Motorsykler

Fint minne fra en av sesongens mange turer på Romerike. Ble en del «må bare ned og fylle bensin»-turer. Har klart å overbevise hjemme om at MC’er ikke har godt av å stå i garasjen med noe særlig under full tank. Blir fort en del omveier på tur til bensinstasjonen:cool:
20D69410-6543-4410-B23E-70954057FDA7.jpeg
 
Tøfft bygg? Rampete den salen, får du plass på den når du ligger flatt på tanken?
Takk :)
Joda, får god plass ;)
Liker og sitte «midt i sykkelen», fremfor old-school-racer stilen, hvor man sitter med rumpa over bakhjulet og har strake armer frem til styret
 
  • Liker
Reaksjoner: hen
1960 Triumph T100, 500cc. Har vært en lang prosess å få den på veien igjen etter at den ble plukket fra hverandre for 20 år siden. Den originale motoren fra 1960 var ganske sliten så kjøpte en motor fra 1968 som ble restaurert og satt inn, denne har bl.a høykomp stempel. Den originale motoren skal settes i stand i løpet av de neste årene. Pottene er fra en BSA Goldstar 500, som har kun en potte så disse gir en dypere lyd, samtidig som man får litt av den raspende lyden Goldstar 500 er kjent for. Andre modifikasjoner er Lucas Rita elektrononisk tenning (starter på første eller andre kick!) og TLS dobbel-arm frambrems samt Borrani aluminiums felger.
En kjekk liten sykkel som er noe lettere enn 650 utgaven og som har nok krefter til å følge moderne trafikk selv om den kan være slitsom med original giring så har satt på minste drev bak, tror det er 43, og største foran med 20 tennner. Siden den er 500 vibrerer den mindre enn 650 og er da ganske behagelig til å være paralell twin, begge stemplene beveger seg opp og ned samtidig, men tenner annenhver gang, som blir kallt 360 graders veiv, i motsetning til f.eks twin Harley som har en 270 graders veiv som tenner assymetrisk og som gir den typiske ujevne tomgangen på en Harley.

Da den ble tatt av veien for 20 år siden gikk den egentlig helt fint, kjørte på langtur med den uten andre problemer enn at en justerskrua på clutchen fallt ut og gjengene ble ødelagt. Jeg begynte å plukke den fra hverandre og som så ofte ellers førte det til en mer omfattende restaurering. Jeg fant ut at motoren egentlig var bortimot totalt utslitt så det var overraskende at den startet og gikk så bra som den gjorde, ingen rådebank men sliten ja, sier noe om hvor tilgivende disse gamle motorene er, som fungerer selv om de ofte er mishandlet gjennom mange år.

Denne sykkelen har endret utseende totalt siden den var ny i 1960, se nederste bilde på hvordan den så ut. Med 17 toms hjul (nå 18 Borrani) og avkledd den såkalte "bathtub" greia under setet og erstattet lykt med chrom og litt andre ting som framskjerm etc. Da Triumph designet disse syklene ble de ikke noen suksess og svært få har bevart "badekar" greiene, syns begge er tøffe sykler men foretrekker modifiseringene som er gjort på min.

cTwzOxC.jpg


axI1j3L.jpg


f2ki0Dq.jpg


kgT0bsm.jpg


Qi2PGSP.jpg
 
Redigert:
Motoren er en 1968 T100 importert fra USA, disse motorene er i helaluminium utenom selve sylinderen som er støpejern, man ser her grunnen til at motorer fra gamle britiske sykler ofte (alltid?!) lekker olje, grunnen er delvis at blokka er vertikaldelt, og ikke horisontaldelt som f.eks på japanske motorer, det skal uansett godt gjøres at disse motorene er 100% tette. Motoren hadde ikke vært i bruk på sikkert flere tiår så den var full av svart og brun gammel olje som var seigere enn sirup, men den var aldri tatt fra hverandre tidligere så ingen amatører hadde vært inne og ødelagt ting, alle gjenger og slikt var i god stand så den trengte kun en meget grundig vask. Disse motorene er jo relativt enkle å jobbe på, men man må selvsagt gjøre ting på rette måten, mange gjør ikke det med noen ganger katastrofale resultat, og dermed får selve motoren et ufortjent dårlig rykte når den bryter sammen.... Følgende ble gjort:

Nye høykomp hepalite stempel 0.020
Borret opp sylinder til 0.020
Nye lager som f.eks veivlager, lager til small end/big end
Slipt veiv og rensket ut såkalt "sludge trap" i veiva, meget viktig!
Nye lager og foringer til girkassa
Nye Clutchplater
Nye simmeringer
Nye ventilstyringer
Maskinarbeide på topplokk, sylinder og veiv ble gjort av et firma i Coventry.

Pluss endel mer småtteri. For å bevare motoren på best mulig måte er det viktig å bruke rett olje, dvs olje med ZDDP tilsetning som trengs for å smøre motoren rett spesielt mht ventilløftere, i tillegg er det også montert et eksternt filter fra Norton Commando som er plugget inn i returslangen til oljetanken, disse motorene har egen oljetank med en dobbeltvirkende pumpe som pumper oljen inn i motoren og så tilbake igjen til tanken. Så med de bedre oljene vi har nå pluss oljefilter vil nok denne motoren vare ut min levetid og vel så det.

Bilder fra sammensettingen av motoren:

wMnIIDe.jpg


kiK1c6W.jpg


a2Ke6Tt.jpg


6s78AZw.jpg


5Cuvdl8.jpg


wM87iBP.jpg


vLykc01.jpg


5y68W35.jpg


uskk6FT.jpg


GPL2PX8.jpg


Sk3s09j.jpg


jGqRZIL.jpg


fRHp4vc.jpg


EIo5u59.jpg


985I5wL.jpg


f6loqOl.jpg


73nWClH.jpg
 
Redigert:
Det var en flott 500 eternamaniac! Jeg må holde utkikk etter den på Triumph treff i sommer.

Disse små 500 er kanskje noe av det gøyeste Triumph har laga, kvikk turtallsvillig motor i en lett ramme. Og de tåler utrolig mye misbruk. Jeg kjørte min daglig som eneste transport i 10-15 år, sommer og vinter. Sykkelen var fullstendig utslitt! Slark i hjullager, svingarmslager, utslitte dempere og gaffel osv lista er altfor lang. Mishandla gjennom flere år.

Liker godt de modifikasjoene du har gjort, elektronisk tenning og TLS brems er bare helt nødvendige på denne sykkelen. Jeg har gjort det samme på min etter å ha kjørt uten i årevis. Greide faktisk å låse forhjulet med den TLS bremsen da en traktor dukka opp bak en sving.

Jeg trur Ikke ramma di er fra 1960 heldigvis, 60 modellen hadde en såkalt goosneck ramme. Den ramma hadde ikke skråforsterkninga under tanken slik at tanken blei bærend del av ramma. Det gjorde at tanken sprakk og den ramma du har kom i 64 hvis jeg husker rett.
001.JPG

Her ser du en 60 ramme med mine innsveiste forsterkninger, skråstaget under tanken og innfestinga av svingarmen.
Den siste kom originalt i 67? etter at Triymph vant på Daytona.

Jeg trur heller ikke at høyre del av motoren din er fra 68, siden rullelager på veiva kom i 67? Uansett så har det ingenting å si hvis du ikke er helt original firk og det virker det ikke som du er.

010.jpg


Som du ser er ikke min så flott som din. Jeg er vel så langt det går å komme fra originalfrik. Modifikasjonene på denne er som din at bathtuben blei skrota engang i historien og bygd opp som T100. Jeg har forsterka ramma, bytta forhjul og brems, flytende bremsesko bak. Nye dempere og gaffelbein. Jeg har gjort en lett motor trimming med 9:1 stempler, porta topp, 1" forgasser, letta vippearmer og støtstenger, rullelager på veiva, stive clutch fjærer fra en Yamaha og et lite snertent oljefilter fra en 2CV.


Hvis du har den gamle motoren din , er jeg interesert i å kjøpe fordeleren fra den eller hele motoren.
 

Vedlegg

  • 004 (2).jpg
    004 (2).jpg
    194,2 KB · Visninger: 0
Ja det er flotte sykler dette! Liker godt at det er lav vekt og at kjøreegenskapene er relativt gode når alt er på stell. Man kan jo få mye billig til disse syklene fortsatt selv om prisene kryper oppover her og. Når det gjelder ramma på min sykkel så tror jeg den er original, men det har altså vært sveist på en forsterkning under tanken slik som på din. Ser at du har fordeleren på plass på din sykkel, på min originale motor fra 1960 var denne fjernet, i hullet var det montert et deksel og det var montert et sidedeksel med plass for stifter, på min fjernet jeg stiftene og satte inn elektronisk, jeg hadde en 1963 modell som fortsatt hadde fordeleren, og husker det var endel problemer med at jeg ikke klarte å skru den fast nok slik at den snudde seg og tenningen ble feil, solgte denne for ca 13 år siden. Når det gjelder kulelager på veiva så har de det på venstre side, men på høyre side er det glidelager i bronse, en svakhet på disse så det kom kulelager på begge sider, jeg tror det kom i 69? Mulig jeg tar feil og at det kom i 70? Det var vel standard på Daytona modellen.

Den originale 60' motoren skal jeg restaurere. Jeg mener jeg har tre girkasser til denne motoren, eller var det bare to? Så om du trenger girdeler har jeg muligens noe som kan selges, men kan hende noe av det er til 350 modellen, er usikker på om det er samme til 500.
 
  • Liker
Reaksjoner: hen
Det har blitt gjort godt arbeide på den forsterkning på ramma di den ser original ut. Har du også forsterkninger på svingarmsinnfestinga? Det er enkelt å montere hvis du kan sveise. Kjøp bare delene til en nyere modell når du skal skifte lager i svingarmen, du trenger aksel og skruene. Brakettene lager du selv. Pass på å montere smørenippler når du først er i gang.
002.JPG


340.jpg

Jeg husker heller ikke når de forskjellige forbedringene kom på disse syklene, men jeg har en masse referanselitteratur så om det er noe du lurer på kan jeg slå opp i bøkene.
Jeg kjører fordeler ennå, synes det er en gøyal detalje. Jeg greide å bøye foedelerakslingen for noen år siden. Det blei litt vrient å stille stifta, åpna ca 0,3 på den ene sylinderen og rundt 1 mm på den andre. Men motoren starta og gikk "greit". Fikk retta akselen i en dreibenk med måleur og lita bly klubbe seinere. Jeg har opplevd at fordeleren løsner, fikk varmskjæring på motorveien i Danmark. Fordeleren stod på max fortenning. Jeg synes å huske at jeg fila vekk materiale i splitten på klemringen slik at den klemmer bedre fast. Nå er det problemer med oljelekasjer fra o-ringen på fordeleren. :D Jeg har en plan om å bygge inn elektronisk tenning i fordelerhuset.

Jeg bytta glidelageret på venstre side av veiva for mange år siden, det har holdt godt til nå. Vurderte å bytte til nålelager, men det blei for mye å bytte; Veiv, høyre del av motorblokka, registerdeksel. Da er det like greit å kjøpe en hel Daytona motor. På venstresida av veiva, der belastningene er størst, bytta jeg fra kule til rulle-lager. Det tåler litt mere julig og er "bolt-on".

Jeg har ikke hatt andre problemer med girkassa enn at den hopper ut av gir, det var bare å bytte sjaltegafflene, de så ikke slitt eller skada ut, og gir velgeren? (gear selector?) med forsterkning. Gir velgeren var original del. Men det er greit å vite at det finnes en kilde til gir deler.

Jeg har kjøpt alt av deler hos Classic motorcycles på Sem utafor Tønsberg. Hjem (classicmotorcycles.no) Geir som driver sjappa sammen med familien har holdt på med gammalt engelsk siden 80 tallet. Han reparerer, selger og kjører racing med klassiske sykler.
 
  • Liker
Reaksjoner: sunshine og Catch22