Mogens drar tilbake...

Medlem
15. mars 2009
Innlegg
2.253
Sted
Asker
Kjære venner!

Vel, kanskje ikke så veldig langt tilbake, men jeg skal tilbake til tiden da klokkene mine ga meg daglig glede igjen. Jeg har slitt litt med å finne den gode ”ekte”, entusiastiske gleden en stund, men tror jeg har knukket koden☺
Dette blir ikke en ”Min samling-tråd”. Denne tråden skal utelukkende vies til de urene jeg setter høyest, og som gir meg daglig glede – på armen eller i safen! Den barnslige, materialistiske gleden over å ha funnet klokken jeg, for øyeblikket, ikke kan klare meg uten. Noen har dere sett før, andre har dere ikke sett før...

Jeg har benyttet det siste året til å realisere en haug med ur på ønskelisten. AP RO og ROC, Blancpain FF, Rolex 1680 Red,5512, 116610,16618, 116618, 116718, Patek Aquanaut, noen Glashütte Original og Panerai + en masse andre klokker. Noen har funnet veien ut gjennom Tidssonen og Finn, andre har gått ut andre veier og noen har blitt igjen i klokkeboksen. Bortsett fra Red Suben på GTG har de færreste blitt ønnbåkset her, men noen har funnet sin vei på forumet gjennom Dagens klokke o.l.
Jeg tror min ”depresjon” langt på vei skyldes den følelsen flere beskriver når man pakker ut et ur man har ønsket seg lenge. Det blir litt tomt, gleden og spenningen man føler under jakten er over og for ikke å snakke om ventetiden på at den skal komme i hus når den er kjøpt eller sitringen på vei ned i kjelleren på Bjerke. Etter noen måneder med ukentlige ”grailunboxinger” (selv om jeg kanskje synes grail blir et vel slitt uttrykk etter hvert) ble denne følelsen massiv.

Min klokkeinteresse startet tidlig i ungdomsårene. Jeg hadde en liten ”samling” med Seiko og Certina, både quartz og mekanisk. Til konfirmasjon ønsket jeg meg et lommeur. Dette har jeg selvsagt fortsatt, selv om jeg må innrømme at jeg ikke har sett på det på noen år. Rundt myndighetsalder begynte interessen for mekaniske ur å vekkes og jeg lette i månedesvis etter det som for meg fremsto som noe av det mest eksklusive jeg kunne eie, en Cartier Tank Solo.
Jeg fant et eksemplar i Bond Street, og klokken virket som daglig bruksklokke, penklokke og beater i mange år. Uret ble knust i fillebiter på jobben en gang, men Bjerke lappet det sammen for meg. Remmen ble bytte med en billigrem med uoriginal spenne, og jeg ga damen i den lille sjappa i Torggata beskjed om å kaste både gammel rem og spenne, jeg visste ikke bedre. Det så ikke ut til slutt, og måtte få litt avløsning. Siden lommeuret ikke var et alternativ ble det nyinnkjøp. Det ble til to og tre og fortsettelsen er jeg nok ikke alene om...

Som jeg angrer på at jeg solgte Cartieren! Den hadde nok ikke fått så mye wristtime nå heller, men vissheten om at den lå i safen hadde kanskje gitt meg litt ro☺

Det tok ganske lang tid før jeg kjøpte meg en Rolex. Som for mange andre var Rolex for de som ikke hadde greie på klokker. En ren show off! Når jeg hadde kjøpt meg min første gikk det fort. Jeg husker ikke i farten hvor mange Rolex jeg har eid de siste årene, men en del har det blitt.
Det gikk fort opp for meg at Rolex lager fantastiske klokker –i all sin enkelhet! Det er utelukkende sportsurene som har fått min oppmerksomhet. Det tåler alt, går til alt (bortsett fra Nato☺) og blir med på alt. Og mer ikoniske ur finnes ikke!
Men her tar nok min klokkehistorie en annen vending enn for mange andre... Rolex gjør det ikke for meg! Og i hvertfall ikke sportsur i stål, det riktigste av det riktige. Jeg har fortsatt noen igjen, og sier absolutt ikke at disse skal selges eller at andre ikke skal kjøpes, men de gir meg ikke følelsen av sann klokkeglede. Her lå nok mye av grunnen til min fomling, jeg har brukt altfor mye tid på lete etter Rolex som gir meg godfølelsen. Om jeg har funnet den? Kanskje svaret kommer senere i tråden... Men på veien har jeg prøvd plexi og glass, hvit og rød, nytt og vintage, stål og gull og det fortsetter...


Så til første klokke ut!
I all min flipping er det ett ur som aldri har blitt vurdert solgt – ikke seriøst i hvertfall. Klokken har vært i mitt eie i 5 år nå, og jeg kjøpte det nytt. Det står nå tydelig frem som mitt absolutt favorittmerke, og jeg har eid en del ur herfra de siste årene også. Det er litt vanskelig å sette fingeren på akkurat hvorfor jeg liker de så godt, men det er en kombinasjon av mange ting. De leverer fantastiske inhouse-verk (selv om det i akkurat denne klokken sitter et modifisert ETA), men jeg tror det er design- og historieavdelingen som har vunnet mitt hjerte.
Litt ironisk er det at dette er et av urene jeg har brukt aller minst. Det ligger stort sett i safen og venter på å få se litt dagslys. Remmen lukter fortsatt deilig nytt skinn. Men så fantastisk vi har det når vi blir enige om å tilbringe en dag sammen☺

IMG_1383.jpg


Uret som aldri skal selges er IWC Portuguese Chrono_Og hvis ikke kemneren har tatt det innen den tid, tror jeg det blir konfirmasjonsgave til min sønn. Et av de vakreste ur jeg vet om!


Flere ur som frembringer min klokkeglede kommer!
 
Flott skrevet, gleder meg til å se flere av klokkene dine, har jo sett bilde av safen, men skulle gjerne tatt en titt på innsiden også.

Som du nevner er nok grail blitt mer og mer vasket ut med "ønsker meg" eller "kjøpes kanskje siden jeg uansett skal til Oslo", for min del er nok en grail noe jeg kan oppnå uten og selge værken kroppsdeler eller familiemedlemmer, men det kan gjerne koste en halv årslønn. (hvilket i mitt tilfelle deg også gjør) Det er vel kanskje ingen hemlighet hva min grail er, og den skal bli min... en vakker dag... Jeg skal forresten en tur til legen snart, det gleder jeg meg til ettersom jeg har forstått at du forsyner han med klokker.

Gleder meg som sagt til å se mer av samlingen din og lese flere av dine velskrevne innlegg. (beklager at jeg forsøppler tråden din med dårlig gramatikk og synsing, men du vet, noen skriver kanskej litt for mye her inne :))
 
Nå har ikke jeg kommet så langt i flippekarrieren min av diverse økonomiske så vel som regulatorirske (husets finanstilsyn) årsaker. Men helt klart en del jeg kan kjenne meg igjen i. Takk for interessant lesning.
 
Elegant, Mogens!
Dette var en innledning som virkelig pirrer nysgjerrigheten. Kjenner meg godt igjen i betraktningene dine, og sitter med de samme erfaringer.

Interessant at du lar denne IWC Portuguese Chrono-Automatic gå ut i tet.
Dette er et ur jeg også har i egen samling, verdsetter svært høyt, og som har fått sin faste plass der. Det uret jeg har eiet lengst.
Og, da jeg vurderte hvilken IWC Portuguese som skulle ut nylig, ble det Automatic (7 Days), og ikke denne. Det sier litt om den posisjon dette uret også har hos meg.

Ser frem til fortsettelsen.:cool:
 
Fantastisk! Nå har jeg nok ikke like lang fartstid med klokkekjøp som Mogens eller Moore, men jeg har det på samme måte med min IWC portuguese chrono. Det var dette uret som fikk meg hekta på denne galskapen og det er det siste uret jeg ville vurdert for salg. Bra tråd, gleder meg til å følge med videre:)
 
Dette var inspirerende lesning, Mogens!
Jeg gleder meg til fortsettelsen!
 
En ting er sikkert Mogens, du går 110% inn i det du interesserer deg for :)

Håper du finner igjen "feeling'en" og selvfølgelig skal du beholde IWC'en, kanskje du skal gi den litt mer wt? (før den forsvinner til konfirmanten)...og av en eller annen barnslig grunn så gleder det meg at jeg var med deg da du kjøpte den. Har akkurat nå på meg min lenge etterlengtede Panerai kjøpt på samme sted og samme tid og selv om jeg har vurdert å selge den for å komme "videre" så tror jeg denne blir liggende etter ditt innlegg:)

Gleder meg til resten. Det er en spennende ur-reise du har hatt på svært kort tid. Vi andre dødelige bruker et helt liv på å komme i nærheten av et par av de urene du nevner;)... Burde kanskje snakke for meg selv:)

God helg
 
Takk for hyggelige tilbakemeldinger, folkens!

Moore; at Portuguese ble første klokke ut er ingen tilfeldighet. Det er kanskje ikke den klokken som gir meg mest av nevnte "klokkeglede", men den representerer det som måtte finnes av rød tråd i min samling og som sagt et av de vakreste ur jeg vet om.

Mathfjeld; jeg trodde leger hadde taushetsplikt;););) Har noen leger i kontaktlisten, men har en anelse om hvem det kan være.

Etter en flaske hvitvin stryker jeg hvert øyeblikk til sengs. I morgen starter dagen 0500 for å rekke flyet til Køben. Jeg skal visst ned å se på Sykkel-VM:eek: Satser på at det blir tid til en liten fest også!:p

God helg!
 
Her treffer du spikeren på hodet, Mogens! Jeg kjenner meg så altfor godt igjen i det du skriver.
Den barnslige, entusiastiske gleden med disse urene har (nesten..) forsvunnet. Alt handler om jakten, og når man først har skaffet dette herlige uret sitter man igjen med en tomhet som resulterer i flipping!

Derfor setter jeg stor pris på det du skriver om å "ta tilbake til tiden da klokkene mine ga meg daglig glede igjen". Jeg skriver herved under på dette og trekker salget av min Daytona.
Daytona var klokken jeg strakk meg langt for å få kjøpt, og en klokke jeg til da hadde drømt masse om. Å kvitte meg med min store ”grail” blir for ille. Dessuten gir den meg veldig mye glede i hverdagen. Det er det som betyr noe!

Portuguesen er superflott. Gleder meg til fortsettelsen :)

God tur til køben :p
 
Gleder meg til fortsettelsen Mogens!


Aner såvidt et bilde av at du vil slå et slag for "dressuret". Eller.. Ikke-dykkeruret. Håper hvertfall det. Kanskje jeg kan komme ut av skapet etter hvert også. ;)
 
Oi, dette blir en "popcorn" tråd. Kjenner meg igjen i noen av refleksjonene du gjør her Mogens.

Det har blitt endel gjennomtrekk i min egen beskjedne samling også.

Gleder meg til fortsettelsen og ha en fortreffelig helg!
 
Superduper tråd dette, Mogens.
Som sylfersk wannebe-wis har jeg et nærmest umettelig behov for lærdom på høyt og lavt nivå.

Gleder meg til fortsettelsen!
 
Superduper tråd dette, Mogens.
Som sylfersk wannebe-wis har jeg et nærmest umettelig behov for lærdom på høyt og lavt nivå.

Gleder meg til fortsettelsen!

+1

Det er jo en imponerende samling klokker du lister opp. Merker at jeg er veldig spent på fortsettelsen!
 
Meget interessante betraktninger, dette. Du virkelig vrenger "urverket" i denne. Disse refleksjoner er det tydeligvis flere som kjenner seg igjen i, og jeg er i hvert fall intet unntak.

Ser at jeg har flippet alt av klokker jeg noensinne har eid. Bortsett fra en gammel sliten tudor. Den gir meg noe - ubestemmelig. Jeg kan kanskje anta at vi "deler" noen av de samme emosjoner mht ur, du da med din kjære IWC...

Blir spennende å se hvor vi har beveget oss i, tja, la oss si år 2021... Da har vi 10 - 20 tusen innlegg hver, og tja, hva vet jeg.... Kanskje vi alle bor i et kollektiv med verdens største klokkeskap........ DET hadde vært noe...

Jeg gleder meg til fortsettelsen i likhet med mange andre
 
Blir spennende å se hvor vi har beveget oss i, tja, la oss si år 2021... Da har vi 10 - 20 tusen innlegg hver, og tja, hva vet jeg.... Kanskje vi alle bor i et kollektiv med verdens største klokkeskap........ DET hadde vært noe...

Jeg flytter ikke inn i det kollektivet før det er rekruttert en haug med damer her. Om vi tenker oss ti år frem i tid bør målgruppen for denne rekrutteringen være single og spreke damer i 25-30års-alderen for en snart femti år ung mann som meg. Dere andre har muligens andre preferanser.
Greg, tar du ansvar her?

Vi kunne selvsagt ta med de damene vi har, men jeg er sikker på at 90% av våre samboere/ektefeller foretrekker å beholde huset og la oss gutta flytte alene inn i dette kollektivet.
 
Jeg flytter ikke inn i det kollektivet før det er rekruttert en haug med damer her. Om vi tenker oss ti år frem i tid bør målgruppen for denne rekrutteringen være single og spreke damer i 25-30års-alderen for en snart femti år ung mann som meg. Dere andre har muligens andre preferanser.
Greg, tar du ansvar her?

Vi kunne selvsagt ta med de damene vi har, men jeg er sikker på at 90% av våre samboere/ektefeller foretrekker å beholde huset og la oss gutta flytte alene inn i dette kollektivet.

Helt ærlig, hvem trenger damer når man har klokker...... (og hvorfor blir jeg ikke kvitt den tikkende lyden inne i mitt hode).
 
Helt ærlig, hvem trenger damer når man har klokker...... (og hvorfor blir jeg ikke kvitt den tikkende lyden inne i mitt hode).

Igjen så blir jeg nøtt til å snu litt på ordene dine Greg; Hvem trenger klokker når man har dame? For min del har hun hvertfall alltid oversikten. Hvertfall over hva jeg ikke rekker eller har gjort.
 
Igjen så blir jeg nøtt til å snu litt på ordene dine Greg; Hvem trenger klokker når man har dame? For min del har hun hvertfall alltid oversikten. Hvertfall over hva jeg ikke rekker eller har gjort.

Ha-ha... Godt å høre at dere andre ikke har det noe bedre enn meg...;)