Motorsykler

A man and a bike
F0169836-4388-41CA-B115-91003259632E.jpeg
 
2009 Bonneville SE et sted i Vestfold skauane mellom Lysebo og Siljan. Vestfold er et motorsykkel eldorado! Masse svinger, lite trafikk og fin natur. Prøv fylkesveier? med 300 nummer 305, 306, 312 osv. Spesielt veien på østsida av lågen fra Larvik til Hvittingfoss. Den starter som Hedrumveien ved gamle E18 brua og du kan fortsette fra Hvittingfoss til kaffestopp på Eidsfoss. Den har visstnok blitt kåra til Norges beste motorsykkel vei.

Også har vi jo tirsdagstreff hele sommeren på Vindfjelltunet med MC buffet i kafeteriaen og masse folk og sykler.
IMG_20210418_153022 (2).jpg
 
Redigert:
Herlig bilde morini! Scrambler i sitt rette miljø.

Trenger ikke tankveske, men takk for tilbudet. Sykkelen din er full av annet snadder jeg kunne tenkt meg! Gaffel hjul og bremser bla, er det en full spec utgave?
 
Omtrent full spec, ja, men bildet er fra i fjor så det har kommet litt ekstra snadder på i løpet av vinteren. Den er i sitt rette miljø, men det er ikke dekkene. Jeg byttet til Pirelli Rally STR i stedet for de mer gatevennlige originaldekkene, men på gjørme og vått gress er de helt ubrukelige. Gjelder forøvrig alt annet som fungerer halvveis på asfalt, så det er det evige kompromisset. Begrenser man seg til grus og tørrere føre er de nok de beste dekkene til en slik sykkel.

Beste sykkelen jeg har kjørt i løpet av mine 35 år på to hjul:)
D4CCD1FE-EB3C-40C3-B133-84D7EDAD200B_1_105_c.jpeg
 
Omtrent full spec, ja, men bildet er fra i fjor så det har kommet litt ekstra snadder på i løpet av vinteren. Den er i sitt rette miljø, men det er ikke dekkene. Jeg byttet til Pirelli Rally STR i stedet for de mer gatevennlige originaldekkene, men på gjørme og vått gress er de helt ubrukelige. Gjelder forøvrig alt annet som fungerer halvveis på asfalt, så det er det evige kompromisset. Begrenser man seg til grus og tørrere føre er de nok de beste dekkene til en slik sykkel.

Beste sykkelen jeg har kjørt i løpet av mine 35 år på to hjul:)
Vis vedlegg 246470

Ja, jeg holder på med det samme, de originale Pirelli gatedekka sitter som klistra på vegen, men de holdt ikke en hel sesong. Bytta til sånne kompromiss on/off road dekk, de holder lengre og er ok- on og off road.

Beste sykkelen jeg også har kjørt på omtrent like lang tid! Det eneste jeg ikke liker er at gassen er rykkete. Eller er jeg dønn fornøyd med Bonnevillen.
 
Omtrent full spec, ja, men bildet er fra i fjor så det har kommet litt ekstra snadder på i løpet av vinteren. Den er i sitt rette miljø, men det er ikke dekkene. Jeg byttet til Pirelli Rally STR i stedet for de mer gatevennlige originaldekkene, men på gjørme og vått gress er de helt ubrukelige. Gjelder forøvrig alt annet som fungerer halvveis på asfalt, så det er det evige kompromisset. Begrenser man seg til grus og tørrere føre er de nok de beste dekkene til en slik sykkel.

Beste sykkelen jeg har kjørt i løpet av mine 35 år på to hjul:)
Vis vedlegg 246470

På min Street Scrambler sitter det original Metzeler Tourance. Jeg tok de på en grustur i høst. Det holdt på å gå galt når grus ble til sand. Dette er ikke offroad dekk.. De er overraskende gode som asfalt dekk imidlertid.
 
  • Liker
Reaksjoner: hen
Noen av dere som har kjennskap til toppbokser og GIVI-fester?
Jeg har en (stor?) toppboks til min MC. Denne rommer "to hjelmer" og er vel da ganske stor. Ved enkelte hastigheter har jeg merket en skjelving på styret når jeg kjører med toppboksen på. Uten boks så merker jeg ikke dette (er jeg rimelig sikker på). Det er veldig praktisk med "noe å putte varer i". Men pen er den ikke. Derfor pleier jeg å kjøre uten. Nå i koronatiden har det blitt MC-tur kombinert med handling på vei hjem. Derfor sitter toppboksen, på stort sett hele tiden.

Så derfor lurer jeg på å kjøpe meg to sidevesker. Selvfølgelig er det mye penere med to sidevesker enn en toppboks. Men ristingen i styret? Er det noen her som har erfart samme? Vil ristingen i styret bli borte om jeg setter på to sidevesker?

8
 
  • Liker
Reaksjoner: hen
Det er ganske vanlig å få wobbling med topbox. Uten at jeg kan fysikken så skjer det fordi det blir mindre vekt på forhjulet. Så kommer det gøyale at det også skjer med tom boks. Så da er det vel noe aerodynamikk inne i bildet også. Myke (colapsable?) vesker er bedre mhp dette. Det hjelper å pakke tyngre ting lavt og lengre framme.

Generelt mot wobbling; Rett dekktrykk, god mønsterdybde, rett smurt og stramma styrelager, juster styret så du kommer litt lengre fram.
Mange sier at styredemper hjelper, flere sier det kun er et plaster på såret, jeg har ikke prøvd.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Dette er dårlige nyheter:

https://www.rideapart.com/news/502574/harley-davidson-european-union-tariff-hike/

Litt på tynn is nå, men antar Norge rammes gjennom EFTA/EØS, og siden vi ikke har frihandelsavtale med USA? Blir i så fall et betydelig prishopp på allerede dyre H-D´er i Norge/Europa.

Dette må jo være ekstremt dårlige nyheter for HD-selgerne. Nå som de allerede er 'rammet' av at hele Sportster-serien har falt ut av markedet så får de ekstra skatt på det gjenværende (dyreste) assortementet...
Virkelig trist....

8- (
 
  • Trist
Reaksjoner: SantaMonica
Noen mener dette er "takk for sist" da Reagan satte toll på import sykler over 700 ccm på 1980 tallet, og Trumps toll på metaller nå sist..


Jeg trur også det har noe med at HD har satsa på livsstils produkter for rike gubber på min alder (55). Tunge klumpete maskiner med mye dårligere effekt, kjøreegenskaper, bremser osv. Det eneste HD leder på er bling! De få unge som kjører MC i dag går for sykler som de har råd til og som er morsomme å kjøre som off-road og cafe-racer sykler.
Se det heller som et insitament til HD til tenke nytt og å produsere sykler folk har råd til og vil ha. Men veldig trist for forhandlere som har investert millioner? i HD boutique konsept.
 
Noen mener dette er "takk for sist" da Reagan satte toll på import sykler over 700 ccm på 1980 tallet, og Trumps toll på metaller nå sist..


Jeg trur også det har noe med at HD har satsa på livsstils produkter for rike gubber på min alder (55). Tunge klumpete maskiner med mye dårligere effekt, kjøreegenskaper, bremser osv. Det eneste HD leder på er bling! De få unge som kjører MC i dag går for sykler som de har råd til og som er morsomme å kjøre som off-road og cafe-racer sykler.
Se det heller som et insitament til HD til tenke nytt og å produsere sykler folk har råd til og vil ha. Men veldig trist for forhandlere som har investert millioner? i HD boutique konsept.
Forrige gang (2018) satt EU opp straffetoll på rundt 30% etter Trumps trekk mot import av europeisk stål. HD berget seg midlertidig gjennom en unntaksordning fordi de også produserer i Europa, men det er dette unntaket som nå tas bort, i tillegg til økt skatt. HD har anket avgjørelsen. Vil åpenbart få betydelig innvirkning på europasalget.

Hehe....rent personlig er jeg veldig begeistret for HD, men kan hende det er fordi jeg alt for raskt nærmer meg kategorien menn du viser til:ROFLMAO:
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og hen
09C2E923-56E9-438A-96C4-DC54A8C2FED1.jpeg 62D4F272-DA44-4C6D-9085-5B1BDFE976E7.jpeg
Fant denne i bakdekket i ettermiddag. Dro den ut og virker som den satt overfladisk. Hva er det riktige å gjøre? Bytte dekket «åkkesom»?:confused:
 
Vis vedlegg 247173 Vis vedlegg 247174
Fant denne i bakdekket i ettermiddag. Dro den ut og virker som den satt overfladisk. Hva er det riktige å gjøre? Bytte dekket «åkkesom»?:confused:


Usj.... Det ser jo ut som et "område som blir slitt ned etter hvert", men kan det påvirke flyten av vann og dermed veigrep? Jeg hadde nok besøkt et seriøst verksted. Det betyr et verksted som også kan klare å si "nei" dersom det skulle være riktig svar.

8
 
  • Liker
Reaksjoner: Catch22