Panerai-kaféen - løst og fast om Panerai

Hei og takk for medlemskap! Vet ikke om dette er riktig sted å spørre men er relativ ny når det kommer til klokker/ur! Eier en omega samt en Rolex!
Men er bitt av basillen og ønsker å øke min "lille" samling! Vurderer en panerai luminor regatta chrono flyback titan eller en panerai luminor 1950 marina!
Noen som kan komme med noen gode råd?(vurderer å kjøpe fra London)
Takk på forhånd!
Du fikk i gang en herlig serie av entusiastinnlegg, så takk for det!
Blir spennende å se hva du ender opp med.

Prøv masse, Bjerke er supre og har ganske stort utvalg. Prøv på armen! Opplevd størrelse er er viktig stikkord.
Prisene i London er ikke bedre enn hos Bjerke.
Kjøp den klokken du liker best, alle finner sine favoritter. Kjedelig hvis Panerai kun skal se ut som de gjorde. Variasjoner er topp!
Min absolutte favoritt som vinner 90% av tilgjengelig armtid, PAM 190:
D14590D7-8343-43B2-91C5-1471990F0EE9.jpeg
 
Utviklingen av Panerai 3646 under krigen (1939-1944):

3646 A-B Rolex klokke med Panerai plast naglet skive

170155


3646 - C Rolex klokke med Panerai Aluminium skive
170156


3646 - D Anonym Rolex klokke med anonym Panerai skive

170157


3646 - E-F-G Anonym Rolex klokke med anonym Rolex skive

170158


Opphavet til Kampfschwimmer betegnelsen var at tyske soldatene graverte baklokket:

170159


Tyskerne var ikke fornøyd med lesbarheten på Rolex California skivene så de fikk Junghans til å lage en siste skive som ble satt inn i steden for Rolex California skivene.

Anonym Rolex klokke ombygd med anonym Junghans kobber skive

170165


Alt dette skjedde altså i løpet av årene 1939-1944. Og hele produksjonen av Panerai "klokker" foregikk i disse årene. For Panerai sin del fikk det en brå slutt når tyskerne raidet og tømte produksjonslokalene for utstyr i 1944. Etter krigen fikk ikke Italia ha noen marine så det var ikke noen produksjon av Panerai klokker før de utpå 50 tallet startet opp Marina Militare. Da startet Panerai igjen opp i samarbeid med Rolex og leverte Rolex Panerai klokker frem til 1968. Det står ikke noe sted hvor mange som ble laget av hver versjon under krigen men av de tallene jeg har sett virker det som det var svært få med plastik skive, noen hundretalls type C med alu skive og oppimot et par tusen type D med alu skive.
 
Utviklingen av Panerai 3646 under krigen (1939-1944):

3646 A-B Rolex klokke med Panerai plast naglet skive

Vis vedlegg 170155

3646 - C Rolex klokke med Panerai Aluminium skive
Vis vedlegg 170156

3646 - D Anonym Rolex klokke med anonym Panerai skive

Vis vedlegg 170157

3646 - E-F-G Anonym Rolex klokke med anonym Rolex skive

Vis vedlegg 170158

Opphavet til Kampfschwimmer betegnelsen var at tyske soldatene graverte baklokket:

Vis vedlegg 170159

Tyskerne var ikke fornøyd med lesbarheten på Rolex California skivene så de fikk Junghans til å lage en siste skive som ble satt inn i steden for Rolex California skivene.

Anonym Rolex klokke ombygd med anonym Junghans kobber skive

Vis vedlegg 170165

Alt dette skjedde altså i løpet av årene 1939-1944. Og hele produksjonen av Panerai "klokker" foregikk i disse årene. For Panerai sin del fikk det en brå slutt når tyskerne raidet og tømte produksjonslokalene for utstyr i 1944. Etter krigen fikk ikke Italia ha noen marine så det var ikke noen produksjon av Panerai klokker før de utpå 50 tallet startet opp Marina Militare. Da startet Panerai igjen opp i samarbeid med Rolex og leverte Rolex Panerai klokker frem til 1968. Det står ikke noe sted hvor mange som ble laget av hver versjon under krigen men av de tallene jeg har sett virker det som det var svært få med plastik skive, noen hundretalls type C med alu skive og oppimot et par tusen type D med alu skive.
Innlegget fortjener en god gammeldags: +1!
 
  • Liker
Reaksjoner: Gluke
Utviklingen av Panerai 3646 under krigen (1939-1944):

3646 A-B Rolex klokke med Panerai plast naglet skive

Vis vedlegg 170155

3646 - C Rolex klokke med Panerai Aluminium skive
Vis vedlegg 170156

3646 - D Anonym Rolex klokke med anonym Panerai skive

Vis vedlegg 170157

3646 - E-F-G Anonym Rolex klokke med anonym Rolex skive

Vis vedlegg 170158

Opphavet til Kampfschwimmer betegnelsen var at tyske soldatene graverte baklokket:

Vis vedlegg 170159

Tyskerne var ikke fornøyd med lesbarheten på Rolex California skivene så de fikk Junghans til å lage en siste skive som ble satt inn i steden for Rolex California skivene.

