Motorsykler

Fin tråd!
Ser at det nevnes Yamaha flere ganger og jeg prøver meg,
Jeg er er fersking som denne uken har gått til innkjøp av en Super Tenere 700 Rally Edition.
Denne har jeg hatt på radaren i noen måneds tid og har sikkert trålet gjennom minst 100 timer med YouTube innhold som har gitt meg valg trygghet.
Forøvrig starter jeg på A lappen og har mine første timer på torsdag. :mrgreen:

Sykkelen forventer jeg å motta til neste år og oppdatering med bilder vil naturligvis komme!
Neste uke går jeg til innkjøp av bekleding og utstyr, hva burde jeg ikke kjøpe og kjøpe, eventuelt hvor bør jeg spørre etter tilbud? -Bor i Oslo.

Når det gjelder hjelm så har jeg sett for meg Neotec 2 med integrert sena kommunikasjon.
Resten har jeg lite formening om og takker for eventuelle råd og anbefalinger.

Skål!
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Fin tråd!
Ser at det nevnes Yamaha flere ganger og jeg prøver meg,
Jeg er er fersking som denne uken har gått til innkjøp av en Super Tenere 700 Rally Edition.
Denne har jeg hatt på radaren i noen måneds tid og har sikkert trålet gjennom minst 100 timer med YouTube innhold som har gitt meg valg trygghet.
Forøvrig starter jeg på A lappen og har mine første timer på torsdag. :mrgreen:

Sykkelen forventer jeg å motta til neste år og oppdatering med bilder vil naturligvis komme!
Neste uke går jeg til innkjøp av bekleding og utstyr, hva burde jeg ikke kjøpe og kjøpe, eventuelt hvor bør jeg spørre etter tilbud? -Bor i Oslo.

Når det gjelder hjelm så har jeg sett for meg Neotec 2 med integrert sena kommunikasjon.
Resten har jeg lite formening om og takker for eventuelle råd og anbefalinger.

Skål!

Hvilken kjøreskole/lærer har du valgt? :)

Jeg tok min første time forrige uke, og teorien er i boks her! Hvor intensivt løp legger du opp til?
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Hvilken kjøreskole/lærer har du valgt? :)


Jeg startet ved fkx avdeling Ensjø :)
Grunnkurs er tatt for noen uker siden og venter på teori og tiden får vise når alt er unnagjort.
Ønsker å bli ferdig fortest mulig, men innser at det er ikke så enkelt med tanke på venting her og der.

Lykke til med lappen! :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Fin tråd!
Ser at det nevnes Yamaha flere ganger og jeg prøver meg,
Jeg er er fersking som denne uken har gått til innkjøp av en Super Tenere 700 Rally Edition.
Denne har jeg hatt på radaren i noen måneds tid og har sikkert trålet gjennom minst 100 timer med YouTube innhold som har gitt meg valg trygghet.
Forøvrig starter jeg på A lappen og har mine første timer på torsdag. :mrgreen:

Sykkelen forventer jeg å motta til neste år og oppdatering med bilder vil naturligvis komme!
Neste uke går jeg til innkjøp av bekleding og utstyr, hva burde jeg ikke kjøpe og kjøpe, eventuelt hvor bør jeg spørre etter tilbud? -Bor i Oslo.

Når det gjelder hjelm så har jeg sett for meg Neotec 2 med integrert sena kommunikasjon.
Resten har jeg lite formening om og takker for eventuelle råd og anbefalinger.

Skål!

Grattis @titan. Tenere er en veldig bra og populær sykkel.
Jeg tok A-lappen mai 2017. Jeg husker at kjøreskolen min (Oslo/ Svein Svendsen) hadde avtale med Bullfighter. Hvis du tok lappen hos Svein Svendsen så fikk du rabatt på en "pakke" hos Bullfighter.

Hjelm er forøvrig eneste sikkerhetsutstyr som er påbudt på MC i Norge. Selvfølgelig vil jeg anbefale "full pakke" med bukse, støvler, jakke, hansker. Ryggskinne bør du også ha. Kommer du til å kjøre mye i terrenget så bør du gå for "løs" ryggskinne. Det vil si en som du fester til kroppen, og tar jakke utenpå. Det finnes også disse ryggskinnene som (ikke er løse) sitter inne i en lomme i jakken sin rygg. Selvfølgelig ikke like bra, men (skal) gjøre jobben.

Jeg har (vanligvis) goretex-jakke og bukse. Disse er relativt vanntette. Det har jo blitt til at jeg har "kjøpt meg opp" for hvert år som har gått. Nå har jeg en ganske dyr goretex-jakke som er ordentlig vanntett (Klim). Denne er jeg veldig fornøyd med. Den har lufting og er vanntett uten å bli klam.

