Motorsykler

Våren har kommet og jeg er klar for MC snart. Jeg poster noen gamle bilder jeg fant.
203.jpg


Triton 750 Bygd av en kompis, jeg eide den en kort periode før jeg solgte den til en annen kompis som fiksa den opp.
Norton Featherbed ramme med Norton Roadholder gaffel, alu felger og Triumph dobbelt virkende bremse foran. Motoren er en pre unit Triumph 5T med Morgo 750 sylinder, tørste Amal Mk2 forgassere, Truxton eksosrør og Norton girboks. Ellers har sykkelen en masse gammle "hard too get" racing snadder.
 
Lillesøster til Triumph Speedtwin; Triumph Twentyone 350. Fotografert i et lite motorsykkel museum på Isle of Man.
Helt original, til og med pumpa er på plass under tanken.
041.jpg


072.jpg

Den militære broren til sykkelen over; Triumph T35 WD. Fotografert på National Motorcycle Museum i Birmingham.

077.jpg

Sein Triumph T100R Daytona. Den sprekeste 500 ccm til Triumph 39 bhp. Fotogrfert på NMCU i Birmingham.

099.jpg

Triton og Honda utafor NMCU i Birmingham. Husker ikke hva slags Honda men fy så dau den var.
 
Apropos NMCU...
Dette er vel medlem av fagforeningen til oss motorsyklister; NMCU? (nmcu.org)

8
 
  • Haha
Reaksjoner: hen
:p Det skulle vel ha vært NMCM, men det var i alle fall rett tema. Men nei ikke medlem av NMCU, men jeg er medlem av TOMCC-N. Triumph Ownwes MotorCycle Club of Norway. Nulli Secundus! The Triumph Owners M.C.C of Norway - Etabl. 1986 (tomcc-n.com)

Sykkelen jeg kjører nå Triumph Bonneville SE 2009 på tur rundt Hardangervidda i 2014
Vis vedlegg 236255

Nydelig Triumph!
Jeg liker slike sykler med blanke fine potter.
Som motorsykelist bør du bli med i NMCU. De er helt avgjørende for vår frihet til å ferdes på veien.

Se hva NMCU har oppnådd:

NMCU kjemper en sak for oss som i dag er viktigere enn noensinne! Det koster heller ikke mye. Du får nok rabatt også. Jeg tipper din klubb er tilsluttet NMCU.

Jeg er også medlem av Yamaha Custom Club som er tilsluttet.

Støtt MC-saken.

8
 
Det har blitt gjort godt arbeide på den forsterkning på ramma di den ser original ut. Har du også forsterkninger på svingarmsinnfestinga? Det er enkelt å montere hvis du kan sveise. Kjøp bare delene til en nyere modell når du skal skifte lager i svingarmen, du trenger aksel og skruene. Brakettene lager du selv. Pass på å montere smørenippler når du først er i gang. Vis vedlegg 235926

Vis vedlegg 235928
Jeg husker heller ikke når de forskjellige forbedringene kom på disse syklene, men jeg har en masse referanselitteratur så om det er noe du lurer på kan jeg slå opp i bøkene.
Jeg kjører fordeler ennå, synes det er en gøyal detalje. Jeg greide å bøye foedelerakslingen for noen år siden. Det blei litt vrient å stille stifta, åpna ca 0,3 på den ene sylinderen og rundt 1 mm på den andre. Men motoren starta og gikk "greit". Fikk retta akselen i en dreibenk med måleur og lita bly klubbe seinere. Jeg har opplevd at fordeleren løsner, fikk varmskjæring på motorveien i Danmark. Fordeleren stod på max fortenning. Jeg synes å huske at jeg fila vekk materiale i splitten på klemringen slik at den klemmer bedre fast. Nå er det problemer med oljelekasjer fra o-ringen på fordeleren. :D Jeg har en plan om å bygge inn elektronisk tenning i fordelerhuset.

Jeg bytta glidelageret på venstre side av veiva for mange år siden, det har holdt godt til nå. Vurderte å bytte til nålelager, men det blei for mye å bytte; Veiv, høyre del av motorblokka, registerdeksel. Da er det like greit å kjøpe en hel Daytona motor. På venstresida av veiva, der belastningene er størst, bytta jeg fra kule til rulle-lager. Det tåler litt mere julig og er "bolt-on".

Jeg har ikke hatt andre problemer med girkassa enn at den hopper ut av gir, det var bare å bytte sjaltegafflene, de så ikke slitt eller skada ut, og gir velgeren? (gear selector?) med forsterkning. Gir velgeren var original del. Men det er greit å vite at det finnes en kilde til gir deler.

Jeg har kjøpt alt av deler hos Classic motorcycles på Sem utafor Tønsberg. Hjem (classicmotorcycles.no) Geir som driver sjappa sammen med familien har holdt på med gammalt engelsk siden 80 tallet. Han reparerer, selger og kjører racing med klassiske sykler.

Takk for gode tips der! Har egentlig gjort ferdig restaureringen så kommer nok ikke til å sette inn forsterkning av ramma/svingarm, men hadde jeg vært klar over dette da motoren var ute hadde jeg nok vurdert det, skal ha det i bakhodet. Det med at fordeler endrer tenning er muligens et vanlig problem, han som kjøpte en 1963 500SS av meg for endel år siden mailet meg fordi motoren hadde blitt veldig varm og låst seg så det er mulig årsaken var nettopp tenningen. Artig at du nevner Classic motor på Sem, det var nettopp der jeg kjøpte den motoren for ca 20 år siden som jeg senere har restaurert og brukt, mener jeg betalte 8000 for den komplette motoren fra 1968. Har nå planer om å restaurere motoren fra 1960, ser at det ligger en Daytona motorblokk på Ebay, til £300, kun de to halvdelene uten veiv eller noe, vet du om det er samme veiv på Daytona og de eldre modellene? I så fall kunne det vært en ide å bruke Daytona blokka.

Ser at du har vært på museum utenfor Birmingham, der er jeg godt kjent, jeg bor 10-15 minutters kjøring sørover fra museet, i Solihull. Det sies at museet er det beste museet for britiske sykler i hele verden, og det tror jeg på! Og det er ikke bare et museum for motorsykler, de holder også auksjoner, pluss at de bl.a har klokkemesser der det kommer profesjonelle og amatører inn med stands der man kan kjøpe alt man trenger innen klokker. Armbåndsur, lommeur, vegg og gulvklokker, verktøy, utstyr nytt eller brukt, et eldorado for klokkefolk!
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Catch22 og hen
Hei Eternamaniac

Jeg trur ikke det er noen forskjeller på Daytona blokka og de andre modellenes blokk. Eneste jeg kan tenke meg er forskjellen på veiver med glidelager og veiver med rullelager på høyresida som vi snakka om tidligere. Det går på årsmodell så du kan kanskje få problemer med å putte 60 modell innmat i en nyere blokk. Jeg går ut fra at Daytonaen er fra ca 67. Men i telfelle trenger du nyere veiv og registerdeksel. Veivhus ventilasjonen er foresten forskjellig fra de to modellene. De eldre har styrt veivhusventilasjon via en dreiventil i enden av eksoskammen og ut i en slange midt under motoren, mens de nyere ventilerer veivhuset ut i primærdekselet via noen hull i motorblokka og vidre ut i slange via oljepåfyllingshullet på primærdekselet. Dette er lett å byggeom og skal gi en mer oljetett motor og automatisk etterfylling av primærolje. Stan Shenton beskriver hvordan i boka Triumph tuning.
Det er mye nyttig på denne sida: British Cycle Supply - Tech Help Files (britcycle.com) de selger også boka til Shenton.

National motorcycle museum er bare helt fantastisk, desverre hadde jeg altfor dårlig tid der. Det går sikkert an å bruke flere dager der, de har 850 sykler utstilt! Klokkemesse på et motorsykkelmuseum! To fluer i en smekk på framtidig England tur, det er trivelige folk i den delen av landet også.

Hvis du først bor i nærheten så trur jeg ingen vil ha noe i mot flere bilder derfra. ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Catch22 og Grendel
Hei Eternamaniac

Jeg trur ikke det er noen forskjeller på Daytona blokka og de andre modellenes blokk. Eneste jeg kan tenke meg er forskjellen på veiver med glidelager og veiver med rullelager på høyresida som vi snakka om tidligere. Det går på årsmodell så du kan kanskje få problemer med å putte 60 modell innmat i en nyere blokk. Jeg går ut fra at Daytonaen er fra ca 67. Men i telfelle trenger du nyere veiv og registerdeksel. Veivhus ventilasjonen er foresten forskjellig fra de to modellene. De eldre har styrt veivhusventilasjon via en dreiventil i enden av eksoskammen og ut i en slange midt under motoren, mens de nyere ventilerer veivhuset ut i primærdekselet via noen hull i motorblokka og vidre ut i slange via oljepåfyllingshullet på primærdekselet. Dette er lett å byggeom og skal gi en mer oljetett motor og automatisk etterfylling av primærolje. Stan Shenton beskriver hvordan i boka Triumph tuning.
Det er mye nyttig på denne sida: British Cycle Supply - Tech Help Files (britcycle.com) de selger også boka til Shenton.

National motorcycle museum er bare helt fantastisk, desverre hadde jeg altfor dårlig tid der. Det går sikkert an å bruke flere dager der, de har 850 sykler utstilt! Klokkemesse på et motorsykkelmuseum! To fluer i en smekk på framtidig England tur, det er trivelige folk i den delen av landet også.

Hvis du først bor i nærheten så trur jeg ingen vil ha noe i mot flere bilder derfra. ;)

Trur det er forskjell på blokk med glidelager og rulle(eller kule?)lager på høyresida, mener å huske at man kan maskinere blokka på de gamle men er en ganske omfattende prosess, tror jeg kommer til å bruke den originale blokka for glidelager fungerer vel egentlig greit så lenge man passer på å skifte olje og med oljefilter burde det hold lenge.

Ja veivhusventilasjonen var bygget om på min gamle 60' motor med en slange på primærdeksel. På min 63 T100SS hadde den det originale systemet, syns jeg husker det spyttet litt olje så vet ikke hvor bra det var. Men på 68' motoren som står i sykkelen nå er det original lufting og har ikke opplevd noen problemer så det går sikkert greit.

Takk for tipset på britcycle.com, mye god info der!
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Catch22 og hen
Løfteanordning: To kosteskaft og lastestropper
D721F1D1-1DCD-4731-A881-3EDB64D89BDC.jpeg

Har en oljelekkasje i pakningspukkene under kamakselholderne. Når førere av eldre Hondaer har oljesøl på buksa, er dette ofte årsaken.......
1FED3034-171C-48C1-819F-01546DFAE142.jpeg

Nesten clean ramme
0ED0491E-1100-4C14-A70C-9614126399D2.jpeg

FE0C7C7A-85D7-4B12-A9D4-336966B407E6.jpeg

Motor satt sammen igjen, fått seg en lett polering og lakk. Polere sidedeksler også, så er den klar for gjenforening med ramma.
11CE4BA5-7C05-4121-BFFC-51D008B76BEC.jpeg
 
Var ute i Queens en tur i dag og tittet innom Harley-Davidson of New York. Ganske greit utvalg, kan man si. Leste at Lazy Boyz i Oslo sliter med leveranser av nye modeller i år, men det er (naturlig nok) en helt annen situasjon her. Ser litt på Street Bob som mulig erstatter etter hvert for 883´en. Skulle gjerne kjøpt her til under halv pris av i Norge før hjemflytting neste år. Dessverre blir moroa ødelagt av avgifter og kostnader til ombygging hjemme.
0F97EEED-EC50-4B6F-B4E8-0DB228D70ABE.jpeg


Hadde vel omtrent hele katalogen og vel så det stående fremme.
C738861C-1584-4135-92A4-9F0BFD665FA5.jpeg


Street Bob:
6996D1F9-D37E-42CB-B865-0EA75FA7EFE8.jpeg


Klarte ikke dy meg...
BE5EE2C6-CE02-4B53-BDA3-96B2B7C0AE7F.jpeg
 
Trist at HD ikke har Sportster-modellene i utvalget i Norge(Europa?).
Det er vel Euro5 kravene. Nå er det vel 300-laken (ca) for de rimeligste modellene.

Men det står andre leverandører som vil tilby fine sykler. HD risikerer å tape markedet på dette.

Flotte MC'er i alle fall.

8
 
Trist at HD ikke har Sportster-modellene i utvalget i Norge(Europa?).
Det er vel Euro5 kravene. Nå er det vel 300-laken (ca) for de rimeligste modellene.

Men det står andre leverandører som vil tilby fine sykler. HD risikerer å tape markedet på dette.

Flotte MC'er i alle fall.

8
Ja, det er visst det som er årsaken. Ble for dyrt å bygge om. I tillegg ble prisene justert en del opp i fjor pga kurs, men virker ikke som de følger kursen nedover igjen, dessverre.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Fortnine på youtube mener Harley er i ferd med å av gå dukken. Fulle showrooom er ikke altid et godt tegn for produsenten, kanskje det er muligheter for pruting!

 
  • Liker
Reaksjoner: JonasV
Fortnine på youtube mener Harley er i ferd med å av gå dukken. Fulle showrooom er ikke altid et godt tegn for produsenten, kanskje det er muligheter for pruting!

Mange har jo spådd deres død mange ganger. Tross alt er HD den eldste MC-produsent, som har holdt det gående kontinuerlig. De har ridd stormer før. HD har en forhandler ikke langt hjemmefra. Jeg er ofte innom. Får jo noen ganger inntrykk av å være i en klesbutikk...

Uansett så er det fine MCer. Trenden i markedet går mot adventure-sykler. De er på mange måter bedre egnet for lengre turer (sies det). Derav blir Pan America en riktig modell for det nye markedet. I tillegg er HD en god merkevare.

Derimot spår jeg at fravær av Sportster-modellene er godt nytt for , i første rekke, Indian, og så alle andre som har tilsvarende modeller. Kawasaki Vulcan, Yamaha XV950, Moto Guzzi California etc...

Jeg spår at HD klarer seg bra, og at ny Sportster-modeller kommer. Det er for mange som spår dem nedenom og hjem fordi det er HD.
(Hvorfor de ikke liker HD er for meg uforståelig, ettersom det jo er Jappsene som 'eier' markedet).

8
 
  • Liker
Reaksjoner: SantaMonica og hen
Ja du har trulig rett, de har vært på nippet før men da har de hatt god hjelp av myndighetene. Det får de trolig igjen, det er ikke særlig "appel pie" å ikke støtte HD. Men Harley er nok bekymra for at den yngre delen av hjemmemarkedet ikke er interesert i eller har råd til en nye Harley. Den 500 de laga til dette markedet selger visst ikke noe særlig. Og Panamericaen kan vel slite litt i BMW markedet for adventure sykler. Indian koser seg i fraværet av en sportster ja men har også et mye tøffere produkt.

Det er mange grunner til å ikke like Harley, men i dette tilfellet er det vel mest fordi det er forventa at Harley går under. De har jo hatt sine "quartz kriser"; Britene på 50-60 tallet og Japanerne på 70-80 tallet og har hele tida liggi etter teknologisk. "Nå må vel undergangen komme snart, slik som far min og far hass farmin spådde" type tankegang.

Uansett skjer det ting i mc verdenen, India og Kina dominerer økonomi markedet, så får vi se om de vil overta premium maredet også. Enfield selger visst mer av Interceptoren enn Triumph selger av alle sine modeller. Vi får se. Hvis du gjetter på "klarer seg bra", så gjetter jeg på de kommer til å nedskalere produksjonen og få krykke av myndighetene.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Riktig. Lokale HD-ad begynte med Royal Enfield i fjor. Stein tøffe mc'er. Litt lite hk etter min smak, men det skyldes nok at 'min har mer'. Mim bror så på det som et herlig alternativ til Lett. Jo, RE har et solid fortrinn, og vil nok kunne bidra med viktige kroner til butikken sin bunnlinje.

Kina-MC'er styrer jeg unna. Mine pålitelige kilder forteller at de er ytterst vanskelige å reparere, ettersom skruer og deler er i dårlig materiale.

Fremtiden vil vise om HD Pan America klarer konkurransen mot BMW GS 1250. Det er vel mellom dem slaget vil stå.

8
 
  • Liker
Reaksjoner: Eternamaniac og hen
Riktig. Lokale HD-ad begynte med Royal Enfield i fjor. Stein tøffe mc'er. Litt lite hk etter min smak, men det skyldes nok at 'min har mer'. Mim bror så på det som et herlig alternativ til Lett. Jo, RE har et solid fortrinn, og vil nok kunne bidra med viktige kroner til butikken sin bunnlinje.

Kina-MC'er styrer jeg unna. Mine pålitelige kilder forteller at de er ytterst vanskelige å reparere, ettersom skruer og deler er i dårlig materiale.

Fremtiden vil vise om HD Pan America klarer konkurransen mot BMW GS 1250. Det er vel mellom dem slaget vil stå.

8


Riktig at kinaMC har dårlig kvalitet, blir som uttrykket "metall laget av ost" etc. Da jeg begynte å kjøre bil på 80-tallet og skrudde på 10 år gammel japansk bil opplevde jeg ofte at det var umulig å reparere diverse deler og man måtte bytte hele komponenter, skruer som var fastrustet, knakk og gjenger som var ble ubruklige pga dårlig stålkvalitet på bilen. Da jeg for noen år siden begynte å restaurere en gammel Triumph TR6 sportsbil husket jeg problemene jeg hadde med min første bil og fryktet de samme problemene, men opplevelsen med den da over 40 år gamle Triumph TR6'en var helt annerledes. Selv om det var rust på karrosseriet og ramma var selve opplevelesen med å skru fra hverandre saker og ting helt annerledes. Fordi britene tross alt brukte metall av god kvalitet på skruer, bolter og komponenter gikk det som en lek å ta fra hverandre bilen. Ingen skruer knakk pga rust, alt av gjenger var nærmest like bra som nytt og nesten alt på bilen var konstruert på en slik måte at det var mulig å reparere, slik at man kunne ta fra hverandre alt fra startmotor, vannpumpe, fordeler, elektriske brytere og komponenter etc etc og reparere for så å sette sammen igjen. Så den oppfatningen man hadde på 80-tallet om at japanske biler var av en overlegen kvalitet absolutt ikke stemmer, og at motsatt britiske biler var så "dårlig". Selv Lucas, "the prince of darkness" myten ble kraftig tilbakevist da det originale elektriske anlegget fra 1970 nå fungerer like fint i dag, det som måtte gjøres var å dra fra hverandre koblinger, rengjøre skitt og irr og presto alt fungerte igjen like bra som det gjorde i 1970.
 
  • Liker
Reaksjoner: GT350 og Grendel