Nei det kan jeg ikke like - hverdags-edition

Ok, takk. Noen langtur blir det ikke, men skulle vært en tur i butikken, og så må jeg vel få den til et verksted på mandag.
Tips til neste gang er å huske å smøre gjengene når du monterer nye dekk, bruke anbefalt moment på bolter/mutter og bruke slagverktøy ved bytte.
 
  • Liker
Reaksjoner: Newbie
Hvorfor klarer ikke bilførere å forstå at det ikke hjelper å gi gass opp en bakke?
Jeg er sikker på at bilen foran hadde 60 på speedometeret, men bilen skle bakover....

Når slike bilførere skal "øvelseskjøre på egenhånd" bør det være på et sted hvor det er mulig for andre å komme forbi....

8
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Klarte selvfølgelig å knekke den ene bolten når jeg skulle spare 300,- på å bytte dekk selv. Er det krise å kjøre den med kun 3 bolter på det ene hjulet? :(
Den bolten hadde knekt uansett. Tror du trykkluftverktøyet der momentet er skrudd til topps hos dekkskifteren er mer skånsom enn dine manuelle krefter?
 
Den bolten hadde knekt uansett. Tror du trykkluftverktøyet der momentet er skrudd til topps hos dekkskifteren er mer skånsom enn dine manuelle krefter?

Det er vel et mer utbredt problem at mutrene strammes for hardt. Bruk fett og normal, passe kraft. Dette siste er nok det vanskeligste å definere...

8
 
Den bolten hadde knekt uansett. Tror du trykkluftverktøyet der momentet er skrudd til topps hos dekkskifteren er mer skånsom enn dine manuelle krefter?
Fordelen med å bruke slagtrekker er at man slår slik at man sjokker boltene mens man skrur opp, så det er ikke gitt at utfallet ville blitt det samme. Det er derfor det er fordelaktig å bruke slagtrekkere på bolter som har stått lenge på hjuloppheng og liknende, bruker man latmannsarm er det mye større sjanse for å rett og slett bare dra boltene rett av.
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
IMG_7378.JPG
 
Tom for batteri på bilen, noe som resulterer i at den elektroniske rattlåsen ikke klarer å åpne. Dersom den blir forsøkt åpnet uten suksess nok ganger, så går hele rattlåsmodulen i lås selv med nytt batteri. Heldigvis klarte jeg å få låst opp modulen på egenhånd, men snakk om å gjøre ting vanskelig.
 
  • Liker
Reaksjoner: HenrikS og Grendel