Panerai-kaféen - løst og fast om Panerai

Turklokka!
B83275FA-403E-4019-BC83-E72FFDEE267C.jpeg
 
562 hadde vell og Sandwich først? Synest dog denne funker uten "ekte sandwich, berre "fordypning" før "lumefylling"..

Ja når 510 kom i 2013 og 560/562 i 2014 hadde de sandwich skive. Så gikk OP tilbake til painted skive på disse i 2016 da de la om til det på alle 44mm base modellene. Men enten så har den sandwich eller så har den det ikke. Det er ikke no ekte/uekte sandwich..... da får man heller snakke om forskjellige painted dials, det er jo endel litt forskjellige varianter av de og noen er flatere enn andre. Jeg syntes som nevnt 44mm er finere uten sandwich...
 
  • Liker
Reaksjoner: Oddemann og Genta
:mrgreen:
Ja når 510 kom i 2013 og 560/562 i 2014 hadde de sandwich skive. Så gikk OP tilbake til painted skive på disse i 2016 da de la om til det på alle 44mm base modellene. Men enten så har den sandwich eller så har den det ikke. Det er ikke no ekte/uekte sandwich..... da får man heller snakke om forskjellige painted dials, det er jo endel litt forskjellige varianter av de og noen er flatere enn andre. Jeg syntes som nevnt 44mm er finere uten sandwich...
Takk for tydelig forklaring. Dårlig forklart av meg... Min er painted, og ikke sandwich, men tallene er frest ned i skiva og fylt med lume.

Digger den sandwich or not:mrgreen:
 
Er i markedet for min første Panerai!!
Hva skal jeg ha? Ca 17cm håndledd...
Har selv mellom 17,5 og 18. Jeg landet på 510. Både 510, 560 og 590 har manuelt opptrekk, og disse er "snillere" på håndleddet enn variantene med automatisk opptrekk (dvs. at de ikke bygger så mye). Men, vil anbefale deg å prøve litt forskjellig :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta
Er i markedet for min første Panerai!!
Hva skal jeg ha? Ca 17cm håndledd...


Omkrets er en ting, men lug to lug er viktigst...

Er undersrmen tynn, men brei 47mm og 372.
Er underarmen tjukk,men smal, 44mm og base/ tidlige modeller.
(Makes sense?)

Hugs hugseregelene: sandwich, no date, two hands, wr > 10 atm ... Så er du safe:)

PS: Uenighet/hat går rett i junkmail :p :mrgreen: ;)
 
Redigert:
Er i markedet for min første Panerai!!
Hva skal jeg ha? Ca 17cm håndledd...
Bare å glede seg! Anbefaler å lese seg godt opp på både historie og de ulike modellene. Ta deg god tid og prøv flere modeller på armen. For min del var letingen noe av det morsomste, og «drømmepaneraien» forandret seg flere ganger. Lykke til med valget!
 
  • Liker
Reaksjoner: Suften og Genta
Hvis du skal bruke den så er kanskje som nevnt 510, 562 eller 590 mest anvendelig. Drømmen er 372 og 720.....
Har hatt 3 PAM: 312, 1312 og 562. Alle 44mm, men alle 3 med særs ulik bærecomfort. Digga jo 312, men den vart for tykk... kjøpte derfor 1312 som er "samme" modell. Denne var bedre, dog ikkje perfekt comfortmessig. Endte opp med 562 no tilslutt. Denne er meget meget comfy. Mangler sekunder og sandwich, men tar dette igjen "bigtime" på bærecomfort, 8 dagers verk og kulhet! Beste bruksPAM for min del....
166436
 
Kjenner bare to personer som går med Paneraien sin til daglig og de også begge 8 dager, men de har 510 tror jeg begge to. Lurer på å kjøpe med en 562 selv, men hver gang jeg kikker ramler jeg bortpå brukt 720 eller no......
 
Kjenner bare to personer som går med Paneraien sin til daglig og de også begge 8 dager, men de har 510 tror jeg begge to. Lurer på å kjøpe med en 562 selv, men hver gang jeg kikker ramler jeg bortpå brukt 720 eller no......

510 fungerar perfekt till vardagsbruk. Diskret och under radarn ;)
77779B62-9496-45D9-983B-65AA56D00BCB.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: Oddemann
Kjenner bare to personer som går med Paneraien sin til daglig og de også begge 8 dager, men de har 510 tror jeg begge to. Lurer på å kjøpe med en 562 selv, men hver gang jeg kikker ramler jeg bortpå brukt 720 eller no......
Jeg er én-klokke mann og bruker 372 daglig. Perfekt klokke, selv med relativt tynne (kanskje normale?) håndledd.

Ref @JanSkrotnes sin kommentar over, noen har flate håndledd og noen har mer runde. Har man flate som meg, så kommer man unna med mye. Jeg mener i tillegg at det også kommer an på ens høyde og kroppsbygning. Wristshots man ser på forum som dette gir aldri riktig inntrykk, det blir for snevert.

Poenget er å ikke avfeie 47mm uten å prøve selv. Den feilen gjorde jeg i flere år, angrer bittert.

6F3C4B01-2AF2-4A75-B3C4-1BA40439E225.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: havarduf og Oddemann
Jeg er én-klokke mann og bruker 372 daglig. Perfekt klokke, selv med relativt tynne (kanskje normale?) håndledd.

Ref @JanSkrotnes sin kommentar over, noen har flate håndledd og noen har mer runde. Har man flate som meg, så kommer man unna med mye. Jeg mener i tillegg at det også kommer an på ens høyde og kroppsbygning. Wristshots man ser på forum som dette gir aldri riktig inntrykk, det blir for snevert.

Poenget er å ikke avfeie 47mm uten å prøve selv. Den feilen gjorde jeg i flere år, angrer bittert.

Vis vedlegg 166455
372 er en klokke som har trigget meg mange ganger. Har dog aldri prøvd en. Nå er heldigvis din gamle kun 20 minutter unna, og på labben til en god kamerat. Så nå skal den testes... Håper egentlig den virker for stor, viss ikke blir det jo enda en PAM etterhvert:)
 
  • Liker
Reaksjoner: EBH
372 er en klokke som har trigget meg mange ganger. Har dog aldri prøvd en. Nå er heldigvis din gamle kun 20 minutter unna, og på labben til en god kamerat. Så nå skal den testes... Håper egentlig den virker for stor, viss ikke blir det jo enda en PAM etterhvert:)
Løp og prøv!
 
  • Liker
Reaksjoner: Oddemann
Er interessen for Panerai sterkt dalende? Jeg oppfatter det motsatte. At det blir mindre interessant å være Paneristi skjønner jeg imidlertid da man ikke har noe sært å holde sammen om lengre. Kjør debatt, gjerne med fakta.


11:20 - "We all know where Panerai is today" - "Unfortunately the desirability is very low".......