Panerai-kaféen - løst og fast om Panerai

Ja, dessverre.....

Tatt fra denne artikkelen: https://www.ablogtowatch.com/panerai-luminor-submersible-42mm-pam00683-pam00959-pam00959-watches/

«One key difference between the three new 42mm models and the older 682 is what’s inside. While the older reference carried a P.9010 three-day movement, these new Submersibles house the caliber OP XXXIV, a Richemont Group-developed automatic movement tailored specifically for Panerai with a date and three-day power reserve. It’s a relatively simple movement, comprising nearly 30 fewer components and lacking the zero-reset and independently adjustable hour hand found in other 9000 series automatic movements.»

683/973 har også da ørlite tynnere kasse. Litt sugen på å bytte 682 i 683 siden jeg elsker den keramiske bezelen - men er litt i tvil siden det føles litt snodig å gå fra inhouse urverk til et kjipere verk og i tillegg skulle betale mer for det. Første årets produksjon som jeg har av 682 har også innsyn bak - de byttet det til solid caseback året etter som på resten av sub-serien.
 
Er ikke spesielt fan av disse blå viserne på noen av modellene. Det ser skikkelig lego ut. Hvis jeg først skulle hatt blå viser, ville jeg valgt blå skrift også - det gir en bedre helhet.

Bare du som er gammel @Thomas84 Blått er friskt

IMG_20190805_164038_477.jpg


IMG_20190709_182342_894.jpg
 
Någon som vet vart jag får köpt ny del eller hela skruvmejseln snabbt? Knäckte toppen på min.
Önskar oem modellen med ”platt top”

81EDD09D-53AD-41A7-8EE7-62E978580A5C.jpeg
 

Vedlegg

  • 7E64306B-48C0-44EB-BB54-19593283E198.png
    7E64306B-48C0-44EB-BB54-19593283E198.png
    518,9 KB · Visninger: 0
Den boka her inneholder mange fristende klokker, rett og slett. Vurderer for tiden å supplere den i øvre venstre hjørnet med en PAM innen "rimelig" tid. Hadde liksom tenkt i baner av Luminor base-modell denne gang, men var innom og prøvde Radiomir PAM 572 i dag (1940-kasse), samt Radiomir base modellene (610 ++). Særlig 572 var veldig stang inn. Sitter utrolig bra, og helt sinnsykt fin klokke (dog litt drøy i prisen...). Noen her inne med erfaringer fra Radiomir vs Luminor og evt Radiomir vs Radiomir 1940? Hva foretrekkes (hvis du måtte velge en)? Bærekomfort? Grad av klokkeglede? Osv. På forhånd takk!
Sub_15.8-3.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: eidehelg og Oddemann
Den boka her inneholder mange fristende klokker, rett og slett. Vurderer for tiden å supplere den i øvre venstre hjørnet med en PAM innen "rimelig" tid. Hadde liksom tenkt i baner av Luminor base-modell denne gang, men var innom og prøvde Radiomir PAM 572 i dag (1940-kasse), samt Radiomir base modellene (610 ++). Særlig 572 var veldig stang inn. Sitter utrolig bra, og helt sinnsykt fin klokke (dog litt drøy i prisen...). Noen her inne med erfaringer fra Radiomir vs Luminor og evt Radiomir vs Radiomir 1940? Hva foretrekkes (hvis du måtte velge en)? Bærekomfort? Grad av klokkeglede? Osv. På forhånd takk!
Vis vedlegg 159495
@Consigliere hadde vell en 572 om eg ikkje hugser feil. Mulig han har litt input.

Eg ønsker meg og ny PAM, men sikler mest på 372.

-Oddemann-
 
  • Liker
Reaksjoner: urtid
@Consigliere hadde vell en 572 om eg ikkje hugser feil. Mulig han har litt input.

Eg ønsker meg og ny PAM, men sikler mest på 372.

-Oddemann-

Stemmer, det :)

572 er en nydelig Panerai, slank og elegant med svært god bærekomfort og et flott urverk. Jeg synes imidlertid den ble for «fin» til min bruk, jeg liker best de litt røffere modellene til Panerai.

Har prøvd og eiet det meste av de ulike modellseriene til Panerai, dog ikke Radiomir med wirelugs. Jeg er meget fornøyd med min Submersible 682, med sine perfekte 42 mm. Hadde jeg hatt litt kraftigere håndledd ville det blitt en 372 eller 422, som IMHO er de to flotteste modellene....
 
  • Liker
Reaksjoner: urtid og Oddemann
Den boka her inneholder mange fristende klokker, rett og slett. Vurderer for tiden å supplere den i øvre venstre hjørnet med en PAM innen "rimelig" tid. Hadde liksom tenkt i baner av Luminor base-modell denne gang, men var innom og prøvde Radiomir PAM 572 i dag (1940-kasse), samt Radiomir base modellene (610 ++). Særlig 572 var veldig stang inn. Sitter utrolig bra, og helt sinnsykt fin klokke (dog litt drøy i prisen...). Noen her inne med erfaringer fra Radiomir vs Luminor og evt Radiomir vs Radiomir 1940? Hva foretrekkes (hvis du måtte velge en)? Bærekomfort? Grad av klokkeglede? Osv. På forhånd takk!
Vis vedlegg 159495
Vanskelig valg. Har kun erfaringer med luminor 1950 kasse og radiomir med wire lugs. Radiomir ligger nok best på hånda. Skiva på radiomir modellen er faktisk litt større enn på luminor, men luminor føles som en større klokke. Litt overraskende at krona på radiomir gnager litt, mens crownguarden merker jeg ikke noe til. Når det gjelder radiomir vs radiomir 1940 hadde valget endt på radiomir da jeg synes det er skikkelig kult med kassa de første klokkene til panerai hadde. Mye moro med å finne den «perfekte» pam for seg selv. Lykke til :)
 
@urtid
Lykke til med PAM-utforskning, den morsomste delen med PAM i et uendelig hav av modeller:)

For meg har PAM tre viktige kjennetegn:
- Luminor: kraftig, kul og praktisk crown-guard
- Radiomir: wire lugs og diamant krone
- Ikke automatic

Skjønner ingenting av Dues 30m WR. Eller 1940-kassa med kjipe vanlige klokkelugs og liten døll krone.