Anonym Rolex klokke ombygd med anonym Junghans kobber skive

Vis vedlegg 170165

Alt dette skjedde altså i løpet av årene 1939-1944. Og hele produksjonen av Panerai "klokker" foregikk i disse årene. For Panerai sin del fikk det en brå slutt når tyskerne raidet og tømte produksjonslokalene for utstyr i 1944. Etter krigen fikk ikke Italia ha noen marine så det var ikke noen produksjon av Panerai klokker før de utpå 50 tallet startet opp Marina Militare. Da startet Panerai igjen opp i samarbeid med Rolex og leverte Rolex Panerai klokker frem til 1968. Det står ikke noe sted hvor mange som ble laget av hver versjon under krigen men av de tallene jeg har sett virker det som det var svært få med plastik skive, noen hundretalls type C med alu skive og oppimot et par tusen type D med alu skive.
Spennende lesning! Kom alle disse klokkene med blå visere?
 
  • Liker
Reaksjoner: Gluke
Spennende lesning! Kom alle disse klokkene med blå visere?

Ja og det var den tingen OP brukte lengst tid til å få på plass. Veldig mange Radiomir varianter der ute, men de flese har gull visere som da er feil historisk sett. Selv den nokså legendariske PAM 21 har feil visere. 720 hadde også først gull visere, men heldivis sa noen fra ble de skiftet ut til de blå som var satt på 721 før de startet å levere 720 til kunder. Gull viserene kom først på 50 tallet. Det finns 3646 der ute med gull visere som da mest sannsynlig har vært inne til rep i den senere perioden.
 
Ja og det var den tingen OP brukte lengst tid til å få på plass. Veldig mange Radiomir varianter der ute, men de flese har gull visere som da er feil historisk sett. Selv den nokså legendariske PAM 21 har feil visere. 720 hadde også først gull visere, men heldivis sa noen fra ble de skiftet ut til de blå som var satt på 721 før de startet å levere 720 til kunder. Gull viserene kom først på 50 tallet. Det finns 3646 der ute med gull visere som da mest sannsynlig har vært inne til rep i den senere perioden.
Takk for nyttig og god informasjon. Så det betyr at det er 720 som er den "nye" modellen som er mest tro mot originalen 3646 (modell A-C) tett fulgt av 721 og 249 (D-G)?
 
Ja, 720 er jo sånn sett mest representativ for den orginale Rolex Panerai 3646. Men de andre er jo i og for seg like orginale historien tatt i betraktning. Men disse 3 er da de eneste Radiomir modellene produsert av det moderne OP som er det.
 
Samme greia for 50 og 60 tallet:

Først ble det laget to nye Rolex ur for Panerai med påsveisede lugs:

6152

170172


6154

170173


Så laget og monterte Panerai sin "Tight seal device" og monterte den på 6152/1 som de startet produksjon av for Marina Militare:

170174


Så gikk de etterhvert over til Luminor skive:

170175


Og til slutt ble det montert 8 dagers Angelus isteden for Rolex 618 verket

170176


Her er det flere varianter ute å går, men basis urene er de samme. Noen har Marina Militare på skiven isteden for Luminor Panerai og noen har begge deler. Man finner bilder av 6152 med Angelus montert osv. For mange er 6152/1 med Luminor skive "the holy grail" derav polulariteten og status til 372. Men 6154 er faktisk kanskje et finere ur enn 6152 med en lavere profil på kassa. Det er laget flere reissuer med Marina Militare skive som 587 og 673.

Det er dog aldri laget noen ordentlig reissue av 6152/1 med Angelus 8 dagers.
 
Samme greia for 50 og 60 tallet:

Først ble det laget to nye Rolex ur for Panerai med påsveisede lugs:

6152

Vis vedlegg 170172

6154

Vis vedlegg 170173

Så laget og monterte Panerai sin "Tight seal device" og monterte den på 6152/1 som de startet produksjon av for Marina Militare:

Vis vedlegg 170174

Så gikk de etterhvert over til Luminor skive:

Vis vedlegg 170175

Og til slutt ble det montert 8 dagers Angelus isteden for Rolex 618 verket

Vis vedlegg 170176

Her er det flere varianter ute å går, men basis urene er de samme. Noen har Marina Militare på skiven isteden for Luminor Panerai og noen har begge deler. Man finner bilder av 6152 med Angelus montert osv. For mange er 6152/1 med Luminor skive "the holy grail" derav polulariteten og status til 372. Men 6154 er faktisk kanskje et finere ur enn 6152 med en lavere profil på kassa. Det er laget flere reissuer med Marina Militare skive som 587 og 673.

Det er dog aldri laget noen ordentlig reissue av 6152/1 med Angelus 8 dagers.
Supre innlegg. La dem komme!

Hva heter kassa som er på Luminor-base modellene, og når kom den?
 
  • Liker
Reaksjoner: Gluke og Suften
Supre innlegg. La dem komme!

Hva heter kassa som er på Luminor-base modellene, og når kom den?

44mm kassen kalles Bettarini kassen selv om det nå har kommet frem at det ikke var han som laget den. Den ble vel designet av Guenat SA som prduserte Panerai klokkene frem til merket ble oppkjøpet av Vendome/Richmont. Den ble leaget før oppstarten av klokkemerket Panerai i 1993. De startet jo opp igjen fra scratch og på den tiden fremstod det vel helt insane å lansere en 47mm klokke. Så de designet en litt mindre kasse basert på 6152/1 men som fortsatt ble ansett som helt latterlig stor når den kom.
 
44mm kassen kalles Bettarini kassen selv om det nå har kommet frem at det ikke var han som laget den. Den ble vel designet av Guenat SA som prduserte Panerai klokkene frem til merket ble oppkjøpet av Vendome/Richmont. Den ble leaget før oppstarten av klokkemerket Panerai i 1993. De startet jo opp igjen fra scratch og på den tiden fremstod det vel helt insane å lansere en 47mm klokke. Så de designet en litt mindre kasse basert på 6152/1 men som fortsatt ble ansett som helt latterlig stor når den kom.
Takk!

Kan jeg spørre, hvor kommer din fantastiske kompetanse kommer fra? Mange Paneristi her, definerer meg selv som en av dem, men få som har vært like ryddige i kompetansefremstillingen som deg.
 
Også må jeg nesten legge til at de som tenker at 47mm er alllllllt for stort, så er disse Radiomir modellene særdeles nette. Altså Panerai skal ha litt størrelse, men 47mm fungerer, etter min mening, fint også på armer ned til 16-17 cm. Så man behøver ikke være 5 gen. tømmerhogger for å bruke disse.
 
  • Liker
Reaksjoner: Tampa og EBH
Også må jeg nesten legge til at de som tenker at 47mm er alllllllt for stort, så er disse Radiomir modellene særdeles nette. Altså Panerai skal ha litt størrelse, men 47mm fungerer, etter min mening, fint også på armer ned til 16-17 cm. Så man behøver ikke være 5 gen. tømmerhogger for å bruke disse.
Helt enig! Husker da jeg selv var på Bjerke for noen år siden for å prøve Panerai for første gang. Hadde nettopp egentlig oppdaget Panerai og kunne ingen ting om det. Dristet meg til å prøve 44mm, men fant ut at 42 passet best og vurdere seriøst å kjøpe en eller annen Luminor med waffle skive. 47mm gadd jeg ikke å prøve på armen en gang fordi det var så stort. Hadde imidlertid vett nok til å ikke kjøpe denne der og da, men lot det heller synke litt. Endte opp med en 233. Et par år senere sitter jeg altså her lykkelig med 372 som eneste klokke.

Når det er sagt, jeg har støtt på folk med 47mm Panerai opp gjennom som aldri skulle hatt det. Svære flak som henger og slenger alt for langt ned på alt for tynne håndledd. Når det først blir for stort, så blir det liksom veldig mye for stort...
 
  • Liker
Reaksjoner: Run AC
@Gluke Imponerende kunnskap du sitter på.
Når alt kommer til alt, det viktigste at man liker klokken, uansett historisk eller ikke. Personlig ble jeg litt fort lei 372 - lekker ja! Men det er for lite "aktivitet" på skiven.
 
  • Liker
Reaksjoner: Run AC og Gluke
Utviklingen av Panerai 3646 under krigen (1939-1944):

3646 A-B Rolex klokke med Panerai plast naglet skive

Vis vedlegg 170155

3646 - C Rolex klokke med Panerai Aluminium skive
Vis vedlegg 170156

3646 - D Anonym Rolex klokke med anonym Panerai skive

Vis vedlegg 170157

3646 - E-F-G Anonym Rolex klokke med anonym Rolex skive

Vis vedlegg 170158

Opphavet til Kampfschwimmer betegnelsen var at tyske soldatene graverte baklokket:

Vis vedlegg 170159

Tyskerne var ikke fornøyd med lesbarheten på Rolex California skivene så de fikk Junghans til å lage en siste skive som ble satt inn i steden for Rolex California skivene.

Anonym Rolex klokke ombygd med anonym Junghans kobber skive

Vis vedlegg 170165

Alt dette skjedde altså i løpet av årene 1939-1944. Og hele produksjonen av Panerai "klokker" foregikk i disse årene. For Panerai sin del fikk det en brå slutt når tyskerne raidet og tømte produksjonslokalene for utstyr i 1944. Etter krigen fikk ikke Italia ha noen marine så det var ikke noen produksjon av Panerai klokker før de utpå 50 tallet startet opp Marina Militare. Da startet Panerai igjen opp i samarbeid med Rolex og leverte Rolex Panerai klokker frem til 1968. Det står ikke noe sted hvor mange som ble laget av hver versjon under krigen men av de tallene jeg har sett virker det som det var svært få med plastik skive, noen hundretalls type C med alu skive og oppimot et par tusen type D med alu skive.

Strålende du deler, lærte mye!
 
  • Liker
Reaksjoner: Gluke