Passaround 6

Da er klokken vel ankommet Sørvestlandet. Mac virker ikke veldig imponert, men det skyldes nok mest peisvarmen. Rapport kommer etterhvert.
IMG_2363.jpeg
 
Da har jeg hatt Farer`en i en liten uke, og overleverer til nestemann i løpet av dagen.

Jeg har vært med på de fleste passaroundrundene her inne tidligere; jeg synes det er et morsomt konsept, godt arrangement og det har gitt meg mulighet til å prøve klokker jeg ellers neppe hadde kommet borti. All ære til @krille som tar seg bryet med å arrangere for oss. Jeg har satt som regel for meg selv å bruke passaroundklokken hver dag jeg har den til rådighet. Oftest har det medført at klokker jeg ellers ikke ville valgt, har vokst på meg i løpet av ukene. Flere av tidligere passaroundur har trosset mitt førsteinntrykk og etter en uke blitt noe jeg kunne tenke meg å beholde.

Slik har det ikke gått med Farer`en. Tvert imot - den har i løpet av uken gått fra et litt nøytralt førsteinntrykk til å bli et irritasjonsmoment. Grunnen til at jeg har hatt klokker som hobby i snart førti år er den lille hverdagsgleden det gir meg å ta på en klokke jeg liker hver morgen. Idag gledet jeg meg over at det var siste dag jeg skulle bruke Farer`en.

Etter en uke på armen er det eneste positive jeg kan finne at kassen har en fin størrelse, og at selve klokken virker å ha kvalitet som samsvarer med prisen. Ellers er det lite å rope hurra for. Fargen på skiven er pen, men i overkant synlig for min smak. Verre er layouten; store romertall gir et rotete inntrykk, og månefaseindikatoren bare forsterker det. Mulig jeg fremdeles er preget av en bælstygg månefaseklokke jeg kjøpe som syttenåring (og som endte sine klokkedager i en sprengningsgrop i Libanon i 1990) men jeg har fremdeles tilgode å se et ur med månefase som ikke gir meg assosiasjoner til Disneyprinsesser og alternativmesser. Et fremmedelement på en klokkeskive er det uansett.

Det største irritasjonsmomentet er imidlertid viserne. Én ting er pilen på sekundviseren, som gir den inntrykk av å ha blitt stjålet fra en klokke med datovisning langs skivekanten. Det er til å leve med. Langt verre er at manglende kontrast mellom skive og visere gjør klokken bortimot uleselig i annet enn fullt dagslys, ihvertfall for mine tilårskomne øyne. Den siste uken har jeg flere ganger vært i den absurde situasjonen at klokken på armen min ikke har kunnet fortelle meg noe om tiden, mens den har holdt meg fullt oppdatert på månefasen. Dvs - den har virket fordi selve månesymbolet i faseindikatoren er stort og med god kontrast. Tallene langs indikatoren er så små at jeg trenger lupe for å lese dem, så indikatoren hadde neppe vært mye til nytte om det ikke var fullmåne.

Datovinduet er også så lite, kontrastløst og plassert så dypt i skiven at det er vanskelig å lese av i dagslys, med briller på. Og så er det de andre merkelige designmomentene: Kronen har en ytterfarge som ikke tas igjen noe annet sted på uret. Kassekantene er "pyntet" med et mønster som minner om en neglefil fra et Biltema-multiverktøy. Remmene påstås å være laget av lær. Jeg får vel tro dem på det, men skulle jeg gjettet ville jeg gått for sammenpresset papp og resirkulert julepapir. Dette er den type rem som etter bruk to varme sommerdager kommer til å lukte som en gammel fotballsko og gå i oppløsning en uke senere. Lenken har jeg ikke prøvd på, men jeg ville bli svært overrasket om den ikke ga brukeren en fin, sort avfarging etter første gangs bruk i mer enn femten plussgrader.

Ingen innertier for min del dette her, altså. Skulle jeg ende opp med å vinne trekningen, lover jeg med dette at klokken øyeblikkelig vil bli solgt og inntektene gitt bort til et godt formål. Men den har ihvertfall vært brukt hver dag:

I bil:
IMG_2364.jpeg



På jobb:
IMG_2365.jpeg



På jakt:
IMG_2367.jpeg
IMG_2369.jpeg



Med strøaggregat
IMG_2372.jpeg


På jakt med @Entropy og hunden hans
IMG_2371.jpeg
IMG_2376.jpeg



Oooog ut for strø igjen.
IMG_2377.jpeg




Har klokken ikke gitt noe positivt i det hele tatt, spør kanskje leseren seg, om de fortsatt orker å lese min sutrete oppramsing av i-landsproblemer? Joda - én ting har vært fint: Den har minnet meg om hvor begeistret jeg er for manuelle urverk og den egne gleden det er å trekke opp en klokke hver morgen. Takk for det, og takk for meg.
 
Redigert:
Da har jeg hatt Farer`en i en liten uke, og overleverer til nestemann i løpet av dagen.

Jeg har vært med på de fleste passaroundrundene her inne tidligere; jeg synes det er et morsomt konsept, godt arrangement og det har gitt meg mulighet til å prøve klokker jeg ellers neppe hadde kommet borti. All ære til @krille som tar seg bryet med å arrangere for oss. Jeg har satt som regel for meg selv å bruke passaroundklokken hver dag jeg har den til rådighet. Oftest har det medført at klokker jeg ellers ikke ville valgt, har vokst på meg i løpet av ukene. Flere av tidligere passaroundur har trosset mitt førsteinntrykk og etter en uke blitt noe jeg kunne tenke meg å beholde.

Slik har det ikke gått med Farer`en. Tvert imot - den har i løpet av uken gått fra et litt nøytralt førsteinntrykk til å bli et irritasjonsmoment. Grunnen til at jeg har hatt klokker som hobby i snart førti år er den lille hverdagsgleden det gir meg å ta på en klokke jeg liker hver morgen. Idag gledet jeg meg over at det var siste dag jeg skulle bruke Farer`en.

Etter en uke på armen er det eneste positive jeg kan finne at kassen har en fin størrelse, og at selve klokken virker å ha kvalitet som samsvarer med prisen. Ellers er det lite å rope hurra for. Fargen på skiven er pen, men i overkant synlig for min smak. Verre er layouten; store romertall gir et rotete inntrykk, og månefaseindikatoren bare forsterker det. Mulig jeg fremdeles er preget av en bælstygg månefaseklokke jeg kjøpe som syttenåring (og som endte sine klokkedager i en sprengningsgrop i Libanon i 1990) men jeg har fremdeles tilgode å se et ur med månefase som ikke gir meg assosiasjoner til Disneyprinsesser og alternativmesser. Et fremmedelement på en klokkeskive er det uansett.

Det største irritasjonsmomentet er imidlertid viserne. Én ting er pilen på sekundviseren, som gir den inntrykk av å ha blitt stjålet fra en klokke med datovisning langs skivekanten. Det er til å leve med. Langt verre er at manglende kontrast mellom skive og visere gjør klokken bortimot uleselig i annet enn fullt dagslys, ihvertfall for mine tilårskomne øyne. Den siste uken har jeg flere ganger vært i den absurde situasjonen at klokken på armen min ikke har kunnet fortelle meg noe om tiden, mens den har holdt meg fullt oppdatert på månefasen. Dvs - den har virket fordi selve månesymbolet i faseindikatoren er stort og med god kontrast. Tallene langs indikatoren er så små at jeg trenger lupe for å lese dem, så indikatoren hadde neppe vært mye til nytte om det ikke var fullmåne.

Datovinduet er også så lite, kontrastløst og plassert så dypt i skiven at det er vanskelig å lese av i dagslys, med briller på. Og så er det de andre merkelige designmomentene: Kronen har en ytterfarge som ikke tas igjen noe annet sted på uret. Kassekantene er "pyntet" med et mønster som minner om en neglefil fra et Biltema-multiverktøy. Remmene påstås å være laget av lær. Jeg får vel tro dem på det, men skulle jeg gjettet ville jeg gått for sammenpresset papp og resirkulert julepapir. Dette er den type rem som etter bruk to varme sommerdager kommer til å lukte som en gammel fotballsko og gå i oppløsning en uke senere. Lenken har jeg ikke prøvd på, men jeg ville bli svært overrasket om den ikke ga brukeren en fin, sort avfarging etter første gangs bruk i mer enn femten plussgrader.

Ingen innertier for min del dette her, altså. Skulle jeg ende opp med å vinne trekningen, lover jeg med dette at klokken øyeblikkelig vil bli solgt og inntektene gitt bort til et godt formål. Men den har ihvertfall vært brukt hver dag:

I bil:
Vis vedlegg 352815


På jobb:
Vis vedlegg 352816


På jakt:
Vis vedlegg 352818Vis vedlegg 352819


Med strøaggregat
Vis vedlegg 352820

På jakt med @Entropy og hunden hans
Vis vedlegg 352821Vis vedlegg 352822


Oooog ut for strø igjen.
Vis vedlegg 352823



Har klokken ikke gitt noe positivt i det hele tatt, spør kanskje leseren seg, om de fortsatt orker å lese min sutrete oppramsing av i-landsproblemer? Joda - én ting har vært fint: Den har minnet meg om hvor begeistret jeg er for manuelle urverk og den egne gleden det er å trekke opp en klokke hver morgen. Takk for det, og takk for meg.

Hadde du bare vært varulv, @Hopalong , da ville du i alle fall kunnet sette pris på måtefasen. Nå er det jo fullmåne...
(Forøvrig er også i-landsproblemer problemer som må løses...)

8- )
 
  • Liker
Reaksjoner: Hopalong
Nydelig tilbakemelding Hopalong! Ikke alle klokker er alles kopp med te, og det er veldig fint at også kritiske røster kommer frem.

Det gleder meg for øvrig at også denne Passaroundrunden går sin skjeve gang, på tross av litt motgang underveis :) Om ting går sånn høvelig etter planen kommer vi rundt ca medio februar, og da må vi få på plass en utlodning. Kanskje klarer vi fysisk møte med trekning og et glass denne gangen?
 
Etter nok ei uke på sørvestlandet så er klokka i skrivende stund underveis til nestemann på lista litt lengre nord på gullkysten.

Litt kontekst før jeg avslører min mening om Farer’n: Mine mest brukte klokker i 2023 er BB58; Railmaster; vintage Seamaster; Halios Seaforth. Fellesnevneren? Dato mangler.

Tross min noe symmetriske klokkereferanse så digga jeg årets passaroundklokke, som kan sies å være nokså jazza. Den satt perfekt på armen min, og jeg likte farga, kassa og skiva. Månefase er kult! Og artig med tidssonen-inngravering bakpå lokket.
Kona likte også klokka godt forresten, og brukte den vel så mye som meg i løpet av disse dagene. Jeg er enig med tidligere kritikk av time- og minuttviserne, og jeg skjønner ikke hvorfor krona er så malplassert. Alt i alt er jeg godt fornøyd med årets passaround!

Takk til Krille for organisering, og takk til alle som er med. Håper det blir en sjuende runde etter hvert.

Edit: festemekanismen, altså hurtig-barrettene, på den røde reima er herpa. Det virker som at de har kilt seg fast.

IMG_0709.jpeg


IMG_0710.jpeg
 
Redigert:
Da er min uke med Farer over.

Første gang man ser den "live" blir man litt fascinert, fordi det er så mye som skjer. Man har den egentlig flotte lakserosa skiven, med fin tekstur, man har romertall og ikke minst den svært iøynefallende månefasen, og litt uvanlige visere. Det er også en type "putekasse", for sikkerhets skyld med tekstur/utfresinger.

Det positive først. Skiveteksturen og fargen er i seg selv ganske flott.

Det som skjer PÅ skiven er imidlertid ikke særlig heldig, i mine øyne.

Månefasen er fryktelig dominerende og blir som et gapende sår i øvre del av skiven. Ubalansen forsterkes av at datoen for sin del er ekstremt liten og i praksis uleselig. 10 av 10 ganger er det datoen jeg er interessert i, og ikke hvor vi er i månefasen.

Jeg er som flere før meg ingen stor fan av verken romertall og de nevnte utfresningene. Sekundviseren er også malplassert.

Nå høres kanskje dette veldig negativt ut, men det har tross alt vært kjekt å delta og vente på at klokken skulle ankomme det solstekte vestland. Det er også morsomt å teste noe jeg ikke hadde brukt egne penger på.

Så alt i alt hyggelig å delta, selv om Fareren kan fare :)

Klokken ble i går overlevert til @Fredrik4628 og han kommer garantert med noen spennende bilder og betraktninger :)
 
Redigert:
Takk for det @Callahan og takk til @krille som tilrettelegger.

I skrivende stund har jeg hatt den klistret til armen i 27 timer, og der vil den være til nestemann overtar.

Jeg har matet mine notater og betrakninger inn i min AI - assistent som ivrig ønsker å presentere min (vår) anmeldelse:

Til mine kjære klokke-kolleger,

Etter et døgn med den fascinerende klokken 'Farer', føler jeg meg som en tidens eventyrer på et visuelt mysterium. Skiven har en farge som er en hemmelig sammensetning av regnbuens mest utspekulerte nyanser – jeg tror jeg fant en ny farge, men jeg kan ikke beskrive den. Viserne har gått sin egen vei og ser ut til å danse i takt med et musikkstykke kun de kan høre.

Datovinduet er som et gåtefullt hieroglyf som kun de innviede kan tolke, og jeg mistenker at den har en sidevirksomhet som et portrettgalleri for mikroskopiske kunstnere. Men frykt ikke, kjære venner, for selv om klokken prøver å forvirre oss, har vi lært å lese mellom viserne.

På tross av klokkens lek med tidens grenser, har dette døgnet vært en reise fylt med latter, forundring og fellesskap. Å dele denne klokken har vært som å være med på en eksklusiv ekspedisjon inn i det ukjente. Det er som om Farer selv har guidet oss gjennom et surrealistisk landskap av tid.

Så, kjære venner, la oss feire vårt unike eventyr med Farer – klokken som ikke bare forteller tid, men skaper uforglemmelige øyeblikk. Den er kanskje ikke perfekt, men den er definitivt den mest sjarmerende tidsmaskinen vi noensinne har delt.

Til neste gang vi låner tid fra Farer!

Tidløs hilsen Fredrik4628
IMG_0265.jpeg
 
Da har jeg hatt gleden av å ha Farer på armen i en uke og det har stort sett vært en positiv opplevelse. Var skeptisk til fargen på skiven, rosa er liksom ikke helt i min gate men denne likte jeg bedre enn forventet. Min datter på snart 6år ble også imponert over at pappa brukte rosa klokke. Den er lett og har en behagelig form. Meget behagelig på armen. Har såpass store håndledd at reimene ble for liten for meg. Heldigvis var lenken akkurat lang nok.
Har hatt to episoder der klokken har falt av armen fordi låsen har åpnet seg.
Låsen har en sikring som i teorien skal forhindre dette men et relativ lite press i pilens retning så åpner den seg helt.
IMG_5212.jpeg

La merke til at baretten i låsen er litt bøyd, usikker på om dette gjør at låsen åpner seg eller om den bare er litt dårlig designet.
IMG_5211.jpeg

Min oppsummering med positive og negative sider:
Positive:
Bærekomfort.
Hurtigfester på lenke og reimer.
Skivefarge og månefase.
Lume ser veldig bra ut, ref. @Fredrik4628 bilde.

Negative:
Kvalitet på låsen.
Lesbarhet på skiven.
Romertall.

Nå går den videre til @Oddemann.
 
Mottatt idag.

Førsteinntrykk bedre enn venta. Men det er jo pga mange andre har vore negative. Noen ting ser eg jo som irritere kjapt. Sekundviser tar for mykje fokus feks.
20240105_114130.jpg


Kjem med tilbakemelding etter endt uke.

Baretter rød reim kaputt. Men dette stod kanskje alt ein plass før her i tråden...

-Oddemann-
 
Posten vet å bruke lang tid på pakker!
Farer’n ankom i dag, og jeg har allerede gjort meg noen tanker. Ikke alle er utelukkende positive, men! Klokken skal få en uke på armen før jeg tar noen endelige valg.


IMG_3218.jpeg

Kan avsløre allerede nå at den kler mesh best av alternativene som fulgte med.
 
Posten vet å bruke lang tid på pakker!
Farer’n ankom i dag, og jeg har allerede gjort meg noen tanker. Ikke alle er utelukkende positive, men! Klokken skal få en uke på armen før jeg tar noen endelige valg.


Vis vedlegg 358019
Kan avsløre allerede nå at den kler mesh best av alternativene som fulgte med.
Ja. Hjelpes til sirup Vest - Nord denne gangen. Enig med mesh....
 
Et par tanker mens dagens første kaffekopp konsumeres.

Først, passaround er gøy! Denne er ganske langt fra hva jeg hadde kjøpt selv, noe som gjør det ekstra gøy å være med.

En ting jeg stusser på er kvaliteten på hele pakka. Jeg er nr 28 på listen og synes det er dårlig at det allerede er såpass med slitasje på det. F.eks at mesh’n har bøyd feste i clasp, rød skinnrem har ødelagte barrets. Innvendig har esken revnet i en søm. Hardt å være på såpass mange ulike håndledd ila 6 måneder men jeg har en feeling av at andre merker kunne levert bedre.

Positivt er at selve klokken ser tilnærmet ubrukt ut! I den grad man kan si at Farer har lagt ned kvalitet i jobben så det i alle fall ikke på pakken rundt og tilbehøret.
 
Redigert:
Dette med dårlig remkvalitet er noe som flere (meg inkludert) har kommentert tidligere. Hvis det er en tilbakemelding som Farer bør plukke opp, så er det kanskje det.

Morsomt at du nevner at dette ikke er noe du nødvendigvis hadde kjøpt selv - jeg mener det er selve grunntanken i Passaround-ideen. Det skal være noe litt utenom det vanlige som man får en sjanse til å bli halvgodt kjent med!
 
Dette med dårlig remkvalitet er noe som flere (meg inkludert) har kommentert tidligere. Hvis det er en tilbakemelding som Farer bør plukke opp, så er det kanskje det.

Morsomt at du nevner at dette ikke er noe du nødvendigvis hadde kjøpt selv - jeg mener det er selve grunntanken i Passaround-ideen. Det skal være noe litt utenom det vanlige som man får en sjanse til å bli halvgodt kjent med!
Det burde de absolutt. Jeg satt faktisk i går å tenkte på at noen (eller jeg) skulle sendt dem en mail om akkurat dette med remmer.
 
  • Liker
Reaksjoner: krille
En uke er straks over - klokken reiser nordover til maretranquillitatis i dag.
Først, som nevnt tidligere, passaround er en skøy måte å leke med klokker man kanskje ikke hadde kjøpt selv helt uten videre.

Jeg har brukt klokken hver dag siden jeg fikk den og synes jeg har et greit grunnlag på å konkludere med at denne ikke helt har gitt meg go´ feelingen.

Det meste er allerede nevnt av flere av oss, så dette blir en slags gjentakelse.

Pros:
- Kasseform og størrelse bærer veldig godt på armen. Kombinert med mesh så er dette en behagelig klokke å bruke.
- Et par ok detaljer i form av litt pynt på urverket og en børstet kant her og der.
- Skiven og urkassen løfter det totale inntrykket noe. Skiven, med rosafargen, fremstår crisp og egentlig som godt håndverk.

Cons:
- Gir en feeling av å være billig. 20k er ikke all verden i en fartsblind verden, men det er absolutt fortsatt 20k! Totalen skuffer. Etui minner mer om et skolepennal enn en klokkepakke. Noen sømmer har også revnet.
- Mesh og skinnremmer har vist seg å ikke være særlig robuste. I tillegg har jeg oppdaget at mesh´n virker å være vevd (?) skjevt. Den heller mer mot en side.
- Det skjer ALT for mye på skiven.
- Datovindu skulle vært større, eller annen farge eller et annet sted etc ... Slik det står på klokken, også med fargene, passer det rett og slett ikke.

Oppsummert: Morsom uke, men dersom jeg vinner blir nok klokken solgt videre.
 
Redigert: