NOMOS Glashütte

Etter en del spekulering, granskning, fundering og glaning på nettet fant jeg ut at en Standard Club i 36 mm var noe jeg savnet. Jeg har funnet ut at en klokke som er bare en klokke, ikke et dress/dykker/pilot/soldat/regattaseiler/månemann/bruktbilselger/brannmann/gruvedykker-verktøy ligger mitt middelaldrende bankmannhjerte nærmest. Så jeg var en tur hos Thune på Aker Brygge og fikk bekreftet inntrykket mitt. Club Campus i 36 var for rosa i inntrykket. Nachtmodellene var fine, men den som passa akkurat var Club 36. (selv om den høres ut som et reiseselskap for single i panikkalderen).

Varsel på finn, nøye overvåkning av til salgs her og forgjeves forsøk på følge med på klokkeriet i noen måneder førte ikke fram. Så jeg bestemte meg for å invistere i å ta ut en fra AD, hrmm. Kjøpe en i butikken mener jeg . Jeg fikk den siste de hadde på Thune før det ble tre måneder ventetid for å få en ny. Det var en hyggelig handel med kompetent dame. Jeg fikk også en titt på Autobahn og 100 år Bauhausmodellene og annet gøy.

Siden jeg er som jeg er tok jeg innpakningen i lomma, og klokka på armen og gikk fornøyd ut. Veldig fornøyd egentlig. Følelsen den lille klokka med de lange remfestene gav var av at den var stillfarende kompetent og klar for eventyr på en litt gammeldags måte. Litt som Rolexen til Edmund Hillary eller tidlige explorere for den sakens skyld.
2018-10-11 19.53.18.jpg


Men akk, hvor lenge var Adam i Paradis. Siden jeg nå synes sånt er gøy, og har en timegrapher la jeg klokka på den dagen etter at jeg tok den ut, ehhrm. Kjøpte den. Og for en overraskelse. Om klokka i seg selv er et klassisk herrearmbåndsur, så grafen ut til å tilhøre en ekte vintage røver uten kjent servicehistorikk. Amplitude rundt 190-220, halting på flere millisekunder og avvik mellom minus 20 og minus 45. I tillegg så grafen ut som om den var skutt med hagle. Dessverre tok jeg ikke bilde av dette. I uka som fulgte viste avlesning og oppføring i mitt excel-nerdeark at avviket i snitt lå på minus 29 sekunder i alle posisjoner og på armen. Nye timegrapheravlesninger sa t det ikke var "innkjøring" og det enste som stemte var gangreserven og utseendet.

2018-10-19 07.20.22.jpg

Beklager litt utbrente høylys her

Tilbake hos Thune var det ikke noe problem klokka ble tatt inn, den skulle sendes til deres norske urmaker og videre til Tyskland om det ikke var noen enkel fiks. Og der er den nå.

Det blir spennende å se hva som kommer tilbake, hvordan den oppfører seg. Og om jeg er like fornøyd etter denne litt humpete starten. I mellomtida har Nomos sendt meg verdens trolig mest gjennomarbeidede katalog/bok/statement piece som jeg har kost med med å bla stille anerkjennende i men jeg har vurdert å anlegge stil som Nico i Lunch og kjøpe flere og mer typiske ur fra Nomos.

Lars Birger
 
Etter en del spekulering, granskning, fundering og glaning på nettet fant jeg ut at en Standard Club i 36 mm var noe jeg savnet. Jeg har funnet ut at en klokke som er bare en klokke, ikke et dress/dykker/pilot/soldat/regattaseiler/månemann/bruktbilselger/brannmann/gruvedykker-verktøy ligger mitt middelaldrende bankmannhjerte nærmest. Så jeg var en tur hos Thune på Aker Brygge og fikk bekreftet inntrykket mitt. Club Campus i 36 var for rosa i inntrykket. Nachtmodellene var fine, men den som passa akkurat var Club 36. (selv om den høres ut som et reiseselskap for single i panikkalderen).

Varsel på finn, nøye overvåkning av til salgs her og forgjeves forsøk på følge med på klokkeriet i noen måneder førte ikke fram. Så jeg bestemte meg for å invistere i å ta ut en fra AD, hrmm. Kjøpe en i butikken mener jeg . Jeg fikk den siste de hadde på Thune før det ble tre måneder ventetid for å få en ny. Det var en hyggelig handel med kompetent dame. Jeg fikk også en titt på Autobahn og 100 år Bauhausmodellene og annet gøy.

Siden jeg er som jeg er tok jeg innpakningen i lomma, og klokka på armen og gikk fornøyd ut. Veldig fornøyd egentlig. Følelsen den lille klokka med de lange remfestene gav var av at den var stillfarende kompetent og klar for eventyr på en litt gammeldags måte. Litt som Rolexen til Edmund Hillary eller tidlige explorere for den sakens skyld.
Vis vedlegg 120086

Men akk, hvor lenge var Adam i Paradis. Siden jeg nå synes sånt er gøy, og har en timegrapher la jeg klokka på den dagen etter at jeg tok den ut, ehhrm. Kjøpte den. Og for en overraskelse. Om klokka i seg selv er et klassisk herrearmbåndsur, så grafen ut til å tilhøre en ekte vintage røver uten kjent servicehistorikk. Amplitude rundt 190-220, halting på flere millisekunder og avvik mellom minus 20 og minus 45. I tillegg så grafen ut som om den var skutt med hagle. Dessverre tok jeg ikke bilde av dette. I uka som fulgte viste avlesning og oppføring i mitt excel-nerdeark at avviket i snitt lå på minus 29 sekunder i alle posisjoner og på armen. Nye timegrapheravlesninger sa t det ikke var "innkjøring" og det enste som stemte var gangreserven og utseendet.

Vis vedlegg 120089
Beklager litt utbrente høylys her

Tilbake hos Thune var det ikke noe problem klokka ble tatt inn, den skulle sendes til deres norske urmaker og videre til Tyskland om det ikke var noen enkel fiks. Og der er den nå.

Det blir spennende å se hva som kommer tilbake, hvordan den oppfører seg. Og om jeg er like fornøyd etter denne litt humpete starten. I mellomtida har Nomos sendt meg verdens trolig mest gjennomarbeidede katalog/bok/statement piece som jeg har kost med med å bla stille anerkjennende i men jeg har vurdert å anlegge stil som Nico i Lunch og kjøpe flere og mer typiske ur fra Nomos.

Lars Birger

Gratulerer med en flott Club! Jeg har samme modell, men min er fra 2008 og jeg har ikke somlet meg til å sende den på service enda, på tross av dette holder den tiden godt, jeg har dog ikke målt like nøyaktig som deg. Det høres ut som du har fått et mandagseksemplar, håper det ordner seg kjapt!
 
  • Liker
Reaksjoner: pvaagem og Larsnie
Etter en del spekulering, granskning, fundering og glaning på nettet fant jeg ut at en Standard Club i 36 mm var noe jeg savnet. Jeg har funnet ut at en klokke som er bare en klokke, ikke et dress/dykker/pilot/soldat/regattaseiler/månemann/bruktbilselger/brannmann/gruvedykker-verktøy ligger mitt middelaldrende bankmannhjerte nærmest. Så jeg var en tur hos Thune på Aker Brygge og fikk bekreftet inntrykket mitt. Club Campus i 36 var for rosa i inntrykket. Nachtmodellene var fine, men den som passa akkurat var Club 36. (selv om den høres ut som et reiseselskap for single i panikkalderen).

Varsel på finn, nøye overvåkning av til salgs her og forgjeves forsøk på følge med på klokkeriet i noen måneder førte ikke fram. Så jeg bestemte meg for å invistere i å ta ut en fra AD, hrmm. Kjøpe en i butikken mener jeg . Jeg fikk den siste de hadde på Thune før det ble tre måneder ventetid for å få en ny. Det var en hyggelig handel med kompetent dame. Jeg fikk også en titt på Autobahn og 100 år Bauhausmodellene og annet gøy.

Siden jeg er som jeg er tok jeg innpakningen i lomma, og klokka på armen og gikk fornøyd ut. Veldig fornøyd egentlig. Følelsen den lille klokka med de lange remfestene gav var av at den var stillfarende kompetent og klar for eventyr på en litt gammeldags måte. Litt som Rolexen til Edmund Hillary eller tidlige explorere for den sakens skyld.
Vis vedlegg 120086

Men akk, hvor lenge var Adam i Paradis. Siden jeg nå synes sånt er gøy, og har en timegrapher la jeg klokka på den dagen etter at jeg tok den ut, ehhrm. Kjøpte den. Og for en overraskelse. Om klokka i seg selv er et klassisk herrearmbåndsur, så grafen ut til å tilhøre en ekte vintage røver uten kjent servicehistorikk. Amplitude rundt 190-220, halting på flere millisekunder og avvik mellom minus 20 og minus 45. I tillegg så grafen ut som om den var skutt med hagle. Dessverre tok jeg ikke bilde av dette. I uka som fulgte viste avlesning og oppføring i mitt excel-nerdeark at avviket i snitt lå på minus 29 sekunder i alle posisjoner og på armen. Nye timegrapheravlesninger sa t det ikke var "innkjøring" og det enste som stemte var gangreserven og utseendet.

Vis vedlegg 120089
Beklager litt utbrente høylys her

Tilbake hos Thune var det ikke noe problem klokka ble tatt inn, den skulle sendes til deres norske urmaker og videre til Tyskland om det ikke var noen enkel fiks. Og der er den nå.

Det blir spennende å se hva som kommer tilbake, hvordan den oppfører seg. Og om jeg er like fornøyd etter denne litt humpete starten. I mellomtida har Nomos sendt meg verdens trolig mest gjennomarbeidede katalog/bok/statement piece som jeg har kost med med å bla stille anerkjennende i men jeg har vurdert å anlegge stil som Nico i Lunch og kjøpe flere og mer typiske ur fra Nomos.

Lars Birger
Gratulerer med Club! Jeg har hatt min i snart 2år, og har ikke opplevd noe spesielt avvik. Som @Flippin sier så er det kanskje en mandagsutgave, så krysser fingrene for at det er en quick fix og at du blir fornøyd.
IMG_6298.jpg
IMG_5891.jpg
IMG_6326.jpg
IMG_6569.jpg
 
Nomos Club 36mm eller Tangente 35,5mm, på forholdsvis slanke håndledd? Noen som har hatt begge og kan anbefale eller fraråde noen av dem? Akkurat nå er jeg på 50/50, men en av dem blir julegaven til meg selv. Club er jo på vei ut av produksjon i denne varianten, så man burde kanskje benytte anledningen? Kjør debatt! :D
 
  • Liker
Reaksjoner: Sjø
Du burde absolutt prøve. Club 36 har lange reimfester og måler 47,6 mm fra ende til ende. Det gjør at den "tar plass" på armen mer enn ventet for en 36 mm klokke. Den litt solide bezelen gir et sportslig-elegant preg.

Jeg synes Tangente virker mindre solid siden det er så lite annet enn skive som sees ovenfra. Og det er nok ikke en klokke som går til nesten alt som Club. Men nå har jeg bare så vidt håndtert Tangente i butikken. Den er flott og en klassiker, men jeg har aldri vurdert den opp mot Club til eget bruk.

Som sagt synes jeg du må se dem ved siden av hverandre, men under er et dårlig bilde av min Club på mitt 17,5 cm håndledd i alle fall. Legg merke til hvor langt ut remfestene går.

6006A040-3C57-4ADF-BD7F-A356336D8092.jpeg


Lars Birger
 
  • Liker
Reaksjoner: Vidar
Du burde absolutt prøve. Club 36 har lange reimfester og måler 47,6 mm fra ende til ende. Det gjør at den "tar plass" på armen mer enn ventet for en 36 mm klokke. Den litt solide bezelen gir et sportslig-elegant preg.

Jeg synes Tangente virker mindre solid siden det er så lite annet enn skive som sees ovenfra. Og det er nok ikke en klokke som går til nesten alt som Club. Men nå har jeg bare så vidt håndtert Tangente i butikken. Den er flott og en klassiker, men jeg har aldri vurdert den opp mot Club til eget bruk.

Som sagt synes jeg du må se dem ved siden av hverandre, men under er et dårlig bilde av min Club på mitt 17,5 cm håndledd i alle fall. Legg merke til hvor langt ut remfestene går.

Vis vedlegg 123342

Lars Birger
Takk for utfyllende svar, @Larsnie. Jeg hadde den minste Club Campus en kort periode, men syntes skiva ble litt blass, så nå går jeg nok for Club. Dette koker ned til millimeter, men 44 vs 47 lug to lug samtidig som de kortere lugsene på Tangente også er spinklere var det som bikket pila. Samtidig er Club i ferd med å gå ut av produksjon, så skulle jeg ombestemme meg, så blir det lettere å få tak i Tangente i fremtiden.
 
@frj Som jeg skrev over syntes jeg 36 mm Club Campus ble for rosa, men blass passer også. Vanlig Club er mye mer solid i uttrykket etter min mening.

Det ser ut som om Nomos har ombestemt seg med å slutte med Club. Når jeg handlet min var det tre måneder leveringstid fra Nomos selv, mens Kine hos Thune sa at den var på utgående. Den er ikke i den flotte katalogen jeg nettopp fikk i posten, men den er nå i shopen til Nomos med fire uker leveringstid.

Jeg ser at jeg var litt for streng med Tangente over. Den er jo flott og som det står i katalogen. "Det blir ikke mer Nomos enn dette".

Lars Birger
 
@frj @Larsnie

Jeg er enig i at Club nok vil virke ganske mye større på hånden. Jeg har dessverre ikke fått prøvd Tangente 35mm, men konen min sin Tangente 33mm er så liten at det ikke har vært aktuelt å tyvlåne den. Min Club 36mm synes jeg passer perfekt til meg og ville ikke hatt den noe større eller mindre.

Sånn ellers synes jeg Tangente er virkelig kul, så hvis du bor i nærheten av Thune vil jeg anbefale å prøve den.

P8182380_zpsplqk5pjk.jpg
 
(...)
Men akk, hvor lenge var Adam i Paradis. Siden jeg nå synes sånt er gøy, og har en timegrapher la jeg klokka på den dagen etter at jeg tok den ut, ehhrm. Kjøpte den. Og for en overraskelse. Om klokka i seg selv er et klassisk herrearmbåndsur, så grafen ut til å tilhøre en ekte vintage røver uten kjent servicehistorikk. Amplitude rundt 190-220, halting på flere millisekunder og avvik mellom minus 20 og minus 45. I tillegg så grafen ut som om den var skutt med hagle. Dessverre tok jeg ikke bilde av dette. I uka som fulgte viste avlesning og oppføring i mitt excel-nerdeark at avviket i snitt lå på minus 29 sekunder i alle posisjoner og på armen. Nye timegrapheravlesninger sa t det ikke var "innkjøring" og det enste som stemte var gangreserven og utseendet.

Tilbake hos Thune var det ikke noe problem klokka ble tatt inn, den skulle sendes til deres norske urmaker og videre til Tyskland om det ikke var noen enkel fiks. Og der er den nå.

Det blir spennende å se hva som kommer tilbake, hvordan den oppfører seg. Og om jeg er like fornøyd etter denne litt humpete starten. (...)

Lars Birger

I slutten av november kom klokka tilbake samen med en fyldig beskrivelse av hva som var galt, og hva som var gjort. Ankeret var bøyd! Trolig etter et hard slag (før jeg fikk den) . Deres urmaker Julia Hütter hadde byttet delen, justerrt i seks posisjoner og testet i flere dager. Normal pris for dette skulle være bare 45 Euro! Men Nomos gjorde dette gratis for meg (eller egentlig for Thune) .
Inkednomosbrev_LI (2).jpg


Etter en hel del bruk og regnearkoppføringer kan jeg skrive under på at Julia har gjort en flott jobb. Med +1,4 sekunder i snitt på armen og -2,4 med krone venstre går dette i 0 over døgnet. Ved slik bruk kan det gå dager mellom at avviket endrer seg med ett sekund. Det er imponerende saker på alle måter.

27DB3609-31D9-48C4-91F4-3318642A1F79.jpeg


Jeg er ikke mindre fornøyd nå, selv om starten var litt humpete.

Lars Birger
 
Redigert:
Jeg holder på originalen fortsatt. De så veldig hvite ut på de bildene jeg har sett.

Lars Birger
 
Godt at det ordnet seg med Club´en, @Larsnie!

Håper de begynner å selge lenken løst, de hvite var litt vel hvite, ja. Den blå med rose-gull visere var fin!

Kryssposter dagens klokke fra i går.
DSC08165.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Larsnie
Og den nye Cluben da, samme som på Campusen? Fikk du forresten prøvd den nye Club 42mm på hånden (noen bilder isåfall?)?

Club Sport 42mm (oppleves faktisk som nokså stor for 42 mm):
IMG_8997.JPG


Nye Club i 39mm (kommer også på samme lenke som Campus nevnt ovenfor):
IMG_9004.JPG


Jeg vet ikke om en kan sette på lenken fra de nye sport modellene på andre serier.
 
Club Sport 42mm (oppleves faktisk som nokså stor for 42 mm):
Vis vedlegg 139918

Nye Club i 39mm (kommer også på samme lenke som Campus nevnt ovenfor):
Vis vedlegg 139919

Jeg vet ikke om en kan sette på lenken fra de nye sport modellene på andre serier.
Takk! vet du om lug-til-lug er kortere enn på den eldre 41,5mm modellen? de bærer jo ganske stort ift størrelsen:)