Motorsykler

Om du ikke presser grensene på bane, ville jeg ikke bekymret meg så mye om den skaden, men en sjekk hos et seriøst verksted er nok på sin plass.

Takk for innspill! AMD Motorsykler tok en titt på dekket i dag og de kom heldigvis frem til at det ikke var nødvendig å bytte(y) Veldig god service av AMD forresten, som lot meg kjøre innom selv om de ikke fører Ducati.
 
Flott dag på to hjul! Regner med det var flere her inne som var ute og kjørte. Men hvor er bildene:D?
Leide meg en litt eldre H-D Road King i dag. Herlig maskin, selv om jeg merket at den ikke var helt ny. Tror denne er 10 år ++, og da betyr del vel rundt 1500 cc. Ganske merkbar kraftforskjell fra 883’en jeg vanligvis kjører. Ble solbrent også, men det kan jeg ikke skylde på H-D’en for:))
ACEC02B1-0B34-4864-A14B-4A0C0144A5C1.jpeg

E3511FCE-0E94-47AF-9708-A412E8EAA4CB.jpeg


5E9910A3-869E-4F3C-A063-67EB26B9893B.jpeg
 
Hei!

Usikker på om dette er riktig fora, men regner med at dere har en del erfaring når det kommer til å ta MC-lappen. Jeg har meldt meg på første kurset nå i Mai, og lurer på om det er noen her inne som kan gi noen anbefalinger om hva som er lurt, og kanskje ikke så lurt, i prosessen med å ta lappen.

Takknemmelig for alle tilbakemeldinger dere måtte ha :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Mine umiddelbare refleksjoner;
Finn deg en dyktig kjørelærer du får god tone med. Jeg fulgte anbefalinger fra mye eldre kolleger, og gikk for en gammel ringrev like utenfor Oslo. Utrolig dyktig faglig og helt i pensjonsalder, men umoderne sykler. Det var i tråd med det alle sa; han var den dyktigste og mest pedagogiske, og sørger for en tilstrekkelig god grunnopplæring, selv om lånesykkelen var langt fra flashy.

Ellers, ta deg god tid. Bruk en kjøretime eller fem ekstra for å få godfølelsen og føle deg ekstra trygg før du går videre på ulike steg. Det er ikke en prosess du bør haste frem, og det er alltid fordel å fortelle kjørelærer også at du ønsker å gjøre det slik, så hun/han er godt samstemt med deg og er klar over din ekstra villighet til å investere tid, fremfor å akkurat være god nok for progresjon på trinn/akkurat komme gjennom oppkjøring.

Kjøp gjerne noe eget kjøreutstyr allerede nå, så har du noe bra og som sitter godt. En godt brukt skinndress lånt fra kjøreskolen lukter ikke akkurat blomstereng… (Må kanskje stille med eget pga. covid?)
 
  • Liker
Reaksjoner: kh93
Takk for att du tok deg tid til et godt svar! Hvordan fungerer det rent praktisk med øvelseskjøring? Er det kun i regi av kjøreskole eller har man mulighet til å øvelseskjøre privat som med bil?

Edit: Setter veldig pris på dersom du kan dele kontaktinfo til vedkommende i PM :)
 
Hei!

Usikker på om dette er riktig fora, men regner med at dere har en del erfaring når det kommer til å ta MC-lappen. Jeg har meldt meg på første kurset nå i Mai, og lurer på om det er noen her inne som kan gi noen anbefalinger om hva som er lurt, og kanskje ikke så lurt, i prosessen med å ta lappen.

Takknemmelig for alle tilbakemeldinger dere måtte ha :)

Mye fornuftig fra @Henrik C .
Jeg tok A-lappen i mai 2017. Allerede før første kurs hadde jeg kjøpt meg MC. Det var et godt psykologisk 'pressmiddel' for å stå på. Siden jeg hadde den parkert i en større fellesgarage brukte jeg den til trening på krypkjøring. Sørg for at MC'en har ABS. Det kan være greit å ha, men vil også påvirke prisen. Dette ble påbudt ved 2017. Jeg kjøpte en eldre fra 98, som selvfølgelig ikke har ABS, og det går fint.

Jeg hadde Svein Svendsen som kjøreskole. Disse var seriøse og flinke. God kjøregård og gode sykler. De hadde også en avtale med Bullfighter om "startpakke". Veldig greit med eget utstyr. Det var veldig bra en dag det regnet som #¤%&§. De som hadde låneutstyr ble våte som katter og hadde sikkert en cm vann i støvlene. Jeg var helt tørr....

Når du har vært gjennom noen grunnkurs, kan du kjøre med L. Da må du ha en ledsager som har hatt A-lappen i minimum fem år (sammenhengende). Som Henrik C skriver så er det bedre med noen timer for mye enn å stryke. Jeg anslo at en stryk ville koste meg (fort) 10,000. Med en stryk får du 14 dager 'karantene', pluss at du selvfølgelig må ha noen timer med kjørelærer. Så kommer den nye oppkjøringen hvor du skal betale leie av sykkel, og timebetaling til kjørelærer og sensor. Selvfølgelig er det veldig lurt med en oppvarmingstime før oppkjøring. Og så kommer selve jokeren; Hvor raskt kan du få den nye timen?

Selve (første?) oppkjøring kan du bestille etter at du har bestått teorien. Bestå den og book en time. Det er et skudd i blinde, men snakk om det med kjørelærer. Han vil nok kunne dra deg i land og ta sikte på den dato du har fått oppkjøring på. Min kjørelærer var flink der.

Får du deg en "kjørekompis" så vil jeg på det sterkeste anbefale deg kurset til Førerutvikling.no (https://www.forerutvikling.no/ ). Her kan du "kjøre med L". Dette er førerkurs hvor du vil få hjelp av proffe instruktører og de vil komme med gode tips og råd. De har egen kjøregård og vil kunne hjelpe deg med utfordringer her. Dette er kurs også for de som er erfarne. De legger nivået opp til deg.

Krypkjøring går ann! Husk det. Heksekunsten er tren, tren og tren. Det ER nyttig.

Lykke til!
Kom gjerne med oppdateringer!
(og spørsmål)

8- )
 
  • Liker
Reaksjoner: kh93 og Erik_SG
Jeg er enig i at krypkjøring er svært nyttig, alle som vil lære burde øve mye på det. Så sakte som mulig, naviger i en forhåndsbestemt bane. Gjør full stopp og balanser, så ta av igjen uten å sette en fot ned. Så gjør du det igjen, inntil du kan kontrollere sykkelen til å så vidt bevege seg framover. Du bør mestre dette før du kommer ut i trafikk.

Ellers så ser det ut til at prosessen med å ta sertifikat har endret seg noe siden jeg tok lappen på tung motorsykkel for 36 år siden.
 
Takk til både @Grendel og @Erik_SG for gode inspill! Jeg har heldigvis god tid på meg - tenker at jeg skal få kjørt en del i år og ta sikte på lappen neste vår. Tar heller noen kjøretimer for mye enn for lite for å føle at jeg har kontroll på sykkelen :) Gode inspill vedrørende utstyr også!
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Jeg har akkurat vært på et førerutviklingskurs med Førerutvikling.no (https://www.forerutvikling.no/).
Det var utrolig bra. De har en god differensiering på opplæringsprogrammet, slik at du får opplæring som passer for deg og ditt behov.
Disse kursene kan anbefales til både ferske og erfarne førere. Og for deg, @kh93 , så er de den eneste kursleverandør som har tillatelse til å ta med L-kjørere. Så når du får lov å kjøre med 'L' på ryggen så kan du bli med der. Det vil jeg anbefale deg. De rigger til kjøregård for deg også. Vålerbanen er bare 2,5 timer fra Oslo.

8- )
 
  • Liker
Reaksjoner: kh93
Fornøyd med denne? Hvor stor forskjell vil det være mot XSR700?

Begge gir i alle fall innpass i Yamaha-klubben; YCC.no (Yamaha Custom Club).
Og det er verd det!

8- )

Edit: Jeg har prøvekjørt begge, og det er (selvfølgelig) mer sprut i 900 enn i 700. Ikke overraskende. Jeg likte lyden bedre i 900, men Yamaha har fått mye skryt for 700-motoren. Den skal være veldig veldig god og robust.
Så stiller også 900 med mye mer elektroniske styringssystemer og hjelpemidler enn 700. Dermed blir 700 ikke bare mye rimeligere, men også mer basic og enklere. (Noe som har gjort at jeg vil revurdere preferansene mine, til fordel for 700).

8- )
 
Begge gir i alle fall innpass i Yamaha-klubben; YCC.no (Yamaha Custom Club).
Og det er verd det!

8- )

Edit: Jeg har prøvekjørt begge, og det er (selvfølgelig) mer sprut i 900 enn i 700. Ikke overraskende. Jeg likte lyden bedre i 900, men Yamaha har fått mye skryt for 700-motoren. Den skal være veldig veldig god og robust.
Så stiller også 900 med mye mer elektroniske styringssystemer og hjelpemidler enn 700. Dermed blir 700 ikke bare mye rimeligere, men også mer basic og enklere. (Noe som har gjort at jeg vil revurdere preferansene mine, til fordel for 700).

8- )

Er jeg helt på jordet dersom jeg sier at dette egentlig er samme sykkel som MT 07 / 09?
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Er jeg helt på jordet dersom jeg sier at dette egentlig er samme sykkel som MT 07 / 09?

Det er ikke langt unna. Begge (alle fire) har MT-motoren på henholdsvis 700 eller 900 ccm. Alle MT-motorene til Yamaha har fått fantastisk omtale og har veldig god ytelse. Utrolig flotte MCer.
XSR-serien er litt mer "retro" i design. Lengde og høyde gir litt ulike kjøreegenskaper. 900ccm har 115 HK og er en fantastisk tønne krutt! Skal du bruke MC'en til mye tur, med oppakning og/eller passasjer er det mange som anbefaler 900 fremfor 700. (Eller om du vil ha noe som spruter!)

Tracer har også samme motorene.

8- )