Nei det kan jeg ikke like - hverdags-edition

Plast ER ille. Problemet er at alternativene er så mange ganger verre.
Kjøttproduksjon derimot, der er det noe å ta tak i.
Trenger vi virkelig 17 forskjellige ferdigmarinerte kjøttslintrer i plastbegre å velge mellom?
Eller skulle vi kanskje klart å nytte mer av hele dyret som slaktes, og heller klare å marinere kua/grisen/fuglen selv?
Marinering av industrikjøtt er vel en forlengig av best før problematikken meg bekjent?
Benyttelsesgrad av dyret er også noe mer komplekst, feks geletin og for til husdyr blir også brukt til slakten.
- Det vi dog kan være veldig enige om er at vi har for mye industrikjøtt å velge mellom til en for lav kilopris. Mye av det er også for langreist.

og ps. jeg håper ikke for mange kan mislike at jeg virkelig er i slaget i kveld.
 
"Redde planeten". Helt ærlig? Jeg bryr meg ikke. Jeg sier ja til plastposer jeg tar med fra butikken, putter søppel i dem og kaster dem i restavfall (som NRK nevner).

Jeg kjøper rødt kjøtt, og jo nærmere det indre i dyret jeg kan kjøpe av uprosessert kjøtt - jo bedre.

Har innsett at jeg utgjør et så lite fotavtrykk på denne planeten med tanke på plast- og kjøttkonsum, at hva jeg foretar meg betyr nada. Nada.
 
"Redde planeten". Helt ærlig? Jeg bryr meg ikke. Jeg sier ja til plastposer jeg tar med fra butikken, putter søppel i dem og kaster dem i restavfall (som NRK nevner).

Jeg kjøper rødt kjøtt, og jo nærmere det indre i dyret jeg kan kjøpe av uprosessert kjøtt - jo bedre.

Har innsett at jeg utgjør et så lite fotavtrykk på denne planeten med tanke på plast- og kjøttkonsum, at hva jeg foretar meg betyr nada. Nada.

Akkurat.
 
"Redde planeten". Helt ærlig? Jeg bryr meg ikke. Jeg sier ja til plastposer jeg tar med fra butikken, putter søppel i dem og kaster dem i restavfall (som NRK nevner).

Jeg kjøper rødt kjøtt, og jo nærmere det indre i dyret jeg kan kjøpe av uprosessert kjøtt - jo bedre.

Har innsett at jeg utgjør et så lite fotavtrykk på denne planeten med tanke på plast- og kjøttkonsum, at hva jeg foretar meg betyr nada. Nada.

Handlenett i polyester og tråsykkel med kurv er mitt bidrag.
 
  • Liker
Reaksjoner: Matsmet
Jeg vet, og du er vel en av de få jeg vet om som bruker deler av dyret som får de fleste andre til å rynke på nesen, til å lage rimelig smude retter. Så kudos til deg Eivind :)

Jo takk @Preacher
Tror dessverre mange er flasket opp på halvfabrikert mat. Derfor vet de kanskje ikke bedre...
Handler vel også mye om interesse, og prioritering. Dessverre velger folk ofte det enkleste og billigste.
Hvor mange klarer å filetere en rødspette, eller å partere en hel kylling?
 
"Redde planeten". Helt ærlig? Jeg bryr meg ikke. Jeg sier ja til plastposer jeg tar med fra butikken, putter søppel i dem og kaster dem i restavfall (som NRK nevner).

Jeg kjøper rødt kjøtt, og jo nærmere det indre i dyret jeg kan kjøpe av uprosessert kjøtt - jo bedre.

Har innsett at jeg utgjør et så lite fotavtrykk på denne planeten med tanke på plast- og kjøttkonsum, at hva jeg foretar meg betyr nada. Nada.


Der har du den ja :D
 
Jo takk @Preacher
Tror dessverre mange er flasket opp på halvfabrikert mat. Derfor vet de kanskje ikke bedre...
Handler vel også mye om interesse, og prioritering. Dessverre velger folk ofte det enkleste og billigste.
Hvor mange klarer å filetere en rødspette, eller å partere en hel kylling?
For ikke snakke om hvor mange som egentlig eier en chickenplucker?
 
Jo takk @Preacher
Tror dessverre mange er flasket opp på halvfabrikert mat. Derfor vet de kanskje ikke bedre...
Handler vel også mye om interesse, og prioritering. Dessverre velger folk ofte det enkleste og billigste.
Hvor mange klarer å filetere en rødspette, eller å partere en hel kylling?

Er helt enig. Jeg har et par rådyr, hjort og elg som ikke kommer som halvfabrikata. Fryseren består av deler man ikke får på butikken. Gi lyd så bidrar jeg med ingredienser til måltid.
 
IMG_2551.JPG
Nei. Jørgensen. Står i profilen min.

Har boken din, på tide med en ny? Bare ikke bytt tema til politikk og samfunn:)
 
Er helt enig. Jeg har et par rådyr, hjort og elg som ikke kommer som halvfabrikata. Fryseren består av deler man ikke får på butikken. Gi lyd så bidrar jeg med ingredienser til måltid.

Herlig!
Svigerfar er ivrig jeger. Så har også greit med tilgang på vilt.
Ingenting er som å partere og kverne kjøtt.