Panerai-kaféen - løst og fast om Panerai

Det er skandale om du har mottatt slik informasjon fra Bjerke. Det er selvsagt helt galt og såpass villedende at butikksjefen burde blitt gjort oppmerksom på det.

Jeg er ikke veldig vitenskapelig anlagt, men oppgitt vanntetthet er målt ved statisk trykk. Trykket er høyere når du er i bevegelse under vann.

Jeg skulle likt å se at Bjerke hadde tatt klokka inn til reparasjon uten vederlag den dagen du har vannskade og forteller at det skjedde da du dykket.

Ikke gjør det med andre ord.
Tull! De fleste dressur med 30m WR skal man ikke engang ta i dusjen, men Panerai med 30m WR tåler 30m
 
  • Liker
Reaksjoner: Tom Henriksen
God kveld.

Var og så på en PAM755 til kona men er litt skeptisk til vannresistansen. Selgeren hos Bjerke kunne da fortelle at Panerai tester sine ur i vann ned til den oppgitte vanntettheten. Dvs. han sier at denne kan man dykke med ned til 30 meter. Det syntes jeg hørte rart ut og har ikke klart å finne noe "bevis" på dette etter litt googling. Noen som kan bekrefte / avkrefte? Er kjent med de momentene som kommer frem her (https://www.dinside.no/fritid/hvor-vannresistent-er-egentlig-en-vannresistent-klokke/67036466) og lurer altså på om Panerai kjører sin egen greie her..
Det er korrekt. 30m på Panerai er 30m
 
Det er korrekt. 30m på Panerai er 30m
Jeg vil fremdeles tørre å påstå at klokka tåler 30 m om du er helt i ro i vannet, ikke når du er i bevegelse.

Jeg har selv Panerai som sier i manualen at du ikke skal gå dypere enn angitt, i motsetning til de vanlige instruksene om at 30 m er kun godt nok til vannsprut. Jeg har også fått med meg at Panerai faktisk tester alle klokkene i vann. Likevel skal jeg fremdeles like å se garanti saken etter å ha dykket med en 30 m Panerai. Jeg hadde aldri badet med en 30 m klokke, og det forundrer meg at Bjerke sier at det er tut og kjør. Men, kjør på dere!
 
Jeg vil fremdeles tørre å påstå at klokka tåler 30 m om du er helt i ro i vannet, ikke når du er i bevegelse.

Jeg har selv Panerai som sier i manualen at du ikke skal gå dypere enn angitt, i motsetning til de vanlige instruksene om at 30 m er kun godt nok til vannsprut. Jeg har også fått med meg at Panerai faktisk tester alle klokkene i vann. Likevel skal jeg fremdeles like å se garanti saken etter å ha dykket med en 30 m Panerai. Jeg hadde aldri badet med en 30 m klokke, og det forundrer meg at Bjerke sier at det er tut og kjør. Men, kjør på dere!
Bjerke sier garantert at du ikke skal finne på å bade med en 30m klokke, unntatt Panerai
 
Bjerke sier garantert at du ikke skal finne på å bade med en 30m klokke, unntatt Panerai
Vel, som sagt, kjør på. Det er ikke min klokke.

Jeg forholder meg til åpningen her som var at Bjerke har sagt at man kan dykke til 30 m med en 30 m Panerai. I så fall bør klokka være betydelig bedre vanntett enn 30 m ift "normal" skala. Det er forskjell på statisk og ikke statisk trykk (om det går an å si det).

Dersom påstanden var at du kan bade med klokka i badebasseng, så skulle jeg svelget det, men så er ikke tilfelle.

Uansett ville jeg ikke latt dette være avgjørende for kjøp eller ikke kjøp. Synes du klokka er kul så kjøper du den, det er svært få som dykker med en Panerai uansett. Men jeg ville ikke gjort det!
 
  • Liker
Reaksjoner: MrMstone
Selgeren var dansk (kamelåse..) så tar forbehold om eventuelle misforståelser :)

klokka skal uansett ikke dykkes med, men vi synes allikevel at den vanntettheten «30 meter» typisk betyr ikke holder vann (pun intended)
 
  • Liker
Reaksjoner: Tampa
@Tom Henriksen har ett poeng. Det er stor forskjell på hvorledes en produsent foretar trykktest mtp sikkerhet mot vannlekkasje.

Panerai sin nettside sier at deres ur er testet på hydrostatisk press med vann - og ikke luft. Videre at deres ur tåler trykk som angitt vanndybde. At de ikke bruker samme reservasjon som "alle andre"; 3ATM betyr "splash-proof" - sier vel sitt.

Forøvrig mye diskusjon rundt begrepene waterresistant og waterproof. Men i denne saken handler det vel og om Panerai sitt gode navn og rykte.
 
  • Liker
Reaksjoner: Tom Henriksen
Jeg har en Panerai 024 hos en urmaker (ikke autorisert AD for Panerai) og vi leter etter en ny krone. Har noen en idè hvor dette kan sources?
 
Vel, som sagt, kjør på. Det er ikke min klokke.

Jeg forholder meg til åpningen her som var at Bjerke har sagt at man kan dykke til 30 m med en 30 m Panerai. I så fall bør klokka være betydelig bedre vanntett enn 30 m ift "normal" skala. Det er forskjell på statisk og ikke statisk trykk (om det går an å si det).

Dersom påstanden var at du kan bade med klokka i badebasseng, så skulle jeg svelget det, men så er ikke tilfelle.

Uansett ville jeg ikke latt dette være avgjørende for kjøp eller ikke kjøp. Synes du klokka er kul så kjøper du den, det er svært få som dykker med en Panerai uansett. Men jeg ville ikke gjort det!
Har vært på Paneraifabrikken og sett hvordan de tester vanntetthet - fikk også snakket med dem om dette. Dette er noe helt annet enn de fleste andre "dykkerur".
 
De selger det løst? Tvilsomt..
Klokken er til service hos Thomas G. Jeg vil gjerne at han tar servicen. Han har imidlertid ikke tilgang på Panerai deler.
Jeg vil ikke levere den inn til Bjerke og risikere at klokken havner på en lang tur til Amsterdam kun for dette.
 
Jeg har en Panerai 024 hos en urmaker (ikke autorisert AD for Panerai) og vi leter etter en ny krone. Har noen en idè hvor dette kan sources?
Det lå en krone av den typen på eBay igår. Prøv og italiensk eBay. Dessverre ingen garanti for original deler.
 
Jeg er veldig dårlig på Panerai. Kan noen her forklare hva hovedforskjellen på luminor 914 og 560? Jeg har skjønt det slik at 560 ikke har sandwichdial, men har 914 det?
 
Jeg er veldig dårlig på Panerai. Kan noen her forklare hva hovedforskjellen på luminor 914 og 560? Jeg har skjønt det slik at 560 ikke har sandwichdial, men har 914 det?

Stemmer at 914 har sandwichdial. Indeksene på 914 er også mørkere (fauxina?), og 8 days er byttet ut med 8 giorni
 
  • Liker
Reaksjoner: Thorvald
Skikkelig prishopp på Panerai nå. PAM 372 har rundet 100k.
057F87D5-8690-430A-83C8-0FA45425C6F2.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: Dado
Ja, og 233 koster nå 23’ mer enn for par uker siden, 20 % opp, men det er vel å forvente mtp utvikling av kroneverdi... :rolleyes: