Motorsykler

Begge gir i alle fall innpass i Yamaha-klubben; YCC.no (Yamaha Custom Club).
Og det er verd det!

8- )

Edit: Jeg har prøvekjørt begge, og det er (selvfølgelig) mer sprut i 900 enn i 700. Ikke overraskende. Jeg likte lyden bedre i 900, men Yamaha har fått mye skryt for 700-motoren. Den skal være veldig veldig god og robust.
Så stiller også 900 med mye mer elektroniske styringssystemer og hjelpemidler enn 700. Dermed blir 700 ikke bare mye rimeligere, men også mer basic og enklere. (Noe som har gjort at jeg vil revurdere preferansene mine, til fordel for 700).

8- )

Er jeg helt på jordet dersom jeg sier at dette egentlig er samme sykkel som MT 07 / 09?

• Liker
Reaksjoner: Grendel
Er jeg helt på jordet dersom jeg sier at dette egentlig er samme sykkel som MT 07 / 09?

Det er ikke langt unna. Begge (alle fire) har MT-motoren på henholdsvis 700 eller 900 ccm. Alle MT-motorene til Yamaha har fått fantastisk omtale og har veldig god ytelse. Utrolig flotte MCer.
XSR-serien er litt mer "retro" i design. Lengde og høyde gir litt ulike kjøreegenskaper. 900ccm har 115 HK og er en fantastisk tønne krutt! Skal du bruke MC'en til mye tur, med oppakning og/eller passasjer er det mange som anbefaler 900 fremfor 700. (Eller om du vil ha noe som spruter!)

Tracer har også samme motorene.

8- )

Ikke akkurat MC, men…
Min 1948 Ducati Cucciolo 48 ccm.
Deilig med en luftetur i dag:cool:
6C58E157-5324-4DFE-81E7-FAD09B2EF07B.jpeg
C0704319-2153-4E14-BE43-3CE977AC53AA.jpeg
5587682A-23F6-44D6-9280-5C330BD01B1A.jpeg
5FF0AD42-1592-4D60-87CA-F21FA47C3E39.jpeg

Fin tråd!
Ser at det nevnes Yamaha flere ganger og jeg prøver meg,
Jeg er er fersking som denne uken har gått til innkjøp av en Super Tenere 700 Rally Edition.
Denne har jeg hatt på radaren i noen måneds tid og har sikkert trålet gjennom minst 100 timer med YouTube innhold som har gitt meg valg trygghet.
Forøvrig starter jeg på A lappen og har mine første timer på torsdag. :mrgreen:

Sykkelen forventer jeg å motta til neste år og oppdatering med bilder vil naturligvis komme!
Neste uke går jeg til innkjøp av bekleding og utstyr, hva burde jeg ikke kjøpe og kjøpe, eventuelt hvor bør jeg spørre etter tilbud? -Bor i Oslo.

Når det gjelder hjelm så har jeg sett for meg Neotec 2 med integrert sena kommunikasjon.
Resten har jeg lite formening om og takker for eventuelle råd og anbefalinger.

Skål!

• Liker
Fin tråd!
Jeg er er fersking som denne uken har gått til innkjøp av en Super Tenere 700 Rally Edition.
Denne har jeg hatt på radaren i noen måneds tid og har sikkert trålet gjennom minst 100 timer med YouTube innhold som har gitt meg valg trygghet.

Sykkelen forventer jeg å motta til neste år og oppdatering med bilder vil naturligvis komme!
Neste uke går jeg til innkjøp av bekleding og utstyr, hva burde jeg ikke kjøpe og kjøpe, eventuelt hvor bør jeg spørre etter tilbud? -Bor i Oslo.

Når det gjelder hjelm så har jeg sett for meg Neotec 2 med integrert sena kommunikasjon.

Skål!

Hvilken kjøreskole/lærer har du valgt? :)

Jeg tok min første time forrige uke, og teorien er i boks her! Hvor intensivt løp legger du opp til?

• Liker
Hvilken kjøreskole/lærer har du valgt? :)

Jeg startet ved fkx avdeling Ensjø :)
Grunnkurs er tatt for noen uker siden og venter på teori og tiden får vise når alt er unnagjort.
Ønsker å bli ferdig fortest mulig, men innser at det er ikke så enkelt med tanke på venting her og der.

Lykke til med lappen! :)

• Liker
Fin tråd!

Skål!

Grattis @titan. Tenere er en veldig bra og populær sykkel.
Jeg tok A-lappen mai 2017. Jeg husker at kjøreskolen min (Oslo/ Svein Svendsen) hadde avtale med Bullfighter. Hvis du tok lappen hos Svein Svendsen så fikk du rabatt på en "pakke" hos Bullfighter.

Hjelm er forøvrig eneste sikkerhetsutstyr som er påbudt på MC i Norge. Selvfølgelig vil jeg anbefale "full pakke" med bukse, støvler, jakke, hansker. Ryggskinne bør du også ha. Kommer du til å kjøre mye i terrenget så bør du gå for "løs" ryggskinne. Det vil si en som du fester til kroppen, og tar jakke utenpå. Det finnes også disse ryggskinnene som (ikke er løse) sitter inne i en lomme i jakken sin rygg. Selvfølgelig ikke like bra, men (skal) gjøre jobben.

Jeg har (vanligvis) goretex-jakke og bukse. Disse er relativt vanntette. Det har jo blitt til at jeg har "kjøpt meg opp" for hvert år som har gått. Nå har jeg en ganske dyr goretex-jakke som er ordentlig vanntett (Klim). Denne er jeg veldig fornøyd med. Den har lufting og er vanntett uten å bli klam.

Skinn har den fordelen at det sklir bedre over asfalten... Det betyr at når/hvis en situasjon oppstår på veien så vil du skli bortover asfalten, fremfor å rulle slik du vil gjøre med goretex. Goretex vil i større grad feste seg i asfalten og du går kast i kast....

For varme og kortere turer om sommeren er det fint med kevlar-jeans. (Vanlige jeans (ole-bukser) hoder ca 5cm bortover veien. Deretter tar huden over...)

Som eier av en Tenere bør du bli medlem av YCC. (YCC.NO). Vi har nå gående en avtale med Førerutvikliing.no (https://www.forerutvikling.no/). Dette er førerkurs for "vanlige" motorsyklister. Dette er eneste kursleverandøren som har tillatelse til å kurse de som "kjører med L". Dette er kurs som vil gi deg stor verdi med tanke på å få bestått oppkjøring, og ikke minst senere i "MC-livet". Jeg har hatt flere førerutviklingskurs, siste var med Førerutvikling.no i mai. Veldig bra og lærerrike kurs!

Forresten angående bekledning; Første jeg la vekt på var at det var mest mulig vanntett. Jeg har fortsatt med regntøy, men et overraskende regnvær holder den vanlige bekledningen unna. "One type fits all".

Lykke til, forresten og velkommen til MC-livet! (Det er som med klokker; har du først begynt så er det gående. Klarer ikke stoppe...)

8- )

• Liker
Reaksjoner: titan
Jeg startet ved fkx avdeling Ensjø :)
Grunnkurs er tatt for noen uker siden og venter på teori og tiden får vise når alt er unnagjort.
Ønsker å bli ferdig fortest mulig, men innser at det er ikke så enkelt med tanke på venting her og der.

Lykke til med lappen! :)

Gå til Teoritentamen.no (http://teoritentamen.no/). Når du har "10 bestått på rad" er du klar for å gå opp hos biltilsynet. Når du har bestått teorien kan du booke oppkjøring. Book en dato som passer. Jeg booket vel 5-6 uker fremover. Det er enklere å flytte en booket dato ut over i året enn fremover! Jeg diskuterte dato med kjørelærer, og han passet på at jeg fikk nok trening frem til dato. Dette førte til at jeg en periode hadde to dobbel-timer i uken. Men på slutten hadde jeg bare en i uken for å "holde meg varm" som han sa. Det var jo egentlig fint! Vi hadde en hyggelig tur sammen og bare kjørte og trente. Derfor gikk også alt bra på oppkjøring. Husk at det er bedre å ha for mange timer enn for få! Stryker du er det 4 uker (mener jeg det var) karantene før du får gå opp igjen! Bare ny oppkjøring koster deg fort opp mot 10 laken!! I tillegg kommer de timer du trenger! Bare "å holde deg varm i fire uker" vil koste sitt!

Men dette går fint. Kjør på, gi gass og sørg for at du får "heller et par timer for mye". Så er det bare å hygge seg på førerutviklingskurs! Det er morosomt!

8- )

• Liker
Reaksjoner: titan
Takk for godt utfyllende svar og anbefaling @Grendel !
På planen i morgen er å sjekke ut Bullfighter, har også blitt anbefalt de av kjøreskolen fortrinnsvis pga avtale og rikt utvalg. Hvis jeg finner noe passende så tenker jeg å handle.
Teoritentamen skal jeg teste nå og undersøker etterhvert hva ycc er ;)
Takker igjen for alle anbefalinger!

• Liker
Takk for godt utfyllende svar og anbefaling @Grendel !
På planen i morgen er å sjekke ut Bullfighter, har også blitt anbefalt de av kjøreskolen fortrinnsvis pga avtale og rikt utvalg. Hvis jeg finner noe passende så tenker jeg å handle.
Teoritentamen skal jeg teste nå og undersøker etterhvert hva ycc er ;)
Takker igjen for alle anbefalinger!

Jeg fikk tid for teori på dagen på billingstad, så hvis du har tilgang til bil kan det være relativt enkelt å finne en time dersom du sjekker flere trafikkstasjoner :)

Noen med erfaring fra HD 883 Iron som har lyst å dele?

Ikke annet enn at jeg har prøvekjørt denne og 1200. Liten bensintank. Jeg ville valgt Touring-modellen. Den har større tank. 883’en er ok, men 1200 har mer guffe og er verd det.

Men for all del 883 er artig. Tenker du 883, så ville jeg også tatt en titt på Yamaha XV950 /Bolt. Dette er en 'tilsvarende 883' , men mer moment.

Ikke mye, men det jeg vet...

8

• Liker
Reaksjoner: McQ