Noen som kjenner de norske prisene på PO i titanium?

Bestilte ny PO idag. Titan eller stål? Jeg gikk for stål. Litt på grunn av fargen, er ikke sikker på hva jeg synes om blått etter litt tid på armen, men mest fordi alle klokkene jeg hittil har klådd på i titan har gitt meg en dårlig følelse. Det kjennes, for meg, ut som materialet kommer fra restelageret av stål fiat hadde igjen fra 80-tallet, altså omtrent det samme som banansjokoladen til freia pakkes inn i. Det gir meg ikke følelsen av kvalitet og robusthet, selv om jeg har blitt forklart 100 ganger hvor bra titan er. Det er sikkert bra, men i mine hender føles det langt derifra.
Når prisen samtidig er noe usympatisk, var det kanskje ikke lett, men heller ikke en voldsomt vanskelig beslutning!

Hvis ikke angeren melder seg når jeg får se den live, det kan selvsagt skje!

Så da er det bare å vente, har vært midlertidig utmeldt fra Omega-klubben siden et salg forrige fredag, og er svært klar for å bli medlem igjen :)
 
Bestilte ny PO idag. Titan eller stål? Jeg gikk for stål. Litt på grunn av fargen, er ikke sikker på hva jeg synes om blått etter litt tid på armen, men mest fordi alle klokkene jeg hittil har klådd på i titan har gitt meg en dårlig følelse. Det kjennes, for meg, ut som materialet kommer fra restelageret av stål fiat hadde igjen fra 80-tallet, altså omtrent det samme som banansjokoladen til freia pakkes inn i. Det gir meg ikke følelsen av kvalitet og robusthet, selv om jeg har blitt forklart 100 ganger hvor bra titan er. Det er sikkert bra, men i mine hender føles det langt derifra.
Når prisen samtidig er noe usympatisk, var det kanskje ikke lett, men heller ikke en voldsomt vanskelig beslutning!

Hvis ikke angeren melder seg når jeg får se den live, det kan selvsagt skje!

Så da er det bare å vente, har vært midlertidig utmeldt fra Omega-klubben siden et salg forrige fredag, og er svært klar for å bli medlem igjen :)

Konge, ern på vei fra Sveits? Hvilken utgave har du valgt deg??
 
Det ble 232.30.46.21.01.001, huff, håpløse de nye numrene, altså i klartekst, XL med hvite tall og sort/grå bezel, three-hands :)

Ja, den er vel ikke på flyet ennå, men håper jeg har den i løpet av et par uker, ryktene sier de finnes på lager nå :)

Gleder meg litt!
 
Det ble 232.30.46.21.01.001, huff, håpløse de nye numrene, altså i klartekst, XL med hvite tall og sort/grå bezel, three-hands :)

Ja, den er vel ikke på flyet ennå, men håper jeg har den i løpet av et par uker, ryktene sier de finnes på lager nå :)

Gleder meg litt!

Ja, det er vel snart slutt på tiden man kunne ref nummer utenatt;) Det blir nok veldig bra det Chr:) Bør vel ikke ta så lang tid vis den er på lager;) Jeg måtte grine meg til et eksemplar når jeg hadde ventet 4,5 uker i mars, var på den tiden stor mangel på 42mm.. Men er de nye på lager kjører de vel bare de ut fortløpende!
 
Ja, jeg måtte også vente lenge når jeg bestilte den forrige, tror det var omtrent like lenge!

Ja, tror det blir knallbra, synes de har hevet den mange hakk! Vurderte 42 mm også, men synes faktisk den nye i 45 føles mindre enn den forrige, lurer på om de har endret lugsene litt, eller kanskje det bare er utseendet som lurer meg, viserne er vel litt større enn på den forrige, uansett, 45 mm var riktig denne gangen! :)
 
Er vel bare jeg som er så enkel at jeg ikke klarer å velge den lille når jeg får den store for samme pris :p
 
Gratulerer så mye, Chr. Å legge inn en bestilling er pirrende :D

Jeg fikk et veldig dårlig førsteinntrykk av den nye PO non-chrono. Jeg tror jeg må gi den en sjangs til. Er et par ting jeg skulle sett annerledes, men allikevel så er den knalltøff. Gudene vet, kanskje det blir neste kjøp..
 
Er vel bare jeg som er så enkel at jeg ikke klarer å velge den lille når jeg får den store for samme pris :p

Hehe:D Jeg må si at etter å ha sett begge noen ganger liker jeg proporsjonene på den store best. Når det er sagt tror jeg nok at det ville blitt den lille på meg, hvis jeg skulle kjøpt. Den er såpass tykk at det uansett er en ganske stor klokke, men jeg vil ikke si at man trår feil uansett.

Tøff klokke!
 
Gratulerer så mye, Chr. Å legge inn en bestilling er pirrende :D

Jeg fikk et veldig dårlig førsteinntrykk av den nye PO non-chrono. Jeg tror jeg må gi den en sjangs til. Er et par ting jeg skulle sett annerledes, men allikevel så er den knalltøff. Gudene vet, kanskje det blir neste kjøp..

Sånn denne hobbyen er heldigvis! Det eneste jeg synes er litt synd er at den har mistet litt av beater-preget jeg synes den gamle hadde. Du må gjerne dele hva du mener den falt gjennom på :)

Grattis Chr. Gleder meg til unboksing! :D

Da er vi to :)

Hehe:D Jeg må si at etter å ha sett begge noen ganger liker jeg proporsjonene på den store best. Når det er sagt tror jeg nok at det ville blitt den lille på meg, hvis jeg skulle kjøpt. Den er såpass tykk at det uansett er en ganske stor klokke, men jeg vil ikke si at man trår feil uansett.

Tøff klokke!

Helt enig, fikk ikke helt proposjonene til å stemme på den lille jeg heller, vet ikke om det var tykkelsen eller hva som gjorde det. Men jeg leste en review på et utenlandsk forum der han mente at den nye store føltes mer som den gamle i 42, og den nye 42 føltes mer som 38, og jeg er langt på vei enig, ihvertfall at den er mindre stekepanne enn den gamle i 45.

Noen som vet hvordan den klarte seg i testen i watchtime? Narvesen bruker tydeligvis seilskute på transporten over dammen, og har ennå ikke fått det nye nummeret!
 
Helt enig, fikk ikke helt proposjonene til å stemme på den lille jeg heller, vet ikke om det var tykkelsen eller hva som gjorde det. Men jeg leste en review på et utenlandsk forum der han mente at den nye store føltes mer som den gamle i 42, og den nye 42 føltes mer som 38, og jeg er langt på vei enig, ihvertfall at den er mindre stekepanne enn den gamle i 45.

Noen som vet hvordan den klarte seg i testen i watchtime? Narvesen bruker tydeligvis seilskute på transporten over dammen, og har ennå ikke fått det nye nummeret!

Den skåret meget bra. 86 hvis jeg ikke husker feil. Den fikk til og med 13/15 på pris:p:p:p

Som sagt har jeg sett den noen ganger og jeg synes den er langt mer solid og har bedre finish enn den gamle.
 
Den skåret meget bra. 86 hvis jeg ikke husker feil. Den fikk til og med 13/15 på pris:p:p:p

Som sagt har jeg sett den noen ganger og jeg synes den er langt mer solid og har bedre finish enn den gamle.

Høres veldig betryggende ut, har fått se/prøve. den et par ganger selv, og synes den er hevet mange hakk. At den skulle få så bra score på pris hadde jeg ikke forventet, men er til en viss grad enig.. holder man de opp ved siden av hverandre er det tydelig at den nye er en helt annen pakke. IMO :)

Blir spennende, TS holdes selvsagt oppdatert :D
 
54d09ef8-75b3-32e5.jpg

Bare å finne frem lupen, så ser man hva det står også;)

"fairly priced for this level of quality" som de skriver på overall value: 13av15 poeng:)
 
Du må gjerne dele hva du mener den falt gjennom på :)

- Det jeg likte minst var glasset på baklokket. 8500 er ikke noe å se på. Savner sjøhesten her :)

- Er blitt så vandt med 116610 bezelen som er så smooth når man vrir den. Her har PO noe å lære. Men bezelen var jo fast og stødig, så det er ikke noe som jeg mister nattesøvnen over.

- HE-ventilen. Den burde vært fjernet. I det minste vært automatisk.

- Manglende microjusteringer på claspen. Har du sett den nye claspen på mesh lenka? Veldig lik den som er på Ploprofen. Slik glidejustering skulle det vært på PO claspen og. Faktisk, skulle likt å sett samme clasp på PO lenka som på den nye mesh lenka.


Men de positive oppgraderingene veier opp for det negative ovenfor:

- Fantastisk driftsikkert, brukervennlig og nøyaktig in-house verk
- Mulighet for keramisk bezel insert
- Raised numerals på urskiva
- Skruer istede for pins på lenkejustering
- Lite skrift på clasp. Less is more!
- Kraftigere visere
- Orange Seamaster skrift på urskiva
- Bedre lume
- Smalere alu-ring/finish på bezelinsert. Mer lesbar
- Nydelig finish på kasse, og spesielt på kronene :D
- Rimelig og rettferdig pris på non-chrono
- Lengre garantitid
- Nye reimvariantene

Gleder meg til å komme hjem å lese Watchtime's artikkel. Skal jommen prøve disse råtassene en gang til.
 
Rent teknisk så vet vi jo ikke så mye om faktisk driftssikkerhet på de nye verkene - vi vet noe om hva Omega påstår, men "real world" testen gjenstår jo :).
 
Rent teknisk så vet vi jo ikke så mye om faktisk driftssikkerhet på de nye verkene - vi vet noe om hva Omega påstår, men "real world" testen gjenstår jo :).

Du mener det nye verket (9300). 8500 har vært i bruk i flere år. Vet iallefall at Ploprof 1200m har hatt det siden den kom i 2009.

Men det skal jo bli spennende å se hvordan den nye silikon balance spring oppfører seg.
 
Du mener det nye verket (9300). 8500 har vært i bruk i flere år. Vet iallefall at Ploprof 1200m har hatt det siden den kom i 2009.

Men det skal jo bli spennende å se hvordan den nye silikon balance spring oppfører seg.

8500 verket har stått i Aqua Terra modellen siden det kom også:) Og det verket skal fungere/fungerer langt bedre enn 2500 urverket! 8500 er jo designet og laget for co-axial escapement, mens 2500 er er ETA 2892-A2 verk som er tilpasset/modifisert til co-axial escapement..
 
8500 verket har stått i Aqua Terra modellen siden det kom også:) Og det verket skal fungere/fungerer langt bedre enn 2500 urverket! 8500 er jo designet og laget for co-axial escapement, mens 2500 er er ETA 2892-A2 verk som er tilpasset/modifisert til co-axial escapement..


Har ikke noe imot faglige forklaringer som går mer i dybde av problemet og leser dem gjerne, men noen ganger er der greit med en enkel forklaring. :)