Ny frelst klokke entusiast

Nå når jeg har holdt på med dette proskjektet så har det fått meg til å lure hvor utrolig smarte panerai folka er.
Sånn som jeg har bygget klokka mi må være noe lignene som dem gjør. Jeg ser liksom ikke noen andre løsninger,
og av alle delene som er fjernet fra urverket så er jo nesten ingen ting igjen.
Det kan bare ikke koste mange kronene! og jeg kan bare ikke tro at de kjøper komplette eta vajoux 7750 calibere og stripper dem ned, for så å sette dem sammen igjen. Jeg vil tror at de kjøper bare di nødvendige delene dem trenger og da kan det ikke koste rare greiene.

Så da kommer spørsmålet: Hvor mye kan de koste og lage selve kassene og reimene og glassene tro?
 
Som med mye annet ligger det nok en betraktelig andel av verdien i selve merkevaren mer en kostnaden rent teknisk. Med få unntak (det finnes noen) har urverk ikke hatt betydelig teknisk utvikling siden lommeurene. I korte trekk kan man flåsete si at komplikasjonene hos mange nå handler mer om å gjøre enkle ting mest mulig komplisert «because we can».
 
..
 

Vedlegg

  • d00002-02_ml.jpg
    d00002-02_ml.jpg
    361,1 KB · Visninger: 0
  • Snow-Flake-Watch-Hand-For-Tudor-2824-2-2836-2.jpg
    Snow-Flake-Watch-Hand-For-Tudor-2824-2-2836-2.jpg
    8,5 KB · Visninger: 0
  • 022-120-010_m.jpg
    022-120-010_m.jpg
    5,9 KB · Visninger: 0
Redigert:
Hei alle sammen da er proskjektet i gang igjen etter mye venting.Endelig kom resten av det jeg trengte i posten:)
IMG_0838.JPG
IMG_0839.JPG

Skal bli skikkelig digg å bruke denne istede for alt mulig annet dritt som jeg har brukt siden proskjektet startet
IMG_0841.JPG



Siden sist så har jeg også fått tak i regulatorer og komplett balanse hjul så jeg får brukt den orginale "balanse brua" med perlage mønster. Dette er nå levert til min nye urmaker venn for å bli satt sammen.Jeg glemte å ta bilder av det desverre.
Da jeg kom med det fikk jeg meg en liten overaskelse da urmaker`n sier at han må gjøre ting han ikke kan. Han forteller meg at det er noen han aldri har gjort og aldri gjør. Så jeg ble litt overasket da jeg trodde det var noe han gjorde hele tiden. Han sa at det aldri går istykker, det eneste han gjør er å bytte balanse hjul under reperasjoner.
Jeg ble selvfølgelig veldig lei meg da dette er noe jeg ikke tør å gjøre selv. Da sa han at han skulle gi det en sjans. ellers må jeg kjøpe en ny helt komplett. Men han så lyst på det så jeg krysser fingrene.

I kveld så skal jeg plukke hele caliberet fra hverandre å ultralydvaske alle deler for så å sette det sammen igjen med oppsmørning med riktige oljer som du ser her
IMG_0840.JPG

IMG_0843.JPG

En oppdatering fortløpene av hele prossesen.

Jeg skal bytte alle pakninger i Panerai kassa for jeg har som mål å bade med klokka, men for morro skyld så skal jeg gjennomføre en trykktest/vanntest hjemme. Og det skal jeg gjøre med å fryse kassa uten caliberet en liten stund for så å legge den ned i lunket vann så lufta ekspanderer inne i kasse, for så og skal se etter bobler. Vet ikke om det er en fullverdig vannsikker test, men den burde gi meg ganske sikre resultater. En egen oppdatering av denne prossesen kommer fortløpene.

Her er et bilde av urmaker bord oppsettet mitt. Blir litt ødelagt i nakken av å sitte bøyd så jeg skal snekkre meg en sak jeg kan legge oppå for å få riktig arbeidshøyde
IMG_0842.JPG

Jaja jeg vet at det verktøyet oppe til høyre koster 200kr og er skikkelig jalla, men det funker som fy.
Blir innskjøp av ordenlige saker ettervert.

Så i morgen så får dere se en komplett Panerai Submersible 1000m med IWC caliber 79320
Too be continue!!!!
 
Og du hadde ikke interesse for klokker før tidligere i år? Amazing, respekt!
 
Da har en fjordland blitt inntatt!! Er for oppsluk i dette proskjektet nå at mere tid en 10min i microen og noen min på spise er greit.
IMG_0861.JPG

Over til trykk/vanntett testen
IMG_0846.JPG
IMG_0847.JPG
IMG_0848.JPG
IMG_0850.JPG
IMG_0851.JPG

30min i frysern og testen var igang, og den gikk som forventet.
Jeg hadde mistanke om at noe ikke var som det skulle være da jeg greide å trykke ut glasset med fingerne når jeg tok i litt. Og den har ligget rundt i skuffer boder, kjellere og loft de siste 14 årene siden jeg fikk den i 2004
Her ser dere at det kommer luft boble ut ved kl 12 merket
IMG_0860.JPG

IMG_0853.JPG
IMG_0859.JPG

En vellykket test gjennomført og da er det bare å få byttet glass pakningen og resten av pakningene selv om det ikke kom noe luft ut noen andre steder
 

Vedlegg

  • IMG_0845.JPG
    IMG_0845.JPG
    96,8 KB · Visninger: 0
Da blei klokka ferdig og jeg er meget fornøyd med resultatet.
IMG_0619.JPG
IMG_0621.JPG
IMG_0622.JPG
IMG_0624.JPG
IMG_0625.JPG
IMG_0627.JPG
IMG_0629.JPG
IMG_0632.JPG
IMG_0635.JPG
IMG_0637.JPG
IMG_0639.JPG
IMG_0640.JPG
IMG_0641.JPG
IMG_0642.JPG
IMG_0643.JPG
IMG_0644.JPG
IMG_0649.JPG
IMG_0648.JPG

Dette prosjektet har lært meg mye og bare gjort klokke interessen enda større.Neste prosjekt nå blir å ta hjemme service på en vintage certina. Blir en tråd om dette ettervert
IMG_0651.JPG
IMG_0650.JPG

Ser at balansen er ødelagt, men ny er på vei i posten

Takk til alle som har følgt med å gitt meg motivasjon underveis, og dere som ikke hadde trua.
Takk til han som mista klokka si i ski løypa. Og takk til preppe marskinen som kjørte over den flere ganger på en uke fra den blei mista så funnet. Sånn at det blei en skikkelig utfordring.
 
Redigert:
Helt rått! Blitt en kul tråd det her og litt av et resultat på prosjektet :)

Ps! Den Fjordlandretten du tok bilde av liker jeg godt selv, men jeg hadde helst sett at det fulgte med flere enn 3 kjøttkaker i pakken...

Da har en fjordland blitt inntatt!! Er for oppsluk i dette proskjektet nå at mere tid en 10min i microen og noen min på spise er greit.
Vis vedlegg 103654
Over til trykk/vanntett testen
Vis vedlegg 103656 Vis vedlegg 103657 Vis vedlegg 103658 Vis vedlegg 103659 Vis vedlegg 103660
30min i frysern og testen var igang, og den gikk som forventet.
Jeg hadde mistanke om at noe ikke var som det skulle være da jeg greide å trykke ut glasset med fingerne når jeg tok i litt. Og den har ligget rundt i skuffer boder, kjellere og loft de siste 14 årene siden jeg fikk den i 2004
Her ser dere at det kommer luft boble ut ved kl 12 merket
Vis vedlegg 103661
Vis vedlegg 103663 Vis vedlegg 103662
En vellykket test gjennomført og da er det bare å få byttet glass pakningen og resten av pakningene selv om det ikke kom noe luft ut noen andre steder
 
  • Liker
Reaksjoner: Mulliner
Helt rått! Blitt en kul tråd det her og litt av et resultat på prosjektet :)

Ps! Den Fjordlandretten du tok bilde av liker jeg godt selv, men jeg hadde helst sett at det fulgte med flere enn 3 kjøttkaker i pakken...
Takk!!!!
Ja jeg har også irritert meg over at det ikke er med en ekstra kjøttkake