Planer for 2014?

Vel, da kom Speedmasteren før nyttår så da forsvinner den fra 2014-planene ;)

Det som da ligger i planene er en Rolex (har enda ikke klart å bestemme meg 100% for modell), et par billigklokker å skru på, kanskje en eller annen dressklokke (selv om jeg synes Movadoen taklet jobben fint i jula) og dersom pengene strekker sikler jeg også etter en Panerai, men den må nok muligens vente litt :)

Rolex 16710 er i hus :)
sxVs8hh.jpg


Panerai 351 er i hus :)
jvLXRdh.jpg


Schaumburg Perpetual MooN ble kjøpt inn som dressklokke, men jeg innser at den nok egentlig er litt for stor for å være en fullverdig dressklokke. Den får heller få rollen som WIS-klokka ;) Planen om dressklokke videreføres derfor inn i 2014 (nå med mål om gull).
aR86Zmr.jpg


Og jaggu sitter jeg med en billigklokke på armen akkurat nå som jeg har tatt full service på ;)
WmHz1Kj.jpg



Alt i alt gikk planene mye bedre enn forventet :)
 
Redigert:
Mine planer for 2014 er og bremse opp litt,samt ikke bruke så mye horologisk tid på nettbrett,pc og mobil.

Tiltak #1 er og avstå fra underforumet Salon Prive'(forum for støttemedlemmer)der ville ideer og næring til flippesyken brygges,samt at SP oppleves litt sånn Upper Class (horologisk) sett fra mitt ståsted:confused:
Syns faktisk det er trist og forlate SP :(, men det et nødvendig onde/grep for og prøve og finne litt tilbake til gleden med og EIE et ur,ikke flippe over en lav sko.
Ergo blir ikke jeg støttemedlem 2014.

Tiltak #2 er og kun ha en,max to klokker og fokusere på disse.

Om jeg lykkes,for tiden vise:)

God Jul kjære venner.

Mvh
Phenix

Er nesten i mål med planen nå. Har redusert aktiviteten og antall klokker ned mot nærmest null ! Blir og jobbe videre med planen,og kun sporadisk poste/lese her inne.
Når tiden byr seg,- og i kombinasjon med at det er høstet nok delmål. Da er vi plutselig 100% med igjen:)

God Jul kjære venner og uvenner,dog i undertall :)
 
Redigert:
Målet er Aqua Terra 8500 og en Black Bay. Det er en realistiskmålsetning i hvert fall

Jah, gikk ikke akkurat slik da. Kunne dog fort blitt det.

I stedet ble det en Birthyear Sub og Chris Ward Jump Hour.

Så da sier vi AT8500 og BB i 2015? :cool:

Nah, blir nok ikke det. Kanskje en av de. Det som er sikkert og visst er at ønskelisten har økt i 2014!
 
Patek Nautilus 5711 er bestilt og ventes muligens allerede i Q2, men senest innen sommeren. Ellers har jeg altfor lenge lett etter en fin plexi pepsi (med jubilee-lenke), det håper jeg å få på plass i løpet av året. I det siste har jeg også fått øynene mer og mer opp for JLC reverso tribute 1931, men jeg har allikevel ennå ikke helt klart å overbevise meg selv om å ta det siste steget. Kanskje, kanskje jeg greier det iløpet av 2014.

Oppsummeringen når året nærmer seg slutten er at 2 av 3 klokker i hus ikke er så verst. Jeg klarte til slutt å manne meg opp og kjøpe JLC T1931 og er svært fornøyd med det. Pateken er snart åtte måneder gammel og er kommet for å bli. Litt skuffet er jeg over å ikke ha klart å få i hus en strøken Rolex 1675 i løpet av året. Det har vært noen muligheter, men enten har prisen vært feil eller så har den såkalte "patinaen" ofte bikket over til det jeg heller kaller "jordslag". Satser på mer flaks i 2015.
 
Hvorfor er det ikke flere som beholder klokkene de kjøper? Dvs. det at man kjøpte DEN klokka har jo en historie - så hvorfor ikke bare beholde klokkene man kjøper fremfor å flippe dem rundt som vekslepenger. Seriøst ment.

Ved å beholde klokkene får jo klokkesamlingen en historie, fremfor å være et bilde på andres brukte klokker. Hvorfor vil man egentlig ha andres historie på egen arm? Man bør lage sin egen historie. :)

Har delvis fulgt mitt eget råd - og delvis ikke. Ikke så overraskende egentlig, siden det å gi andre råd er det letteste i verden - men følge dem selv er ikke alltid så lett. :eek:

Brukte vs. nye
Har kjøpt 4 brukte R-er i år (14060M, 14060 og 16570 og 16750) og 3 nye (216570, 116710BLNR, 114060).

Flipping
...og flippet kun 1 av de brukte (14060M) jeg hadde to av og selvsagt ikke flippet noen av de nye.

Så slikt sett så følger jeg meg mitt egent råd sånn noenlunde. :)
 
Ble hverken Explorer eller Pepsi på meg, men har vært innom en del nye dette året. Har klart halvveis å slå meg litt til ro med Breitling Avenger, Rolex date og Longines, som er i boksen per dags dato. Målet for 2015 er å få inn en mer dressy klokke med hvit skive. Er midt oppi leilighetssalg, og resultatet der vil avgjøre hvilken prisklasse jeg kan legge meg i:)
 
Går inn i året med fem ur i boksen, feb+mars i perm. uten lønn for studier og bryllup skal efter plan holdes enten sent 2014 - tidlig 2015.


Egen del - spinke, spare, gnukke og med litt flaks omrokkere i boksen med en (eller fler) inn en (eller like mange) ut så jeg fortsatt har fem. 2015 derimot kan ikke komme fort nok :cool:

Spinke å spare my ass ... Seamaster-C og Black Bay inn, så dette gikk vel ikke helt som tenkt
 
Min plan for 2015 er at det finnes ingen plan. Her styres det meste etter innfallsmetoden. Hadde hatt lyst til å prøve Skydweller.



Oppsummert fra 2014:


Klokker jeg digger som jeg vil ha inn igjen:


Sinn U1
Omega Seamaster 300m standard blå keramisk udødelig klassiker
Gode gamle 116610LN. Har prøvd meg på LV 7-8 ganger, men liker svart bedre.


Det må alltid helst vært en Patek i samlingen. Det jo bare det som blir brukt i praksis hver dag når alt kommer til alt. De andre blir bare liggene, så det er jo en tankevekker også.
 
For min del startet 2014 med noen få quartzer liggende i en skuff, og ingen post i denne tråden. Hadde en Citizen eco-drive jeg gjerne brukte på jobb, og et par rimelige quartzer jeg ikke hadde fått brukt på en stund da batteriene var døde og jeg ikke hadde fått somlet meg til å bytte. Klokkeinteressen har alltid vært der, men hadde aldri tatt spranget ut i det. Så fikk jeg en datter i januar og tenkte at det var en perfekt anledning til å hoppe ut i mekanisk-verden for å ha en litt staselig klokke som på en måte var "hennes". Siden har det vært en del klokker, men jeg har holdt meg i det jeg mener er rimeligsjiktet. :)

JS Watch Co - Frisland Classic: Perfekt "dressy" klokke som samtidig har størrelse til å bæres i andre sammenhenger. Samtidig har jeg personlig møtt urmakeren som bygger dem og de som driver firmaet. Fikk til og med rotoren gravert, så denne kan aldri selges.
Citizen - Eco-Drive Chronograph: solgt igjen asap. Titan og skranglete bezel - føltes billig og dårlig, og utrolig tungvindt å bruke alle funksjonene. Tulleklokke.
Seiko - Solar Dive SSC017: solgt etter et par mnd. Nå angrer jeg meg og tenker nesten jeg skal ta den inn igjen. Det bare irriterte meg så utrolig at det var en subdial for tjuefiretimersvisning som ikke var uavhengig av timeviseren. Tullete! Nei nå har jeg ombestemt meg igjen, den skal aldri inn igjen.
Certina - DS2 Chronograph LE: Det nye Precidrive quartzverket fra ETA. Termokompensert, uavhengig timeviser, kronograf med 1/100 sek (en egentlig unyttig, men svært morsom funksjon). Ser smashing ut, perfekt størrelse, alltid rett tid. Må jo bare ha en sånn i boksen. :)
Lüm-Tec - B18: "Måtte bare" ha en bronseklokke i diverkategorien. Klokke som ser bedre ut jo "verre" den blir. Fantastisk Lume.
Seiko - Hvit Stargate og Glossy Diver: Flotte ur til prisen, men solgt igjen relativt fort. Angrer litt fortsatt, men må prioritere...
Christopher Ward - C9 Chronograph LE og C65 Trident Classic: C9'en har en flott blå skive og et layout som er det nærmeste jeg har sett den fantastiske IWC Laureus som er et av drømmeurene. C65 kjøpt som et ur som kan være ganske dressy på lær samtidig som det kan dresses ned med lenke. Jack of all trades, King of none. Men det er greit til den prisen.
Longines - Classic Conquest Chronograph: Det er noe eget med kolonnehjul, og når det sitter i det uret som er kanskje det peneste jeg har sett som samtidig selges til en rimelig penge så var valget enkelt. Den eneste sammen med JS'en som aldri kommer til å bli solgt igjen.
Bulova - Precisionist: Det er noe helt eget med å se på den sekundviseren som bare flyter rundt. Men når et armbåndsur bare blir sett på men aldri får prioritet på håndleddet er det riktig å la det gå. Byttet bort mot en:
Dagaz - Cav Date: På hånden i dag, og mange andre dager. Fantastisk morsomt lite armbåndsur i budsjettklassen.
Squale - 20 Atmos: Særdeles inspirert av Rolex 5513/17. Måtte bare prøve... Fikk jeg plutselig lyst på en Sub? Ja. Må det være 5513/17? Ja. Dessverre... Så blir nok bare å beholde den. Hehe.


Så da er det bare å takke alle dere som har gitt inspirasjon og veiledning i dette nybegynneråret mitt. Det har vært en fornøyelse å lese og se bilder her i det året som har gått. Og så er det bare å glede seg til 2015, hvor min plan er å holde antallet nede, men øke prisen. Tudor Black Bay, JLC Reverso, Archimede Sporttaucher Bronze, Stowa Flieger Chronograph og Ball Engineer er de som stikker seg ut som mulige prosjekter hvis økonomien tillater det. :)
 
Mine planer om å skru har blitt mer begrenset enn jeg hadde planer om. Jeg har fått investert i mer verktøy og noen "prosjekt-klokker" av både litt for fin modell og litt enklere. Resultatet har blitt å ødelegge noen klokker. Dermed må jeg få tak i reservedeler. Tiden har ikke strukket til. Jeg trenger tid og ro... 8-(
Så lenge verktøyet er i hus, og prosjekt-klokkene er der, så er mye gjort. Planer for 2015!


GMT-klokke sto på planen. Det ble ikke noe av det, da "behovet" plutselig ble borte. Det var i alle fall herlig å kunne feire litt med en Stålfisk!

WP_20140926_11_56_24_Pro.jpg


:cool:
 
2014 står i dressklokkenes år for min del.
Har ikkje peiling på kva det vert, men noko som går godt til dress er målet. Panerai hadde kanskje også vore kjekt å fått prøvd. Er ein vinglepetter og vert aldri 100 prosent sikker før eit kjøp, samt at preferansar endrar seg kontinuerleg. Time will show:)

Er godt nøgd med resultatet ut frå målet som vart satt i min førre post.
Årets 2 nye:
JLC MC 1548420
20141120_103040_zpsa3mksogg.jpg


Casio GW-5000-1JF
20140602_190838_zpsvhmtuylk.jpg


Usikker på 2015. Hadde vore kjekt med ein 16600 eller Explorer. Time will show:)
 
Planer for neste år, ja ... Det kommer utvilsomt til å bli færre innkjøp, og de som blir, skal helst være godt vurderte og gjennomtenkte. Jeg synes jeg har så mange rimelige klokker nå som jeg er godt fornøyd med, og det har ingen hensikt å fylle opp med enda flere som fyller eksakt samme behov.

Jeg håper jeg får skaffet meg en slik:

<iframe width="640" height="360" src="//www.youtube.com/embed/k2Qr4mjYpBk?feature=player_embedded" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Og helst denne også:

<iframe width="640" height="360" src="//www.youtube.com/embed/E2J5hXvMf1U?feature=player_embedded" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Eventuelt den noe rimeligere, men like pene:

<iframe width="640" height="360" src="//www.youtube.com/embed/UY1li5m9b1A?feature=player_embedded" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Men aller først tror jeg det må bli en klokke med orange bezel eller skive. Denne behøver ikke å være spesielt dyr og fin.

Og så har jeg bestilt (tror jeg ... :confused:) en litt spesiell mod ...
 
2014 ble et fantastisk klokkeår for meg.
Mulig at noen synes det er rart når det samtidig er året jeg solgte Patek, flere Rolexer, Speedmaster og ikke minst den flotte PAM 190.

2014 var året jeg fikk horoligisk ro. Jeg eier nå bare en mekanisk klokke pluss en Inox som ultrabeater:cool:
For meg så falt alle brikker på plass når Jaeger LeCoultre Reverso GMT kom inn i januar måned. Historien, det manuelle urverket (8 dagers), en velfungerende GMT, stor dato (noe jeg plutselig satt stor pris på:eek:) og ikke minst to flotte skiver.

6C5B35F1-E7B2-48D3-9606-57B71BD5D48D_zpsei5pgauv.jpg


3D1B3EDF-8911-4199-A6E3-FA1AEB00A15B_zpsmjwit76x.jpg


Planer i 2015?
Ny originalreim til Reverso
En Reverso til?
 
Mitt tips til deg @The Player er at du kommer til å kjøpe en explorer før sommerferien.

Tar jeg feil spanderer jeg en Barolo!
 
Redigert av en moderator:
Min plan (evt. mitt håp) for 2015 er å kjøpe færre rimelige klokker, og heller spare penger så jeg kan kjøpe min første klokke med manufacture-urverk. Øverst på ønskelisten akkurat nå av klokker som jeg realistisk sett kan få råd til, finner vi 16710, 1601/16013 og Frederique Constant Slimline Moonphase Manufacture. Blir gøy å se hva det eventuelt blir til slutt. :)
 
2014 ble som planlagt.

I 2015 skal jeg verken selge eller kjøpe klokker. Ok, kanskje en 1963 Chrono. Men der er det stopp.