P85D vs Ferrari 458 Italia

Legger lyd-diskusjonen død med denne:

[video=youtube;Xfty8MSPtiY]https://www.youtube.com/watch?v=Xfty8MSPtiY[/video]
 
Jeg havnet i en meget opphetet diskusjon med en venn i går angående Tesla sin "superbil".
Han mente at for pengene så er Tesla det beste man får tak i, ja kanskje her i Norge. Men i USA får man en MB S550 4Matic med alt utstyr og da mener jeg alt utstyr man kan få på en S-klasse for samme prisen som en Tesla Model S P85D.
Hadde verden, altså Norge vært rettferdig så hadde en MB E63 AMG S 4Matic hatt en startpris på 815.000kr ikke 1.916.000kr som i dag med avgifter mot Tesla Model S P85D sine 749.000kr.

0-100 km/t går riktig nok raskere i Tesla, 3,4 vs 3,6 sekunder, men 1/4 mile går på 11,8 for Tesla vs 11,5 for MB.
Så at Tesla Model S P85D skal være en slik superdupersportsbil som mange hevder kan de tørke seg i rumpa med.:eek:
 
Redigert:
Jeg havnet i en meget opphetet diskusjon med en venn i går angående Tesla sin "superbil".
Han mente at for pengene så er Tesla det beste man får tak i, ja kanskje her i Norge. Men i USA får man en MB S550 4Matic med alt utstyr og da mener jeg alt utstyr man kan få på en S-klasse for samme prisen som en Tesla Model S P85D.
Hadde verden, altså Norge vært rettferdig så hadde en MB E63 AMG S 4Matic hatt en startpris på 815.000kr ikke 1.916.000kr som i dag med avgifter mot Tesla Model S P85D sine 749.000kr.

0-100 km/t går riktig nok raskere i Tesla, 3,4 vs 3,6 sekunder, men 1/4 mile går på 11,8 for Tesla vs 11,5 for MB.
Så at Tesla Model S P85D skal være en slik superdupersportsbil som mange hevder kan de tørke seg i rumpa med.:eek:

Jepp. Tesla er noe ordentlig søppel.
 
@Wangensten , jeg tror du "vant" diskusjonen her. :eek::cool:

Vant? Når man bruker "tørke seg i rompa med.." Så har man allerede da begynt med jabbelbabbel som en 10-åring bruker i en diskusjon.

Jeg. Altså MIN mening, er at Model S gir en totalpakke som overgår alt av hva jeg har kjørt. Ferrari, Lamborghini, Corvette. Men jeg hakker da ikke ned på disse merkene av den grunn?
 
Redigert av en moderator:
@Wangensten , jeg tror du "vant" diskusjonen her. :eek::cool:

Nei, ingen tvil om det når selv en av eierne sier det @komodo

Det jeg sikter til @andersmp er de som sier at den slags ytelse som Tesla presterer ikke finnes i familiebiler i dag og Tesla er helt unik med 0-100 km/t i 3,5 sekunders land. Ingen tvil om at bilene kjører bra, men synes fremdeles de ikke presterer på annet enn fart. Komfort, kvalitetsfølelse osv så presterer den etter min mening ikke bedre enn konkurrenter fra MB, BMW, Audi eller Jaguar. Det med høyest kvalitetsffølelse i en Tesla er girvelgeren som de har fått av Mercedes.

At du velger å kalle meg en 10 år gammel drittunge velger jeg å se bort i fra. Kan ikke overgå det.
 
Redigert av en moderator:
Vant? Når man bruker "tørke seg i rompa med.." Så har man allerede da begynt med jabbelbabbel som en 10-åring bruker i en diskusjon.

Jeg. Altså MIN mening, er at Model S gir en totalpakke som overgår alt av hva jeg har kjørt. Ferrari, Lamborghini, Corvette. Men jeg hakker da ikke ned på disse merkene av den grunn?

Vi rakker ikke ned på Tesla, vi uttrykker uenighet om en del av påstandene om merket/bilen.

