Patek Philippe-tråden

Spent på hvordan man skal få 2-3 mill for en svigermor når de fleste er villige til å betale for å bli kvitt dem
Lett. Gjør som meg og selg henne stykkevis og delt.

@FramII samlingen din er fantastisk. Du la ut et wristshot fra Preikestolen en gang. Husker jeg tenkte at alle i bakgrunnen på bildet hadde blikket sitt på det nest peneste objektet den dagen. De burde snudd seg og sett hva du hadde på armen isteden
 
  • Haha
Reaksjoner: FramII
EFDA1B7B-975F-4FC0-BB19-559C47A145F8.png
 
Jeg synes 5711 med grønn skive og dia-bezel var nydelig.... :)
5711 med grønn skive vil ligge ute til 10 ganger retail når de få som leveres kommer på chrono24.

Jeg vil tippe Bjerke får maks én 5711 med grønn skive og antall VIP-kunder på interesselisten er sikkert snart tresifret. Mao. helt klin umulig å få tak i med mindre man er villig til å bla opp 2-3 mill på brukten..

@Genta; Håper derfor du har en del verdifull kunst stæsjet bort på loftet og at svigermor er strøken som fy ;P

Invi størene har allerede antatt gateverdien (rett ut fra butikken) på underkant av 2M NoK.
Listeprisen er omtrent 320K med dagens veksling.
Da ser vi på allerede 5-6 ganger over listeprisen.
Og det er bare starten...Bare vent at Kim Kardashian viser sin på Instagram og det blir til månen... Eller saturn?
Men det er bare å kjøpe fordi vi vet alle sammen at den grønne tulipanen skal selge seg for 5M om noen få år (y):rolleyes:
invistor.gif
 
Altså.. Hadde de lansert 5711 i grønn og blå samtidig, som standard, hadde jo 8 av 10 valgt blå.. ?! :censored::mrgreen:

I Kina betyr grønn fargen at noe er rent eller "uten smitte" og en "man som bærer en grønn hatt" er en stakkars som har en kvinne som kn*ll** landsbyen.
Da er jeg ikke helt sikker på at utgaven skal fyre seg opp på verdens største markedet.
"Mr Ming, your watch is clean but you are not a lucky man..."
 

Litt om de nylanserte klokkene fra Patek Philippe..

Vis vedlegg 244501
I was watching the invitation from Patek Philippe's livestream presentation of their new models last evening.

When talking about the ref: 5236P. movement it was mentioned using a patent double ball bearing under the split date disc to make it functional. I was wondering what material they use for these ball bearings. My thoughts came to sapphira, ruby and titanium.

It wouldn't surprise me if it's kept secret, have you any idea Jørgen?
 
I was watching the invitation from Patek Philippe's livestream presentation of their new models last evening.

When talking about the ref: 5236P. movement it was mentioned using a patent double ball bearing under the split date disc to make it functional. I was wondering what material they use for these ball bearings. My thoughts came to sapphira, ruby and titanium.

It wouldn't surprise me if it's kept secret, have you any idea Jørgen?

The patent paper is there.

It´s a coplanar ball bearing system.
The goal is to minimize the friction between the disc walls and so the energy needed to action the discs as well.
Even they mention the balls of the bearing system many times, I could not find any precision about the material.
I would guess them to be made of ceramic like those which are often used into the rotor´s ball bearings.
Simply because they are already used into the watch-movement industry and they leave no residual traces: metals would.
But it´s a guess.

Sapphires and rubies are the same Corundum stone with different presence of metals into them (chromium for rubies), giving them different colors.
But all rubies found in watch movements are now "hydrothermal" lab-grown.


Most of the text is in French but you will find an abstract in English (with some fault...Bail bearing) and drawings.

See under the balls numbered 161, 162, 163, 164.
I regret they did not make a bigger drawing of the ball bearing system itself and how the parts meet.
Patek WO2021038396A1 pdf.png
 
Noen som vet prisen?
 
Noen som vet prisen?
850,- litt over mitt budsjett nå men den ryker nok raskt!