Patek Philippe-tråden

Anders

Støttemedlem
Medlem
18. jan. 2008
Innlegg
4.410
Er det på tide med en egen samletråd for Patek Philippe? Ja, det er det :D

Jeg starter:
Den hvite Nautilusen vokser på meg! Jeg antar at det er å banne i kirken, men jeg synes den har mye for seg :D Spesielt synes jeg 5711 med hvit skive fikk et sterkt visuelt uttrykk! Chrono og annual calendar? Meh.

Skulle gjerne ha prøvd denne på hånden en gang, men jeg regner ikke med at den akkurat står i vinduet til Bjerke med det første :D

2431710-17009330-thumbnail.jpg


Patek-Philippe-Nautilus-White-Ref-52761A_560.jpg


patek_philippe_5980_white_dial_bale_2012_1.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: eSR
Yes...Anders!
Vi trenger absolutt en PP-tråd.

Henger meg på med min Aquanaut - har vært ufattelig tilfreds med denne. Ser bra ut og særdeles behagelig å gå med - veier lite, bygger lite i høyde og har en høy "tilstedelse-faktor" på armene til tross for sine 38mm.

DSC01464.jpg


Edit : De har Nautilus Chrono på blåsvart skive hos Bjerke nå - prøvde den på lørdag!
 
Enig - på tide med en aldri så liten Patek-tråd.
Måtte den vokse!

Speaking of..... Nautilus. White dial.
Jeg har prøvd den.
Tidlig å dømme denne versjonen, men jeg må nesten erkjenne den var litt..... "femi". Og nå banner jeg nok enda mer i kjerka enn deg, Anders.

Og merk deg; - dette kommer altså fra en som synes det er fristende å gå med en Daytona 116515LN, Everose/Chocolate dial...

Uansett, spenstig gjort av Patek, ingen tvil om det. 8)
 
I motsetning til anders synes jeg 5726 med lenke og hvit skive er knall, mens 5960 bør være blå eller brun ;) Hvit 5711 synes jeg ville passe en kvinnehånd best.
Ellers enig med sponon - 5205 med lys skive er dritlekkert!!

Også liker jeg aquanauten din, player!
 
Stygg tråd, liste opp slike klokker når de er langt unna rekkevidde... ;)
 
Henger meg på med min Aquanaut - har vært ufattelig tilfreds med denne. Ser bra ut og særdeles behagelig å gå med - veier lite, bygger lite i høyde og har en høy "tilstedelse-faktor" på armene til tross for sine 38mm.

Aquqnauten er supertøff :D Har du prøvd den på lær?

Jeg liker veldig godt 5205 med lys urskive.

Ellers enig med sponon - 5205 med lys skive er dritlekkert!!

Hah, der (også) er jeg uenig. I hvertfall på bilde. Der syntes jeg svart/antrasitt er helt overlegen. Se bare på dette, det er da åpenbart den til høyre man skal ha :D

5205G.jpg


Snakker vi 5960 chrono skal den åpenbart være blå! :cool: Men spørs om ikke prisen på denne gjør at jeg heller hadde kjøpt 5980 med samme chronoen :D

patek_image.1681011.jpg


Nå har jeg riktignok ikke prøvd noen av disse på hånden. Det er vel ikke vindusvare hos Bjerke, regner jeg med ;)
 
Speaking of..... Nautilus. White dial.
Jeg har prøvd den.
Tidlig å dømme denne versjonen, men jeg må nesten erkjenne den var litt..... "femi".

Hm. Og jeg som syntes at den fikk litt vibbene til den hvite Rolex Explorer II. Har alltid likt kontrasten mellom den hvite skiven og de svarte markørene. Langt fra femi ;) Må vel prøve på hånden jeg og!
 
Aquqnauten er supertøff :D Har du prøvd den på lær?


;)

Ikke ennå.
Har mailet frem og tilbake med en relativ kjent reim-maker i Paris. Ønsker alligator tilpasset båd formen på klokken og den originale- og geniale- doble foldespennen. Blir dog j... kostbart....

Mulig at jeg skal finne en PP-lås og sette den på en vanlig alligator. Liker jo godt de fra Astoli.
 
Hm. Og jeg som syntes at den fikk litt vibbene til den hvite Rolex Explorer II. Har alltid likt kontrasten mellom den hvite skiven og de svarte markørene. Langt fra femi ;) Må vel prøve på hånden jeg og!

Prøv den først, Anders.
For meg blir det noe litt for feminint over en Nautilus med hvit dial. Men pytt, "worst case scenario" er jo at du eventuelt lar den bli en hyggelig liten gave til konen om du ikke trives med den.;)


..Hah, der (også) er jeg uenig. I hvertfall på bilde. Der syntes jeg svart/antrasitt er helt overlegen. Se bare på dette, det er da åpenbart den til høyre man skal ha :D

5205G.jpg

Enig.
5205 i sort/antrasitt dial gir meg de rette vibber. Meget pent.


Snakker vi 5960 chrono skal den åpenbart være blå! :cool: Men spørs om ikke prisen på denne gjør at jeg heller hadde kjøpt 5980 med samme chronoen :D

Og snakker vi 5980, skal åpenbart den også være blå....:cool:

Forøvrig et lite apropos til Patek Philippe sin utsøkte chrono-story.
Fascinerende greier.
OG, pussig nok var deres første - og fortsatt største - "suksess" på chrono-fronten ikke egenprodusert engang. Derimot Lemania-base, dog selvsagt underlagt vesentlig modifikasjon av PP. Jeg snakker om den elegante og klassiske 5070.

(Men tenk, en manufaktur som PP tillot seg å bruke base-verk fra annen produsent.....
Hvilket i seg selv kan sette den til tider unyanserte diskusjonen om IWCs minst like omfattende modifisering av 7750-verkene i blant annet sin Portuguese Chrono-Automatic i litt perspektiv. Men det er en annen diskusjon) ;)

PP 5070 er kanskje denne eneste alternative chronograph jeg ville vurdert fra PP - om jeg byttet ut min Nautilus 5980 noen gang.

Her er et bilde av begge i samme slengen.

IMG_6511.jpg



Det jeg likevel nyter og er spesielt fascinert av ved 5980, er at den slår (minst) to fluer i samme smekken.
For det første er den ikonet Nautilus. For det andre inkluderer den PPs smått unike chronograph, samlet i én eneste subdial. Dette takket være en innovativ vertikal konstruksjon i chronographen, som gir en særegen og meget estetisk vakker look og utsøkt harmoni på dial.
Men jeg velger å holde på 5980 som min utvalgte chronograph fra Patek. Enda en stund.


Så joda, jeg har utvilsomt en liten crush for chrono´s for tiden.....:cool:
 
Aquqnauten er supertøff :D Har du prøvd den på lær?





Hah, der (også) er jeg uenig. I hvertfall på bilde. Der syntes jeg svart/antrasitt er helt overlegen. Se bare på dette, det er da åpenbart den til høyre man skal ha :D

5205G.jpg


Snakker vi 5960 chrono skal den åpenbart være blå! :cool: Men spørs om ikke prisen på denne gjør at jeg heller hadde kjøpt 5980 med samme chronoen :D

patek_image.1681011.jpg


Nå har jeg riktignok ikke prøvd noen av disse på hånden. Det er vel ikke vindusvare hos Bjerke, regner jeg med ;)

Satt ved siden av hverandre ble jeg i tvil, men heller nå mot svart/antrasitt :)
Ellers skrev jeg 5960, men mente 5980. Førstnevnte er superhot, og latterlig dyr. Det er for så vidt 5980 også..

PP er et fantastisk brand, med en knæsj line-up, men det blir dessverre en stund til jeg får kjøpt meg et slikt smykke uten å selge unna klokker an masse. Det sliter jeg med å gjøre per nå.
 
Ved siden av hverandre så er jeg enig at det sorte urskiven var hakket kvassere på 5205 ja.
 
Hah, der (også) er jeg uenig. I hvertfall på bilde. Der syntes jeg svart/antrasitt er helt overlegen. Se bare på dette, det er da åpenbart den til høyre man skal ha :D

5205G.jpg

Helt enig. I tillegg har PP her fått datovisningen helt korrekt: Dag - dato - måned. På linje. Suverent gjort.
 
Hah, der (også) er jeg uenig. I hvertfall på bilde. Der syntes jeg svart/antrasitt er helt overlegen. Se bare på dette, det er da åpenbart den til høyre man skal ha :D

5205G.jpg

Enig, den mørke til høyre ser hakket bedre ut. Legger spesielt merke til kontrasten på månefaseskiven. På den hvite ser du ikke så lett hvor "månen" er, da den ligger hvitt på hvitt. På den mørke er det lett å se hvor mye av månen som er oppe (eller nede, alt ettersom). :p

Selvfølgelig flisespikkeri når det snakkes om PP her, men om jeg skulle velge, så ville det blitt den mørke.
 
Uten den minste tvil den med mørk skive. Sjekk kontrasømmen på remmen da!