P85D vs Ferrari 458 Italia

Fly går fortere. Det står på Wikipedia!!! :mrgreen:

Må ikke glemme Airwolf
maxresdefault.jpg
 
Imponerende av Teslaen her gitt. Spennende tider for bilbergere fremover vil jeg tro med idioter bak rattet i biler med 700hk på lufteturer på diverse jorder og fjellvegger.
Men bil er så mye mer en 0-100 gitt. Den kan godt gjøre 0-100 på under 1 sekund og den vil fremdeles være uinteressant.
 
Her må jeg bare melde meg på. :rolleyes:

Elbil.. Jeg ser absolutt nytteverdien, jeg ser den økonomiske siden, jeg (tror jeg) ser hva som tiltaler folk som kjøper elbil. I sum så er det en billig, praktisk og velfungerende bil til hverdagslig kjøring. I hvert fall Tesla.

MEN, og det er et stort, et gigantisk, men. Dersom du argumenterer for en sterk og brennende bilinteresse og at Tesla er dekkende for det, så må du milevis lengre ut på jordet. En bilentusiast er så mye mer enn 0-100 fascinert. Det er litt som quartz vs. mekaniske klokker. Quartzen er mer nøyaktig og gjør jobben bedre, but that is not the point. Mekaniske urverk inneholder sjel, presisjon, og et uttrykk for mannens (eller kvinnens..) entusiasme rundt mekanikk. En forbrenningsmotor er da vitterlig mer sjelfull enn en stillegående/summende elmotor.

Jeg synes det er like moro hver gang jeg møter en Tesla i et lyskryss og denne Elbil-sjåføren er ypperlig fornøyd med at han (kanskje/såvidt) kjører fra meg ut av krysset. Det kan jeg med stor glede overleve, hver gang. Når jeg vet hvilken mekanikk og - ikke minst! - lyd som sitter montert en halvmeter foran meg i min egen bil.

tror jeg stopper her før skrivekløen tar helt overhånd. :D
 
Her må jeg bare melde meg på. :rolleyes:

Jeg synes det er like moro hver gang jeg møter en Tesla i et lyskryss og denne Elbil-sjåføren er ypperlig fornøyd med at han (kanskje/såvidt) kjører fra meg ut av krysset. Det kan jeg med stor glede overleve, hver gang. Når jeg vet hvilken mekanikk og - ikke minst! - lyd som sitter montert en halvmeter foran meg i min egen bil.

tror jeg stopper her før skrivekløen tar helt overhånd. :D

Å når vi er inne på lyd. Å gi meg en femmer så skal jeg holder på resten av ettermiddagen.

[video=youtube;WtXjCwWr1rY]https://www.youtube.com/watch?v=WtXjCwWr1rY[/video]

[video=youtube;P7hf9s3ELmU]https://www.youtube.com/watch?v=P7hf9s3ELmU[/video]

[video=youtube;ZDaqHeRyfnA]https://www.youtube.com/watch?v=ZDaqHeRyfnA[/video]

[video=youtube;T67GpXbViSg]https://www.youtube.com/watch?v=T67GpXbViSg[/video]

[video=youtube;JcfV1GjSSk4]https://www.youtube.com/watch?v=JcfV1GjSSk4[/video]
 
Redigert:
Å når vi er inne på lyd. Å gi meg en femmer så skal jeg holder på resten av ettermiddagen.

Rart hvordan man kan se på sånne videoer over and over again, og aldri gå lei. Nå er GT3'en rimelig spesiell sånn sett. Og 911..

Holder meg foreløpig til dette dog :mrgreen::mrgreen:
[video=youtube;8XkBbclEHL4]https://www.youtube.com/watch?v=8XkBbclEHL4[/video]
 
Så sant det er lighterplugg i Tesla, så kan jo dette være et alternativ :D
[video=youtube;tk22Vxwg3e4]https://www.youtube.com/watch?v=tk22Vxwg3e4[/video]
 
Tror ingen av dere skeptikere kommer til å skjønne dette før dere har noen uker bak rattet i en slik bil. Synsing blir alltid uinteressant, du må ha brukserfaring. Som sagt er dette epler og pærer, og både Tesla og sportsbiler byr på unike egenskaper som den andre ikke har. MEN, det er en ting dere bommer kraftig på. At Teslaen sine fortrinn kun går på det praktiske og ikke kan gi et motorhjerte noe. Det er med ydmykhet å melde bare pølsevev. Det er en ny kjøreopplevelse som er svært tiltalende, både til kvass kjøring og daglig transport. Grunnen til det er at du har en helt latterlig respons med 100% kobling mellom pedal og det som går i bakken, uansett fart og helt uten lagging. Du har også det samme snudd på hodet når du slipper pedalen pga regenerering. Kombinert med null lyd og høyt moment blir det en svært dynamisk og sømløs kjøreopplevelse der du (hvis du vil) blir sugd fra punkt til punkt på en myk men likevel brutal måte. Kan ikke beskrives, må oppleves. Ingen biler kan bevege seg så fort og samtidig så mykt fra ett punkt til et annet.

Kjører du en kjørebil, være seg veteran, supersport eller noe annet med sjel, ja da skal det riste og snerre, og de små rykkene og forsinkelsene er bare gøy så lenge du er innstilt på det, og det er du når du kjører en slik bil. Men det er noe helt annet. Den type kjøreopplevelse Teslaen gir kan disse bilene se langt etter, altså en helt annen opplevelse, ikke bedre eller dårligere.

