Passaround MMXIII

Da er min tid med klokken over, og den er overlevert nestemann på listen, i kveld:)

Jeg synes dette var et hyggelig og annerledes bekjentskap. Klokken var i seg selv meget flott og det var egentlig ganske gøy med en viser. Tiden blir selvsagt ikke like lett å lese av nøyaktig, men i det daglige livet plaget ikke dette meg særlig. Størrelsen synes jeg var ganske passe etter litt bruk, men den kunne kanskje vært en mm større helt ideelt sett. Bygge kvaliteten og finishen er helt der den bør være i en slik prisklasse, men kanskje ikke noe særlig mer heller.. Skinnremmen synes jeg ikke var noe mer enn helt grei, og den var i utgangspunktet litt dårlig utstyrt med hull, men det holdt allikevel ;) Klokken er så fin og spennende at jeg blir meget fornøyd om den havner hos meg etter runden, men om jeg selv vil legge såpass med laken som den koster for å få et eksemplar..det tviler jeg på. Men alt i alt et flott bekjentskap som gav meg en god følelse den uken den har vært hos meg:) Ser frem mot oppfatningen til resten av gjengen og kos deg med din uke @boenna_69





 
Redigert av en moderator:
Etter mange ukers venting, og etter en hyggelig F2F med @maghas9 er klokken endelig havnet på min arm.

Forventningene har vært store etter at jeg fikk prøvd en tilsvarende modell på et hyggelig treff hos Urmaker Jakobsen på Lillestrøm i fjor. Klokken jeg prøvde den gangen var versjonen med noen milimeter ekstra over hoftene, og jeg skulle gjerne sett at vi hadde valgt den større versjonen til vår passaround. Sånn fungerer imidlertid flertallets tyranni, men jeg konstaterer med tilfredstillelse at jeg hadde rett mens flertallet tok feil... ;)

Skivefargen er en nydelig søvaktig farge, og jeg syntes det gikk overraskende raskt å venne seg til konseptet med kun en viser.

Førsteinntryket er meget positivt, og jeg gleder meg til å bli bedre kjent med denne rakkeren de neste dagene. :)

 
Redigert av en moderator:
Noen som kan bekrefte/avkrefte om reima er lang nok for 19cm håndledd? Kanskje jeg må få inn en Nato før jeg overtar klokka, stemmer det med 18 mm lug width?
 
Har vi endra rekkefølgen i forhold til lista på side 12? Eller det var kanskje bare sånn omtrent? Uansett, jeg venter i spenning på Meistersingeren.
 
Litt bilder fra min tid med Meistersingern :)

CAM01089.jpg

CAM01087.jpg

CAM01084.jpg

CAM01079.jpg

CAM01078.jpg

CAM01076.jpg

CAM01075.jpg

CAM01050.jpg

CAM01043.jpg

CAM01054_1.jpg


Hvis denne havner hos meg vil den bli tatt godt imot :)
 
Bra at det oppdateres litt i denne tråden. Jeg har vært litt fraværende, men er godt fornøyd med at det går sin gang og at klokken ser ut til å bli godt tatt i mot!
 
Da går min knappe uke med Meistersingeren mot slutten, og dette har vært et hyggelig bekjentskap.

Klokka har en nydelig skive, flott kasse med både børstede og polerte detaljer, og ikke minst liker jeg konseptet med kun en viser... Jeg har brukt klokken sammenhengende den siste uken, og ville gjerne hatt denne boksen.

Dessverre lider klokken av noe av det samme som Nomosen i forrige runde, nemlig at den er for liten. ;)

Lykke til videre på ferden, nye venn! Håper at våre veier krysses igjen!
 
Etter et par kaffekopper og hyggelig klokkeprat hjemme hos @boenna_69 er klokken nå rundt mitt håndledd. Jeg har fått mer og mer sansen for utradisjonelle klokker så dette kan bli et spennende bekjentskap.

Førsteinntrykket er at jeg ikke har noe problem med å lese av tiden, synes faktisk bare det er moro å lese av tiden på en litt annen måte, men personlig hadde jeg nok foretrukket 41mm fremfor 38mm. Så får vi se om uken forandrer dette synet :)

Vurderer også å forsiktig sette klokken over på en annen rem iløpet av uken for å se hva dette kan gjøre med inntrykket av klokken.
 
Redigert av en moderator:
acnorways review

Da begynner tiden min med Meistersingeren å gå mot slutten. Det har vært et morsomt bekjentskap og den har vært på armen hver dag i én uke bortsett fra et lite innslag med Rolex i går. Jeg skal nå dele mine tanker rundt denne klokken i form av en liten review.

F9wbaN9.jpg


Urskiven
Urskiven synes jeg er veldig flott og i min mening valgte vi den "riktige". Sølvfargen på skiven leker med lyset på en måte jeg liker og kontrasten med den blå viseren er veldig fin, spesielt i sollyset. I motsetning til noen av de andre som har hatt klokken har jeg ikke hatt noen problemer med å lese datoen (men det skyldes nok mitt unge friske syn ;) ). Å lese av tiden med kun én viser var overraskende lett og de gangene jeg kontrollsjekket hva klokken faktisk var kontra det jeg klarte å lese av på Meistersingeren så klarte jeg stort sett å treffe med ca 2 minutt nøyaktighet. Enkelte ganger tar det kanskje littegrann ekstra tid å lese av klokken, men hva gjør vel det?

a3wst32.jpg


Kassen
Når det ble avgjort hvilken klokke som skulle være passaround-klokken så sto valget mellom denne, som er 38mm, og en annen variant som er 43mm. 38mm er forsåvidt perfekt til den type bruk som er representert i bildet over. Den glir lett under mansjetten og gjør ikke så mye ut av seg. Greit nok det, men akkurat denne klokken mener jeg at skulle vært 43mm. Jeg tror rett og slett den hadde vært grisetøff i 43mm, og jeg er ikke typen som normalt sett har noe imot små klokker. Dessverre passer bare ikke 38mm denne klokken i mine øyne.

AJRHOip.jpg


Remen
Jeg var ikke spesielt imponert over remen på klokken. Den er forsåvidt myk, men kvaliteten føles dårlig og for meg var det helt umulig å få klokken til å ligge komfortabelt på armen med denne remen. Problemer illustreres av bildet over. Det som skjedde var at klokken hele tiden ble dratt mot kl 12 og kl 9 slik at den endte opp i en veldig merkelig og ubehagelig posisjon på hånden. Jeg fant ut at jeg ikke kunne gå å irritere meg over dette i en hel uke og bestemte meg derfor for å prøve noen andre remer. Resultatet var at klokken lå mye mer behagelig på armen og 38mm var mer akseptabelt med de andre remene jeg prøvde. Her er noen bilder:

NgCC4AJ.jpg


5ugDSQP.jpg


NI7hhLQ.jpg


Urverket
Urverket som står i klokken er et SW200 Sellita-verk (klone av ETA 2824). Jeg fikk ikke mulighet til å ta klokken i timegrapheren, men dette skal være et solid arbeidsverk og jeg stoler vel egentlig blindt på at det er et OK urverk. Urverket er ikke særlig dekorert (se bildet over), men finishen er heller ikke direkte stygg. Personlig foretrekker jeg å ikke ha innsyn til urverket med mindre det virkelig er noe å vise frem. Denne klokken hadde fint klart seg uten innsyn. Her er det nok både meninger den ene og den andre veien, men det er ihvertfall mine tanker.

XXn8ReA.jpg


Bruksområde
Klokken fungerer i mine øyne ypperlig til hverdagsbruk. Så lenge du ikke må vite tiden på minuttet så fungerer den helt fint. Jeg har brukt den til både jobb og pizzasteking (se bildet over) uten noe problem. Nå passer kanskje flybacken til @Nessuno79 hakket bedre til pizzasteking da man lett kan resette kronografen mellom hver pizza man kaster i ovnen, men denne gjør altså jobben den også ;)

Q3gbQJL.jpg


Oppsummering
Alt i alt synes jeg det har vært veldig spennende å få prøve ut denne klokken. Det passet veldig fint med tanke på at jeg har blitt litt nysgjerrig på utradisjonelle måter å vise tiden på. Samtidig som jeg er veldig fornøyd finnes det en liten bismak. Jeg tror nemlig at vi har gått glipp av noe skikkelig tøft når vi ikke valgte 43mm. På den måten har egentlig ikke denne klokken tilfredsstilt nysgjerrigheten min, men heller gjort meg enda litt mer nysgjerrig på hvordan en 43mm hadde sett ut på armen. Uansett så synes jeg denne klokken også er veldig fin og med uoriginale remer fungerte den veldig bra. Så, hadde jeg blitt glad for å vinne denne i trekningen på slutten? JA! :mrgreen:

Til slutt må jeg få lov å si tusen takk til @krille som har organisert dette! Et meget godt initiativ som jeg håper jeg får mulighet til å delta i flere ganger :)
 
Redigert av en moderator:
@acnorway VELDIG bra review og synspunkter! Gleder meg at den nå endelig befinner seg i relativ nærhet av undertegnede. Da er den vel ikke SÅ langt unna å få tilbringe litt tid her heller.
 
Redigert av en moderator:
Jeg ga den videre til @Eski dagen etter jeg skrev min review. Kanskje han kan gi en liten oppdatering på hvor den befinner seg :)
 
Redigert av en moderator:
Det er riktig, jeg har mailet med @Alinoe og vi tar sikte på en overlevering i dag etter at han har vært ute av byen siden fredag. Meistersingeren ligger og venter på kontoret.

Førsteinntrukket av klokken var bra, jeg liker designet og syns det er kult med en ny tilnærming til å vise tid. Madammen syns at logoen var dominerende, og at den røde pilen var stygg. Det har hun i og for seg rett i.

Etter å ha hatt den på armen en stund la jeg merke til at jeg begynte å sjekke tiden på mobilen. Det er problemet mitt med klokken; jeg liker designet og å ha den på armen men en uke er for liten tid til å venne seg til en viser. Kan også være at jeg som lever av å selge timer er litt for nevrotisk på å ha kontroll på minuttene - hvem vet. For meg er nok klokken en fritidsklokke hvor jeg tvinger meg selv til å slappe av i forhold til tiden. Antagelig perfekt på ferie.

 
Redigert av en moderator:
Fikk klokka i hyggelig møte med @Solli i går. Raskt førsteinntrykk er at størrelsen er perfekt, kasseformen er fin, skinnremmen har pen farge men er ikke akkurat av ypperste kvalitet, og jeg er ikke fortrolig meg enviser-setupet ennå. I likhet med forrige taler liker jeg å vite hva klokka faktisk er, og på vei til jobb i dag tok jeg faktisk mobilen ut av lomma for å sjekke nettopp det.

44D3182C-8B3A-4082-89B7-6B44B15B5004_zpsidkejgil.jpg
 
Redigert av en moderator: