P85D vs Ferrari 458 Italia

Og før jeg møter spydige kommentarer om at jeg burde bytte ut i3en mot en Ferrari 275GTB istede. Valget om kjøre elbil er faktisk kun tatt med hensyn på totalkostnadene(bompenger, parkering, drivstoff, årsavgift, verditap, service).

Bompenger, parkering, drivstoff, årsavgift og service ser jeg - men verditap? Er verditap på en elbil lavere enn en vanlig bil?
Det er i så fall grunnlag for diskusjon. I min verden er Tesla et høyrisiko investeringsobjekt når det kommer til verdi; vi vet aldri om den norske staten plutselig bestemmer seg for å kutte samtlige subsidier (eller deler av det). Da vil verditapet bli dramatisk. Dog er det som sagt bare en del av en risikovurdering. Mye annet som også spiller inn her, supply/demand, osv osv osv.

Det går for øvrig fint an å ha minimalt med verditap på både diesel- og bensinbiler - så lenge man gjør en god nok deal.
 
HCWL skrev:
Og før jeg møter spydige kommentarer om at jeg burde bytte ut i3en mot en Ferrari 275GTB istede. Valget om kjøre elbil er faktisk kun tatt med hensyn på totalkostnadene(bompenger, parkering, drivstoff, årsavgift, verditap, service).

Kjøp en 275 GTB, det er, som en finfin gammel Patek, en investering som kun stiger i verdi jo lenger du har den.

#måttebare ;)

(Disclaimer: i3 er kul!)
 
Det blir mye epler og pærer her.

Hva/hvordan bilen skal brukes er uansett en faktor av stor (avgjørende?) betydning.
Her hvor jeg for tiden oppholder meg er det slettes ikke uvanlig med lange dagsetapper. Tesla kommer da til kort. Med skyhøy margin. Prisen på en Tesla er omtrent den samme som på en fullspekket S-klasse eller annet kostbart snadder. Valget er enkelt.

Tesla er unik på de fleste områder. Som pendlerbil er den vel bortimot perfekt. Om du ikke bor urimelig langt unna hytta også - og familiebil er hva du har behov for. Ikke dermed sagt at den overgår eller for den sakens skyld tangerer noe som helst av det en ekte bil- eller motorentusiast verdsetter. Lyden og setene må vel selv de mest ihuga Tesla-elskere innrømme at kommer til kort.

En ekte bilferie nedover i Europa vil vel bli heller kjedelig med en Tesla. En storrøykende sigarelsker vil kanskje sette pris på de relativt lange ladepausene, men der stopper vel også fordelene ved disse.

Det hadde dog vært artig med en Tesla, om ikke annet enn for å bedrive litt "musking". Det har blitt relativt populært her borte.
 
vi vet aldri om den norske staten plutselig bestemmer seg for å kutte samtlige subsidier (eller deler av det). Da vil verditapet bli dramatisk.

Du har vel snudd dette på hodet? Stort sett all økonomisk fordel går på innkjøp, altså blir den dyrere om de kuttes, ikke billigere.
 
Synes denne diskusjonen blir like latterlig som de man kan lese på itavisens kommentarfelt der man diskuterer iOS vs Android; Fanboys vs Phandroids.

Synes det er mer spennende å ta denne diskusjonen!
Vinyl vs. mp3/AAC
Rørforsterker vs. ICEpower/Classe D-Amp.
Quaife ATB LSD vs. ZF LSD
Induksjon- vs. gasskoketopp
Barolo vs. chianti

å slik kan vi fortsette.....

Litt flåsete kan vi vel heller sammenligne med et Quartsur du må skifte batteri på hver gang du står opp. :eek: Har du et automatisk ur vil dette fungere stort sett tifredsstillende og ikke stoppe når du minst ønsker det.
 
Redigert:
Du har vel snudd dette på hodet? Stort sett all økonomisk fordel går på innkjøp, altså blir den dyrere om de kuttes, ikke billigere.


Kommer an på hvordan du ser det. Men ja, to sider av saken her.
Om alle med Tesla må betale bompenger, årsavgift, parkering og "elektrisitetsavgift", så vil bruktprisen/verdien av bilene reduseres betraktelig. Nybilprisene påvirkes jo av supply/demand (trekker negativt det over), kuttes subsidiene - engangsavgift osv. - så vil jo prisen for kjerra gå i taket. Tviler på at det gjør bilen mer populær.

Poenget mitt er at jeg aldri hadde kjøpt en Tesla pga to ting: det er en elbil.. (ref mine innlegg lenger opp) og høy risiko ved kjøp.
Jeg har ingen planer om å legge flere hundre tusen på bordet for en bil som *kan* om noen måneder/år plutselig være verdt halvparten dersom fordelene med å ha den forsvinner (hypotetisk, dog mulig).

Det kan legges til at jeg ikke har trua på at elbil/batteri er framtiden. Det kommer til å dukke opp noe bedre, at some point.
 
Redigert:
Bruktprisene blir nok ganske like andre biler.

Det kan legges til at jeg ikke har trua på at elbil/batteri er framtiden. Det kommer til å dukke opp noe bedre, at some point.

Mange som ikke har trua, men med bredt nok kunnskapsgrunnlag kan man til en viss grad spå et stykke frem. Det som er helt sikkert er i alle fall at forbrenningsmotor ikke er fremtiden.

Det vil alltid dukke opp noe bedre, at some point. Akkurat nå er elbil bedre for noen, kommer an på behov. Det har lite å gjøre med fordelene du nevner, men det gjør nok utslaget for noen. Mange Teslaer går steder der man ikke har fordel av bompenger, parkering eller kollektivfelt. Årsavgiften er et par tusen mindre i året. Elavgift betaler alle i dag. Folk kjører bilen fordi de liker den.
 
Bruktprisene blir nok ganske like andre biler.



Mange som ikke har trua, men med bredt nok kunnskapsgrunnlag kan man til en viss grad spå et stykke frem. Det som er helt sikkert er i alle fall at forbrenningsmotor ikke er fremtiden.

Det vil alltid dukke opp noe bedre, at some point. Akkurat nå er elbil bedre for noen, kommer an på behov. Det har lite å gjøre med fordelene du nevner, men det gjør nok utslaget for noen. Mange Teslaer går steder der man ikke har fordel av bompenger, parkering eller kollektivfelt. Årsavgiften er et par tusen mindre i året. Elavgift betaler alle i dag. Folk kjører bilen fordi de liker den.

Jeg tror elbil er som det var med Mini-Disc, kjempepoppis en periode og alle skulle ha (det var jo så lite og fancy!), men så kom iPoden og tok over fullstendig. Uten at jeg har et kjempe bredt kunnskapsgrunnlag, for å bruke dine ord, så tror jeg verken forbrenningsmotor eller elbil er framtiden. En eller annen kommer til å finne på noe som gjør begge deler fullstendig obsolete. Kanskje teleportation?! :mrgreen::cool:
 
Tesla har jo ikke lasterom for sykler og er følgelig totalt ubrukelig.

Dessuten har jeg tilgang på en Porsche 964 Turbo BTR for morokjøring. Kun 20hk mindre enn Tesla og ikke så rask.

[video=youtube;xFUGKc31-2M]https://www.youtube.com/watch?v=xFUGKc31-2M[/video]
 
Tesla har jo ikke lasterom for sykler og er følgelig totalt ubrukelig.

Dessuten har jeg tilgang på en Porsche 964 Turbo BTR for morokjøring. Kun 20hk mindre enn Tesla og ikke så rask.

[video=youtube;xFUGKc31-2M]https://www.youtube.com/watch?v=xFUGKc31-2M[/video]

lord have mercy!
 
Bompenger, parkering, drivstoff, årsavgift og service ser jeg - men verditap? Er verditap på en elbil lavere enn en vanlig bil?
Det er i så fall grunnlag for diskusjon. I min verden er Tesla et høyrisiko investeringsobjekt når det kommer til verdi; vi vet aldri om den norske staten plutselig bestemmer seg for å kutte samtlige subsidier (eller deler av det). Da vil verditapet bli dramatisk. Dog er det som sagt bare en del av en risikovurdering. Mye annet som også spiller inn her, supply/demand, osv osv osv.

Det går for øvrig fint an å ha minimalt med verditap på både diesel- og bensinbiler - så lenge man gjør en god nok deal.

@komodo

Jeg har vel aldri påstått at verditapet er lavere på enn elbil, tvert i mot, det er nok langt høyere på de små elbilene. Det jeg skrev er at elbil kom klart best ut av regnestykket(totalkostnaden), med de nevnte kostnadene og avskrivningen tatt med i beregningen.
 
Redigert av en moderator: