Ny frelst klokke entusiast

Medlem
19. mai 2018
Innlegg
547
Sted
Himalaya
Hei og for et herlig forum jeg har rota meg inn på!!

For noen måneder siden begynte jeg og lese å titte på klokker og da tok det helt av og jeg blei super interessert. Jeg er mekanikker av yrker og har alltid vært facinert av klokker og andre mekaniske duppe ditter.

Jeg googlet og tittet og leste rundt på dette forumet og bestemte meg for å lage meg en samling, så jeg ordnet meg to klokker på samme dag.

En Steinhart ocean one military mk1
steinhart_ocean_vintage_military_ovm_1_1457022310_77ae6327.jpg
Som jeg selvfølgelig har på Nato

Og en Orient Star classic
img_6560web.jpg

Er vel litt feil å spore helt av her nå, da en sånn her post passer et annet sted så da kommer jeg til poenget.

Svigerfar fant en IWC aquatimer chronograph i skiløypa som var overkjørt av preppe marskinen.
Kasse, visere glass bezel var ødelagt.
Mekanikkern i meg våknet til livet å jeg satt meg ned og begynte å lese meg opp på urverket.
Jeg har nå strippa den helt ned og funnet ut hva som må byttes for og få liv i den igjen.

Så kommer spørsmålet: jeg har fått tak i en Panerai submersible 1000m kasse, urskive, visere og dato hjul.
jeg vil putte 79320 caliberet fra iwc`en inn i denne kassa, men iwc caliberet har jo timer og minutt visning kl 12 og 18 Panerai har bare sekund visning kl 9.
Hvordan gjør jeg da for og tilpasse dette. Kan jeg evt kappe ned pinnen på de så de ikke treffer ur skivens bakside på panerai skiven?

Håper noen kan komme med noen gode forslag.
Og bare for og få alt på det rene så har jeg ikke tenkt å selge eller lure noen med denne klokken, dette er bare et proskjekt på og prøve og sette sammen 79320 caliberet fra bunnen av og lage en klokke jeg skal ha selv.

Jeg skal dokumentere alt og lage en tråd her inne om bygge proskjekte og oppbyggningen av iwc urverket.
Har bestilt meg ultralyd vasker og diverse klokke verktøy.

Skal få kjøpt inn de viktige smøre oljene jeg trenger når det skal settes sammen igjen.

Hvis dette ikke går, setter jeg sammen 79320 caliberet og ordner en annen kasse av et slag, og lager meg en annen klokke.

PS:Dette var den beste 17 mai`en jeg har hatt ever! fløy rundt i sentrum å drev med klokke spotting hele dagen ; )
 
Ja svigerfar har hørt med politiet og han har vist vært med klokken hos importøren og de fant heller ikke ut noe.
Han spurte da om de også kunne fikse den iogmed at det var en dyr klokke, men det ville de ikke, for de ville ikke garantere noe garanti etter reperasjon.
.
Det var for fire år siden etter Vestergyllen ski renn som den ble funnet og det var ca 1500 deltakere og mange folk langs løypa.
 
Jeg ville sett om jeg kunne fått tak i ken kasse som liknet litt mer. En med chronograph. Da har du plassen til viserne og pusherne.

Uansett et spennende prosjekt som det blir gøy å følge!!

8
 
Jeg ville sett om jeg kunne fått tak i ken kasse som liknet litt mer. En med chronograph. Da har du plassen til viserne og pusherne.

Uansett et spennende prosjekt som det blir gøy å følge!!

8
Det er nok det lureste ja, men hadde vært morro og prøvd da, evt kjøpe en annen kasse senere iogmed at jeg har paneraien kassa liggende.
Ønske hadde jo vært og fått tak i en orginal IWC Aquatimer chronograph kasse å fått den tilbake til sånn den var. Det er jo en døds kul klokke synes jeg.
 
Fikk den av en kompis
 

Vedlegg

  • IMG_0220.JPG
    IMG_0220.JPG
    88,3 KB · Visninger: 0
  • IMG_0221.JPG
    IMG_0221.JPG
    76,3 KB · Visninger: 0
  • IMG_0222.JPG
    IMG_0222.JPG
    97,8 KB · Visninger: 0
Redigert:
Da er fruen på jobb og jeg har hatt et par timer med og kose meg med min nye hobby : )
Ser ut som at dette er noe jeg kan holde på med i fred og ro da hun ikke har noen som helst forståelse på hvorfor jeg er blitt hekta på klokker.
Hun legger ikke merke til at jeg har klokker i rotasjon fra dag til dag og uke til uke, noe som er egentlig veldig digg når det kommer noe dyrere i hus ettervert.
Sikler jo på Submariner, daytona, sinn
Neste innkjøp blir vel en Oris Sixti five
oris.jpg

jaja tilbake til tråden!!

Her er noen bilder fra dagen i dag
IMG_0223.JPG
IMG_0224.JPG
IMG_0225.JPG
IMG_0226.JPG

På bilde nr 2 ser dere alle delene jeg har funnet skade i.
Fikk ikke med "hammer Spring" litt usikker på hva den heter på norsk. Den var helt krølla å spratt ut av klokka når jeg åpna den.

Hvis dere ser på det siste bilde så ser dere at pinnen i midten er bøyd, jeg lurer på om det kan fikses eller må jeg kjøpe ny plate?
 
  • Liker
Reaksjoner: fredskijj
Det er mye fine deler du kan bruke og få tak i for å bygge deg en klokke. Av prinsipp ville jeg styrt unna replika (det vil si fake) produkter. Det er mye kriminalitet i den bransjen.

Er det en kasse eller look du liker, så finnes det garantert en appreciate-produsent av denne. Klokkene er like, men har egen logo. De spiller med åpne kort. Steinheart og Rolex et godt eksempel.

Panerai-kassen din er nok fake. En slik klokke (kasse) blir ikke gitt bort uten videre. Dette er en kostbar klokke. På den annen side så får du en "ekte appreciation kasse", da uten logo, fra Kina.

8
 
IWC i Panerai kasse er jo helt bananas:D

Prøv heller å ta kontakt med noen firmaer i utlandet som kan reparere
IWC urkasse. Så allierer du deg med en urmaker å bygger opp verket.

Og vipps har du en flott bruksklokke.

+1 for reparasjon.

Er jo en artig historie om hvordan klokken ble funnet, men den er kanskje ekstra gøyal å fortelle om klokken overlevde som den er. Er det helt utenkelig at kassen kan sveises og poleres til fungerende tilstand? -En sliten iwc med arr er jo mye stiligere enn en "frankenklokke" etter min mening.
 
Er det helt umulig og få kjøpt ny IWC kasse? Evt hvor mye kan det koste

Blir uaktuelt at en urmaker skal bygge den sammen for meg da dette skal jeg gjøre selv.
Er ikke en som setter bort arbeid, jeg fikser som regel alt jeg driver med selv. Er ikke en by gutt med ti tommeltotter!!

ikke noe vondt om by gutter
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta
Jeg prøver en gang til med spørsmålet om den skjeve tappen på denne plata.
Kan det fikset hos en urmaker eller må jeg ha ny?
IMG_0226.JPG
 
Siden den stakkars klokken allerede har blitt overkjørt, og nå dissekert - skal vi nå slutte og behandle den som en frosk i naturfagstimen, og insistere på at herren tar seg en tur til urmakeren? :p

Spøk til side; Kassen lar seg nok fikse helt fint, men jeg er redd for at du ikke gjorde prosjektet noe enklere ved å hjelpe urmakeren med demontering av verket. Nå må du nemlig av prinsipp betale for en haug med deler som bare byttes ut fordi det tar for lang tid og lete igjennom rotekurven din, eller ta kostnaden for en ekstra montering så man får feilsøkt. Du sitter litt mellom barken og veden nå, dessverre. Men hva skal man si? Jeg har herpet noen klokker selv..:D

Basert på det du skriver om tidligere pristilbud og hva du synes om det; selg delene på ebay, og kjøp deg en Seiko SKX007 eller lignende - om målet er en fungerende klokke.