For alle andre raske nye biler som ikke er supersport nok til å overgå en Tesla for normal kvass kjøring, så føles drivlinjen som en håpløs anakronisme, et treskeverk av rykk og napp som aldri kommer noe sted. Forskjellen er så markant at selv de nyeste drivlinjene fra Tyskland er en lidelse å kjøre mtp flyt når du kommer fra elektrisk. Jeg har hoppet frem og tilbake mellom elektrisk og en haug av slike biler. Like grusomt alt sammen. Løsningen er manuell gir, da ble det litt artig igjen.

Sånn, nå kan dere slutte denne tullete diskusjonen. Gå ut og kjør en bil!
 
@andersmp han @Kawatching er inne på noe der. Å Tesla har jo lite om ingenting med Motorsport å gjøre. Å når Tesla sammenligner seg med superbiler som eks. Ferrari 458 Italia blir det bare latterlig. Lurer på om den nye P85D i det hele tatt hadde klart å fullføre nordsløyfen uten å gå i "panic Mode".

Må sies at det ikke er Tesla som kjører noen sammenligning med F458, men Tesla-kunder (som i dette tilfellet også kjørte sammenligning mot sin egen Aventador. Ja den tapte også (riktignok ikke testet med launch control på Lamboen).

Jeg deler én bekymring med de ikke så entusiastiske av dere, og det er familiefedre som aldri har hatt mer enn 140hk TDI og fohjulstrekk, som plutselig får 700hk under foten. Må nevnes at det i dag finnes en del av de med P85'er, og bilene er omtrent like raske fra 50km/t og oppover - så kanskje frykten er ubegrunnet.

Tidligere har jeg bla. hatt en 911 Carrera 4S, så "petrolhead" er jeg, og lyden av en flat 6'er rundt 7000 omdreininger er helt sinnsyk - men jeg elsker også akselerasjonen jeg får ut av min 2,1 tonns familiesedan med barneseter og hele sullamitten...

Det er to forskjellige behov, og to ulike biler, men veldig morsomt å se at man ikke trenger å ofre alt av moro og akselerasjon bare fordi man har familien med på tur i ny og ne :)

(ja, der tok skrivekrampa meg, det ble litt lenger enn planlagt..)


Kim!
 
Redigert av en moderator:
Å siden du tar turen innom 2-taktere så la oss lytte på denne herligheten.

[video=youtube;EmnsXTMLzCE]https://www.youtube.com/watch?v=EmnsXTMLzCE[/video]
 
Sånn, nå kan dere slutte denne tullete diskusjonen. Gå ut og kjør en bil!

Du har noen gode poenger Tore. Poenger som jeg respekterer helt og holdent. Dog skjønner jeg ikke hvordan noen kan sitte i en bil uten lyd. Min beste beskrivelse av egen OCD er som de sa i den gamle Crispo-sjokolade reklamen: "Lyden er halve opplevelsen". Men, I guess that's just me (og en del andre over her).

For øvrig bet jeg meg merke i en annen kommentar her angående lyd. For min del har lyd ingenting med oppmerksomhet å gjøre. Det har med egen nytelse å gjøre (høres sært ut for alle som ikke har samme interessen). Et eksempel: I det jeg setter meg inn i bilen, lukker jeg aldri døren før motoren er skrudd på. Da får jeg høre lyden "live" og "utenfra". Epic... :cool:
 
Bortsett fra de rent praktiske og økonomiske fordelene med Tesla utenom den enorme akselerasjonen, har selv testet P85, hvordan scorer Tesla på handling og kjøreegenskaper? Det er tunge biler. Dette har jeg ikke fått testet selv. Handling er for meg mer kjøreglede enn isolert 0-100 km/t og gassrespons. Har en genuin interesse for biler, men dog ikke klart å fatte interesse for Tesla. Underlig! Vet det kommer flere merker etter de nærmeste årene med samme egenskaper og fordeler, om kanskje ikke økonomiske fordeler, så i det minste miljømessig lokalt med tanke på null utslipp. Personlig har jeg mer tro på plug-in hybrid og mulig hydrogen samt klimanøytralt drivstoff som eksempelvis e-diesel Audi jobber med å utvikle. Sistnevnte med fotavtrykk tilsvarende det en elbil drevet på fornybar energi oppnår. Vi kommer til å oppleve en evolusjon de nærmeste årene sett opp mot se siste 100+ årene av hva motortekonologi angår. At Tesla har vært en pionér og en kickstarter hersker det ingen tvil om. Men de er snart ikke enestående innenfor segmentet som de har regjert de siste par årene.

Beklager digresjonen, tilbake til topic. Hadde lett valgt Ferrari 458 Italia eller aller helst en Porsche 911 dersom den høyre hjernehalvdelen skulle få bestemme. Den venstre ville nok ventet på noe mer fornuftig prismessig på el-fronten eller alternativt drivstoff. Det kommer!
 
Redigert:
Herlig, liker Audis teknikk - quattro og den autofile tankegangen. Spol tilbake et par år og se hva som fungerte på 24 timers Le Mans - Audi diesel. Hybridene dukker opp etterhvert og blir nok et hakk vassere enn Prius (se bare på Porsche 918)