Passaround 6

Da er klokken hos meg. 1. inntrykket er at jeg liker den godt.

Uvant for meg, men som jeg likevell umiddelbart liker er romertall, skivefargen og kasseformen.

IMG_9982.jpeg

Det er er polerte og børstede deler på overflaten rundt glasser.
Sidene på kassen skal være inspirert av månens overflate. Jeg liker sidene, spesielt hvordan de er «rammet inn», men er usikker på om jeg synets de ulike delene av kassa passer så godt sammen.

IMG_0011.jpeg

IMG_0007.jpeg

Krona er kul. Bronseknappen er en morsom detalj og mønsteret på krona er godt å ta på. Men her også er jeg usikker på om de ulike designelementene, som hver for seg er både kule og pene, passer sammen.
For en som bruker Speedmaster til vanlig er den veldig behagelig å trekkeopp….

IMG_0009.jpeg

Da er det straks slutt på min periode med Passaroundklokken.
Noen av mine tanker: Månefase utrolig kult. Datovinduet er altfor lite, og med en ramme som ikke passer inn. Jeg liker sekundviseren, kassa, krona og skiva. Størrelsesforholdet mellom sekundviseren og de to andre er litt off, kanskje time og minuttviseren skulle vært litt bredere/kraftigere? Månefase er urolig kult! Urverket er fint å se på. Remmene er fine og sitter flott mot kassa.

Stor Takk til @krille som organiserer dette! :love:

Da er klokken ankommet meg. Kommer med litt førsteinntrykk senere, da der ble rett hjem til småunger, bleier, middag, legging, og hele balletten. (Klokken antibacces før den går videre :ROFLMAO: )
Gikk forøvrig rett over på mesh etter bilde under

IMG_0490.jpeg

I dag har har klokke fått lov å være med på hjemmekontor, og nyte privilegiet å kunne høre på det man ønsker av musikk i bakgrunnen.

IMG_0504.jpeg

Noen tanker om klokken etter å hatt den noen timer.
Det er mye å like, og en del som ikke treffer helt. Jeg er usikker på om viserne er rette for denne, særlig liker jeg sekundviseren dårlig. Utover det så liker jeg puteformen på kassen, og mesh lenken er faktisk ganske behagelig.

Jeg synes faktisk bronse(?)innlegget i kronen er en kul liten detalj, men synes godt krona kunne vært litt større
IMG_0508.jpeg

Juryen er fortsatt ute i spørsmålet om hva jeg synes om den totalt sett. En ting er i allefall sikkert, jeg har ikke mindre lyst på klokke med månefase nå!

IMG_0507.jpeg

I dag har har klokke fått lov å være med på hjemmekontor, og nyte privilegiet å kunne høre på det man ønsker av musikk i bakgrunnen.

Vis vedlegg 351629

Noen tanker om klokken etter å hatt den noen timer.
Det er mye å like, og en del som ikke treffer helt. Jeg er usikker på om viserne er rette for denne, særlig liker jeg sekundviseren dårlig. Utover det så liker jeg puteformen på kassen, og mesh lenken er faktisk ganske behagelig.

Jeg synes faktisk bronse(?)innlegget i kronen er en kul liten detalj, men synes godt krona kunne vært litt større
Vis vedlegg 351632

Juryen er fortsatt ute i spørsmålet om hva jeg synes om den totalt sett. En ting er i allefall sikkert, jeg har ikke mindre lyst på klokke med månefase nå!

Vis vedlegg 351633
(Uten å ha sett den live) syns jeg både viserne og krona kler klokka.
Hvordan er total kvalitetsfølelse/finish? Syns ofte det skiller de "rimelige" dressklokkene fra dem jeg har lyst på...
Mer skeptisk til skivefargen og datovinduet:
1700037563022.png
1700037583691.png

• Liker
Reaksjoner: Grendel
(Uten å ha sett den live) syns jeg både viserne og krona kler klokka.
Hvordan er total kvalitetsfølelse/finish? Syns ofte det skiller de "rimelige" dressklokkene fra dem jeg har lyst på...
Mer skeptisk til skivefargen og datovinduet:
Vis vedlegg 351644Vis vedlegg 351645

Totalfølelsen er helt bra for prisen(antar jeg, usikker på akkurat hva den kostet :ROFLMAO:) . Urverket er enkelt men pent nok. Synes markørene er veldig «crisp» og godt uført. Viserne også, tilsynelatende fin finish.

Totalt sett så liker jeg klokken, men for meg har den også litt identitetskrise. Du skriver dressklokke, og mange av elementene er der. Personlig så kunne de fint vært i en annen kasse. Både form, utførelse (tekstur på sidene) og størrelse framstår som mer (vintage) sportslig.
Sverdviserene i seg selv passer fint, men kunne ønsket meg større visere. Lesbarheten er ikke veldig godt, med unntak av sekundviser - som heller kunne vært en GMT viser. Det framstår merkelig for meg.

Datovinduet er som du sier alt for lite, men pent nok utført!

Skiva er jo selve rosinen i pølsa på denne. Den liker jeg!

IMG_0512.jpeg
IMG_0518.jpeg
IMG_0519.jpeg
IMG_0520.jpeg
IMG_0513.jpeg

Da har klokken startet sin ferd til nesteman på listen.
Jeg har vel lagt greit ut allerde mine tanker, så vet ikke om jeg bør tilføye så mye mer, men kan oppsummere litt.

Har er hjerte for micro-brands, og kan særlig sette pris på når noen gjør litt utenom normen i det segmentet. Halv-dressy putekasse og månefase kvalifiserer. Jeg skulle ønske jeg likte den bedre enn jeg gjorde, men det koker nok ned til personlig preferanse.

Prøvde røde reimen først siste dagen, den hører hjemme på den i min menig, estetisk ikke nødvendigvis i kvalitet.

Pros:
- Kul, stor og lume månefase!
- Pen skive
- Jevnt over pen utførelse i klokka

Cons
- dårlig lesbarhet, viseren kunne i det minste hatt en «knekk» langs lengden. Tynne og helt flate visere over skiven gir dårlig lesbarhet
- burde den heller hatt blanke markører for å understreke at det er en dressklokke, eller røffere utrykk for en daily. Jeg får ikke helt tak på segmentet

Tror denne kan være midt i blinken for mange, særlig hvis du ikke har flere klokker i samlingen. For meg ble det litt bom(men ikke hel-bom!)
IMG_0528.jpeg

IMG_0526.jpeg

Da har jeg hatt Farer`en i en liten uke, og overleverer til nestemann i løpet av dagen.

Jeg har vært med på de fleste passaroundrundene her inne tidligere; jeg synes det er et morsomt konsept, godt arrangement og det har gitt meg mulighet til å prøve klokker jeg ellers neppe hadde kommet borti. All ære til @krille som tar seg bryet med å arrangere for oss. Jeg har satt som regel for meg selv å bruke passaroundklokken hver dag jeg har den til rådighet. Oftest har det medført at klokker jeg ellers ikke ville valgt, har vokst på meg i løpet av ukene. Flere av tidligere passaroundur har trosset mitt førsteinntrykk og etter en uke blitt noe jeg kunne tenke meg å beholde.

Slik har det ikke gått med Farer`en. Tvert imot - den har i løpet av uken gått fra et litt nøytralt førsteinntrykk til å bli et irritasjonsmoment. Grunnen til at jeg har hatt klokker som hobby i snart førti år er den lille hverdagsgleden det gir meg å ta på en klokke jeg liker hver morgen. Idag gledet jeg meg over at det var siste dag jeg skulle bruke Farer`en.

Etter en uke på armen er det eneste positive jeg kan finne at kassen har en fin størrelse, og at selve klokken virker å ha kvalitet som samsvarer med prisen. Ellers er det lite å rope hurra for. Fargen på skiven er pen, men i overkant synlig for min smak. Verre er layouten; store romertall gir et rotete inntrykk, og månefaseindikatoren bare forsterker det. Mulig jeg fremdeles er preget av en bælstygg månefaseklokke jeg kjøpe som syttenåring (og som endte sine klokkedager i en sprengningsgrop i Libanon i 1990) men jeg har fremdeles tilgode å se et ur med månefase som ikke gir meg assosiasjoner til Disneyprinsesser og alternativmesser. Et fremmedelement på en klokkeskive er det uansett.

Det største irritasjonsmomentet er imidlertid viserne. Én ting er pilen på sekundviseren, som gir den inntrykk av å ha blitt stjålet fra en klokke med datovisning langs skivekanten. Det er til å leve med. Langt verre er at manglende kontrast mellom skive og visere gjør klokken bortimot uleselig i annet enn fullt dagslys, ihvertfall for mine tilårskomne øyne. Den siste uken har jeg flere ganger vært i den absurde situasjonen at klokken på armen min ikke har kunnet fortelle meg noe om tiden, mens den har holdt meg fullt oppdatert på månefasen. Dvs - den har virket fordi selve månesymbolet i faseindikatoren er stort og med god kontrast. Tallene langs indikatoren er så små at jeg trenger lupe for å lese dem, så indikatoren hadde neppe vært mye til nytte om det ikke var fullmåne.

