Nei det kan jeg ikke like - hverdags-edition

Når man uforvarende har vasket alle ølglass i oppvaskmaskin - og alle glassene er blitt ødelagt. Jeg vet at ølglass ikke skal se et melkeprotein/-fett i sin levetid, men at fett fra annet bestikk i oppvaskmaskin også ødelegger ølglass og dreper all skumopplevelse - er ny kunnskap.

Ja, ja - da har man et pent knippe vannseidler. :rolleyes:

Når man uforvarende har vasket alle ølglass i oppvaskmaskin - og alle glassene er blitt ødelagt. Jeg vet at ølglass ikke skal se et melkeprotein/-fett i sin levetid, men at fett fra annet bestikk i oppvaskmaskin også ødelegger ølglass og dreper all skumopplevelse - er ny kunnskap.

Ja, ja - da har man et pent knippe vannseidler. :rolleyes:

synes å huske at man kan redde "flate" ølglass med krystallsoda.

Kan redde dem med å kjøre de mer i maskin også.
synes å huske at man kan redde "flate" ølglass med krystallsoda.
Usikker. Hadde det bare vært så enkelt...

Min erfaring er at man aldri kan redde et glass som er ødelagt; derfor er det såkalt ødelagt. Har prøvd å vaske et ødelagt ølglass via mange kreative måter, men skummet drepes på sekunder uansett etterpå. :) Beste metode er å kaste dem og kjøpe nye, dessverre.

prøvd kaustisk soda?
Tar knekken på det meste, inkludert aluminium ;)
har brukt det i store mengder ved brygging, og mistenker at det burde gjøre susen.

med nærmere ettertanke så har jeg både kaustisk soda og et ødelagt glass stående, så kanskje jeg skulle prøve?

med nærmere ettertanke så har jeg både kaustisk soda og et ødelagt glass stående, så kanskje jeg skulle prøve?

Ja takk. :)

Jeg kan i parallell prøve: a) Glasspolish/-pasta fra Autoglym, b) Rensepasta for kjeramisk koketopp og c) Rosa spray-Plumbo for kjøkkenvifteavfetting.

etter 15 min i kaustisk soda er det i alle fall bra skum-heft på dette tidligere så såpeglatte glasset, så tror nok du kan redde glassene dine.
bare pass på så du ikke får noe i øynene ;)
IMG_3160.jpg

OK, så da har glasset egentlig aldri vært de facto ødelagt. Risikoen er ikke kvaliteten på oppvaskmaskinen - men fettgehalt (kvaliteten) på det som står inne i maskinen. ;)

vel, jeg har drukket melk av det før, og det har vært utsatt for store mengder leppestift, så om det kan "ødelegges" mer skulle jeg likt å vite hvordan! :D

• Liker
Reaksjoner: Loevhagen