Panerai-kaféen - løst og fast om Panerai

Kan jeg spørre, hvor kommer din fantastiske kompetanse kommer fra? Mange Paneristi her, definerer meg selv som en av dem, men få som har vært like ryddige i kompetansefremstillingen som deg.

Føler ikke jeg besitter noe spesiell kompentanse på det her altså. Bare en entusiast jeg også som prøver å lese meg opp på alt jeg finner om Panerai.
 
Vi kan jo ta oppstarten av klokkemerket Officine Panerai i 1993 i samme slengen.

G.Panerai & Figlio leverte siste batch med Rolex Panerai klokker til Marina Miltare i 1968 og Guiseppe Panerai døde i 1972. Så da var det slutt på klokkeproduksjonen av Rolex Panerai ho sG. Panerai & Figlio for godt.

Så ble klokkemerket Officine Panerai startet opp i 1993. Da laget de en 44mm kasse inspirert av 6152/1 stort sett referert til som Bettarini kassen. Klokkene ble produsert av Guenat SA Montres Valgine Coro Srl. I dem ble det satt et ETA/Unitas 6497 manuelt verk og ETA 2801 i Mare Nostrum.

De laget følgede produktprogram:

5218-201/A

170321


5218/202/A

170322


5218/203/A

170323


5218-301/A

170324
 
@Gluke Imponerende kunnskap du sitter på.
Når alt kommer til alt, det viktigste at man liker klokken, uansett historisk eller ikke. Personlig ble jeg litt fort lei 372 - lekker ja! Men det er for lite "aktivitet" på skiven.
Helt enig! Det er alltid det viktigste. Man skal velge den klokken man selv synes er fin uavhengig popularitet, pris produsent osv.
 
Når det gjelder å tillegne seg kunnskap om Panerai sin spennende historie, så er følgende kilder de opplagte, i tillegg til ulike nettbaserte entusiast forum:

Mye interessant historisk info inkludert en veldig bra «timeline»:
Perezscope

Også Jakes Panerai er bra:
Jakes

Bøker:
Historien i alt 4 bind:
Vintage Panerai

The Panerai Book
Una storia italiana
 
Redigert:
Ja absolutt mye bra der, men mye rart og masse feil info også. Men det er mange meninger ut å går ass. Panerai er og blir Una Storia Italiana.

Jeg tror kanskje de fleste legger litt for mye vekt på prototyper og tilfeldige franken varianter og for lite fokus på det som ble produsert i litt antall til Marinen. Av det som har kommet på auksjon fra folk som har hatt ting liggende siden krigen så er det type C og D som går igjen. Fra diverse andre «kilder» har det jo kommet alt mulig rart. Det er relativt modig å bla opp 1 mill for en vintage Panerai i dag med så mye rart som har dukket opp.

Men arbeidet Perezcope har gjort med å dokumentere urverkene er noe av det mer imponerende jeg har sett. Har stort sett avkledd alt som var av Panerai «eksperter». Er ikke like imponert av alle artiklene. Det blir litt mye gjentagelser og ganske tunglest med et veldig fokus på de samme krigshistoriene.
 
Redigert:
Ja absolutt mye bra der, men mye rart og masse feil info også. Men det er mange meninger ut å går ass. Panerai er og blir Una Storia Italiana.

Jeg tror kanskje de fleste legger litt for mye vekt på prototyper og tilfeldige franken varianter og for lite fokus på det som ble produsert i litt antall til Marinen. Av det som har kommet på auksjon fra folk som har hatt ting liggende siden krigen så er det type C og D som går igjen. Fra diverse andre «kilder» har det jo kommet alt mulig rart. Det er relativt modig å bla opp 1 mill for en vintage Panerai i dag med så mye rart som har dukket opp.

Men arbeidet Perezcope har gjort med å dokumentere urverkene er noe av det mer imponerende jeg har sett. Har stort sett avkledd alt som var av Panerai «eksperter». Er ikke like imponert av alle artiklene. Det blir litt mye gjentagelser og ganske tunglest med et veldig fokus på de samme krigshistoriene.
Jeg har selv Una storia italiana i bokhylla og er enig i at disse 2 praktbøker er meget bra og virker høyst troverdig - anbefales !
Funfact: Panerai på ryggen av boksen er trykt med «lume» og lyser flott opp i mørket:)
 
Er det noen som har latt plexi glasset gå upolert over laaang tid? Jeg klarer ikke å bestemme meg for om jeg skal holde det strøkent eller la ripene komme. Tok en runde med Polywatch i går og glasset ble som nytt, men jeg lurer på om jeg angrer litt. Får la det gå lenger neste gang.

Kult om noen har slitne glass og vil dele bilde! Tror kanskje det ser fett ut på Panerai...