Noe mange er opptatt av og har sterke meninger om...

Det der er nok vanskelig for AD også. En som kjøper 10 klokker i året er jo en god kunde. Men den som kjøper en klokke i året i 10 år er jo også god kunde. Et enkelt regnestykke er vel hvem tjener AD mest på. Så selv om det flippes videre så er personen fortsatt god kunde. Sitter nok lenger inne og selge samleobjekter som pepsi og daytona til flipperen. Så AD sitter litt mellom barken og veden her vil jeg tro.
 
Ansatt ved Bjerke sa selv at dette er praksis hos de, så kan nesten ikke gjøre annet enn at vi (jeg) får tro på de.
Havner du på "Svartelisten" deres får du ikke stå på venteliste for ettertraktede modeller, men du kan forsatt kjøpe hyllevarer. Bjerke er vel interessert i å beholde sitt rykte og renommé som en seriøs forhandler av eksklusive klokker.
Tror ikke de er redd for å brenne inne med stålmodellene til Rolex, så de er ikke avhengig av enkelt kunder for å få omsetning på de. Det er vel mer en gest for å vise gode kunder at de blir satt pris på at de får forkjøpsrett på de mest eksklusive modellene.

Jeg har ikke noe innsideinformasjon her, så skal ikke uttale meg for sterkt. Men mine tanker er egentlig ganske enkle:

1. Det er ikke snakk om å "brenne inne med stålmodellene til Rolex". Jeg ville gjette på at de prioriterer kunder som kjøper mye annet og at de derfor bruker denne etterspørselen på stål-rolex til å gi noe tilbake til de som øker omsetningen i sin helhet.

2. Det er vel ikke slik at AD som Bjerke mister sitt rykte og renommé fordi noen som har kjøpt en ettertraktet klokke hos dem selger den videre med fortjeneste?

3. På grunn av punkt 2 har AD likevel noe å tjene på å fremstå utad som en moralens vokter og dermed passe på å si at "vi følger med på dette" og i mer uformelle fora snakke om "svartelister".

4. På grunn av punkt 1 har imidlertid AD ingenting å tjene på å faktisk gjennomføre dette.

My 5 cent: Legg igjen nok penger hos AD og du blir prioritert i køen. Selg kø-klokkene raskt med fortjeneste og du risikerer kanskje, de få gangene det er mulig å spore det direkte til deg, at du ikke blir fullt så prioritert neste gang, men neppe stor forskjell.
 
De tre tingene jeg har fått med meg at andre er opptatt av og har sterke meninger om i dette året. Forøvrig mitt feste innvelg i denne tråden. :D

1. Urm. Bjerke
2. Rolex
3. Ventelister

De tre tingene jeg har fått meg meg at andre er opptatt av og hadde sterke meninger om i 2014, da jeg ble introdusert til horologi og TS.

1. Det er for mange Rolex salgsannonser på TS marked
2. Det er for mange Rolex salgsannonser på TS marked, ellers rolig i fellesferien
3. Det er for mange Rolex salgsannonser på TS marked
 
Redigert:
Screenshot_20180630-223548_Chrome.jpg


https://www.lunaroyster.com/watches...ef-126710-blro-steel-ceramic-pepsi-on-jubilee
 
Haha, visste det skulle komme en kommentar om denne annonsen i denne tråden! Ligger jo ute her på Tidssonen også. Men herregud, hvorfor i all verden skal han ikke hive seg på bølgen? Ærlig sak. Bare å la være å kjøpe.
 
Ærlig sak å hive seg på bølgen men hadde vært fint om han har holdt seg til Per og Pål på Finn. Fortsetter det sånn er det bare å legge ned Tidssonen og melde overgang til Klokkeriet for de som fortsatt føler noe interesse i denne hobbyen.
 
Jeg synes bruktmarkedet på Tidssonen er en addon, det er ikke det som er Tidssonen. Om du synes man skal legge ned Tidssonen pga at folk følger markedspriser på bruktmarkedet, så er jeg selvfølgelig ikke enig.

Greit nok å tjafse i denne tråden om hvor ille det er blitt her i verden. Hvordan skal det egentlige gå med oss nå når man ikke en gang kan få seg en Rolex til listepris? Men det tar i hvert fall jeg mest som underholdning og tidtrøyte. Jeg synes ærlig talt disse diskusjonene er litt morsomme, selv om jeg forstår at mange er møkk lei. Men da er det jo bare å holde seg unna tråden.

Det er veldig enkelt å takke nei til slike priser. Behøver ikke å legge ned et glimrende forum av den grunn. (Og ja, jeg skjønner at du setter det på spissen, det gjør jeg også!) :)

Uansett takket jeg høflig nei til vedkommende i annen sak i dag, han har jo flere klokker ute. Ikke noe galt med det og verden går videre.

Nå skal jeg ta en øl. Må jo få gjort noe fornuftig i ferien.
 
Tja... den annonsen for døde hudrester i hodebunnen ligger ikke ute på TS lenger. Redigert av @Vestante til «Finn». Elegant omformulering av annonsen.

Ingen problemer med at folk selger til markedspris om klokken har vært i samlingen en stund og all plast er fjernet.

Men, kom igjen ... la noen som faktisk vil ha klokken få plassen på ventelisten. Valget hadde vært utrolig enkelt i min bok. Det er ikke verdt 25k for å bli stemplet som en horologisk invistorparasitt.

Vestante skal dog ha kudos for å komplementere Hulken med en grønn paraply, slips og penn fra Rolex. Elegant og schtilig som Moods of Norway ville sagt.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: fredskijj
Vil bare si at det ikke var meningen å oute eller henge ut @Vestante på noe måte. Beklager hvis du følte det slik. Synes du løste dette på en elegant måte som @pferdgarten sier. Kudos også for å legge til ekstra stæsj. Du får nok det du ønsker for den selv om den bare ligger ute på finn. Lykke til med salget.
 
Morn der, gutter ;) Temaet pris på ny-brukt Rolex er og blir det mange følelser rundt, og det er jeg klar over. Derfor fjernet jeg også annonsen mer eller mindre umiddelbart fra TS. Jeg kan også omredigere til «fjernet» i steden for «finn», om dette anses mer politisk korrekt.

Men, som den ene påpeker har jeg også har en annen annonse - Ploprof’en. Den er også så godt som ny, som en del andre ur jeg har solgt. Hvor er all oppmerksomheten i forhold til det enorme tapet man tar i forhold til kjøp av andre merker? Da blir det gjerne stille, fordi man ofte ønsker dyre ur til gibortpris........... Med unntak av kjøp og salg av Rolex er jeg ganske sikker på at mange av oss over mange år har tatt betydelige tap ved å leve ut denne hobbyen. At man automatisk blir uglesett som spekulant den ene gangen man selger en Rolex, til noe som antas er markedspris, ja det får bare være..........;)
 
Redigert:
Morn der, gutter ;) Temaet pris på ny-brukt Rolex er og blir det mange følelser rundt, og det er jeg klar over. Derfor fjernet jeg også annonsen mer eller mindre umiddelbart fra TS. Jeg kan også omredigere til «fjernet» i steden for «finn», om dette anses mer politisk korrekt.

Men, som den ene påpeker har jeg også har en annen annonse - Ploprof’en. Den er også så godt som ny, som en del andre ur jeg har solgt. Hvor er all oppmerksomheten i forhold til det enorme tapet man tar i forhold til kjøp av andre merker? Da blir det gjerne stille, fordi man ofte ønsker dyre ur til gibortpris........... Med unntak av kjøp og salg av Rolex er jeg ganske sikker på at mange av oss over mange år har tatt betydelige tap ved å leve ut denne hobbyen. At man automatisk blir uglesett som spekulant den ene gangen man selger en Rolex, til noe som antas er markedspris, ja det får bare være..........;)

-og for dem som forsatt lurer på hvorfor jeg selger, nå når jeg var så heldig og endelig fikk en ny Hulk? Vet dere? Uret er hypet, og gir for mitt vedkommende langt nær samme godfølelse som den two-tone sub’en jeg har. Mye av grunnen til pris-bonanzaen er slike som oss på TS. Alle sauene som går i flokk og vil spise nøyaktig det samme gresset. Tro meg, det finnes mange andre urprodusenter der ute som lager minst like gode og pene ur, til en langt lavere pris ;)
 
Mye av grunnen til pris-bonanzaen er slike som oss på TS. Alle sauene som går i flokk og vil spise nøyaktig det samme gresset. Tro meg, det finnes mange andre urprodusenter der ute som lager minst like gode og pene ur, til en langt lavere pris ;)
+1. Det finnes en stor verden å utforske utenfor Rolex-sfæren, det går fint an å være klokkeentusiast uten å ha eid en eneste Sub.
 
Edit:

Angrer innspillet, prøver å diskutere mindre på nett.
For protokollen vil jeg si jeg er enig med trådstarter!
 
Redigert: