Panerai-kaféen - løst og fast om Panerai

Jeg tror sannelig jeg lander på en 753 som min neste Panerai. Hadde egentlig sett for meg en 560, men nei. Konklusjonen etter mye frem og tilbake er at 8 dagers urverk har liten hensikt, jeg trekker hver dag uansett. Og Radiomir har jeg aldri hatt. Dermed er 753 rett og slett mye for pengene (i Panerai målestokk; alt er relativt). Skal bli spennende å se når jeg får klokka i hus.

Vis vedlegg 179001
Flott klokke! Er noe eget med Radiomir med wire lugs.
 
  • Liker
Reaksjoner: EBH
Jeg tror sannelig jeg lander på en 753 som min neste Panerai. Hadde egentlig sett for meg en 560, men nei. Konklusjonen etter mye frem og tilbake er at 8 dagers urverk har liten hensikt, jeg trekker hver dag uansett. Og Radiomir har jeg aldri hatt. Dermed er 753 rett og slett mye for pengene (i Panerai målestokk; alt er relativt). Skal bli spennende å se når jeg får klokka i hus.

Vis vedlegg 179001
Det der mener jeg er et ypperlig valg, drømmer om den selv. Må nok imidlertid «overleve» (det skal bli hardt) med 510 en god stund fremover.... Synes det trekker opp med logoen og Panerai-teksten over 6-tallet. Du får oppdatere oss når den er i hus!
 
  • Liker
Reaksjoner: EBH
Det der mener jeg er et ypperlig valg, drømmer om den selv. Må nok imidlertid «overleve» (det skal bli hardt) med 510 en god stund fremover.... Synes det trekker opp med logoen og Panerai-teksten over 6-tallet. Du får oppdatere oss når den er i hus!
Selvsagt!
 
  • Liker
Reaksjoner: urtid
Heisann! Begynner å hope seg opp med reimer til min 372 nå, og kunne tenke meg et etui å oppbevare dem i/ta med på reise. Noen som vet hvor man kan få kjøpt slikt?
 
Som ihuga Paneristi i noen og tjue år, har jeg hele tiden vært tydelig på at en PAM skal bæres på skinnrem,- ferdig snakka!

Så har årene gått og NATO remmer ble mer akseptert som alternative sko til PAM'ene, men fortsatt var skinnremmene i flertall hos de fleste av oss.

Nylig ble jeg eier av et nytt ur med påmontert STÅLLENKE, skrekk og gru tenkte jeg. Her må det nok et snarlig rembytte til......

Etter noe tid på armen derimot, har jeg nå oppdaget at stållenken (selvsagt med det "gamle" mønsteret på leddene) både er praktisk, behagelig og pen å se på!
Absolutt verdt prisen og anbefales som et alternativ ! (Kr 18K)
Vis vedlegg 178821Vis vedlegg 178822Vis vedlegg 178825
Har selv fått min 1312 over på lenke og liker det :)
 
1D06DCFA-7251-4115-A5E9-E6436F35897B.jpeg
 
Jeg har satt meg et langsiktig mål/ønske om å bli Paneristi innen 2020. Jeg har følgende ønsker:
1) Sandwich
2) Kan bades med (300 wr)
3) Luminor eller Radiomir. Heller usikker, men pkt. 2 er styrende for pkt 3)
4) Manuelt og inhouse.
5) En størrelse som et tittelen Paneristi verdig. Hørt 44mm er lov.

Edit: Dato er no-no og sekundviser er kun aktuelt hvis det erstatter 9-tallet.

Var innom Bjerke i går (god service) og testet Pam 915. Er det noen andre modeller jeg overser her?
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Pseiko
Jeg går å vurderer en Panerai nå om dagen.
jeg har mest lyst på en i titan, har sett meg ut 2 modeller. 118 eller 562, for meg virker disse like bortsett fra urverket og at 118 har Sub dial. Så det jeg lurer på her er om 562 vil være det beste kjøpet men sitt 8 Days P.5000 in-house?
Har dere noen tanker om disse to modellene og hva som kan være det ‘’riktige’’ valget her?:)
Ser det står Limited til 1000 eksemplarer på 562, er det pr serie eller totalt produsert? (Klarte ikke finne ut av det på nettet)
 
Jeg har satt meg et langsiktig mål/ønske om å bli Paneristi innen 2020. Jeg har følgende ønsker:
1) Sandwich
2) Kan bades med (300 wr)
3) Luminor eller Radiomir. Heller usikker, men pkt. 2 er styrende for pkt 3)
4) Manuelt og inhouse.
5) En størrelse som et tittelen Paneristi verdig. Hørt 44mm er lov.

Edit: Dato er no-no og sekundviser er kun aktuelt hvis det erstatter 9-tallet.

Var innom Bjerke i går (god service) og testet Pam 915. Er det noen andre modeller jeg overser her?
Hva syntes du om 915, og hva kostet den?
 
Jeg har satt meg et langsiktig mål/ønske om å bli Paneristi innen 2020. Jeg har følgende ønsker:
1) Sandwich
2) Kan bades med (300 wr)
3) Luminor eller Radiomir. Heller usikker, men pkt. 2 er styrende for pkt 3)
4) Manuelt og inhouse.
5) En størrelse som et tittelen Paneristi verdig. Hørt 44mm er lov.

Edit: Dato er no-no og sekundviser er kun aktuelt hvis det erstatter 9-tallet.

Var innom Bjerke i går (god service) og testet Pam 915. Er det noen andre modeller jeg overser her?
Jeg synes i hvert fall det blir helt feil med fauxtina lume, spesielt på denne kassa. Fatter ikke hvorfor Panerai er så ivrig på dette.
 
Hva syntes du om 915, og hva kostet den?
Syntes denne bærte fint. Slank og nett. Åtte dagers reserve er jo også kult:)


Jeg synes i hvert fall det blir helt feil med fauxtina lume, spesielt på denne kassa. Fatter ikke hvorfor Panerai er så ivrig på dette.
Har tidligere uttrykt (i en annen tråd) min lave begeistring for fauxina, men er det egentlig så ille? Møter meg selv litt i døra her, men synes ikke den visuelle effekten var så fremtredende at jeg tenkte det var et ønske om å lage en new-vintage.
 
Syntes denne bærte fint. Slank og nett. Åtte dagers reserve er jo også kult:)



Har tidligere uttrykt (i en annen tråd) min lave begeistring for fauxina, men er det egentlig så ille? Møter meg selv litt i døra her, men synes ikke den visuelle effekten var så fremtredende at jeg tenkte det var et ønske om å lage en new-vintage.
For meg tror jeg det går på at jeg synes Panerai med vanlig lume er mye fetere. Hadde jeg ikke har noe grunnlag for sammenlikning så hadde jeg kanskje ikke brydd meg. Kanskje... Vanlig lume gir for øvrig mye bedre lume (ga det mening?). Effekten altså.

Uansett, 510 knuser 915 for meg, selv uten sandwich (og 560 knuser dem begge men den forstår jeg også blir erstattet av en modell tilsvarende 915 nå). Fauxtina går til nød på en 372 ettersom den har gullvisere, men selv der ville jeg foretrukket vanlig lume. Faktisk en grunn til at jeg endte opp med å selge min 372.
 
  • Liker
Reaksjoner: Bassen
Jeg går å vurderer en Panerai nå om dagen.
jeg har mest lyst på en i titan, har sett meg ut 2 modeller. 118 eller 562, for meg virker disse like bortsett fra urverket og at 118 har Sub dial. Så det jeg lurer på her er om 562 vil være det beste kjøpet men sitt 8 Days P.5000 in-house?
Har dere noen tanker om disse to modellene og hva som kan være det ‘’riktige’’ valget her?:)
Ser det står Limited til 1000 eksemplarer på 562, er det pr serie eller totalt produsert? (Klarte ikke finne ut av det på nettet)

Jeg har en Panerai 797 som er i titan og den er jeg veldig fornøyd med - Veldig lett og behagelig!
Kombinasjonen av det matte gråe ("gun metal") titanet og den brune urskiven med SANDWICH er lekkert - spesielt på ei brun skinnreim.
Denne modellen har også sekundviser og powerreserve - og tilog med "fauxtina lume" ... :eek: uten at dette trekker ned noe på min klokkeglede :) (NB! Jeg har gammel Iphone og bildet ble rævva...)
IMG_8161.JPG
 
Bra med engasjement her, folkens! At man har sine lister over hva som må med og ikke i en Panerai har jo foregått i lange tider her på TS virker det som :) ... Jeg kan bare bidra med at jeg har eid både sandwich (1312) og uten sandwich (510, som jeg har nå), og kan ikke si jeg savner sandwich i det hele tatt. Men, absolutt, det er jo kult på de klokkene som har det! Ellers er det nok forskjellen på kassen fra 1312 til 510 som utgjør den vesentligste forskjellen for min del, der jeg synes 510 er superbehagelig og null problem å bruke kontinuerlig, mens 1312 ble topptung og føltes ukomfortabel og stor pga puteformen. Men: Det er min opplevelse, og det her må jo testes av deg selv.

Og viktigst av alt for min del; jeg opplever at 510 er den kuleste klokka jeg har og den jeg definitivt får mest glede av å eie og bruke. Hvis du sitter på gjerdet ift anskaffelse av Panerai, så kan jeg i hvert fall anbefale klokkene på det varmeste!
 
Ser mange er opptatt av sandwich uansett modell. Er selv ikke spesielt opptatt av dette på 44mm modellene. De kom alle uten og ble så plutselig gjort om til sandwich en kort periode før de nå er uten igjen. For meg er de mer relevant på de historiske 47mm modellene, 720/721,372, 662, 673 osv. og som enkelte andre her liker jeg 510 og 560 bedre.
 
Bra med engasjement her, folkens! At man har sine lister over hva som må med og ikke i en Panerai har jo foregått i lange tider her på TS virker det som :) ... Jeg kan bare bidra med at jeg har eid både sandwich (1312) og uten sandwich (510, som jeg har nå), og kan ikke si jeg savner sandwich i det hele tatt. Men, absolutt, det er jo kult på de klokkene som har det! Ellers er det nok forskjellen på kassen fra 1312 til 510 som utgjør den vesentligste forskjellen for min del, der jeg synes 510 er superbehagelig og null problem å bruke kontinuerlig, mens 1312 ble topptung og føltes ukomfortabel og stor pga puteformen. Men: Det er min opplevelse, og det her må jo testes av deg selv.

Og viktigst av alt for min del; jeg opplever at 510 er den kuleste klokka jeg har og den jeg definitivt får mest glede av å eie og bruke. Hvis du sitter på gjerdet ift anskaffelse av Panerai, så kan jeg i hvert fall anbefale klokkene på det varmeste!
Vel talt @urtid Dette innlegget kan arkiveres som et fasitsvar for framtidige innlegg ;):mrgreen:
 
  • Liker
Reaksjoner: Tioverti og urtid
Jeg går å vurderer en Panerai nå om dagen.
jeg har mest lyst på en i titan, har sett meg ut 2 modeller. 118 eller 562, for meg virker disse like bortsett fra urverket og at 118 har Sub dial. Så det jeg lurer på her er om 562 vil være det beste kjøpet men sitt 8 Days P.5000 in-house?
Har dere noen tanker om disse to modellene og hva som kan være det ‘’riktige’’ valget her?:)
Ser det står Limited til 1000 eksemplarer på 562, er det pr serie eller totalt produsert? (Klarte ikke finne ut av det på nettet)
3CDFF0CA-0811-4A1F-B08E-0DEB3DFCAE3D.jpeg

Titan er kult!
177 for de som lurer.
 
Redigert: