Mogens drar tilbake...

Takk for at du deler Mogens. Håper jeg ikke besudlet tråden din for meget.

Takk skal du ha, Prippa! Tvert imot, jeg har slettes ikke monopol på klokkeglede:p Flott innlegg!

Nydelig ur! Noen sier gratulerer, men dette er vel et du har plukket ut av safen? Kan for så vidt gratulere uansett :) Har Top Gun samme kasseform og mål som Pilot Chrono?

Gleder meg til neste ur ut!

Takk for det, Tore! Det er riktig at uret ikke er rykende ferskt, men det gjør ikke "klokkegleden" mindre:p

Den første Top Gun-klokken lignet mer på Pilot Chrono. Det er en langt mindre interessant klokke IMO. Den var riktignok 2mm større enn Pilot Chrono (44mm vs 42mm).
Denne har klart flere likheter med Spitfire Double Chronograph som er 44mm (også samme verk), men denne er altså 46mm og en relativt stor klokke. Allikevel bidrar den lave vekten til den keramiske kassen til at klokken ikke føles stor og ubehagelig på armen, selv om det nok ikke går i kategorien dressur:p
 
Det er tråder som dette som får det til å rykke i kjøpefoten.;)
Sto det ikke en Aquatimer Vintage collection på ønskelisten mon tro?
Er enig i mye av det du sier om in-house kontra ETA. Spesielt når det gjelder IWC.
De har såpass med horologisk tyngde at de ikke trenger å rettferdiggjøre bruk av ETA ebauche i sine modeller.

En klassiker denne tråden her.
Fortsett å holde liv i den med flere betraktninger.:D
 
Det er tråder som dette som får det til å rykke i kjøpefoten.;)
Sto det ikke en Aquatimer Vintage collection på ønskelisten mon tro?
Er enig i mye av det du sier om in-house kontra ETA. Spesielt når det gjelder IWC.
De har såpass med horologisk tyngde at de ikke trenger å rettferdiggjøre bruk av ETA ebauche i sine modeller.

En klassiker denne tråden her.
Fortsett å holde liv i den med flere betraktninger.:D

Skal se om jeg ikke finner et par klokker til som fortjener litt oppmerksomhet! Det har da pleid å ligge en IWC på lur i boksen din?
 
Er det bevisst at denne tråden er flyttet?

Ja, jeg ba Juice om å flytte den ut i det åpne forumet da jeg innså at jeg ikke har rett til å "klage" over at f.eks IWC ikke får nok oppmerksomhet hvis jeg ikke bidrar med det lille jeg har også...:)
 
Nok en utmerket review, Mogens!
Dette lover godt.

La IWC få sin velfortjente plass i solen - det er altfor lite å både lese og se av denne utsøkte manufakturen.
Muligvis er det ikke flere igjen i samlingen din å presentere nå, hva vet jeg - men fortsettelsen ser jeg uansett frem til.

;)
 
Nok en utmerket review, Mogens!
Dette lover godt.

La IWC få sin velfortjente plass i solen - det er altfor lite å både lese og se av denne utsøkte manufakturen.
Muligvis er det ikke flere igjen i samlingen din å presentere nå, hva vet jeg - men fortsettelsen ser jeg uansett frem til.

;)

Takk for hyggelige ord, Moore!
Ja, IWC fortjener absolutt oppmerksomhet. I mine øyne er det få merker som leverer like mye "bang for bucks".
Vi får se hva som dukker opp etterhvert;) Tid og anledning...
 
Jeg kjenner meg veldig igjen i dine erfaringer!
Spenningen og gleden ved selve "jakten" overskygger følelsen en sitter igjen med når planen/drømmen realiseres.
Det er plutselig ikke så gjevt lenger, en tomhet erstatter godfølelsen.

Jeg vil også slå et slag for denne ungdommelige gleden, og finne ut hva som virkelig betyr noe.
Da er det godt å finne inspirasjon her inne!
 
Takk for at du deler Mogens!

For meg er det både lærerikt og interessant å lese dine betraktninger rundt urene og produsentene. Jeg er også en av de som gleder meg over at du har med litt teknisk info. Ikke like fornøyd med at jeg fikk fryktelig lyst på en IWC ;)
 
Jeg kjenner meg veldig igjen i dine erfaringer!
Spenningen og gleden ved selve "jakten" overskygger følelsen en sitter igjen med når planen/drømmen realiseres.
Det er plutselig ikke så gjevt lenger, en tomhet erstatter godfølelsen.

Jeg vil også slå et slag for denne ungdommelige gleden, og finne ut hva som virkelig betyr noe.
Da er det godt å finne inspirasjon her inne!

Ingenting er som gleden ved en god klokkejakt - bortsett fra gleden over å eie et flott ur!:D
På Tidssonen er inspirasjon i massevis, hyggelig å kunne bidra!


Takk for at du deler Mogens!

For meg er det både lærerikt og interessant å lese dine betraktninger rundt urene og produsentene. Jeg er også en av de som gleder meg over at du har med litt teknisk info. Ikke like fornøyd med at jeg fikk fryktelig lyst på en IWC ;)

Takk skal du ha, Flyback! En IWC slår aldri feil..! :D
 
Krono-kongen!

Jeg gir meg ikke og klokkeglede-tråden fortsetter!

Jeg er litt usikker på hvorfor, men et eller annet i meg liker at IWC ikke produserer dameur. Engineered for men! Fra de peneste dressurene til de mest sportslige, det er noe jålete maskulint over de alle sammen. I forrige post delte jeg noen tanker om verkene og piloturene. Det er på tide å tenke litt om hva som har gjort IWC til hva det er i dag...

Selv om en hvilken som helst moderne mobiltelefon gjør nytten som tidtager er kanskje kronograf den, i hvertfall historisk sett, mest anvendelige komplikasjonen. Det er heller ikke tilfeldig at dette er en av de (kanskje den) aller mest populære komplikasjonene i dag. Men slik har det ikke alltid vært.

Det er vel flere som påtar seg æren av å ha oppfunnet kronografen i armbåndsur. En ting er sikkert, det var ikke IWC. Men om ikke IWC har funnet den opp er det tvilsomt om det hadde vært en like populær komplikasjon i dag uten IWC. Jeg har hittil i tråden presentert to IWC-kronografer, to vidt forskjellige klokker som gjør meg klokkeglad. Vi skal ta et bittelite skritt til siden.

IWC produserte sitt første ur med kronograf tidlig forrige århundre, men de fleste ”vintage” IWC kom uten komplikasjoner. De lagde i hovedsak ganske enkle klokker.
Men da quartz-krisen herjet klokkeindustrien på 70 og 80-tallet var det mange som måtte tenke nytt.

IWC inngikk samarbeid med Porsche Design, og lanserte en kronograf i titan. Den ble en ubetinget suksess, og det hevdes at denne modellen på starten av 80-tallet solgte mer enn alle andre sveitsiske kronografer – til sammen!

Som jeg skrev litt om sist har IWC i stor benyttet seg av verk fra Valjoux. Men de har også laget inhouseverk, stort sett av meget god kvalitet. For et par år siden kom det hittil siste kronograf-verket, caliber 89360. Inhouseprodusert, 68 timers power reserve, kronograf med flyback, dato og det kanskje mest ”spektakulære”; tolv-timers kronovisning med bare én sub-dial dedikert til kronografen. Med både time- og minuttviser gjør det avlesning av kronografen til en lek.

Verket har siden blitt benyttet i flere modeller, og blitt omfavnet av IWC-entusiastene.

Hvis du har giddet å lese så langt har du sikkert skjønt at ”Dagens klokke” motoriseres av et caliber 89360.

Vi skal tilbake til min favorittserie fra IWC, Portuguese. Dette er et ur jeg har ønsket meg siden det kom for ca 2 år siden. Det har tatt litt tid å få tak i et, men for en stund siden lykkes jeg.

033b705e.jpg

IWC Portuguese Yacht Club Chronograph.

Klokken har fått navnet fra IWC Yacht Club, men deler ellers ikke så mye med sin ”navnefar”, kanskje bortsett fra at det også var en relativt stor klokke for sin tid.
Med over 45mm i diameter og gummirem er dette ikke et typisk dressur fra Portuguese-serien. Derimot er det et dressy sportsur, typisk IWC. Finishen er meget bra og jeg liker utseende meget godt. Som en kuriositet gir markeringer på skiven muligheten til å måle tid helt ned til 1/5-sekunder, men etter alt jeg kan skjønne blir dette helt teoretisk da pølselabbene neppe har så kjapp reaksjonstid.

6a61cef4.jpg

3e2f6319.jpg

En gladsak som evner å gi meg klokkeglede i massevis!
 
Det er bare så sinnsykt lekkert.:D
Klokkeglede på høyt nivå.
Jeg må bare ha meg en IWC igjen.
 
Hva er det Frodo bruker å si? Et eller annet om piller hvertfall, vel jeg trenger en håndfull nå :D

Fantastisk klokke.
 
Herlig Mogens, herlig....

Du kunne jo fått deg jobb i IWC's markedsavdeling!
Du er en flott ambasadør for klokkeglede og interesse. :)
 
Flotte greier! Dette er den eneste Portuguesen jeg virkelig liker. Synd du ikke dukket opp hos Alf Lie så jeg kunne klådd litt.
 
Du verden :D Du er ikke spesielt aktiv på unboxing og dagens, men når du først velger å vise fram noe er det flotte saker!
 
Nok en gang liker jeg hva jeg leser og ser, Mogens. Utrolig flott klokke (!!), selv om den kun kommer med gummirem. Samtidig gjør det klokken sporty på en classy måte - som du sier.

Som deg, og i motsetning til Matfjeld, er Portuguese definitivt favorittserien min blant Iwc sine mange og flotte modeller. Klokken du presenterer i dag er tre mm for stor for meg, men jeg aner ikke hvor mange ganger jeg har vurdert portuguese chrono og seven days (begge med lys skive). Vi får se hva jeg gjør etter hvert.

Uansett setter du fokus på noe viktig i siste setning i dagens tråd, som også gjennomsyret første innlegg, nemlig klokkegleden. Takk for det :)