Skinn har den fordelen at det sklir bedre over asfalten... Det betyr at når/hvis en situasjon oppstår på veien så vil du skli bortover asfalten, fremfor å rulle slik du vil gjøre med goretex. Goretex vil i større grad feste seg i asfalten og du går kast i kast....

For varme og kortere turer om sommeren er det fint med kevlar-jeans. (Vanlige jeans (ole-bukser) hoder ca 5cm bortover veien. Deretter tar huden over...)

Som eier av en Tenere bør du bli medlem av YCC. (YCC.NO). Vi har nå gående en avtale med Førerutvikliing.no (https://www.forerutvikling.no/). Dette er førerkurs for "vanlige" motorsyklister. Dette er eneste kursleverandøren som har tillatelse til å kurse de som "kjører med L". Dette er kurs som vil gi deg stor verdi med tanke på å få bestått oppkjøring, og ikke minst senere i "MC-livet". Jeg har hatt flere førerutviklingskurs, siste var med Førerutvikling.no i mai. Veldig bra og lærerrike kurs!

Forresten angående bekledning; Første jeg la vekt på var at det var mest mulig vanntett. Jeg har fortsatt med regntøy, men et overraskende regnvær holder den vanlige bekledningen unna. "One type fits all".

Lykke til, forresten og velkommen til MC-livet! (Det er som med klokker; har du først begynt så er det gående. Klarer ikke stoppe...)

8- )
 
  • Liker
Reaksjoner: titan
Jeg startet ved fkx avdeling Ensjø :)
Grunnkurs er tatt for noen uker siden og venter på teori og tiden får vise når alt er unnagjort.
Ønsker å bli ferdig fortest mulig, men innser at det er ikke så enkelt med tanke på venting her og der.

Lykke til med lappen! :)

Gå til Teoritentamen.no (http://teoritentamen.no/). Når du har "10 bestått på rad" er du klar for å gå opp hos biltilsynet. Når du har bestått teorien kan du booke oppkjøring. Book en dato som passer. Jeg booket vel 5-6 uker fremover. Det er enklere å flytte en booket dato ut over i året enn fremover! Jeg diskuterte dato med kjørelærer, og han passet på at jeg fikk nok trening frem til dato. Dette førte til at jeg en periode hadde to dobbel-timer i uken. Men på slutten hadde jeg bare en i uken for å "holde meg varm" som han sa. Det var jo egentlig fint! Vi hadde en hyggelig tur sammen og bare kjørte og trente. Derfor gikk også alt bra på oppkjøring. Husk at det er bedre å ha for mange timer enn for få! Stryker du er det 4 uker (mener jeg det var) karantene før du får gå opp igjen! Bare ny oppkjøring koster deg fort opp mot 10 laken!! I tillegg kommer de timer du trenger! Bare "å holde deg varm i fire uker" vil koste sitt!

Men dette går fint. Kjør på, gi gass og sørg for at du får "heller et par timer for mye". Så er det bare å hygge seg på førerutviklingskurs! Det er morosomt!

8- )
 
  • Liker
Reaksjoner: titan
Takk for godt utfyllende svar og anbefaling @Grendel !
På planen i morgen er å sjekke ut Bullfighter, har også blitt anbefalt de av kjøreskolen fortrinnsvis pga avtale og rikt utvalg. Hvis jeg finner noe passende så tenker jeg å handle.
Teoritentamen skal jeg teste nå og undersøker etterhvert hva ycc er ;)
Takker igjen for alle anbefalinger!
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Takk for godt utfyllende svar og anbefaling @Grendel !
På planen i morgen er å sjekke ut Bullfighter, har også blitt anbefalt de av kjøreskolen fortrinnsvis pga avtale og rikt utvalg. Hvis jeg finner noe passende så tenker jeg å handle.
Teoritentamen skal jeg teste nå og undersøker etterhvert hva ycc er ;)
Takker igjen for alle anbefalinger!

Jeg fikk tid for teori på dagen på billingstad, så hvis du har tilgang til bil kan det være relativt enkelt å finne en time dersom du sjekker flere trafikkstasjoner :)
 
Noen med erfaring fra HD 883 Iron som har lyst å dele?

Ikke annet enn at jeg har prøvekjørt denne og 1200. Liten bensintank. Jeg ville valgt Touring-modellen. Den har større tank. 883’en er ok, men 1200 har mer guffe og er verd det.

