Av hensyn til tidligere forsinkelser i forhold til tidsskjema, så sender jeg klokken videre allerede i dag. Helgen har jeg stort sett tilbrakt i godstolen og klokken har derfor fått relativt mye armtid.
Mitt førsteinntrykk - nevnt noen poster lenger opp - er bra. For at min vurdering skal være nettopp det - altså
min vurdering, så har jeg med hensikt ikke lest de andres vurderinger av klokken.
Først design og utseende slik jeg opplever det:
Fin kasseform, den blå viseren står seg fint mot den enkle, sølvfargede (eller hvite?) skiven. Skiven brytes av datohjulet, noe jeg synes kler denne skiven godt. Liten bezel, derav tilsvarende stor skive. Dette, sammen med det svakt kurvede glasset gir meg litt dressfølelse.
Remmen ville jeg nok raskt byttet ut med en annen. Den ser penere ut på bilder enn i virkeligheten.
Innsyn til urverket kan jeg godt være foruten, men det kler dette baklokket godt. Litt dekorering og navnet, Meistersinger, er enten gravert inn i rotoren, eller så er det påført på annen måte. Helt greit.
På armen:
Førsteinntrykket er at den bærer stort, men jeg har etter hvert kommet frem til at dette er bedrag som følge av mine forventninger til et 38mm ur. Den bærer som Explorer 39mm - som jeg forøvrig ikke klarer å måle til mer enn 38mm. Har Rolex lurt oss? Meistersinger bærer også litt høyt, synes jeg. Dette er i grunnen merkelig, da kassehøyden inkludert glasset etter mine målinger faktisk er ca 1mm lavere enn tilsvarende mål på Explorer. Mer om dette nedenfor.
Datoen er fullstendig uleselig om jeg ikke har godt dagslys. Selv med nye briller. Men, komplikasjonen er som sagt pen.
Kronen passer klokken og den er større enn f.eks kronen på Explorer. Innstilling av tid og dato går som en drøm. Avvik over to - eller er det tre - døgn er ikke lesbart, og jeg har en følelse av den ligger innenfor 10 sek/døgn. Dette vet jeg altså ikke, men så er det heller ikke så nøye for meg på en slik klokke. Selskapsklokke, you know. Lesing av tiden gikk utrolig greit. Ble vant med det etter de første fem minuttene på armen, og opplever at jeg har full kontroll innenfor 5 minutter. Liker det faktisk så godt at jeg kommer til å kjøpe meg en enhånds-klokke den dagen jeg ikke vinner denne.
Savner sekundviser. En stor selvmotsigelse i seg selv på en slik klokke. Savner den ikke på PAM372, så dette skjønner jeg ikke. Jeg bare savner den. Bare litt. Nesten ikke, bare bittelittegranne.
Høyden på kassen er altså lavere på Meistersinger, men baklokket på Explorer flukter med undersiden av lugsene. På Meistersinger ligger lugsene et par mm under baklokket. Totalhøyden på Meistersinger er dermed høyere. Se foto. Hvorfor sammenligner jeg med Explorer, det blir vel litt som epler og pærer - sågar bananer, vil sikkert enkelte hevde. Nei, som dressur mener jeg at sammenligningen er relevant, og det har også en sammenheng med min konklusjon når det gjelder komfort på armen. Lug-lug er på fattige 45,5mm, altså 2mm kortere enn på Explorer. I sammenheng med at lugsene stikker ned under kassen blir den hvilende noe på lugsen på min arm - som altså er på drøye 19cm, men dette har vel mer å gjøre med armens form enn størrelse.
Følgene av dette er at klokken gnager litt og den ligger ikke rolig på armen. Den vil stadig vri seg mot armens utside. Lengden på remmen er identisk med hva jeg bruker på andre klokker, så det kan neppe være låsens plassering som gjør dette.
Jeg hadde aldri trodd at jeg skulle bli en millimeter-rytter, men i klokkesammenheng har dette tydeligvis større betydning enn jeg trodde ... Beklager også til de av dere som synes dette blir vel detaljert.
Jeg vil gjerne vinne klokken, men det første jeg i så fall kommer til å gjøre er å få på en ny og myk rem som passer mine håndledd bedre. Da holder den kanskje klokken på plass også.
Stor takk til
@krille som steller i stand og ordner slik moro for oss.
Ettersom klokken er mer eller mindre gjennomfotografert legger jeg kun med et par bilder i håp om at mine millimeterytringer i teksten over kan bli mer forståelige.
Meistersinger hviler på lugsene:
Explorer er "flat". Den hviler like mye på baklokket som på lugsen. Det er dette jeg tror er årsaken til at denne ligger komfortabelt og ikke minst stødig på min arm: