Ny frelst klokke entusiast

Ja ja ser ikke ut som jeg kommer noen vei med det jeg lurer på.
Delene som er ødelagt er på vei i posten, jeg har et problem og det får jeg ikke svar på: det er den skjeve tappen i plata!
Jeg får ta den med meg ned til urmakern i byen, har hørt han er veldig hjelpsom og hyggelig.
Urverker skal jeg fikse selv sånn er det bare med den saken!!
Hvilken kasse det havner i er egentlig ikke så viktig enda da proskjekte var å få sammen urverke først, å få det til å gå.

Jeg skal dokumentere proskjekte her på ts

Takk for hyggelige tilbakemeldinger : )
 
  • Liker
Reaksjoner: darkcho
Screenshot_20180210-203853.jpg
 
Du har ikke valgt det enkleste urverket å "begynne urmaker faget" med.
Det blir spennende å følge utviklingen.

8
 
For å være brutalt ærlig så tror jeg du har lagt ambisjonsnivået veeeldig høyt for første prosjekt (feiltoleransen er vesentlig lavere på et mekanisk urverk enn større mekaniske innretninger). Et kronograf-urverk som er så herpa at ikke importøren vil ta i det en gang, og evt tilpasning til en ny kasse, høres ikke ut som en rolig start ihvertfall :p Men jeg skal følge tråden og bøye meg i støvet om du drar denne i land! ;)
 
Redigert:
Kudos for pågangsmot og innsatsvilje, blir spennende å følge fortsettelsen :) Blir mektig imponert om du får denne til å gå igjen. Er enig med @The Flash om at du kunne startet med et noe enklere urverk, men kjør på med bilder underveis så ser vi hvordan dette utarter seg og ender.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og acnorway
Kanskje noen kan gi meg et lite kurs i bruk av ultralyd vasker? Leste en annen tråd her om en som ble anbefalt salo og salmiakk
 
Proskjektet har ikke stoppet opp, tiden har bare ikke sluppet til.
Siden sist så har det begynt og kommet litt deler i posten, men alt er ikke komme enda.
Hittil har great wheel, second wheel, third wheel og date jumper maintaining plate dukket opp.
IMG_0362.JPG


Venter nå på komplett balanse hjul, hammer spring, winding stem, pallet fork, minute counting wheel og chronograph wheel

sorry at det står på engelsk, vet ikke de norske navnene helt.

Skal ned til urmakeren i helgen å høre om han kan bytte senter pinnen i main plate som har blitt skjev
IMG_0226.JPG


Og hvis det blir tid i helgen så skal jeg pakke opp ultralyd vaskeren å prøve den.

Oppdatering kommer snart
 
  • Liker
Reaksjoner: Bjorhus
Proskjektet har ikke stoppet opp, tiden har bare ikke sluppet til.
Siden sist så har det begynt og kommet litt deler i posten, men alt er ikke komme enda.
Hittil har great wheel, second wheel, third wheel og date jumper maintaining plate dukket opp.
Vis vedlegg 95615

Venter nå på komplett balanse hjul, hammer spring, winding stem, pallet fork, minute counting wheel og chronograph wheel

sorry at det står på engelsk, vet ikke de norske navnene helt.

Skal ned til urmakeren i helgen å høre om han kan bytte senter pinnen i main plate som har blitt skjev
Vis vedlegg 95616

Og hvis det blir tid i helgen så skal jeg pakke opp ultralyd vaskeren å prøve den.

Oppdatering kommer snart


BTW: Er fast bestemt på å sette urverket sammen først så det går, før jeg begynner og modifisere vekk de funksjonene jeg ikke trenger for og få det inn i panerai kassa.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Qwestern
Hei alle sammen i dag har jeg fått hold på litt med prosjektet mitt. Jeg fikk pakket opp ultralyd vaskeren jeg kjøpte på clas ohlson som var noe i det minste laget kan man si, jeg anbefaler andre til og kjøpe en større str et annet sted, men shit au den funker bra!
ultralydvasker.jpg


Her ser dere litt av prossesen
ultralydvasker 2.jpg
ultralydvasker 3.jpg

Jeg måtte følge godt med når jeg var tømte sila slik at ingen deler hang igjen. Man kunne ikke se om noe gjorde det hvis man ikke så meget godt etter.

Når jeg var ferdig med vaskingen gikk jeg igjennom alle deler og gjorde meg kjent med hvor de hører hjemme. Jeg tok også og prøvde å sette sammen litt for å teste litt på det også.
Nå må jeg få bestilt de oljene jeg trenger å vente på resten av delene.

Den her tror jeg at jeg må til urmakeren for å få satt sammen igjen. Ikke jeg som har demontert den, den var sånn når jeg åpna klokka. Mulig den er ødelagt, så greit å en eksperts mening om det.
IMG_0390.JPG
 
Ja da har jeg fått satt sammen urverket å levert det til en dyktig urmaker nede i byen. Han skal prøve å se om han får bøyd tilbake eller justert den skjeve tappen i "Main plate" som jeg har lagt ut bilde av tidligere her i posten.
Selve montering gikk lett som en plett med litt skikkelig konsentrajon, så mye at jeg glemte og spise middag:( så blei det ferdig kl tolv i natt.
Som vist tidlige så er jo balansen i tusen deler og fikk også beskjed at den var ikke noe å fikse, så ny blir bestilt når jeg får vite om min nye urmaker venn får fikset problemet som stopper hele proskjektet akkuratt nå.
Jeg satt sammen uten og smøre med olje og uten å bruke finger hansker da jeg skal plukke det i biter igjen når det kommer tilbake fra urmaker hvis han levere det tilbake satt sammen.
Skal det gjøres ordentlig så skal det gjøres ordentlig;)

Her er noen bilder fra gårsdagen:
IMG_0412 2.jpg
IMG_0413 2.jpg
IMG_0414 2.jpg
IMG_0415 2.jpg
IMG_0416.JPG
IMG_0421.JPG
IMG_0422.JPG
IMG_0423.JPG
IMG_0424.JPG
IMG_0427.JPG
IMG_0428.JPG
 
Som dere ser så har jeg ikke noe kasse og ha den i når jeg monterte så tok det som lå i nærheten.
Skal bestille meg kasse når jeg skal montere den sammen neste gang for det var litt klønete
 
Ja hei alle sammen!! da er det på tide med litt oppdatering i proskjektet mitt.
Siden sist så har litt verktøy og diverse kommet i hus.
IMG_05522.jpg

Her ser vi verktøy for å ta av viser, sette på viser og en liten hendig skål til å ha olje i når man jobber.
Mere er på vei i posten som: Holder for å ha 7750 urverker i når jeg jobber. Roacan, støv blåser og en liten kurv for å ha deler i når man bruker ultralyd vasker. Samt olje penner (vet ikke hva dere kaller det) og alle viktige oljer som man SKAL bruke og noe annent jeg ikke kommer på akuratt nå.

Urverket har jeg vært og hentet hos urmaker`n og han har fått bøyd tilbake den skjeve tappen og nå er det strøkent. Han tok bare 200kr for hele jobben, noe jeg er meget fornøyd med da jeg så for meg at det skulle bli mye dyrere. Tommel opp for urmaker`n og ikke minst en hyggelig klokke prat vær gang jeg har vært innom.
Utrolig hyggelig kar som var genuint interestert i klokker å fortalte meg at han bytta klokke opp til 4 ganger om dagen. Viktig med en klokke til alle gjøremål sa han:D

Her ser dere bilder av resultatet
IMG_0553.JPG


Jeg er fast bestemt på å modde dette så det passer inn i Panerai kassa først, og etterpå skal jeg plukke det fra hverandre å bygge det opp igjen med alle kronograf delene for å lage meg min egen klokke.

Så jeg surra rundt på nett i mellom tiden og har funnet disse delene som jeg skal bruke til å fjerne kronograf delene.
Delene er en plate til å erstatte plassen til alle kronograf delene og en cannon pinnon(usikker på hva den heter på norsk) som det ikke er hull i midten
IMG_0554a.jpg
IMG_0555a.jpg
IMG_0556a.jpg

Det som stopper meg nå er balansen. Den er jo i flere deler og ødelagt, så jeg har bestilt nye regulatorer (Vet ikke hva jeg skal kalle det, men er de jeg peker på med pinsetten) og ny komplett balanse hjul med fjær er på vei hjem i posten.
IMG_0558a.jpg





Jeg vurder når jeg blir ferdig med prosjektet og skal lage meg min egen klokke, er å bytte ut alle deler med sånne som dette:
s-l225.jpg
s-l2252.jpg
s-l2251.jpg

Lurer på om de hadde blitt kult

Nok for nå for nå skal jeg begynne og demontere caliberet igjen i kveld og kose mego_O
 
Etter en hard økt og vond nakke i kveld så har jeg blitt nesten ferdig med proskjektet, men nok en gang har jeg kommet ut for nye utfordringer.
Den cannon pinnion jeg fikk tak i passer ikke på den senter pinnen i plata. Pinnen på iwc caliberet er 0,78mm og den nye er 0,73mm. noe jeg fant ut etter og lete meg ihjel i boden til jeg fant noe som passet akuratt inni den jeg kjøpte så jeg fikk målt:cool: så da er det bare åstikke ned til urmaker`n igjen, å høre om kan kan hjelpe meg å borre opp 0,05mm.

Her er et bilde der jeg peker på problemet
IMG_0563.JPG

btw kjøpte meg nye pinsetter og trur du ikke jeg mista den i gulva å føkka den hvis dere ser:eek:

Her er litt bilder av hvordan det ble
IMG_0560.JPG
IMG_0564.JPG
IMG_0565.JPG
IMG_0567.JPG


Glemte og skrive i sted at jeg fikk tak i en urskive og visere som jeg også satt på.
For dere som henger litt med så er det en blå skive på en 2000 model "La Bomba" som egentlig bare kom i sort
IMG_0568.JPG
IMG_0569.JPG

Fikk ikke på den siste viseren for jeg har ikke riktig verktøy for og sette den på. den jeg har kjøpt er for liten.

Nå er det bare å vente på balansen og smøre oljene i posten. Så er det bare å plukke det i biten igjen og gjøre jobben ferdig.
 
  • Liker
Reaksjoner: Eternamaniac