procard?

Låne penger du strengt tatt ikke har på kredittkort/forbrukslån??? For å kjøpe deg en Omega, som stuper i verdi dagen du tar den med ut av AD? Seriously, hva skjer med det? Skal du ha fet klokke bør du ha råd til det.

Hørte om en kis som tok opp 60k i forbrukslån for å kjøpe seg en ekte diamant-bling å ha i øret. Det ble ledd av, høyt og lenge. Av alle.

Sorry ass.
 
Procard

Noen her som har erfaring med procard?
vurderer dette i stedet for og vente ett par tre mnd, nye omega po lysten er blitt for stor;)

NEIIIIIIIII !!!!!!!!

Stay away,
skjønner det er fristende, men jeg synes det er en dårlig ide.

Hadde det vært noe som er 100% nødvendig, hadde jeg stemt ja,

Spar til du har cash, hvis du har den gulroten forran deg er det (kanskje) lettere å begrense forbruket
nå som du sparer til noe spesifikt og ikke en generell buffer, eller noe annet.

Jeg synes det er sundt at de yngre skal være i opposisjon, men ikke i denne saken.
(Beklager at jeg spillte alderskortet, men jeg føler det er på sin plass....)

(( Jeg skjønner jeg begynner å bli gammel/etablert når jeg argumenterer slik.))

Uansett, jeg ønsker deg lykke til med ny klokke om noen måneder, når korterm-sesongen starter.....
 
Hvis det er rentefritt og null gebyrer sier jeg kjør på…. Faktisk så lønner det seg hvis du putter de pengene ett annet sted i mellomtiden

Spørsmålet er vel om hvor god selvdisiplinen du har?
 
Låne penger du strengt tatt ikke har på kredittkort/forbrukslån??? For å kjøpe deg en Omega, som stuper i verdi dagen du tar den med ut av AD? Seriously, hva skjer med det? Skal du ha fet klokke bør du ha råd til det.

Hørte om en kis som tok opp 60k i forbrukslån for å kjøpe seg en ekte diamant-bling å ha i øret. Det ble ledd av, høyt og lenge. Av alle.

Sorry ass.

Er dette det værste du har hørt om? To tidligere kollegaer av Boenna_69 og meg (fra den gang vi jobbet i samme sjappe) lånte penger hos Cresco til henholdsvis laptop og nye SILIKONPUPPER. det var tider det. :D
 
Jeg møtte en type som tok lån med sikkerhet i huset til sine foreldre så han kunne kjøpe seg en Ducati til nesten 700.000 kr. Ja, han lånte hele beløpet.
 
+1

Jeg legger av litt penger innimellom når jeg har litt ekstra. Det kan ta en stund, av og til år før jeg har råd til det jeg vil ha;)

P1010709.jpg


Kjøpte du av Johnny idag? :) gratulerer!
 
Kjøpte du av Johnny idag? :) gratulerer!

Nei, klokken har jeg hatt i snart 3 år (ellers takk), jeg ville bare illustrere at jeg må spare leeeenge for å få råd til det jeg vil ha. Men kanskje ikke fullt så lenge som sedlene skulle tilsi, selv om det føles slik.
 
Nei, klokken har jeg hatt i snart 3 år (ellers takk), jeg ville bare illustrere at jeg må spare leeeenge for å få råd til det jeg vil ha. Men kanskje ikke fullt så lenge som sedlene skulle tilsi, selv om det føles slik.

Flotte sedler! Alder?

Edit: haha, det står jo på. Skjerpings!
 
Første, og da mener jeg virkelig første steget til å få en bedre økonomi er å sørge for at du kan tåle uforutsette hendelser. For de skjer. Du må med andre ord forutse det uforutsette. Uansett, dette gjør man ved å spare opp og bygge en buffer.

Det høres så drøyt kjedelig ut, men du vil ikke bli han som må låne penger av kamerater for å kjøpe ny vaskemaskin den dagen den ryker - og det vil den gjøre. Du er enda mindre interessert i å dekke opp vaskemaskinen gjennom Cresco.

HVa har dette med procard å gjøre?

Jo, at du ikke vil bruke penger du ikke har, alle utgifter du har i måneden bør du på det sterkeste forsøke å få til at kun er nedbetaling av lån, toppen tre stk - hus, bil og studier.

Alt annet skal man normalt sett klare å ta ved hjelp av tålmodighet og sparing.

Når man har kontroll på dette er det så veldig mye enklere å budsjettere og spare opp til hva man ønsker seg.

Ps husk at du ikke trenger en klokke selv om det kjennes slik ut. Det er en helt meningsløs gjenstand :).
 
Nå satt jeg kaffen i halsen her, meningsløs gjenstad":p vasker heller opp for hånd med po på armen:p
 
Da ville jeg tatt en reality check. :p
En skal lete en stund etter noe mer meningsløst enn en dyr klokke.

Og bare glem det som ble sagt om alderskort etc her inne. Vi er flere unge studenter her inne, samtlige av oss sparer hardt og lenge før vi kjøper.

For meg er unødvendig dyre hobbyer noe man bedriver med penger som er til overs når faste utgifter er under kontroll og bufferen er på plass.
 
Nå satt jeg kaffen i halsen her, meningsløs gjenstad":p vasker heller opp for hånd med po på armen:p

Med et hederlig unntak av 911'en min er nok Rolexene og Omegaene det mest meningsløse jeg noen sinne har kjøpt for penger.

(Meningsløst = ting jeg fint kan leve uten, men er veldig glad for at jeg har)
 
Hvis du f.eks har 40' på konto til klokkebruk. Og du kjøper på protid eller annet avbetalingssystem. Så kan jo dette lønne seg hvis du vet du kan betale innen tiden og eventuelt få avkastning på pengene et annet sted i mellomtiden. Sikkert ikke store summene. Men mer enn 40'.

Nå skal det sies at tilbydere av avbetalingssystem tjener penger på dette og man oftes kan slippe gebyrer.
Kjøper du klokke cash 40' så koster det butikken litt å veksle inn dette.
Kjøper du på kredittkort eller bankkort må butikken betale noen % til kortsteder.
Kjøper du på avbetalingssystem sparer du butikken for gebyrer + at de gjerne får penger for at du etablerer avbetaling. Samt at de får %ene som ellers skulle gått til Visa/MasterCard etc.

Min konklusjon er at det er vinn/vinn for begge parter hvis avbetaling ikke har for store gebyrer.