Størrelse er viktig. Selv kan jeg dessverre ikke ha 47mm, og da begrenser utvalget seg en del, spesielt for Radiomir.

Syns basemodellene til Radiomir er litt kjedelige, mens jeg syns Luminor sine er kule. Derfor har jeg endt opp med disse to. En billig og en dyr. 774 og 190:
9F5CA7DC-D33E-4A2C-87D1-FF55273528B0.jpeg
 
@Consigliere , @Tampa , @Genta :
Mange takk for tilbakemeldinger! Sant som dere sier, jakten er (mer?) enn halve moroa, skal ta meg godt med tid og ta med meg alle innspill! Jeg er vel mye på linje med deg @Genta, selv om jeg nesten synes at alt av enkle "cleane" modeller fra Panerai er flott...(dog for store mange av dem).

Jeg har hatt en 44 mm 1950 Luminor-kasse, men der var det ikke like match på formen og bærekomfort som de få gangene jeg har prøvd basemodellene på Luminor (og Radiomir). Tenker at det "safe" valget er en 560/510, men akkurat nå er det en Radiomir base ala 610 som virkelig gjør at det kribler. Men, det kan endre seg, så det blir en del runder til hos AD før den tid:D
 
Etter å ha overtatt @Consiglere sin 572 kan jeg si meg delvis enig. Alt er riktig med uret..... men....det første halvåret lå den i boksen nærmest ubrukt. "For fin" var følelsen (spesielt med 372 og 1305 liggende ved siden av)

Dette var følelsen helt til jeg by accident satt den på en NATO. Den har heretter blitt min desidert mest brukte klokke (Jeg utroper herved 572 til "verdens vakreste ur på natorem).

572 er en nydelig klokke, som med sin slanke kasse lett kan være et fint dressur. Men, med all sin Panerai DNA (og etter min mening bedre bærekomfort en Luminormodellene) kan den like gjerne være den perfekte bruksklokke....spesielt på sommeren (og på nato)
D293199E-5B9B-45AD-8230-505C2C3E2189.png
 
Redigert:
Etter å ha overtatt @Consiglere sin 572 kan jeg si meg delvis enig. Alt er riktig med uret..... men....det første halvåret lå den i boksen nærmest ubrukt. "For fin" var følelsen (spesielt med 372 og 1305 liggende ved siden av)

Dette var følelsen helt til jeg by accident satt den på en NATO. Den har heretter blitt min desidert mest brukte klokke (Jeg utroper herved 572 til "verdens vakreste ur på natorem).

572 er en nydelig klokke, som med sin slanke kasse lett kan være et fint dressur. Men, med all sin Panerai DNA (og etter min mening bedre bærekomfort en Luminormodellene) kan den like gjerne være den perfekte bruksklokke....spesielt på sommeren (og på nato)
Vis vedlegg 159738
Ønsker ikke å lage dårlig stemning, men jeg synes ikke Panerai og natoreim hører sammen...:oops: 572 er absolutt en av de fineste modellene - og fortjener som alle andre PAM: en solid lærreim (Luminormodellene kler selvsagt gummireim). Lenkene til Panerai minner for øvrig litt om beltedyr?! Mulig det er jeg som er sær her, men Panerai på nato mangler litt av "PAM-uttrykket"...
 
  • Liker
Reaksjoner: urtid og Ivar
Slår mitt sedvanlige slag for Pam 112 jeg:)
Er nå en one-watch guy for 2mnd på rad...

Helt til noe annet frister, eller noen vil kjøpe min :p
 
  • Liker
Reaksjoner: urtid
Jeg savner en Panerai.
Har hatt 1392 men den falt ikke helt i smak(kanskje pga str) men også pga blankpolert bezel.
Klarer ikke legge fra meg hvor badass submersible er, hvertfall med kjeramisk bezel.
Siden jeg ikke har verdens største håndledd(17.5 ish) føler jeg at jeg må teste før noe innkjøp.
Er det noen i Stavanger området som har en 47mm pam jeg kunne testet :)? Evt erfaring med 47 på mindre håndledd?
Modellen jeg har mest lyst på(og teste) er 1389 og slik jeg har forstått det finnes denne type kun i 47 eller 42 og ikke i 44.
 
  • Liker
Reaksjoner: urtid
Etter å ha overtatt @Consiglere sin 572 kan jeg si meg delvis enig. Alt er riktig med uret..... men....det første halvåret lå den i boksen nærmest ubrukt. "For fin" var følelsen (spesielt med 372 og 1305 liggende ved siden av)

Dette var følelsen helt til jeg by accident satt den på en NATO. Den har heretter blitt min desidert mest brukte klokke (Jeg utroper herved 572 til "verdens vakreste ur på natorem).

572 er en nydelig klokke, som med sin slanke kasse lett kan være et fint dressur. Men, med all sin Panerai DNA (og etter min mening bedre bærekomfort en Luminormodellene) kan den like gjerne være den perfekte bruksklokke....spesielt på sommeren (og på nato)
Vis vedlegg 159738
Takk for dine betraktninger. 572 er en lekker klokke, ingen tvil om det!