Men for all del 883 er artig. Tenker du 883, så ville jeg også tatt en titt på Yamaha XV950 /Bolt. Dette er en 'tilsvarende 883' , men mer moment.

Ikke mye, men det jeg vet...

8
 
  • Liker
Reaksjoner: McQ
Noen med erfaring fra HD 883 Iron som har lyst å dele?
Jeg har en 2018-modell 883 Iron. Har kjørt den to sesonger. Som min første MC har det vært et trivelig bekjentskap. For meg har den vært passe stor, nok kraft for en nybegynner, og enkel å håndtere. Min er oppgradert med Vance & Hines stage 1.

Utseendemessig synes jeg den er råtøff. Jeg kommer likevel til å bytte neste år i en større HD, rett og slett fordi jeg vil ha noe som passer bedre til motorveikjøring/jobbpendling når den tiden kommer. 883’en er ikke en highway-mc, men den trives derimot svært godt på svingete riksveier.

Har fulgt et 883-forum på FB en stund - ser det stadig dukker opp spørsmål om størrelse opp mot høyde på fører. Det kan jeg si med en gang at ikke er noe problem for min del. Jeg er 187 cm høy og sitter svært godt på 883’en. Leide en Road King forrige måned og synes ikke den var noe bedre komfortmessig mtp. høyden. Men dette er jo selvsagt individuelt, og det er jo ikke slik at jeg eier fasiten for alle og en hver. Det beste er vel å få tatt en prøvetur :)
02E5A5D3-B072-4F59-820F-5F41706E97CF.jpeg
 
En kommentar til om 883:
En kollega brukte en 883 til jobb-pendling. Han bodde i Sverige og arbeidet i Oslo. Pendlet daglig(!) i MC-sesongen mellom bolig og arbeidssted! 883'en fungerte glimrende. Han hadde aldri noen problemer og den var god på motorveien. (Høyde litt over 180 og tilhørende vekt).

Det ble selvfølgelig veldig mange KM i året. Han var nøye med vedlikehold. Han hadde 883'en i to år.

8
 
  • Liker
Reaksjoner: SantaMonica og McQ
Innimellom tyngre HD modeller hadde jeg en Sportster 1200C en stund. Forgasser modell, stage 1 innsug og eksos. Den var plenty rask nok, om enn ikke med samme massive dreiemoment på lavt turtall som i min senere 103 Twin Cam (forresten, til sammenligning har alle Sportster fire kamaksler…). Jeg er 187 cm og Sportsteren var helt ok størrelsesmessig, jeg kjørte 15000 km på et år. For back roads er Sportster fine greier.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og McQ
Jeg har en 2018-modell 883 Iron. Har kjørt den to sesonger. Som min første MC har det vært et trivelig bekjentskap. For meg har den vært passe stor, nok kraft for en nybegynner, og enkel å håndtere. Min er oppgradert med Vance & Hines stage 1.

Utseendemessig synes jeg den er råtøff. Jeg kommer likevel til å bytte neste år i en større HD, rett og slett fordi jeg vil ha noe som passer bedre til motorveikjøring/jobbpendling når den tiden kommer. 883’en er ikke en highway-mc, men den trives derimot svært godt på svingete riksveier.

Har fulgt et 883-forum på FB en stund - ser det stadig dukker opp spørsmål om størrelse opp mot høyde på fører. Det kan jeg si med en gang at ikke er noe problem for min del. Jeg er 187 cm høy og sitter svært godt på 883’en. Leide en Road King forrige måned og synes ikke den var noe bedre komfortmessig mtp. høyden. Men dette er jo selvsagt individuelt, og det er jo ikke slik at jeg eier fasiten for alle og en hver. Det beste er vel å få tatt en prøvetur :)
Vis vedlegg 254862

Herlig! Takk for deling, og flott utstyrt sykkel du har!
 
  • Liker
Reaksjoner: SantaMonica
Stemningsrapport fra første lange MC-eventyr for meg. Dag 3 begynner snart her i Kirkenes, og vi setter nå i det minste nesa i en retning som kan minne om Oslo. Via-via-via.

Kanskje ikke den mest tradisjonelle sykkelen for Norge på langs, og merker jeg er bittelitt misunnelig på gutta på store GS-er som har en ekstra dufflebag til «småtterier» som er 40% større enn min totale bagasjeplass, men utover det har det hittil gått bra! Ikke hatt noen bråe behov for å bytte ut sykkelen ved første forhandler enda.

Her fra en grusvei mellom Alta og Masi.

234C1EA9-4A40-47DF-A1C6-A2B71C947A46.jpeg