Patek Philippe-tråden

Men hva skal du egentlig med det? Hvis svaret er å kunne stille klokken enklere mer eksakt så foreslår jeg heller en Quartz:eek:

Jeg forstår at du er en smule biased, men hvorfor akkurat en quartz? Hvorfor ikke si "da anbefaler jeg heller en AP, ALS, GO, JLC, Breguet, VC, Rolex eller alle de andre manufakturene" :rolleyes:


Jeg har vanskeligheter med å kjøpe argumentet du leste i artikkelen. At det går på bekostning av nøyaktighet er ikke sant. Da har Patek et grunnleggende problem med urverket i utgangspunktet. At det sliter mer på urverket kan godt hende, men det sliter ikke såpass mye at det reduserer service intervallene på 5 år hos andre produsenter. Omega har til og med 8-10 år på sine in-house verk, og de går skremmende nøyaktig.


Det er en smal sak for Patek å installere en hack funksjon, så jeg tror heller det er en mer nostalgisk årsak som ligger til grunn. Må innrømme at det er et fascinerende og til dels uforståelig valg fra Patek sin side.
 
Jeg tror svaret på hvorfor er så enkelt som "fordi de kan".

All den tid de ikke kan lage nok av disse urverkene og folk, bokstavelig talt, er i kø for å handle tror jeg man kan si at det i det store og hele ikke har så mye å si.
 
Kan man hacke dem ved å stille klokka litt bakover, eller er det helligbrøde og warranty void? :)

(Det slår meg som en litt "brutal" manøver, men den oppgis faktisk i manualen til Speedmaster, uten sammenligning for øvrig.)
 
Kan man hacke dem ved å stille klokka litt bakover, eller er det helligbrøde og warranty void? :)

(Det slår meg som en litt "brutal" manøver, men den oppgis faktisk i manualen til Speedmaster, uten sammenligning for øvrig.)

Du kan (generelt sagt) men da dukker en helt annen diskusjon opp vedrødrende slitasje, det er i forbindelse med det som kalles minuttrøret (google "cannon pinion") :) Du må balansere såpass med minuttviseren at klokken IKKE begynner å gå bakover - kan se det på mange modeller hvis du er uvøren og ikke bare akkurat stopper klokken - Da avsettes olje fra der den skal være og på baksiden av ganghjul i stedenfor - du stjeler altså olje fra der hvor den skal være og bidrar til raskere slitasje.
 
Du kan (generelt sagt) men da dukker en helt annen diskusjon opp vedrødrende slitasje, det er i forbindelse med det som kalles minuttrøret (google "cannon pinion") :) Du må balansere såpass med minuttviseren at klokken IKKE begynner å gå bakover - kan se det på mange modeller hvis du er uvøren og ikke bare akkurat stopper klokken - Da avsettes olje fra der den skal være og på baksiden av ganghjul i stedenfor - du stjeler altså olje fra der hvor den skal være og bidrar til raskere slitasje.

Hehe, da er det greit at jeg ytterst sjelden gidder å bry meg med sekundpresisjon på den klokken :) Takk for info.
 
Hehe, da er det greit at jeg ytterst sjelden gidder å bry meg med sekundpresisjon på den klokken :) Takk for info.

Jeg synes mangel på hacking seconds funksjon er sjarmerende på Patek. Det samme er en så delikat lenke på feks sportsklokken Nautilus.. Patek gjør ting på sin måte:)
 
Eieren har ikke brukt klokken på ca 10 år!!!.... Jeg får prøve å snakke fornuft i han, slik at den begynner å brukes igjen!
Klokken trenger en service som er anslått til ca 25.000kr og antakeligvis varer et slikt spaopphold en stund?

Dette er såvidt jeg ser en 3940J, altså en perpetual calender med 240Q urverket(rett meg gjerne om dette er feil).
En fantastisk klokke! Beklager det dårlige bilde, får prøve å ta noen bedre hvis jeg får mulighet en gang :D

8E05CB8B-BACA-444C-9648-DFB36C69B020-7101-000009C39DD9D128_zpsd6959425.jpg
 
IMO er dette noe av det fineste PP har produsert, og jeg har savnet bilder av PPs complications-ur på sonen. Her virker det å være sterkere fascinasjon for Nautilus-modellene, men selv ville jeg valgt en 3940 eller 5146 any day. :)

 
I det siste jeg har jeg drømt litt om 5130 :D

tumblr_mp3f5r3w2d1ryv722o1_1280.jpg


Hva synes dere om Pateks world timer? 5130 vs 5110?
 
I det siste jeg har jeg drømt litt om 5130 :D


Hva synes dere om Pateks world timer? 5130 vs 5110?

Begge disse modellene er klassiske og flotte, Anders. Men i mine øyne er denne mer i min gate:





Ellers må jeg dra denne nydelige skapelsen ut av hatten; vacheron constantin Patrimony Traditionnelle World Time.



For en skive!


Og til slutt - jada, jeg vet det er PP-tråden - en JLC Duometre Unique World Time.


Edit - dette er selvfølgelig drømmeklokker, som krever en viss gevinst i et lottospill for å kunne erverves.
 
Redigert:
Finnes det noen nylige prislister på nett? Jeg bedriver den årlige "hva som jeg selger (nesten) alle klokkene mine og kjøper én, hva får jeg da?"-øvelsen :eek: (Kommer ikke til å skje ...)
 
Finnes det noen nylige prislister på nett? Jeg bedriver den årlige "hva som jeg selger (nesten) alle klokkene mine og kjøper én, hva får jeg da?"-øvelsen :eek: (Kommer ikke til å skje ...)

Her har du listen som utgangspunkt for drømming :p
https://www.rolexforums.com/showthread.php?t=297478

Edit: Prisene her er lave sml med utsalgspris hos forhandler både i Norge og USA. Kan det være at forhandlerne legger på sin tilmålte margin på denne prisen? Hvis ikke burde jo alle reise til Sveits for å kjøpe pp..
 
Redigert: