Passaround 2020

Den sitter finfint på :)
0A5C8DF9-5307-4A4B-AF96-DBC9A6A410C0.jpeg
 
Takk til @TomB og @Ohmega for en hyggelig klokkeprat ved overlevering :)
Skal vi se da. Mye bra er allerede skrevet av @krille, men jeg skal liste litt kort om mine tanker.

Pluss:
  • Den sitter veldig godt på mitt håndledd
  • Skiva er kul, jeg liker den
  • Bra lume
  • Gjør seg godt på nato
  • Går veldig presist. Jeg målte snitt på +1,4 sek/dag den uka jeg hadde den
  • Datoplassering
Minus:
  • Faste springbars - Jeg liker å kunne bytte reimer
  • 21 mm lug width
  • Litt kjedelig finish på kasse
  • Vet ikke helt hva det er, men viserne er ikke helt innertier
  • Bezel er litt "semi bakelite", litt midt i mellom alu og keramisk
  • Skinnreima er mye og behagelig på, men kvaliteten ser ut til å være litt så som så

Pics or it didn't happen ;):mrgreen:
DSC01287.JPG

DSC01292.JPG

DSC01296.JPG

DSC01300.JPG


Testet med en av kona sine Garmin gummireimer som har samme snap funksjon som skinnreima til Tag`en.

DSC01302.JPG


Jeg likte den veldig godt på nato, passet godt på grønn/oliven nato også, men det glemte jeg å ta bilde av.

IMG_4109.jpeg

IMG_4111.jpeg
 
Veldig bra, takk for at du deler litt tanker. Jeg glemte vel å nevne det i mitt innlegg, men jeg er enig med deg - non-standard lugwidths som f.eks 21 er noe tull og tøys.
 
Da var min tid med Autaviaen over. Vasket forsiktig og pakket ned, klar for overlevering til nestemann i morgen.
DSC_0586.JPG


Aller først, beklager bildekvalitet. Er ingen fotograf, og i tillegg kun et crap mobilkamera.

Jeg kommer ikke til å si så mye om det tekniske. Jeg har fint lite greie på klokker i den forstand, så det overlater til andre med større fagkunnskap og sans for smådetaljer. Når jeg velger klokke er det hovedsaklig ut fra rent subjektive kriterier. Et velrenomert navn og lang historie har lite å si om jeg ikke LIKER klokken. Men det antar jeg gjelder de fleste av oss!
DSC_0587.JPG


Og jeg likte denne. Størrelsen er i øvre sjikt av hva jeg kan bruke, men den satt godt på armen. Brukte kun remmen en dag før jeg byttet til NATO, men det var mest for å spare remmen med tanke på at vi er mange som skal prøve den og få et inntrykk. Remmen var behagelig å ha på, den. Her kommer jo også første pluss, at remmen er enkel å klipse av. Faste barretter er, som MrFinale skrev, kanskje et minus? Likeså 21 mm lugs. Men det gikk bra med 20mm NATO også, tross at det blir en liten glipe.

Skiven har en fin blåfarge som mørkner mot kanten. Om noe kunne den kanskje vært en anelse lysere slik at den hadde fremstått enda tydeligere blå. Bezelen er lett å rotere med 60 kraftige og markerte klikk. Den er ikke enveis, riktignok.
DSC_0589.JPG


Lesbarheten på klokken fant jeg meget god. Nesten litt feltklokkeaktig med store tall og kraftige visere. Jeg likte dem. Bra lume også.

Jeg foretrekker at datoplassering på klokker skal være kl. 3, så plassering klokken 6 er for meg et lite minus. Men det er nå kun meg…

Kronen er stor og kraftig. Kanskje litt i overkant dominerende. Men lett å operere, da. En liten sammenlikning med Speedmaster som har en mye mindre krone delvis inne i selve kassen. Har alltid ment denne løsningen er noe «krøkkete» på en klokke som man må trekke annenhver dag. Disse to kunne ha byttet plass…
DSC_0594.JPG


Alt i alt har dette vært et hyggelig bekjentskap. Om jeg skulle handle en klokke i denne prisklassen hadde den nok kommet et godt stykke opp på lista, men neppe helt øverst. Mye å velge blandt i samme prisleie.

Men, skulle jeg ende opp med den hadde jeg ikke blitt lei meg!
DSC_0593.JPG
 
Nå som det har gått noen dager siden jeg sendte videre til @Rød er jeg klar til å dele noen inntrykk.

Bilde 1.jpg


Det var mye å like med denne. Størrelsen er ikke så skremmende som man kanskje skulle tro. 42mm går greit når det er korte horn. Jeg målte 50mm lengde inkludert horn, noe som gjør at den bærer likt med mange ur på 40mm diameter. Tykkelsen målte jeg til 13,6mm, noe som er litt mye for bruk på natoreim, men det går. Skiven er lekker, med en tiltalende struktur, og fint gradert blåfarge som blir mørkere ut mot kanten. Store tall fungerer veldig fint med skive, viserer og bezel. Passelig med logo og tekst på skiven. Dato klokka 6 liker jeg bare bedre og bedre. Her er den veldig diskret, men tydelig og godt leselig selv i dårlige lysforhold.

Bilde 3.jpg


Store tall gir også god lume. Den ser finfin ut i mørket, men det glemte jeg å ta bilde av. Bezel har flott finish, og har 60 tydelige klikk. Det er akkurat som jeg liker det. Jeg ble overrasket over løsningen for hurtigskift at reim. Dette var ikke helt i min smak. Det er selvfølgelig meget raskt og enkelt å skifte reim, men utvalget kommer vel til å være den ene typen som følger med. Sammen med
faste "springbars" så er det orginalreim eller nato som gjelder. Når de i tillegg har valgt 21mm mellom hornene så blir det ikke mange
instagrambilder av denne med lekre reimer i ulike skinnvarianter eller seilduk. Eller gummi som også hadde kledd den godt. Den orginale lærreimen var også litt for myk og tynn til klokka etter min smak.

Bilde 2.jpg


Jeg "tvang" på en 22mm nato, og det fungerte for så vidt fint. Det andre jeg ikke likte var mangelen på skrukrone. Nå har jo ikke det noen praktisk betydning, men det gir en ekstra følelse av sikkerhet å måtte skru.
Noe annet jeg må nevne er antirefleksbehandlingen av glasset. Jeg vet ikke hva det heter, men det er kult når du ser ned på klokka og det ser ut som det ikke er glass over skiva. En utrolig fin effekt. Men kostnaden virker å være at når lyset kommer inn rett fra siden speiler markørene seg i glasset, og gir en skyggeeffekt. Men ikke noe problem i min bok.

Bilde 4.jpg


Tar med et bilde sammen med Tudor North Flag som skala for størrelsen. North Flag er 40mm.
Jeg koste meg med denne klokka, og hadde ikke lyst å sende den når jeg pakket den for neste etappe på reisen. Dette er en sånn klokka som har passert under min radar, men nå plutselig er i fokus. Hadde vært en super sommerklokke, men kanskje helst på lenke. Og prisen er på ingen måte avskrekkende, så kanskje......

God reise videre, og gled dere alle som står på listen for å få denne for en uke!
 
Passaround 2020 – Tag Heuer Autavia, ref. no. WBE5116.FC8266.

BBAB1D98-98F4-4A22-9E19-B4E9B2BCC27C.jpeg


En moderne pilot klokke med nostalgiske vibber, 42 mm stålkasse, blå keramisk bezel som dreier begge veier, relativt stor krone med logo.

Skiven er gradert blå, lysest midt på, dato kl. 6, ellers arabiske tall hele veien rundt. Vintage style reim, dessverre 21mm bredde mellom hornene. Pen utførelse med polerte sider, myk og behagelig.

Spørs hvor robust den er, har allerede slitemerker etter kassen. Og siden barettene sitter fast er det er lagt opp til at man ikke kan bruke ordinære lærreimer, kun reimer som er klargjort med hurtigfeste. Nato og perlon går selvsagt. Kommer i en flott boks med elegant, grått velour-aktig innhold, som kan tas ut.



Jeg hadde håpet at dette skulle bli en ordentlig sørlandsk sommerferie flørt. Klokken innbyr til det, den klare, blå keramiske bezelen med graverte tall formelig stråler i sommersolen, Skiven blunker til deg i nyanser av blått, av og til drar den mot sort mens den i neste øyeblikk skinner i sølv. Den fine appelsinskall strukturen gjør den virkelig spill levende. De store tallene gjør klokken virkelig lettlest, både tall og visere er hvite, TH har ikke falt for fristelsen til å dem kunstig patina. En liten frekk detalj er Autavia i oransje skrift, står perfekt til den blå, graderte skiven.

