Min lille PAMilie

Hyggelig at tråd og bilder faller i smak @Wangensten :)

Det er jo ikke til å komme bort ifra at Panerai har virkelig mye fint og bra som tiltaler mang en klokkenerd :) Likevel pussig at du nevner AP. Det er en manufaktur som har begynt å "plage" meg mer og mer.... Jeg har fryktelig lyst på en sporty ROO :)

Jeg hadde ROO "bumblebee" for noen mnd siden. Karbonkasse og keramisk bezel og gode greier. MEN....ikke på høyde med 372 selv om den koster det tredobbelte...
 
Redigert av en moderator:
Jeg hadde ROO "bumblebee" for noen mnd siden. Karbonkasse og keramisk bezel og gode greier. MEN....ikke på høyde med 372 selv om den koster det tredobbelte...

Hmmm... det som frister er ROO Diver eller ROO Chrono m/sort skive og stål (evt. gummi) bezel. Men, jeg skal nok tenke meg godt om og prøve de på mer enn en gang først ... :)
 
Denne tråden har gjort meg nysgjerrig på Panerai. Har alltid tenkt at det er for stort, men nå spørs det om jeg må få prøvd noen modeller på hånden. Den 127 er sinnsykt pen, og du tar noen fantastisk gode bilder! :)

Takk for at du deler. Håper jeg ikke ryker på et kjøp med det første:rolleyes::eek:
 
Denne tråden har gjort meg nysgjerrig på Panerai. Har alltid tenkt at det er for stort, men nå spørs det om jeg må få prøvd noen modeller på hånden. Den 127 er sinnsykt pen, og du tar noen fantastisk gode bilder! :)

Takk for at du deler. Håper jeg ikke ryker på et kjøp med det første:rolleyes::eek:

Takk for hyggelige ord, @Marius M :)

Hvis du først går til det skritt og prøver noen modeller på hånden, så må du være klar over risikoen... og at manglende impulskontroll lett fører til en unboxing på sonen :D
 
Redigert av en moderator:
Takk for hyggelige ord, @Marius M :)

Hvis du først går til det skritt og prøver noen modeller på hånden, så må du være klar over risikoen... og at manglende impulskontroll lett fører til en unboxing på sonen :D

Hehe, det er godt nærmeste forhandler er et stykke unna! :D
 
Redigert av en moderator:
Stor og brutal vil noen si, grå og kjedelig vil kanskje andre si. Men jeg syns jo disse børstede titanlinjene til 305 er både tøffe og vakre... :)

 
Flott samling @ Dr. Fiddy. Skulle gjerne hatt en pamilie i tillegg til famile.. Like mange medlemmer i hver kanskje... En GTG i Trondheim er jeg med på. Har per nå en 233. Har lyst på 372, men nå dukket plutselig Fiddy opp, men da må det spares mer...
 
305 er knalltøff! Hvordan ligger den på hånden sammenlignet med de to andre? Begynner virkelig å få sansen for PAM Sub. Ikke like elegant og anvendelig kanskje, men gjennomført tøff :cool:
 
Flott samling @ Dr. Fiddy. Skulle gjerne hatt en pamilie i tillegg til famile.. Like mange medlemmer i hver kanskje... En GTG i Trondheim er jeg med på. Har per nå en 233. Har lyst på 372, men nå dukket plutselig Fiddy opp, men da må det spares mer...

Takk for det @jallabert :) Håper vi kan få til et GTG i Trondheim snart, gjerne før jul. Skulle gjerne ha prøvd 233en din :)
 
Redigert av en moderator:
305 er knalltøff! Hvordan ligger den på hånden sammenlignet med de to andre? Begynner virkelig å få sansen for PAM Sub. Ikke like elegant og anvendelig kanskje, men gjennomført tøff :cool:

@flyback, 305 ligger nok ikke like godt på hånden som Fiddy, men jeg syns det er omtrent det samme som for 321. Jeg syns det er overraskende liten forskjell mellom 44 og 47 mm. Så, hvis du syns en 44 mm med autoverk sitter bra, så er nok sjansene store for at du vil syns det samme om 47 mm. Nå er jo 305 titan, så den er ikke så tung heller. Dessuten har den jo en ganske kraftig bezel, noe som gjør at skiven ikke virker så stor. Men det er jo ikke til å komme bort ifra at den antagelig krever noe over gjennomsnitts størrelse på håndleddet. Mitt er ca 19 cm og det syns jeg går fint. Går nok fint med mindre enn det også :)

Den er jo ikke like anvendelig som de to andre, men jeg bruker den likevel ganske ofte - både på jobb og fritid :)
 
Redigert av en moderator:
@flyback, 305 ligger nok ikke like godt på hånden som Fiddy, men jeg syns det er omtrent det samme som for 321. Jeg syns det er overraskende liten forskjell mellom 44 og 47 mm. Så, hvis du syns en 44 mm med autoverk sitter bra, så er nok sjansene store for at du vil syns det samme om 47 mm. Nå er jo 305 titan, så den er ikke så tung heller. Dessuten har den jo en ganske kraftig bezel, noe som gjør at skiven ikke virker så stor. Men det er jo ikke til å komme bort ifra at den antagelig krever noe over gjennomsnitts størrelse på håndleddet. Mitt er ca 19 cm og det syns jeg går fint. Går nok fint med mindre enn det også :)

Den er jo ikke like anvendelig som de to andre, men jeg bruker den likevel ganske ofte - både på jobb og fritid :)

Har prøvd meg på 312 (2 ganger faktisk...), men den blir for topptung og ukomfy for meg. Da spøker det vel for Submersible også. Mitt håndledd er drøye 18 cm og jeg er redd 47mm blir for stort, men jeg må få testet en 372/422. Fiddy er "out of my league," dessverre. :D

Jeg må si 305 sitter som et skudd på deg! :cool:
 
Redigert av en moderator:
Har prøvd meg på 312 (2 ganger faktisk...), men den blir for topptung og ukomfy for meg. Da spøker det vel for Submersible også. Mitt håndledd er drøye 18 cm og jeg er redd 47mm blir for stort, men jeg må få testet en 372/422. Fiddy er "out of my league," dessverre. :D

Jeg må si 305 sitter som et skudd på deg! :cool:

Jeg tror nok at 47mm med manuelt verk vil sitte som et skudd på deg også. Så med mindre du har impulskontroll utover det en gjennomsnitts TS-asylant har, bør du kanskje legge kredittkortene igjen hjemme når du prøver 372/422 :cool:
 
PAMilien har fått et nytt medlem

Etter at @Phenix snappet min eneste 44mm PAM, så ble jeg plutselig sittende igjen med bare to modeller på 47mm. Det ble derfor umiddelbart klart at jeg på ny måtte søke å bli kjent med en smekker modell i den slankere 44mm klassen.

Som tidligere diskutert med @Moore, så sto det mellom to vakre og kompliserte søstre. Etter flere stevnemøter i Hong Kong for noen måneder siden, med utilslørt flørting og dobbelt-dater, gikk det endelig opp for meg hvilken dragning som satt dypest. Jeg var ikke lenger i tvil og har siden bare ventet på den riktige anledningen til å invitere henne inn i PAMilien på mer permanent basis.

Så hvem snakker vi om?

Et lite historisk tilbakeblikk gir svaret… I 2002 åpnet Panerai egne produksjonslokaler i Neuchâtel – en by med gamle horologiske tradisjoner i Sveits. Dette var en stor milepæl for Panerai som endelig fikk kombinert tradisjon og nyskaping gjennom samlokalisering av design, utvikling og produksjon. 2002 var også det året planene ble lagt for utvikling av Panerais første in-house urverk. I tillegg var 2002 det året Panerai lanserte den smått så legendariske Special Editon Luminor 1950, PAM 127, også kjent som Fiddy.



I 2005 var tiden endelig kommet til at Panerai kunne lansere sitt første in-house verk, utviklet og produsert i de nye lokalene i Neuchâtel. Verket fikk navnet P.2002, etter året for innvielsen av de nye produksjonslokalene. Kraftreserven på 8 dager er en hyllest til de gamle 8-dagers Angelus SF 240-verkene, som ble brukt av Panerai på 1940-tallet.

Med disse historiske røttene er det vel ikke noen tvil?
 
Redigert av en moderator:
Luminor 1950 8 Days GMT, PAM 233

PAM 233 har rukket å bli en moderne klassiker. I tillegg til de klare historiske røttene nevnt ovenfor, er nok en av grunnene at den har et design som så tydelig er inspirert av PAM 127. Spesielt de flotte avrundede formene i 1950-kassen, den karakteristiske kronebeskyttelsen, den særegne ”boble”-krystallen og den vakre sandwich-skiven. Noen vil kanskje kalle den en mini-Fiddy…

Men der stopper nok likheten. 233 er ikke bare en yngre og langt mer utholdende modell enn 127, hun er også adskillig mer komplisert – og det på en måte som tiltaler meg på alle måter…











Det som ble utslagsgivende for at det ble henne og ikke søsteren, PAM 270, var at 233 med sitt manuelle verk er litt slankere og sitter tettere på hånden. Hun er ikke like topptung som søsteren. For meg har hun den perfekte balansen mellom ytre skjønnhet og indre kvaliteter...

Utseendemessig stiller hun i særklasse. Børstet 1950 kasse, sandwich skive og boblekrystall er allerede nevnt. I tillegg kommer en vakkert polert bezel. Symmetrien på skiven mellom 6 og 12, mellom dato og sekundviser og den horisontale kraftreserve-indikatoren fungerer, etter mitt syn, perfekt. Dessuten er fonten litt større og timemarkørene litt lengre enn på 270, noe som gjør det letter å lese under den forvrengte effekten av krystallen. Det hjelper jo godt for en som blir mer og mer avhengig av lesebriller, så det var også med på å avgjøre valget…

Etter en runde med kjærlig berøring, så banker P.2002 hjertet uavbrutt fra helg til helg. Og for et herlig, smørmykt opptrekk hun har. En varsom og litt utholdende hånd er alt som kreves. Jeg setter også pris på en enkel og klar tilbakemelding på når energinivået begynner å bli lavt.



For øvrig utnytter 233 alle funksjonene i P.2002. GMT-funksjonen vil bli flittig brukt på reiser. Jeg liker dessuten veldig godt at GMT-viseren kan skjules under timeviseren når den ikke er i bruk. I samme posisjon som sekundviseren sitter det en am-pm indikator som sørger for 24-timers funksjonen. Noen foretrekker den gamle ”dot”-versjonen som kun indikerer om det er dag eller natt, selv foretrekker jeg den nyere 24-timers viseren, slik det også er på 270.





En vakker bakside er jo også et pluss. Se bare her:









Klokken er i den limiterte O-serien på 1000 eksemplarer. Produksjon av denne serien startet i 2012 og pågår fortsatt. Produksjonsnummeret til dette eksemplaret er for øvrig veldig spesielt og kunne ikke passet mer perfekt til en PAM 233 :)

Dette er et svært så allsidig ur, så det kommer til å bli brukt både til hverdags og fest, og ikke minst på reise. Dette er så absolutt en keeper. Tror for øvrig at jeg må supplere med noen flere remmer…





Takk for titten!
 
  • Liker
Reaksjoner: Callahan og Phenix