Men din kommentar om at en moped med effektanlegg og ordentlige sportsbiler har samme lyd sier nok for min del. Sjelden man kommer noen vei med dere som har den følelsen rundt bil. Folk er forskjellig, rett og slett. :)
 
Vi rakker ikke ned på Tesla, vi uttrykker uenighet om en del av påstandene om merket/bilen.

Men din kommentar om at en moped med effektanlegg og ordentlige sportsbiler har samme lyd sier nok for min del. Sjelden man kommer noen vei med dere som har den følelsen rundt bil. Folk er forskjellig, rett og slett. :)

Eierne av Tesla er vel som enhver eier av en grå Toyota Avensis/Rav4.
 
2yk97c.jpg



Norge: Mercedes Benz E250 4matic < Tesla S P85D
Utland: Audi RS6 > Tesla S P85D

Her hjemme gir en Tesla uten tvil mye bil for pengene sammenlignet med de andre nære konkurrentene, til tross for den "lave" kvalitetsfølelsen.
 
2yk97c.jpg



Norge: Mercedes Benz E250 4matic < Tesla S P85D
Utland: Audi RS6 > Tesla S P85D

Her hjemme gir en Tesla uten tvil mye bil for pengene sammenlignet med de andre nære konkurrentene, til tross for den "lave" kvalitetsfølelsen.

Eneste grunnen til at du setter Tesla over MB her i Norge er antall hk og 0-100??? @HCWL
 
Redigert av en moderator:
@<a href="http://www.tidssonen.no/forum/member.php?u=652" target="_blank">semmern</a>, det er til å gråte gledestårer av!! Symfoni!!

Jepp. Det er ikke mye som er på nivå med V12-erene til Ferrari fra 60-tallet.

Vi klarer en 250 GTO/64, gjør vi ikke? ;)

[video=youtube;ewQaikxTUJs]https://www.youtube.com/watch?v=ewQaikxTUJs[/video]
 
Eneste grunnen til at du setter Tesla over MB her i Norge er antall hk og 0-100??? @HCWL

@Wangensten

Så absolutt ikke. Synes Teslaen er bedre og mer komfortabel å kjøre, selvom MBen i alle tilfeller har bedre seter. Hadde vi der i mot byttet ut E-klassen med en S-klasse hadde jeg ikke vært i tvil. Har tilbakelagt ca 20 000km i en 2012 S350, en ufattelig behagelig bil, men hadde den hatt en elektrisk drivlinje hadde den vært hakket mer behagelig.
Så ja, S500 Plug-in over Tesla any day.
 
Redigert av en moderator:
@Wangensten

Så absolutt ikke. Synes Teslaen er bedre og mer komfortabel å kjøre, selvom MBen i alle tilfeller har bedre seter. Hadde vi der i mot byttet ut E-klassen med en S-klasse hadde jeg ikke vært i tvil. Har tilbakelagt ca 20 000km i en 2012 S350, en ufattelig behagelig bil, men hadde den hatt en elektrisk drivlinje hadde den vært hakket mer behagelig.
Så ja, S500 Plug-in over Tesla any day.

Ok, ja. Når du sier mer komfortabel, hva legger du i det? @HCWL Gassrespons, fjæring, dosering, rattrespons, bremser, seter, sittestilling? På hvilke av disse punktene mener du at Tesla er bedre enn på bare setene? Behagelig med elektrisk drivlinje? Med de nye 9 trinns girkassene så flyter jo bilen oppover i girene, er ikke samme følelsen av å sitte på T-banen som en Tesla gir. Med luftfjærer er jo alle biler behagelige, selv E-klassen.

S-klassen er jo i en klasse for seg selv, så å sammenligne den med Tesla synes jeg etter å ha tenkt meg om er litt urettferdig:p
 
Redigert av en moderator:
Håpløs tråd, kjør bilene og kjøp det dere liker.

Behagelig med elektrisk drivlinje? Med de nye 9 trinns girkassene så flyter jo bilen oppover i girene, er ikke samme følelsen av å sitte på T-banen som en Tesla gir.