Datovinduet er også så lite, kontrastløst og plassert så dypt i skiven at det er vanskelig å lese av i dagslys, med briller på. Og så er det de andre merkelige designmomentene: Kronen har en ytterfarge som ikke tas igjen noe annet sted på uret. Kassekantene er "pyntet" med et mønster som minner om en neglefil fra et Biltema-multiverktøy. Remmene påstås å være laget av lær. Jeg får vel tro dem på det, men skulle jeg gjettet ville jeg gått for sammenpresset papp og resirkulert julepapir. Dette er den type rem som etter bruk to varme sommerdager kommer til å lukte som en gammel fotballsko og gå i oppløsning en uke senere. Lenken har jeg ikke prøvd på, men jeg ville bli svært overrasket om den ikke ga brukeren en fin, sort avfarging etter første gangs bruk i mer enn femten plussgrader.

Ingen innertier for min del dette her, altså. Skulle jeg ende opp med å vinne trekningen, lover jeg med dette at klokken øyeblikkelig vil bli solgt og inntektene gitt bort til et godt formål. Men den har ihvertfall vært brukt hver dag:

I bil:
IMG_2364.jpeg

På jobb:
IMG_2365.jpeg

På jakt:
IMG_2367.jpeg
IMG_2369.jpeg

Med strøaggregat
IMG_2372.jpeg

På jakt med @Entropy og hunden hans
IMG_2371.jpeg
IMG_2376.jpeg

Oooog ut for strø igjen.
IMG_2377.jpeg

Har klokken ikke gitt noe positivt i det hele tatt, spør kanskje leseren seg, om de fortsatt orker å lese min sutrete oppramsing av i-landsproblemer? Joda - én ting har vært fint: Den har minnet meg om hvor begeistret jeg er for manuelle urverk og den egne gleden det er å trekke opp en klokke hver morgen. Takk for det, og takk for meg.

Redigert:
Da har jeg hatt Farer`en i en liten uke, og overleverer til nestemann i løpet av dagen.

Jeg har vært med på de fleste passaroundrundene her inne tidligere; jeg synes det er et morsomt konsept, godt arrangement og det har gitt meg mulighet til å prøve klokker jeg ellers neppe hadde kommet borti. All ære til @krille som tar seg bryet med å arrangere for oss. Jeg har satt som regel for meg selv å bruke passaroundklokken hver dag jeg har den til rådighet. Oftest har det medført at klokker jeg ellers ikke ville valgt, har vokst på meg i løpet av ukene. Flere av tidligere passaroundur har trosset mitt førsteinntrykk og etter en uke blitt noe jeg kunne tenke meg å beholde.

Slik har det ikke gått med Farer`en. Tvert imot - den har i løpet av uken gått fra et litt nøytralt førsteinntrykk til å bli et irritasjonsmoment. Grunnen til at jeg har hatt klokker som hobby i snart førti år er den lille hverdagsgleden det gir meg å ta på en klokke jeg liker hver morgen. Idag gledet jeg meg over at det var siste dag jeg skulle bruke Farer`en.

Etter en uke på armen er det eneste positive jeg kan finne at kassen har en fin størrelse, og at selve klokken virker å ha kvalitet som samsvarer med prisen. Ellers er det lite å rope hurra for. Fargen på skiven er pen, men i overkant synlig for min smak. Verre er layouten; store romertall gir et rotete inntrykk, og månefaseindikatoren bare forsterker det. Mulig jeg fremdeles er preget av en bælstygg månefaseklokke jeg kjøpe som syttenåring (og som endte sine klokkedager i en sprengningsgrop i Libanon i 1990) men jeg har fremdeles tilgode å se et ur med månefase som ikke gir meg assosiasjoner til Disneyprinsesser og alternativmesser. Et fremmedelement på en klokkeskive er det uansett.

Det største irritasjonsmomentet er imidlertid viserne. Én ting er pilen på sekundviseren, som gir den inntrykk av å ha blitt stjålet fra en klokke med datovisning langs skivekanten. Det er til å leve med. Langt verre er at manglende kontrast mellom skive og visere gjør klokken bortimot uleselig i annet enn fullt dagslys, ihvertfall for mine tilårskomne øyne. Den siste uken har jeg flere ganger vært i den absurde situasjonen at klokken på armen min ikke har kunnet fortelle meg noe om tiden, mens den har holdt meg fullt oppdatert på månefasen. Dvs - den har virket fordi selve månesymbolet i faseindikatoren er stort og med god kontrast. Tallene langs indikatoren er så små at jeg trenger lupe for å lese dem, så indikatoren hadde neppe vært mye til nytte om det ikke var fullmåne.

Datovinduet er også så lite, kontrastløst og plassert så dypt i skiven at det er vanskelig å lese av i dagslys, med briller på. Og så er det de andre merkelige designmomentene: Kronen har en ytterfarge som ikke tas igjen noe annet sted på uret. Kassekantene er "pyntet" med et mønster som minner om en neglefil fra et Biltema-multiverktøy. Remmene påstås å være laget av lær. Jeg får vel tro dem på det, men skulle jeg gjettet ville jeg gått for sammenpresset papp og resirkulert julepapir. Dette er den type rem som etter bruk to varme sommerdager kommer til å lukte som en gammel fotballsko og gå i oppløsning en uke senere. Lenken har jeg ikke prøvd på, men jeg ville bli svært overrasket om den ikke ga brukeren en fin, sort avfarging etter første gangs bruk i mer enn femten plussgrader.

Ingen innertier for min del dette her, altså. Skulle jeg ende opp med å vinne trekningen, lover jeg med dette at klokken øyeblikkelig vil bli solgt og inntektene gitt bort til et godt formål. Men den har ihvertfall vært brukt hver dag:

I bil:
Vis vedlegg 352815

På jobb:
Vis vedlegg 352816

På jakt:
Vis vedlegg 352818Vis vedlegg 352819

Med strøaggregat
Vis vedlegg 352820

På jakt med @Entropy og hunden hans
Vis vedlegg 352821Vis vedlegg 352822

Oooog ut for strø igjen.
Vis vedlegg 352823

Har klokken ikke gitt noe positivt i det hele tatt, spør kanskje leseren seg, om de fortsatt orker å lese min sutrete oppramsing av i-landsproblemer? Joda - én ting har vært fint: Den har minnet meg om hvor begeistret jeg er for manuelle urverk og den egne gleden det er å trekke opp en klokke hver morgen. Takk for det, og takk for meg.

Hadde du bare vært varulv, @Hopalong , da ville du i alle fall kunnet sette pris på måtefasen. Nå er det jo fullmåne...
(Forøvrig er også i-landsproblemer problemer som må løses...)

8- )

• Liker
Reaksjoner: Hopalong
Nydelig tilbakemelding Hopalong! Ikke alle klokker er alles kopp med te, og det er veldig fint at også kritiske røster kommer frem.

Det gleder meg for øvrig at også denne Passaroundrunden går sin skjeve gang, på tross av litt motgang underveis :) Om ting går sånn høvelig etter planen kommer vi rundt ca medio februar, og da må vi få på plass en utlodning. Kanskje klarer vi fysisk møte med trekning og et glass denne gangen?

Etter nok ei uke på sørvestlandet så er klokka i skrivende stund underveis til nestemann på lista litt lengre nord på gullkysten.

Litt kontekst før jeg avslører min mening om Farer’n: Mine mest brukte klokker i 2023 er BB58; Railmaster; vintage Seamaster; Halios Seaforth. Fellesnevneren? Dato mangler.

Tross min noe symmetriske klokkereferanse så digga jeg årets passaroundklokke, som kan sies å være nokså jazza. Den satt perfekt på armen min, og jeg likte farga, kassa og skiva. Månefase er kult! Og artig med tidssonen-inngravering bakpå lokket.
Kona likte også klokka godt forresten, og brukte den vel så mye som meg i løpet av disse dagene. Jeg er enig med tidligere kritikk av time- og minuttviserne, og jeg skjønner ikke hvorfor krona er så malplassert. Alt i alt er jeg godt fornøyd med årets passaround!

Takk til Krille for organisering, og takk til alle som er med. Håper det blir en sjuende runde etter hvert.

Edit: festemekanismen, altså hurtig-barrettene, på den røde reima er herpa. Det virker som at de har kilt seg fast.

IMG_0709.jpeg

IMG_0710.jpeg

Redigert: