før min tid, og hvem som eier hvilken konto. Den kommer opp igjen.
Du skal vite at Radium Instruments ble til ut fra Thomas Mallings brennende ønske om at noe skulle finnes på markedet, fordi det er så langt fra det alle andre lager! Han fikk de første klokkene laget med Sea-Gull urverk, gjennom kontakter i forskjellige fora på nettet. Det hadde seg slik at det sitter en fyr i USA som heter Joe. Han har en cnc maskin, og han har produsert alle kassene til dato. De første klokkene støtte på en del problemer, og Thomas kom helt tilfeldig til meg for hjelp. Etterhvert ble det klart at vi to kunne samarbeide om Radium. Han ER Radium, jeg lager Radium. De originale klokkene har nå fått ETA urverk, og alle nye etter at jeg kom inn i bildet.
Plutselig ble det stille fra Joe, etter at vi har forhåndsbetalt et stor forsendelse med kasser og glass. Først da ble det klart for meg hvor skjør denne kontakten er! Jeg har bare en e-post adresse, og knapt etternavnet på fyren! Det er flaut og kritisk, og det er uprofesjonelt.
Nå er Joe tilbake på overflaten, og vi forventer kasser fra ham, men vi vet ikke når! Jeg har lyst til å sette meg på et fly, men som noen har lest i VG, er det ikke bare Radium jeg holder på med for tiden.
I mellomtiden har vi laget nye CAD tegninger av Radiums kasser og vi har fått kontakt med et selskap i Norge som kan produsere i så pass liten skala som vi har behov for. Vi er snart klare for å la Joe gå.

Siden starten i mitt verksted har jeg hatt ALT FOR MYE Å GJØRE! Jeg har druknet i arbeid.
I den situasjonen følte jeg at jeg hadde to valg; enten takke nei til de fleste oppdrag som kom, eller å få inn flere folk.
Jeg valgte det siste, og vi teller i dag fem i verkstedet. Det rare er at jobbene fortsetter å strømme inn! Vi er i ferd med å overta 105 kvadratmeter til nytt verksted, nettopp denne uka, og i løpet av 2017 planlegger vi å være syv personer i sving; fem urmakere og to lærlinger.
Du må gjerne kalle dette useriøst eller overmodig, men jeg har valgt dette av kjærlighet til faget. I tillegg, når du kommer inn til oss, treffer du urmakeren direkte. I Oslo er det få bedrifter som tilbyr sånn type urmakertjeneste. Vi skal øke og vi skal møte deg som kunde, med et godt apparat, og det tar tid å bygge. Jeg var ikke klar over at jeg skulle starte alt dette, da jeg sa opp en fast jobb i staten for fire år siden, i mars 2013. Dette er nytt for meg alt sammen!
I de nye lokalene på Lilleborg vil det bli mye nytt, og du som kunde kommer inn i et gammeldags verksted med apparatene stående fremme. Som et museum i drift. Bak en glassvegg skal det "moderne" verkstedet ligge, der er det adgang forbudt for kunder, og der er vi effektive. Butikken i Bentsebrugata skal fortsatt huse en urmaker, men det blir noe mer klokkebutikk. Der blir det også inn- og utlevering av klokker for verkstedet på Lilleborg.

Tilbake til Radium, som ikke har noe med Urmaker Erik Sutterud AS å gjøre. Dette er et bi-prosjekt, og et jeg er så stolt av å få ta del i! Jeg har for øyeblikket tallskiver til alle som har bestilt, og jeg har urverk, visere og kroner. Jeg mangler bare kasser! Så fort jeg får disse inn, vil jeg kunne ferdigstille ca to klokker pr uke, eller fler. Da får vi hodet over vannet, og vi kan løfte blikket igjen. Noen har kanskje også fått med seg at vi har en stor gruppe som ønske å legge en bestilling på 30-50 Radium-klokker. Vi er forberedt på å lage aksjeselsap, øke volumet og vi ser en lys framtid der borte!
Jeg håper du kan ha tillit til meg og oss! Hold ut, du blir ikke lurt og du får klokken din :)

Hilsen Erik
 
Dette er likt, Erik, @Arcticboy!
Han har hjulpet meg flere ganger og jeg har alltid vært fornøyd! Ingen grunn til å tvile på det.

Jeg gleder meg til å se bildene av den nye klokken når den kommer, @MagnusPanerai!

8
 
  • Liker
Reaksjoner: Arcticboy
Kjekt å høre! Mye ur-entusiasme å spore :)
Men: Du/dere MÅ være vesentlig flinkere til å svare folk innen rimelig tid. Særlig dem som har betalt et sekssifret forskudd. Da kan du/dere ikke bare stikke hodet i sanden i x antall måneder. At det er mye å gjøre holder ikke. Manglende svar betyr mye dårlig PR. Og det vil være berettiget, uansett hvor gode intensjonene er. Så skjerpings der og lykke til!

Edit: Femsifret forskudd ;)
 
Jeg har ventet i over tre år på min Sabotør... Jeg og tre kompiser var vel av de første som bestilte og betalte. Det eneste vi har fått er en til to e-poster i året med unnskyldninger. Ingen svar på tlf, sms eller mail fra hverken Erik eller Thomas. Vurderer politianmeldelse nå...
Spesielt irriterende da folk som har bestilt etter oss har fått sine.
 
Jeg har ventet i over tre år på min Sabotør... Jeg og tre kompiser var vel av de første som bestilte og betalte. Det eneste vi har fått er en til to e-poster i året med unnskyldninger. Ingen svar på tlf, sms eller mail fra hverken Erik eller Thomas. Vurderer politianmeldelse nå...
Spesielt irriterende da folk som har bestilt etter oss har fått sine.
Tolmodige karer.

Latterleg uansett grunn IMO.
 
  • Liker
Reaksjoner: oenger
Jeg har ventet i over tre år på min Sabotør... Jeg og tre kompiser var vel av de første som bestilte og betalte. Det eneste vi har fått er en til to e-poster i året med unnskyldninger. Ingen svar på tlf, sms eller mail fra hverken Erik eller Thomas. Vurderer politianmeldelse nå...
Spesielt irriterende da folk som har bestilt etter oss har fått sine.
@Arcticboy
 
Hele opplegget er helt latterlig. Hadde ikke tatt i mot en Radium om jeg så hadde fått den kastet etter meg. Radium er ødelagt for meg.. Har fortsatt ikke fått min, og prøver nå å heve kjøpet. Det gikk til og med så langt at jeg satte meg i bilen å kjørte inn til Oslo. Så dum som jeg var, glemte jeg å sjekke om det var åpent hos Erik på lørdag, for det var det jo ikke.
 
  • Liker
Reaksjoner: Sral
Det er ca 1 år siden jeg bestillte en sabotør klokke, jeg fikk bestillingsbekreftelse dagen etter og spørsmål om hvilken type reim jeg ville ha. Har ikke hørt noe siden. Har sendt flere mailer ,prøvd og ringe uten noe svar. Jeg skjønner at det kan bli problemer med levrandører og slik, men da er det mye bedre og opplyse kunden om det og ikke ovrse alle hendvendelser.
 
Det er ca 1 år siden jeg bestillte en sabotør klokke, jeg fikk bestillingsbekreftelse dagen etter og spørsmål om hvilken type reim jeg ville ha. Har ikke hørt noe siden. Har sendt flere mailer ,prøvd og ringe uten noe svar. Jeg skjønner at det kan bli problemer med levrandører og slik, men da er det mye bedre og opplyse kunden om det og ikke ovrse alle hendvendelser.

Ja, han er flink til å overse henvendelser. Leverte en Omega i begynnelsen av juni for noe han kalte et enkelt glassbytte hvor den skulle vært ferdig uken etter. Ukene gikk, jeg forsøkte å kontakte han per telefon flere ganger, tre mailer og ingen respons. Da jeg kom tilbake fra ferie i starten av august forsøkte jeg igjen til ingen nytte. Dro derfor innom og spurte etter status. Fikk beskjed etter at han bak kassen ringte urmakeren om at den var under arbeid og maks en uke så kunne den hentes. Han bak kassen sa at klok av skade kunne jeg pålage meg 14 dager. Dette er nå nesten 3 uker siden.

Dette er litt ut av kontekst i forhold til tråd, men viser litt til dårlig struktur og rutiner som sikkert kan overføres og forklare hvorfor leveransen av Radium er såpass forsinket og så mye rot. Bedre med noe info enn å la folk vente og bli irriterte. Jeg kommer iallefall ikke til å anbefale og bruke denne urmakeren ved neste korsvei. Det fins andre alternativer som er bedre og mer særiøse. Jeg føler med dere som har bestilt og ventet lenge...
 
Sist jeg var innom så prata vi litt om det, og da fikk jeg inntrykk av at hele Radium-prosjektet var lagt på is og at det var uvisst i hvilken form det ville gjenoppstå.. Det virka som at det var kasse-fyren i USA som var årsaken.