Motorsykler

Prøver å sparke liv i denne tråden igjen selv om kalenderen nå viser desember og mange for lengst har parkert syklene sine.. Post ditt favorittbilde fra 2020-sesongen :)

Slenger med noen av mine egne "høydepunkter" fra 2020. Må innrømme at det ble lite tid langs veien, men mest på bane.

Samler man på klokker så er man fort disponert for å samle på andre ting.
Under er derfor et utdrag av samlingen pr nå..

Langbanesyklene er 500ccm 1-sylindrede sykler som går på metanol, med 2-speed gearbox og selvfølgelig uten bremser. Ca 77kg og rett nord for 80hk. Man kan trygt si at fokuset er fart og ikke utseende.

Crosser'n er en trofast treningskompis fra 2016 - KX450F

Landeveissykkelen er en plastikkrakett av typen Yamaha R1 som er avbildet noe høyere opp i tråden her..


IMG_4622.JPG
IMG_6479.JPG
IMG_2876.JPG
IMG_1443.JPG
 
Drister meg til et bilde av hver sykkel. Det er ikke gjennomtenkte utsnitt eller strålende bildekvalitet, men disse to bildene representerer gode opplevelser.

Aleneturer på den store sykkelen, her fra en tur rundt Krøderen en ukedag midt i en ekstremt hektisk arbeidsuke. Perfekt avbrekk og helt nødvendig prioritering av tid.

0085B7CD-645B-496C-A91F-749DFB363D8F.jpeg


Og fra Svartskog med Vespaen. Ettermiddager i sommer rett etter jobb med kjæresten bakpå, for bading og hvilepuls.

979EF817-8F82-40A9-A370-DF15518333F8.jpeg
 
Vis vedlegg 223770
Mitt favorittbilde fra denne sesongen ble tatt tidlig en morgen ute i Sørkedalen:)

Eksosen på MV er MAGISK!!!
Drister meg til et bilde av hver sykkel. Det er ikke gjennomtenkte utsnitt eller strålende bildekvalitet, men disse to bildene representerer gode opplevelser.

Aleneturer på den store sykkelen, her fra en tur rundt Krøderen en ukedag midt i en ekstremt hektisk arbeidsuke. Perfekt avbrekk og helt nødvendig prioritering av tid.

Vis vedlegg 223848

Og fra Svartskog med Vespaen. Ettermiddager i sommer rett etter jobb med kjæresten bakpå, for bading og hvilepuls.

Vis vedlegg 223849

Vespa er jo helt legendarisk.. Bestefaren min var Norges største Vespa-forhandler på 60-70 tallet og faren min skrur og restaurerer Vespa den dag i dag.
Ser ut som et strøkent eksemplar du har der :)
 
Jeg er egentlig en mest glad i biler, men denne her er jo unektelig morsom. Leker med tanken om førerutviklingskurs og banekjøring til neste år, men vi får se.
Untitled by wSax, on Flickr

Jeg kan i aller høyeste grad anbefale førerutviklingskurs. Medl deg inn i Senior MC og ta deres kurs. De er flotte.

Jeg har to ganger vært på deres helgekurs på Vålerbanen. Det er veldig lærerrikt (og litt skremmende). Det går fort, men er under trygge omgivelser. Dyktige instruktører og trygt opplegg.

Senior MC har også "Rustløserkurs" på Rudskogen. Vanligvis 1'te mai. Vålerbanen er St. Hans-helgen. Anbefaler begge. De har også modul-kurs hver mandag gjennom sesongen på Gardermoen. Her er det også kjøretrening for å bli en trygg og god MC-kjører.

Nå høres det ut som at Senior MC er mye "7000 og clutchen ut", men det hele dreier seg om trygghet og ferdigheter. Det å kjøre på bane er bare fordi det er et trygt sted å kjøre. Anbefales!

8
 
  • Liker
Reaksjoner: KRJ
@Grendel, det høres bra ut! Jeg har hørt mye bra om Senior MC. Jeg kommer litt seint i gang med sesongen 2021, så det kan fort hende at helgekurs på Vålerbanen blir aktuelt. Tenkte egentlig på å melde meg på modulkursene på Gardermoen og Rudskogen, men om man kan gjøre en helg ut av det, så hadde jo det vært gøy.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
@Grendel, det høres bra ut! Jeg har hørt mye bra om Senior MC. Jeg kommer litt seint i gang med sesongen 2021, så det kan fort hende at helgekurs på Vålerbanen blir aktuelt. Tenkte egentlig på å melde meg på modulkursene på Gardermoen og Rudskogen, men om man kan gjøre en helg ut av det, så hadde jo det vært gøy.

Høres fornuftig ut.
Modulopplæringen til Senior MC er godt satt sammen. Du bringes på en trygg måte oppover på skalaen. Når du etter hvert har kommet opp til et gitt nivå kan du få kjøre på Rudskogen på torsdagstreffene.

Og for å starte helt enkelt, så er det enkleste "kjøregårdsøvelsene" som var på kjøreopplæringen. Nødbrems, unnamanøver, slalom-kjøring etc. Dette er lett å trene på selv også når våren kommer.

8
 
@Grendel Er helgekursene en del av modulopplæringen?

Over til noe annet, hva slags ryggskinner bruker folk? Kunne tenkt meg å oppgradere fra ryggskinna jeg har nå, som er en biltemaskinne i hardplast. Den er ikke ubehagelig i det hele tatt, men jeg er litt usikker på hvor mye kraft den klarer å ta opp.
 
  • Liker
Reaksjoner: fysiofelipe
@Grendel Er helgekursene en del av modulopplæringen?

Over til noe annet, hva slags ryggskinner bruker folk? Kunne tenkt meg å oppgradere fra ryggskinna jeg har nå, som er en biltemaskinne i hardplast. Den er ikke ubehagelig i det hele tatt, men jeg er litt usikker på hvor mye kraft den klarer å ta opp.

Helgekurset (Vålerbanen) er ikke en del av modulopplæringen (Gardermoen).
Men; Når du kjører på Vålerbanen, på St Hans-helgen, må du ha gjennomført en del grunnleggende moduler for å slippe inn i de raskeste gruppene. (og de kjører f o r t !)

Det betyr at du trenger ikke ha fullført noen moduler for å slippe inn på Vålerbanen i St-Hans helgen eller på Rustløseren (Rudskogen). Men for å slippe inn på Rudskogen på en torsdags-kveld må du ha gått gjennom noen moduler på Gardermoen (mandagene). Dette er egentlig fornuftig. Det går fort og det er lett å bli overmodig. Terskelen er ikke høy, men det krever bevisstgjøring og en grunnleggende forståelse. Ting skjer jo fort når det skjer.

Angående ryggskinne?
Jeg kjøpte ny jakke i fjor; en KLIM. Her var det med en ryggskinne i foret. Når jeg har denne jakken, hvilket jeg har brukt 90/95% av tiden, så har jeg ikke tatt den løse ryggskinnen. Jeg har en grå skinnjakke som ikke har slik i foret. Da har jeg en Dainese ryggskinne. Denne har en fin "mavestropp" som holder PC-muskelen inne. Denne er nok mye tryggere enn den som sitter i foret, selv om det er enklest å bruke "jakke og ryggskinne" i et. Dainese-ryggskinnen er leddet og behagelig å ha på. Den merker du ikke at du har på. Leddene beveger seg bra i ryggens mulige retninger.

Jeg har også lest at noen sier at denne støtter opp bedre under langkjøring. Det punktet kan jeg ikke uttale meg om ettersom jeg ikke har kjørt i så mange år. Men det lyder logisk, ettersom det brede mavebeltet støtter maven, så ikke tarmene velter ut over buksekanten.

8
 
Over til noe annet, hva slags ryggskinner bruker folk? Kunne tenkt meg å oppgradere fra ryggskinna jeg har nå, som er en biltemaskinne i hardplast. Den er ikke ubehagelig i det hele tatt, men jeg er litt usikker på hvor mye kraft den klarer å ta opp.
[/QUOTE]

Jeg benytter Daineses "Pro-Armour back long" under skinndressen og en Dainese "Pro-Speed G2" når jeg bruker en kort jakke for bykjøring. Begge er perforerte og varmer ikke særlig mye, noe som kan være en fordel/ulempe avhengig av været:)
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Jeg foretrekker leddet ryggskinne, men helst uten nyrebelte. Sjelden man har bruk for det til landeveiskjøring.
Kan varmt anbefale Alpinestars, men det er mange bra produsenter der ute og det viktigste er jo at man faktisk kjøper en som man synes er komfortabel slik at man bruker den. Det er som med hjelmer, man må prøve forskjellige produsenter for å finne noe som passer seg selv :)
 
Helgekurset (Vålerbanen) er ikke en del av modulopplæringen (Gardermoen).
Men; Når du kjører på Vålerbanen, på St Hans-helgen, må du ha gjennomført en del grunnleggende moduler for å slippe inn i de raskeste gruppene. (og de kjører f o r t !)

Det betyr at du trenger ikke ha fullført noen moduler for å slippe inn på Vålerbanen i St-Hans helgen eller på Rustløseren (Rudskogen). Men for å slippe inn på Rudskogen på en torsdags-kveld må du ha gått gjennom noen moduler på Gardermoen (mandagene). Dette er egentlig fornuftig. Det går fort og det er lett å bli overmodig. Terskelen er ikke høy, men det krever bevisstgjøring og en grunnleggende forståelse. Ting skjer jo fort når det skjer.

Angående ryggskinne?
Jeg kjøpte ny jakke i fjor; en KLIM. Her var det med en ryggskinne i foret. Når jeg har denne jakken, hvilket jeg har brukt 90/95% av tiden, så har jeg ikke tatt den løse ryggskinnen. Jeg har en grå skinnjakke som ikke har slik i foret. Da har jeg en Dainese ryggskinne. Denne har en fin "mavestropp" som holder PC-muskelen inne. Denne er nok mye tryggere enn den som sitter i foret, selv om det er enklest å bruke "jakke og ryggskinne" i et. Dainese-ryggskinnen er leddet og behagelig å ha på. Den merker du ikke at du har på. Leddene beveger seg bra i ryggens mulige retninger.

Jeg har også lest at noen sier at denne støtter opp bedre under langkjøring. Det punktet kan jeg ikke uttale meg om ettersom jeg ikke har kjørt i så mange år. Men det lyder logisk, ettersom det brede mavebeltet støtter maven, så ikke tarmene velter ut over buksekanten.

8
Høres bra ut! Ble plutselig veldig gira på å prøve litt banekjøring til sommeren!
Da er nok den Daineseskinnen ganske lik Biltemaskinnen i oppbygningen. Synes ikke Biltemaskinnen er ubehagelig, så kunne godt kjøpt en leddet skinne igjen. Jeg får lese meg litt opp på kraftspredning i leddede skinner og myke skinner.

Over til noe annet, hva slags ryggskinner bruker folk? Kunne tenkt meg å oppgradere fra ryggskinna jeg har nå, som er en biltemaskinne i hardplast. Den er ikke ubehagelig i det hele tatt, men jeg er litt usikker på hvor mye kraft den klarer å ta opp.


Pro-Armour ser fin og luftig ut, ja. Er kanskje like greit at skinnen ikke er for tett, så kan man heller bruke ull eller en windstopper for å regulere temperaturen.
 
Jeg foretrekker leddet ryggskinne, men helst uten nyrebelte. Sjelden man har bruk for det til landeveiskjøring.
Kan varmt anbefale Alpinestars, men det er mange bra produsenter der ute og det viktigste er jo at man faktisk kjøper en som man synes er komfortabel slik at man bruker den. Det er som med hjelmer, man må prøve forskjellige produsenter for å finne noe som passer seg selv :)
Jepp. Jeg regner egentlig med at de fleste kjente produsentene produserer ordentlige produkter.
 
  • Liker
Reaksjoner: KRJ
Jeg er egentlig en mest glad i biler, men denne her er jo unektelig morsom. Leker med tanken om førerutviklingskurs og banekjøring til neste år, men vi får se.
Untitled by wSax, on Flickr

Jeg er egentlig en mest glad i biler, men denne her er jo unektelig morsom. Leker med tanken om førerutviklingskurs og banekjøring til neste år, men vi får se.
Untitled by wSax, on Flickr
Du kan jo vurdere Borg MC sitt lisenskurs på Rudskogen for banekjøring. Endel nyttig og god teori samt masse banekjøring. Avvikles normalt torsdag tom lørdag på våren. Vedlegger to generasjoner til med sykler lik din som brukes (alt for lite) til bane og gate. Opprinnelig solgt inn i heimen med argument som " rase fra seg på bane", "blir bedre og tryggere på veg", osv - men er nok gjennomskuet :)
ZX med Salo.jpg
Rudskogen 2020.jpg
 
Meget kule begge to! Det er noe spesielt med den grønnfargen! Ser ut som dine er litt hissigere enn min ZX6R. Er den øverste også en ZX10R?
Takker for tips om Borg MC.