Bezelen er som nevnt dreibar begge veier, den er fast og fin med 60 klikk, kunne gjerne ønsket 120…

Remmen er et kapittel for seg. Den er utstyrt med et hurtigfeste laget i plast. Faste baretter gjør at man ikke kan bruke den på andre remmer som ikke har slikt hurtigfeste, bortsett fra Nato, Zulu og for eksempel Perlon remmer. 21mm bredde er ikke min favoritt størrelse heller. For å spare på originalremmen satte jeg den på en TS Norgesnato, som var den som passet best av mine Nato/perlon remmer. Egentlig en vellykket kombinasjon, de friske fargene i remmen passet meget godt til klokken.



Ferieflørten regnet og blåste bort, det ble ingen hete sommerkvelder ved rekvedbålet ute på svabergene, etterfulgt av en langsom snekketur hjem i tropenatten, med fruen i armkroken og flørteklokken rundt håndleddet. I stedet ble det snekring i garasjen og det fikk TH’en ikke være med på. Så ble det en fin dag i dag da, sol og varme, shorts og T-skorte, vi har skrapt vinduskarmer og klippet plen.
819AEED2-84AB-400D-8CE4-976BFF49D15C.jpeg



Jeg likte klokken, på den riktige remmen er den absolutt en flott sommerklokke. Høydepunktet er bezelen og skiven, virkelig flotte. Nedturen om det kan kalles det er 21mm hornbredde og faste baretter.
545C900A-D493-48C6-8BA2-30A7973A5031.jpeg
1E808DD8-1490-4B69-82A6-89E25B3A6B2D.jpeg
F97E7D69-1C28-47D4-BA49-6E9915CBDE6D.jpeg

44129871-E624-4A2D-BAF8-E2B90CCB6514.jpeg

7B2628B0-3461-4096-ACFE-64ECD079F13C.jpeg


8F958F4A-401A-4446-8863-A5D98708F601.jpeg
 
Redigert:
Litt sen tilbakemelding grunnet ferie. Men må jo noterer noen få korte ord om den.

Litt usikker før jeg fikk den, men gledet meg til å teste den ut. Må si jeg ble positivt overrasket. :)
Størrelsen var ikke så skremmende som jeg først var redd for og den satt godt på armen. Remmen var behagelig, men det er veldig synd med de 21mm.. Som andre også satte jeg på en 20mm nato for å spare skinnremmen. På noen klokker synes jeg denne kombinasjonen fort kan føre til at klokken fort blir topptung, men det gikk overraskende greit med denne. Også kjipt med de faste barettene som begrenser hva man kan putte på denne. Men om man liker/ønsker/skal ha den på enten originalremmen eller nato e.l. er jo bytte en drøm med hurtigfeste. Fant heller ikke det perfekte hullet i remmen for min arm. Ble enten litt stram eller litt for løs.
Fikk dessverre oppleve mange regnværsdager og lite sol, så fikk ikke oppleve skikkelig hva skiven kan tilby, men med litt leking vil jeg si at jeg likte skiven godt. Fargen på bezelen synes jeg var litt så som så, men ikke en dealbreaker.

Kronen var fin å bruke, men alt for stor for meg. Måtte stramme inn et lite ekstra hakk på natoen for at den ikke skulle skli ned og gnage inn i hånda. Savnet også screw down. Mulig jeg er for godt vant med dykkere. Måtte da gå med klokken litt lengre opp på håndleddet enn jeg er vant med.

Store gode tall på skiva og med god lume. Veldig lett å lese. Stor kontrast mellom tallene på skiven og bezel. Litt usikker på hva jeg synes om det, men ettersom jeg selv bruker bezelen generelt lite gjør det meg ikke noe i dagligdags bruk. Igjen, kanskje jeg er for godt vant med dykkere.

Bryr meg ikke stort om graveringer på bakside, men kan nevne at jeg synes propellen de har gravert inn var greit gjennomført.

Alt i alt synes jeg det var en flott klokke. Hadde kanskje ikke investert selv, men hadde absolutt ikke hatt noe i mot å ha den i boksen. :)