Noe mange er opptatt av og har sterke meninger om...

Medlem
6. des. 2013
Innlegg
10.963
...så hvorfor ikke. Denne tråden burde egentlig ikke sett dagens lys vil noen mene- men den siste tids aktivitet på "Tidssonen Marked" gjør at den må opprettes. Ta noe nylige eksempler:

Modell: 116710BLNR
MSRP: Helt ny i dag via norsk AD: 79.700 kroner
TS marked
; "Symbolsk 85K".
Påslag: 5.000 kroner

Modell: Speedy Tuesday
MSRP: Helt ny via norsk AD: 52.000 kroner (når den ble lansert)
TS marked
; 60+
Påslag: 8.000 korner

Dette vil skje:
  • Noen leker prispoliti
  • Noen misliker prisdiskusjoner
  • Noen vil lukkke ørene for prisdiskusjoner og la "det genuine rule" og la entusiasmen leve uforstyrret av prisdiskusjoner
  • Noen kommer til å tilte av å lese denne tråden
  • Noen kommer til å justere bruktprisene sine etter å ha lest denne tråden
  • Noen kommer til å slakte meg for å ha startet denne tråden
  • Noen skjønner poenget med tråden
  • Noen vil spore tråden av
  • Noen vil holde tråden konstruktiv
  • Noen vil...
  • osv
Uansett, så vil kanskje tråden være et WIS-bidrag i en #notyoutoo absurd prising av brukte armbåndsur.

Moral?

Enkelt: Spill pent. Play nice. Ta prisen - ikke selgeren.
 
Redigert:
Modell: Speedy Tuesday
MSRP: Helt ny via norsk AD: 52.000 kroner (når den ble lansert)
TS marked
; 69.000
Påslag: 17.000 kroner. :eek:
 
Redigert:
Modell: 116710LN
MSRP: Helt ny via norsk AD: 75K
TS marked
; 79K for en brukt modell.
Påslag: 4.000 kroner.
 
Som en fremst Provocateur:D sier jeg at du har rett og en sånn tråd er bra.
Selv liker jeg ikke folk som spekulerer på denne måten og mener at prisene har allerede gått nok opp de siste årene.
Omega og Rolex har kastet seg i et løp hvor høye priser booster prestisjen og det motsatte: det er en ond sirkel.

Å ta seg en "bonus" over MSRP er overdrevet i boken min.

Om Speedy Tuesday:
2012 stk blir litt for mange klokker for en ekte "limited edition" i mine øyner.
Derfor ser jeg ingen stor eksklusivitet i denne utgaven.
 
Modell: 116613LB
MSRP: Helt ny via norsk AD: 120K
TS marked
; 99K for en brukt modell uten momspapirer og importert fra Spania.
Påslag: Ingen kjøper en slik for 99K med kvittering i Norge - og langt ifra 99K uten momsdeklarasjon fra Spania..
 
116610LV 2016 på Finn til 99 000,-
MSRP: 80K.

Noen er helt vill.

Kun Daytona SS er verdt å ha pris litt over MRSP imo.
 
  • Liker
Reaksjoner: Loevhagen
Jeg har en teori om at all blesten om klokkesamling i det siste, delvis drevet frem av veksten i medlemmer på Klokkeriet og diverse avisartikler, har gjort at menigmann nå har fått en tro på at de kan tjene masse penger på kjøp og salg av klokker.
Jeg tror ikke det tjener den genuine klokkeinterresse og gode stemning vi har hatt her på Tidssonen.
 
Tydelig at folk bruker denne siden og dens gratis markedsføring for det det er verd. Men det er jo gjerne sånt som tiltrekker nye medlemmer. Begynn å innføre tid og innleggskarantene på TS-marked, så er vel mye av jobben gjort.
 
... den genuine klokkeinterresse...

I en perfekt verden er den såkalte genuine klokkeinteresse frikoblet fra slike trivialiteter som denne tråden belyser.

Jeg observerer derimot også blant prominente medlemmer at vi alle lever her og nå - og at medlemmer med selvpålagt genuin klokkeinteresse priser egne annonser i ytre perimeter.

Så - bottomline - er at det å ha en genuin klokkeinteresse egentlig ikke er gjensidig utelukkende med å prise egne objekter i drømmesegmentet.

Hvorfor?

Man vil kjøpe neste grail som viser sin genuine klokkeinteresse selvsagt. :)
 
Vil også tilskrive Klokkeriet en del av skylda for dagens prisgalskap. Se feks på Klocksnack, der er det langt mer sober prissetting, men mener å huske at dette også var tilfelle før Møkkeriet sin fremvekst. Noen som kan forklare meg hva det skyldes?
 
Solgte en Glashütte og en JLC her på sonen i slutten av 2016 og tidlig 2017 for +/- 40’ for hvert av urene. 1-4 uker senere lå samme urene til salgs hos Brilliant watches som «selges for kunde». De var da priset til +/- 55’ og solgt innen kort tid.
 
  • Liker
Reaksjoner: morbra
Ser jo at prisene på chrono24 til tider er særs optimistiske også.

En ting er klokker som er gått ut av produksjon. Her er set vel markedet som bestemmer, men når det gjelder klokker som en enda kan få tak i nye så er min regel minst 13% ned på strøken komplett "brukt" klokke . Det er det eg ser som verdien av å handle uret sjølv i butikk med eget navn i garantikortet. sjølv då er eg usikker på om det er verdt besparelsen.
 
Redigert:
Gitt at man tar for seg den lovlige delen av markedet – altså ikke de som egentlig driver business, storsmuglere osv. – så er ikke problemet de som selger. IMHO er problemet de "dumme" kjøperne.

Det har blitt "kult", "trendy", og folkelig med klokker. For ikke å snakke om invisteringmulighetene.
 
Redigert:
Er det ikke greit at selgere priser objektene sine til det markedet er villig til å betale? Jeg ser ikke noe feil i det. At folk er villig til å betale spinnville priser er uforståelig for meg. Men kan ikke si at jeg ser noe galt med det heller. Det er dine penger, så for all del bruk dem som du vil. Mens jeg leter heller etter andre objekter som gir mer verdi for pengene. Det er nok av spennende merker med interessante modeller!
 
Det som bryr meg noe fryktelig er når folk tjener penger på min eller andres naivitet, og da spesielt etter å ha prutet salgsobjektet ned til under smertegrensen før det selges med et gigantisk påslag et annet sted. -Det er den nye normen virker det som.

Jeg håper bare at dette "går over" snart. Når renta stiger, og folks overforbruk kommer til syne, så vil det kanskje bli et hyggelig bruktmarked.
 
den genuine klokkeinterresse
Da hadde vel Rolex fått seg en knekk, er vel ingen som gidder kjøpe det av egen fri vilje?

Har blitt litt mange invistorer i det siste, populært å stå på venteliste, max utlegg på kredittkort for så legge ut objektet på finn timer senere, men som jeg er helt enig i, fy faen det er mange dumme kjøpere der ute...