Panerai-kaféen - løst og fast om Panerai

Endelig litt fart i Panerai tråden. Har jo egentlig meldt meg litt ut fra TS, men får vel bidra med mine to historisk «riktige» da;) Når det endelig er litt diskusjon rundt Panerai.

Pam00721 «kampfschwimmer» og Pam00662 «Egesiano Piccolo»:
Vis vedlegg 170068

Velkommen «tilbake» @Gin, savner engasjementet ditt!

To stk. nydelige Panerai:)
 
Endelig litt fart i Panerai tråden. Har jo egentlig meldt meg litt ut fra TS, men får vel bidra med mine to historisk «riktige» da;) Når det endelig er litt diskusjon rundt Panerai.

Pam00721 «kampfschwimmer» og Pam00662 «Egesiano Piccolo»:
Vis vedlegg 170068
Fantastisk duo!! Utrolig interessant historie bak begge modellene
 
  • Liker
Reaksjoner: Gin
Er jo artig med historikken da. Vil si at 249 er en ganske så tro remake av 3646. Ok da, så er det mange deler fra fra Rolex (det meste kanskje, foruten utverket) men sånn var det vel med det meste på 40-tallet. Andre panerai fra den tiden hadde vel stort sett bare kanskje skiven som var produsert av de selv. Men jeg er igjen purist, synes klokkene er gøyale og historien en bonus.
Så til førstegangskjøperen av Panerai: mitt tips er 372. Ikke på grunn av historikk, men fordi den er jækla kul!!
 
720 er vel egentlig ikke en kampfschwimmer?

721 uten logo er Kampfschwimmer varianten. 720 med logo representerer den varianten som det italienske motstykket brukte, husker ikke navnet i farten. Utrolig flotte begge to. Synes det blir vel tåpelig at det diskuteres hvorvidt disse modellene er helt stuerene. Kunne godt tenkt meg en 721.
 
721 uten logo er Kampfschwimmer varianten. 720 med logo representerer den varianten som det italienske motstykket brukte, husker ikke navnet i farten. Utrolig flotte begge to. Synes det blir vel tåpelig at det diskuteres hvorvidt disse modellene er helt stuerene. Kunne godt tenkt meg en 721.
Jeg var litt kjapp, og leste kampfschwimmer i stedet for ww2. Skulle også gjerne hatt en 721. Panerai hadde jo ikke mange andre valg enn å levere klokker til Tyskerne.
 
Ja først leverte Panerai 3646 A, B og C til italienske marinen sine dykkere. De var tilsvarende 720. Så ble de tvunget å levere til tyskerne og fjernet logoen og all Rolex merking på 3646 D som på 721 og så gikk de tom for aluminium så de ikke lenger kunne lage skiver så da ble klokkene levert komplett med skive fra Rolex 3646 E, F og G. Så 720 og 249 er begge Kampfschwimmer. Men det virker som det ble laget klart flest 3646 type D tilsvarende 721.
 
Redigert:
Litt info om bemannede torpedoer.

Blant de første angrepene som førte til at skip ble minelagt og sank grunnet bemannet torpedo, skjedde i Middelhavet under den andre verdenskrig, som det italienske angrepet i Alexandria, men allerede den 1. november1918 red to italienske menn i dykkerdrakt fra den italienske marinen, Raffaele Paolucci og Raffaele Rossetti, på en primitiv bemannet torpedo som ble kalt for Mignatta («iglen») inn i marinebasen til Østerrike-Ungarn ved PulaIstria. Der senket de det østerrikske krigsskipet «Viribus Unitis» og lastebåten «Wien» ved hjelp av klebeminer. De hadde ikke noe pusteapperat og måtte derfor holde hodene over vannet. Av den grunn ble de oppdaget og tatt til fange.

I 1938 ble den italienske 1a Flottiglia Mezzi d'Assalto («1. flåteangrepsfartøyer») opprettet som resultat av forskningen og utviklingen til to menn, major Teseo Tesei og major Elios Toschi, fra den italienske marinen. De to hadde gjenopptatt ideen til nevnte Paolucci og Rossetti. I 1940 reorganiserte kommandant Moccagatta i den italienske marinen nevnte angrepsstyrke til Decima Flottiglia MAS («10. lette flotilje av angrepsfartøyer») eller «X-MAS», under kommando av Ernesto Forza. Det ble i all hemmelighet framstilt bemannede torpedoer og krigsfroskemenn ble opplært. De ble kalt for nuotatori, italiensk for «svømmere».
 
Litt info om bemannede torpedoer.

Blant de første angrepene som førte til at skip ble minelagt og sank grunnet bemannet torpedo, skjedde i Middelhavet under den andre verdenskrig, som det italienske angrepet i Alexandria, men allerede den 1. november1918 red to italienske menn i dykkerdrakt fra den italienske marinen, Raffaele Paolucci og Raffaele Rossetti, på en primitiv bemannet torpedo som ble kalt for Mignatta («iglen») inn i marinebasen til Østerrike-Ungarn ved PulaIstria. Der senket de det østerrikske krigsskipet «Viribus Unitis» og lastebåten «Wien» ved hjelp av klebeminer. De hadde ikke noe pusteapperat og måtte derfor holde hodene over vannet. Av den grunn ble de oppdaget og tatt til fange.

I 1938 ble den italienske 1a Flottiglia Mezzi d'Assalto («1. flåteangrepsfartøyer») opprettet som resultat av forskningen og utviklingen til to menn, major Teseo Tesei og major Elios Toschi, fra den italienske marinen. De to hadde gjenopptatt ideen til nevnte Paolucci og Rossetti. I 1940 reorganiserte kommandant Moccagatta i den italienske marinen nevnte angrepsstyrke til Decima Flottiglia MAS («10. lette flotilje av angrepsfartøyer») eller «X-MAS», under kommando av Ernesto Forza. Det ble i all hemmelighet framstilt bemannede torpedoer og krigsfroskemenn ble opplært. De ble kalt for nuotatori, italiensk for «svømmere».
For å legge til etter hva jeg har forstått: bemannede torpedoer kan misforstås med at torpedoene skulle brukes til å senke skipene, det er ikke fakta, torpedoene ble brukt som undervannsbåter man satt på sammen med sprengladninger som ble plassert på fiendens skip før man tuslet hjemover. Disse torpedofartøyene ble kalt pigs på grunn av sine elendige manøvreringsevner.

170123

170124
 
Andre panerai fra den tiden hadde vel stort sett bare kanskje skiven som var produsert av de selv.

Det var ingen andre Panerai på den tiden. Det var bare 3646 som utviklet seg ila. krigsårene. Og det er snakk om en relativt kort tidsperiode 3-4 år og kanskje noen tusen ur. Så var det full stans. Tyskerne tømte jo fabrikken i 1944. Etter det ble det ikke laget noen flere før landet fikk starte opp Marine igjen utpå 50 tallet.
 
Veldig gøy at Panerai produserte 720 og 721 som er så tro mot originalen. Det ble laget 500 stk. av 720 og 1000 stk. av 721.
 
Og Panerai som klokkemerket ble startet i 1993. De var først og fremst leverandør av måleinstrumenter. Klokkene var bare en liten del av det de drev med.
 
  • Liker
Reaksjoner: Suften
Hva er greia med kred poeng, ???
Det er endel av oss Panerai-idioter som er opptatt av at dagens modeller skal være mest mulig lik klokkene Panerai laget da de leverte klokker til den italienske marinen. Modellene som nevnes ovenfor er nettopp det. Derfor «kredpoeng» ;)
[/QUOTE]
Ok da skjønner jegHar ikke satt meg så inn i det enda! Men det kommer vel