Motorsykler

Ny (brukt) sykkel, våren 1980...
6058BD07-7C64-477E-8A9F-F26E7ED7F618_1_201_a.jpeg
 
Tenkte bare å slenge inn et litet takk til dere som tok dere tid til å komme med innspill på spørsmål om mc-lappen i våres. Bestod oppkjøringen i midten av august og har avvirket 2500 kilometer allerede på en Husqvarna Vitpilen 701!

Et spørsmål som har dukket opp så langt er hva folk gjør med vindstøy? Jeg vet at jeg kjører en naken sykkel, men det må jo være en eller form for noice-cancelling som fungerer under hjelmen, eller noen ørepropper (utover de oransje vanlige) folk anbefaler? :D
 
  • Liker
  • Elsker
Reaksjoner: Grendel og Henrik C
Tenkte bare å slenge inn et litet takk til dere som tok dere tid til å komme med innspill på spørsmål om mc-lappen i våres. Bestod oppkjøringen i midten av august og har avvirket 2500 kilometer allerede på en Husqvarna Vitpilen 701!

Et spørsmål som har dukket opp så langt er hva folk gjør med vindstøy? Jeg vet at jeg kjører en naken sykkel, men det må jo være en eller form for noice-cancelling som fungerer under hjelmen, eller noen ørepropper (utover de oransje vanlige) folk anbefaler? :D

Grattis!!
Dette kommer mye an på type hjelm du bruker, men noe vindstøy vil det nok bli uansett. Noen hjelmer kan fåes med Chin-curtain for å begrense vind gjennom hakepartiet i front.
Personlig kjører jeg ingen steder uten No-Noise propper. Tinnitus er ikke noe å spøke med. På lengre turer på motorvei bytter jeg til propper av foam som blokker enda litt mer.
 
  • Liker
Reaksjoner: McQ
No-Noise fungerer fjell! Hjelmen i seg selv er også viktig, jeg la godt med penger en i trygg helhjelm som etter reklamen også skal være god på støy (men bedre på ventilasjon -- det er en avveining)

Har integrert intercom på min, så har ingen "utvekst" som kan lage ekstra vindstøy på siden av hjelmen. Men hovedpoenget er egentlig intercom - for min del opplever jeg det som mer behagelig å sette på noe rolig jazz eller BBC World Service i bakgrunnen for å få variasjon i lyden, så du ikke får den konstante susingen.
Hjelper nok ikke for å motvirke tinnitus, men det hjelper meg med å holde konsentrasjonen oppe.
 
Tenkte bare å slenge inn et litet takk til dere som tok dere tid til å komme med innspill på spørsmål om mc-lappen i våres. Bestod oppkjøringen i midten av august og har avvirket 2500 kilometer allerede på en Husqvarna Vitpilen 701!

Et spørsmål som har dukket opp så langt er hva folk gjør med vindstøy? Jeg vet at jeg kjører en naken sykkel, men det må jo være en eller form for noice-cancelling som fungerer under hjelmen, eller noen ørepropper (utover de oransje vanlige) folk anbefaler? :D

Gratulerer!
Nå har du mange gode sesonger foran deg.

Min nye Bolt har en liten vindskjerm, Fly Screen som den heter. Mine sjekker har konkludert med at denne skaper mye vindtstøy. Min gamle er 'naken sykkel'. Den er ikke så støyende som du skulle tro. Åpningshjelm støyer noe mer enn vanlig helhjelm.

Det finnes/kommer på markedet, høytalere med støydemping. Dette er noe ala Bose Quiet Comfort, som sender mot-lyd. Dette skal være gode saker.

Jeg har med meg 'orange gulerøtter ' som kan stappes inn ved behov. De har ikke blitt utslitt enda. Støy var mest plagsomt før jeg bikket bort vindskjermen.

8
 
Trist.
Sikkert mange av dere her som har lest et eller flere nummer av MC-Avisa.
En kjær og morsom journalist, Tore Huseby, har parkert MC'en for siste gang.


8- (
 
For lenge siden, før kone og unger og jakt og bikkjer og hus og hytter og jobb og biler og dugnad og båt og foreldremøter og trening og generelt voksenliv, hadde jeg god tid. Mye av den tiden ble brukt på motorsykkel. Fra jeg var 16 til ut i tyveårene anså jeg bil kun som et nødvendig vinteronde. Etter å ha eid flere mer eller mindre interessante sykler, kjøpte i 1990 en 78-modell Moto Guzzi. Den har fulgt meg siden, men etter mange ombygginger likner den lite på originalen. Mens den tidligere fikk opp mot 10000 km i året, blir den nå mest stående stille. I år har jeg kjørt maks tretti mil.

Men selge den? Nææh - når min bror kommer hjem fra Oslo og vi kan dra på tur som i gamle dager kan jeg ikke fise rundt på min fars gamle tyskerrokker. Dessuten er den veteran nå, og koster ingenting å ha på veien. Og når jeg har brukt snart tyve år på å bli kjent med alle dens italienske sjarmerende særegenheter, kan jeg ikke overlate den i hendene til en fremmed.

Guzzi3.jpg



Er det andre motorsykler her inne? Bilder?
12 år siden du skrev.
Har du den fortsatt?
 
Har eid denne 2002 modell Suzuki GSX1400 i 13 år nå.
Det sies den er Europas første, hvis det betyr noe?

Dessverre kjøres den for lite. I fjor ca. 50 mil, men jeg vil beholde den så lenge jeg har helse til å sitte på den. Jeg er 66 år til våren og har kjørt tung MC siden 1975.

GSX'n er kort & godt et dreiemoment(!) råskinn!
Den er modifisert til 1550cc. (120nm. på bakhjulet ved ca. 1500 omdreininger og topper 170 nm. ved ca. 5000 omdreininger). Dette var litt uvanlige effekt tall for 15-20 år siden. I dag fins det flere modeller som overgår GSX'n. Gøy å kjøre på svingete veier.
Har kun hatt èn MC med kåpe (VFR). Liker best den klassiske utseende. Har aldri vert plaget av farts vinden, som så mange snakker om. Ser tung ut, men med effetkanlegg (prototype fra Yoshimura) i Titan, reduseres vekten ( òg effekten øker) så den veier ikke mer enn 217kg.

- Konstaterer at også denne, som klokker, øker i pris.
Er ikke det litt spesielt da?
De få som dukker opp på FINN, ber selger om mer penger enn det jeg kjøpte min for i 2009.
Merkelig verden vi lever i.

Vil min super vakre 2019 modell Rolex ''Blusey'' 2Tone, kjøpt hos Bjerke for 120k, snart passere 200k?
Sett priser på over 180k..:confused:

014.JPG
016.JPG023 - Kopi.JPG
 
12 år siden du skrev.
Har du den fortsatt?
Lillebror (@morini ) og jeg har funnet en god løsning på problemet med klokker, motorsykler, biler og andre ting man ikke bruker men ikke klarer å kvitte seg med: Vi bytter. På den måten vet vi at gjenstanden har kommet til et godt sted, og man får en tilfredsstillende følelse av å har gjort en innsats for å rydde opp. De respektive ektefeller blir også fornøyd, ihvertfall til de innser at gjenstanden som sto og for det meste samlet støv og tok plass er blitt erstattet med en annen.

Jeg klarer ikke helt å holde tråden i den stadig pågående og etterhvert temmelig kompliserte strømmen med hel- og delbytter vi har foretatt, men de siste årene har ihvertfall en Polarsnekke, en Porsche 911,, en Arrieta sideligger, en snøfreser, en tweeddress og en mengde klokker og andre smågjenstander skiftet mellom oss, noen ting flere ganger. Oppi dette forsvant SP`en på tidspunkt til Østlandet hvor den fremdeles står i min brors nybygde og allerede håpløst underdimensjonerte verksted/garasje. Der står den godt, sammen med flere eksemplarer fra samme samlebånd.

Helt MC-løs er jeg imidlertid ikke. I en tidligere eller senere byttehandel overtok jeg en av støvsamlerne hans: En Honda GB500 Clubman. Sykkelen var Hondas tidlige forsøk på å lage en oppdatert caféracer, med klassisk utseende og kjøreegenskaper som de britiske forbildene men med moderne bremser og motor som starter hver gang. Modellen ble kun solgt i USA, hvor den floppet fordi ingen ville ha caferacere på åttitallet, og produksjonen ble avsluttet etter et par år. Et stort, usolgt parti ble oppkjøpt og solgt i Tyskland. Mitt eksemplar ble kjøpt til min kjære svigerinne da de bodde i Düsseldorf. Hun har ikke kjørt sykkel på mange år, men siden min bror er en uhelbredelig skrotnisse klarte han ikke å selge den pene Hondaen og tok den med hjem.

Nå står den altså hos meg, og blir kjørt på pene dager, uten fare for regn, og helst med mer enn tyve grader i luften. Til de småsvingete veiene her i distriktet er den perfekt, den er sportslig nok til å få hjertet til å banke fortere hos en høyst middelaldrende mann, og den ser og høres fantastisk ut. Kjøregeometrien hadde nok vært bedre for en litt kortere mann med litt mer menisk i knærne, men mine langtursdager er uansett forbi.

07FB5F0D-2016-495E-AB6A-BB3D35AAFF71.jpeg
 
Finnes det noen hobbymekanikere eller nevenyttige personer i mitt område her som kan hjelpe?

Jeg har brukket den ene bolten på demper bak (en annen sykkel enn den over her). Jeg har nå boret opp bolten for å sette inn en skruetrekker for å skru bolten ut. Jaggu brakk ikke den også.
Skruetrekkeren er i et hardere metall og viser seg vanskelig å bore i.

Jeg står igjen med 3 valg slik jeg ser det.
Prøve å bore opp med en diamant hullsag (koster typisk 500 spenn per stykk..), for deretter gjenge om hullet på nytt. Dette har jeg aldri gjort før..
Sveise en mutter fast til bolten og skru den ut på den måten. Jeg har ikke sveiseapparat og ikke peil på sveising overhode..
Få den fraktet til mekaniker, men med løs demper er jeg litt redd for å la den stå på en henger.

Er det noen som har tips, eller ennå bedre har lyst til å komme å hjelpe meg? Bor på Langhus i Follo
85D345B8-D3F5-44CC-8F91-C3C82EDEEC42.jpeg