Det der er bare tull. Resten av bilen kan dere diskutere alt dere vil, men forskjellen på drivlinjene er stor. Det er ikke ett eneste punkt Mercen sin drivlinje er bedre. Du kan lage en girkasse veldig bra, men ingen gir og kobling er alltid bedre, og det er stor forskjell. Dette handler om helt andre ting, nemlig at man har følelser for mekanikk.

I løpet av fjoråret byttet jeg bil daglig mellom Tesla og minst 20-30 store BMWer, Mercer og andre biler i sammenlignbar klasse som blir nevnt her. Jeg mener jeg har et rimelig godt grunnlag for å uttale meg om hvilke drivlinjer som er mest effektive, responsive og behagelige.
 
Redigert:
Når vi snakker om biler i denne kategorien, så ser jeg på bilen som et rent fremkomstmiddel, som skal frakte meg fra A til B så behagelig som mulig(kjørefølelse og førermiljø). Tesla sin elektriske drivlinje byr på en mer sømløs kjøring enn konkurrentene(ikke bare MB). Dette er selvfølgelig min subjektive mening, og avhenger således av en rekke preferanser. Som med alle andre menn har jeg fortsatt det barnslige i meg, så antall HK vil jo logisk nok veie positivt i Teslas favør, men er allikevel å betrakte som en bonus.
Når det er sagt, så hadde jeg nok aldri kjøpt meg hverken en Tesla eller MB til 850K. I god TS-ånd ville jeg økt budsjettet og kjøpt meg en 2-år gammel Cayenne Turbo.
Som tidligere nevnt er det eneste jeg kan kritisere på Teslaen de elendige setene og fraværende premium-følelse.

S-klassen er som nevnt en helt annen bil, men som du selv nevner vil den i mange land utenom Norge være en av Tesla sine nærmeste konkurrenter.

Ok, ja. Når du sier mer komfortabel, hva legger du i det? @HCWL Gassrespons, fjæring, dosering, rattrespons, bremser, seter, sittestilling? På hvilke av disse punktene mener du at Tesla er bedre enn på bare setene? Behagelig med elektrisk drivlinje? Med de nye 9 trinns girkassene så flyter jo bilen oppover i girene, er ikke samme følelsen av å sitte på T-banen som en Tesla gir. Med luftfjærer er jo alle biler behagelige, selv E-klassen.

S-klassen er jo i en klasse for seg selv, så å sammenligne den med Tesla synes jeg etter å ha tenkt meg om er litt urettferdig:p
 
Redigert av en moderator:
Jeg hører hva dere sier @Tore og @HCWL
Skulle gjerne sagt jeg får ta noen flere timer i Tesla, men det skjer nok ikke med det første, men jeg tar det dere sier til etterretning:D
 
Redigert av en moderator:
Synes denne diskusjonen blir like latterlig som de man kan lese på itavisens kommentarfelt der man diskuterer iOS vs Android; Fanboys vs Phandroids.

Synes det er mer spennende å ta denne diskusjonen!
Vinyl vs. mp3/AAC
Rørforsterker vs. ICEpower/Classe D-Amp.
Quaife ATB LSD vs. ZF LSD
Induksjon- vs. gasskoketopp
Barolo vs. chianti

å slik kan vi fortsette.....
 
Jeg hører hva dere sier @Tore og @HCWL
Skulle gjerne sagt jeg får ta noen flere timer i Tesla, men det skjer nok ikke med det første, men jeg tar det dere sier til etterretning:D
@Wangensten

Sømløsheten til en elektrisk drivlinje er ikke unik for Tesla, dette gjelder elbiler generelt. Jeg kan derfor tilby deg å låne deg min BMW i3 noen dager hvis du ønsker det. En helt annen bil enn Tesla, men kjørefølelsen har mange likhetstrekk :)

Og før jeg møter spydige kommentarer om at jeg burde bytte ut i3en mot en Ferrari 275GTB istede. Valget om kjøre elbil er faktisk kun tatt med hensyn på totalkostnadene(bompenger, parkering, drivstoff, årsavgift, verditap, service).
 
Redigert av en moderator: