Passaround 2020

Ut på tur :D

CBAEF8F1-0F1C-405F-BB1E-8A5DD1864617.jpeg


Felicia vil også være i fokus :p
6897CC5E-66D3-4405-9210-4972D6842AFF.jpeg
 
Autavian har et urverk som heter Calibre 5 og er basert på ETA 2824-2. Dette er en anerkjent arbeidshest som ble introdusert allerede i 1982. Dette ETA verket er igjen basert på Eterna caliberet 1427 fra 1955 som var det tynneste automatverket da det ble introdusert. (ranfft.de)

ETA 2824-2
Diameter: 25,6 mm
Tykkelse: 4,6 mm
Antall stener: 25
Antall svingninger per. time: 28800 (4Hz)


ETA 2824-2 finnes i forskjellige utgaver hvor Chronometer er den mest nøyaktige. Chronometer vil si at den er testet og godkjent av COSC over en periode på 15 dager iht. 7 kriterier. Av disse kan nevnes maks daglig gjennomsnittlig avvik og maks avvik mellom horisontale og vertikale posisjoner (målt over en 10 dagers periode).

SymbolLimit [s/d] (category 1)
Avg RAverage daily rate-4 +6
DDifference between rates in horizontal and vertical positions-6 +8

Se COSC for detaljer og alle kriterier

At klokken er COSC sertifisert vi si at den møtte kriteriene når testen ble utført. Siden dette er mekaniske instrumenter vil det endre seg over tid. Jeg har gjort en enkel 5 minutters automatisk test i alle seks posisjonene (C= skive opp, F=skive ned, tall er vertikal posisjoner med tallet ned). Resultatet viser at klokken går litt på den sakte siden med maks avvik mellom posisjonene på 12 s/døgn. Målingen som slår litt negativt ut er vertikal posisjon med seks tallet ned (-11 s). Så for en ny COSC godkjenning er det sannsynlig at den må finjusteres litt. (Flere målinger viser avvik på posisjonene fra 11 til 14 s/døgn).

13DC8BA7-815E-46DA-AE45-DB7703C5FB26.jpeg



1604255990633.png

Tag Heuer Calibre 5 (ETA 2824-2), bilde fra TG sin hjemmeside
 
Oppsummert:
Jeg er jo ikke så vant med nye og fine klokker, så dette var stas :)
Flott skive med vintage preg omkranset av en mer moderne bezel. Veldig fin i naturlig lys.

Nå har jeg puselanker, så klokken kunne med fordel for meg ha vært krympet i størrelse. Kronen er utformet slik at det samler skitt innerst mot kassen. Den kunne med fordel ha vært utstyrt med en skrukrone siden det er en vanntett klokke, men da hadde det vel ikke vært en "pilotklokke".. Når det gjelder reimfeste så er det en enkel sak å klippe den av og sette på en vanlig barett. Da kan man velge reim etter eget ønske.

Siste døgn har den gått ca. 7 sekunder for fort, så min tidligere hurtigtest i tråden kan nok tas med en klype salt.

Siste bilde er fra en liten sykkeltur i går :D

727C4BFE-EDB9-4AC4-976E-1B07FF102126.jpeg
 
Da har jeg kosa meg ei litta uke med denna saken, og jeg syntes det har vært ei ålreit klokke å bli kjent med. Vet ikke om jeg har så mye å tilføye her som ikke allerede er sagt, men har prøvd å tenke ut hva jeg liker og ikke liker ved den og satt opp litt kulepunkter ;)
  • litt stor, men behagelig nok - krympet 2mm alle veier hadde den vært perfetto
  • grei reimløsning, men jeg hadde nok kjapt klippa av de "faste" springbar'ene og satt i vanlige
  • litt kjip bezel action, mulig det bare er meg som syntes 60 clicks er litt kjipt :p
  • stor og fin krone, myk og fin i trekket
  • hadde likt skrukrone bedre, gjerne den varianten som er litt nedfrest i kassa
  • fine blåfarger, syntes det passer fint med fumé-stilen på skiva
  • selve skiva er kanskje litt kjedelig, og 3d-effekten på tall-indexene kunne vært kraftigere
  • liker godt datovinduet, bra integrert klokka seks
  • liker også chapter ring veldig godt, stilig med railroad og indeksene som stikker ut av den
  • greie visere, timeviseren kunne kanskje vært litt bredere, sekundviser følger railroad fint
  • topp lume
Passaround-konseptet er kjempestas, blir gjerne med igjen! :)


1605265598537.png

IMG_8838.jpeg

1605265666026.png
 
Da var det min tur med Passaround klokka 2020. Jeg synes det var en flott klokke jeg veldig godt kunne tenke meg å eie.

Likte spesielt godt den flotte skiva som har en nydelig blåfarge. Synes løsningen med faste spring bars er litt dum, men de hadde jeg byttet ut dersom det var min klokke.
Synes klokka lå godt på armen og hadde en fin kasseform i passe størrelse.

Legger med noen bilder med forskjellige Natoreimer. Syntes den passet godt på NATO men synes den kledde skinnreima best.

Dette ble også min post nummer 1000 på TS.
0A600010-5E78-4A1F-9D93-088AE9D39764.jpeg
FEA58BBF-7E91-4059-ADEA-38976D84B64D.jpeg
29F5C12E-54BD-40F1-A909-71ADF9C86D06.jpeg
B94E5BD1-1F62-4578-99A3-F8E8C97B1152.jpeg
2A4A192A-CFC3-4FA2-AC91-F80B10FAEB2E.jpeg
D2184BB6-1E26-4F72-8204-74B50153DABD.jpeg
0A209C38-9EA6-4B1B-A6CB-9F2EADBF58F6.jpeg
A6446E28-5290-4575-A068-53E8DBFB95BC.jpeg
92B092ED-6F0C-401E-BA47-53794AEACAB6.jpeg
770959BF-E221-4193-913F-5F59972332BB.jpeg
35D7AA4B-BC1A-403C-A343-FCD1DDBD6BF3.jpeg
8F88B5E7-BF89-4962-85A9-26DA22297D4D.jpeg
 
Overlevert til medasylant tidligere denne uken så tid for en oppsummering.

Kan begynne med å si at jeg ble veldig positivt overrasket. Denne modellen hadde jeg nok ikke vurdert å kjøpe selv, men det må jeg nok nå. Kommer definitivt til å følge med på bruktmarkedet hvis jeg ikke skulle være den heldige i etterkant av passarounden :)

Trekker ned:
- Faste springbars og 21 mm bredde.
Trekker opp:
- Konseptet med enkelt bytte av reim er supert, men det fordrer at det finnes et godt utvalg i ulike varianter med edruelig prislapp.
- Størrelsen. Den satt som et skudd, og den klokken jeg har hatt over tid som har passet best på nato.
- Fin finish og tøft uttrykk med de børstede flatene.
- Tekstur og farge på skive falt absolutt i smak, og det samme gjelder bezelen.
- Dato kl 6. Tommel opp.
- Hadde den vært min egen hadde jeg stort sett hatt den på medfølgende reim, da denne virket veldig komfortabel, og ikke minst fin.

Alt i alt så likte jeg den veldig godt, og kunne tenkt meg en i eget eie. Den var et friskt pust i samlingen med fine detaljer og god bærekomfort :)

399390D0-D543-4887-866F-E7794FCF2607.png
37753073-5BDC-4D07-87AF-0BE3D612565C.png
5601F2B7-3685-4711-97F4-117D55978BF1.jpeg
 
Får vel nevne at klokka har kommet og gått hos meg.

Jeg er litt ambivalent, for å være ærlig. For det første syns jeg den er for stor, og det farger jo opplevelsen en del. Jeg likte heller ikke minuttviseren, og som alle andre har jeg et problem med 21mm lug-til-lug og faste barretter.

Men: Jeg har jo aldri egentlig hatt noe særlig til overs for moderne Tag. Jeg er relativt imponert over denne klokka. Kvalitetsfølelsen er høy, og jeg forstår godt hvorfor folk liker den. Det som trekker ned er flere designvalg som for meg er litt uforståelig, og summen av dem blir litt mye.

IMG_2661.jpg

IMG_2698.jpg
IMG_2721.jpg
IMG_2723.jpg
 
Denne liker jeg ikke!
Det har jeg bestemt meg for allerede før jeg har fått klokka. Det er noe av problemet til klokkebransjen og alle andre bransjer som selger luksusvarer vi ikke trenger. De er så fordømt avhengige av "fortellinger" og "historier" at alt spinnet rundt kan komme i veien for det faktiske produktet. På den andre siden kan historien jo hjelpe produktet å stå fram på en måte som reine produktegenskaper ikke kan.

For min del har jeg samlet antipati mot stakkars Tag Heuer Autavia Caliber 5 ref:WBE5116.FC8266 fra første gang jeg tok den i øyensyn. Og det bare basert på subjektivitet og underbevisste meningsdannelser jeg ikke kan kontrollere.

La det være klinkede klart: Jeg er ikke i tvil om at dette er en god klokke som vil gi masse gode opplevelser til en kjøper som liker den og alt den bringer med seg. Eller en kjøper som vil ha en "god" klokke til å måle tiden med. La det være like klart at jeg aldri ville falle på å trekke kortet på denne. Så jeg altså biased som fy. Det positive er at jeg er sånn noenlunde klar over det.

Autavia.jpg

Sånn bør brukere av Autavia se ut. Ekspedisjonsdeltager med retrokamera i urban jungel (sjekk strømkablene)

Jeg har altså egentlig bestemt meg før klokka kommer. Her er en del gode og mindre gode grunner til det.
  • Autavia skal ikke være annet enn kronograf
  • Heter Autavia bare for å tjene på navnet
  • Pilotklokker skal være sorte
  • Pilotklokker med dreibar vridring er feil om de ikke er kronografer
  • Fumê skive på toolwatch er feil
  • Tallene på skiva er kladdete
  • Fargen på vridringen og skive er ulik
  • Krona er stygg.
  • Retrostil uten forbilde
  • For stor med 42 mm
  • At den koster rundt 40 000
  • At hele greia signaliserer at den laget av en komite som har satt seg ned for finne på "Noe som konkurrerer med Tudor" og ikke har fanget opp BB58
  • At Tag Heuer kaller kaliber 5 for "Cutting Edge" når det har vært rundt i årevis og er basert på/ er en forkledd ETA2824-2 eller Sellita SW200.


Det var en del ting jeg ikke brydde meg om å mislike også.
  • Datovindu og plassering
  • Lukket baklokk
  • Reima og det spesielle festet
  • Hele historien med Isographfiaskoen*
  • 21 mm hornbredde
  • Klikkesystem for reima
  • Tag Heuer vs Heuer

Ting jeg liker
  • Kronometersertifisert
  • Keramisk vridring

Som det er lett å se av det over er stillingen overveldende negativ 14 negativer mot to positive og seks nøytrale. Alle de negative punktene er subjektive og basert på synsing. Ingen (unntatt prisen) er basert på fakta. Det er derimot de to positive. Så får vi se om det faktiske produktet kan reise seg over historiene og overbevise meg om at WBE5116.FC8266 er gode saker.

Det som er helt klart er at jeg må oppdatere tråden med førsteinntrykk og konklusjon. Nå er jeg opptatt med å trykke oppdater på sporingsappen.


Hvis noen vil tyne meg for denne posten er det fritt fram.

LarsB



*Kortversjon av Isographfiasko som jeg har forstått den. Tag Heuer forsket frem en ny balansefjær i karbonkompositt som skulle erstatte de vanlige fjærene i bla. Calibre 5 som er i Autavia. Det gikk ikke så bra. Alle usolgte Autavia ble trukket fra markedet. De som var solgt hadde etter det jeg har lest varierende kvalitet. Autaviamodellen ble borte en stund før den ble "relansert" uten Isograph. Dette var det forbløffende lite bråk og omtale rundt.
Her er en Isograph:
Isograph.png

Kommer sikkert til å bli sjelden og dyr som fy om en 30 års tid.
 
Da har jeg hatt klokka hos meg 1 uke. Fikk ikke brukt den så mye som ønsket pga natt jobbing og soving på dagen mens den var oss meg.

Inntrykket av klokka er at den er helt grei. Noe jeg liker og noe jeg ikke liker like godt. Hadde nok ikke plukket denne ut i butikken selv, men hadde ikke blitt lei meg om jeg fikk den i gave(eller vant loddtrekningen). Likte størrelsen selv om den er mindre en de klokkene jeg bruker normalt. Nå er jeg 193 høy og veier 110kg, så er glad i litt størrelse på klokker. Skiva er vel det jeg likte minst selv om det funket med designet av resten av klokka. Er mer glad i skiver med applied detaljer. Har aldri vært noen fan av natoremmer, men på denne synes jeg det funket bra. Ville nok valgt en av bedre kvalitet en det jeg hadde liggende.

Fikk tatt noen bilder i dårlig lys før jeg sendte den videre.

20201215_175044.jpg
20201215_175202.jpg
20201215_175215.jpg
20201215_180212.jpg
 
Jeg fikk klokka i går kveld og som lovet kommer det en kort oppsummering av det aller første førsteinntrykket.
Positive og negative i skjønn blanding:

Er den skiva blå? Her trengs dagslys.
Den smale dreieringen med keramisk innlegg er fin.
Det gjør ikke så nye at dreiering og skive har forskjellig farge når forskjellen er så stor som den er i virkeligheten.
Jeg liker at de ikke har tøyset med "unidirectional bezel" men lar meg dreie begge veier for å stille inn dreieringen.
Remmen ser bra ut og er ganske komfortabel, men den er tynnere enn jeg kunne ønske, særlig rundt hullene.
Kul spenne
Krona passer ikke inn i stilen
Velproposjonert klokke i boksen og når jeg håndterer den
(For) Stor med sine 42,8 målt på dreieringen og 50,5 mm i lengden.
Reimbyttet fungerer godt, lett å løsne og virker å sitte solid fast
Trykket og lumen på tallene er virkelig ikke av god kvalitet.
forbløffende pen etter å ha vandret rundt til så mange forskjellige brukere.
Uventet at det ikke var lume i trekanten på dreieskiva.

836F5D6D-C210-4AB1-ACA6-AF1BF485C70F.jpeg

Sånn var den i natt etter at jeg hadde viftet med uv lykta mi. Det var nok lys igjen til å se at klokka var sju når jeg stod opp.



LarsB
 
Vi har fått et lite teknisk problem med Autaviaen - den har rett og slett stoppet. Klokken er nå hos meg, og jeg er i dialog med leverandør som er samarbeidsvilligheten selv og vel så det. Det ser ut til at vi får den innlevert hos urmaker første eller andre uken etter nyttår, og litt avhengig av hvor lang tid reparasjonen tar, tar vi sikte på å komme videre i runden ikke lenge inn i 2021.

Noen ukers forsinkelse i runden må nok påregnes. Beklager dette, men vi satser på å fullføre med stil så snart det lar seg gjøre!
 
Vi har fått et lite teknisk problem med Autaviaen - den har rett og slett stoppet. Klokken er nå hos meg, og jeg er i dialog med leverandør som er samarbeidsvilligheten selv og vel så det. Det ser ut til at vi får den innlevert hos urmaker første eller andre uken etter nyttår, og litt avhengig av hvor lang tid reparasjonen tar, tar vi sikte på å komme videre i runden ikke lenge inn i 2021.

Noen ukers forsinkelse i runden må nok påregnes. Beklager dette, men vi satser på å fullføre med stil så snart det lar seg gjøre!

Dette blir jo den virkelige ilddåpen av TH/klokken!
Litt transport bør den tåle, selv om denne nok har opplevd noe mer av dette enn normalt. Det blir spennende å høre hva AD sier om konseptet og bruken.

8- )
 
Klokken er tilbake her hos meg etter å ha blitt levert på døren av Tag Heuers representant - virkelig fantastisk service! Klokken ser veldig bra ut til tross for at den har vært hos noen-og-tyve TS-representanter, så det må jeg si, den blir godt behandlet!

Nå skal jeg få den i sving igjen, og går alt etter planen ser det ut til at vi skal få til en utlodning ila februar. Da er det bare å håpe at serveringen er åpnet igjen, så vi kan ta utlodningen fysisk på en pub el.l. slik vi har gjort før - det har alltid pleid å være veldig hyggelig.
 
Nå som alt er bra igjen, krabber jeg fram fra under sofabordet.
Det var hos meg den gikk i stykker, eller i alle fall stoppet.

Dette er hva som skjedde:
Når jeg fikk den i hus stilte jeg den, og trakk den opp en tyve-tredve runder eller så for å være sikker på at den hadde nok reserve til å trekke seg helt opp på armen. Da reagerte jeg på at den var tung å trekke. Men det kan jo være giring, pakninger eller noe annet. Den var ikke hard, gnidrete eller påfallende på andre måter. Under bruk og om natten mens den ble observert i alle posisjoner var det ikke noen problemer. Julaften la jeg den vekk og brukte den tradisjonelle juleklokken.

Utpå dagen første juledag ville jeg trekke den igjen for at den ikke skulle stoppe der den lå. Da var den like tung, men plutselig kjente og hørte jeg at rotoren fikk voldsom fart. Det var omtrent som en 7750 i fri dressur. Så stoppet den rett og slett å gå. Og det var det. Flaut og kjipt at det hendte hos meg, men jeg kan ikke egentlig se at det var noe jeg gjorde eller burde ha forstått var galt.

Det er fint at Tag Heuer har vist velvilje og fikset den, men det skulle mye til at dette ikke var en gyldig reklamasjon. Det er bare så mye galt man kan gjøre med å vri krona uten å knekke den av.

Lykke til hos de siste brukerne Autavia!
Og jeg knotter fortsatt på oppsummeringen av oppholdet hos meg.

LarsB