Min lille PAMilie

Flott samling! 305 er en utrolig flott klokke. Minimalistiske detaljer i en enorm titankasse og en av de mer undervurderte modellene føler jeg. 127 sier seg jo selv er sikleobjekt nummer en :D Hva fikk deg til å gå for modellen med kraftreserve? Har alltid følt at dette var en funksjon som var i "veien" på skiva, men denne var elegant implimentert :)

-V
 
Flott samling! 305 er en utrolig flott klokke. Minimalistiske detaljer i en enorm titankasse og en av de mer undervurderte modellene føler jeg. 127 sier seg jo selv er sikleobjekt nummer en :D Hva fikk deg til å gå for modellen med kraftreserve? Har alltid følt at dette var en funksjon som var i "veien" på skiva, men denne var elegant implimentert :)

-V

321 var min første PAM. Da jeg endelig hadde bestemt meg for å kjøpe en Panerai, sto det egentlig bare mellom 312, 320 og 321. Fordi jeg synes at det er veldig praktisk å ha en power reserve funksjon, samtidig som jeg syns at indikatoren på 321 balanserer ut skiva veldig bra, så falt valget ganske naturlig på 321. Jeg kikket imidlertid også på 270..., men syntes at det ble for kostbart for en uke ekstra gangreserve...

Jeg ville nok ha gjort det samme valget i dag om det sto mellom de tre i 3-serien. I det siste har jeg imidlertid begynt å tenke på om jeg kanskje vil bli enda litt lykkeligere med en 270 eller 233 ... :confused:
 
Er der riktig at PAM 372 kalles for "fiddy base" blandt kjennere?

Ja, @Havvo, det har du helt rett i. Som du sikker vet, så brukes "base" om et ur som kun har time- og minuttvisere, mens fiddy er kallenavnet til 127. Så selv om mange detaljer ikke er helt de samme, så er nok 372 det nærmeste man kommer en base fiddy :) På den andre siden, så vil nok mange også mene at begge er såpass særegne at de fortjener full oppmerksomhet uten å skulle sammenlignes med noen andre ...

Her har du noen mer detaljerte sammenligninger av 372 og 127 med noen fantastiske bilder tatt av Martin Wilmsen:

Panerai wristwatch photo blog: The Panerai PAM372 Luminor 1950 - and the Fiddy
 
Redigert av en moderator:
Har riktig nok postet dette bildet i en annen tråd, men her er uansett den utvidede pamilien med to stesøsken i str. XL også :)

 
Du verden så flotte bilder M. Wilmsen legger ut på bloggen. Det er så man får lyst til å selge det vesle man har i samlingen, men beholde 372, legge pengene i flere Pams, spinke og spare til enda flere og så ...
Hører du @rkjersem, kanskje det kan bli en handel.

Flott boks du har, @Dr. Fiddy - ja, ikke bare boksen, innholdet holder mål det også. Lurer på om 127 ikke hadde vært noe for meg. Sammen med 422 etc.
 
Redigert av en moderator:
Du verden så flotte bilder M. Wilmsen legger ut på bloggen. Det er så man får lyst til å selge det vesle man har i samlingen, men beholde 372, legge pengene i flere Pams, spinke og spare til enda flere og så ...
Hører du @rkjersem, kanskje det kan bli en handel.

Flott boks du har, @Dr. Fiddy - ja, ikke bare boksen, innholdet holder mål det også. Lurer på om 127 ikke hadde vært noe for meg. Sammen med 422 etc.

Ja, @Minuteman, selv med en 372 i boksen kan det jo fortsatt være plass til en 127 og/eller 422. Hvis jeg har forstått det riktig, så er jo @BRIO1368 nyforelsket i 422 samtidig som han holder gode "gamle" 372 varm. Så den ene utelukker jo ikke den andre, eller tredje, eller ... :)

Selv har jeg vært inne på tanken om kun å ha Paneraier i 47 mm. Men samtidig er det jo så mye vakkert i str. 44 også :)
 
Redigert av en moderator:
Alt i orden @Minuteman. Det er bare hyggelig at tråden sklir litt ut, slik det er med alle gode samtaler :)

Den ser jo spennende ut :) Det er i hvertfall ingenting å si på prisen. På chrono24 finner jeg 7 tilsalgs i området $20k til $24,5k, så $17k er jo "billig" hvis tilstanden virkelig er LNIB (selv om det ikke er godt å si hva selger legger i det). Nå ser jeg at den mangler den sorte ytterboksen og scroll. Det reduserer jo verdien for mange, men jeg vet ikke hvor mye ... Uansett så er den jo priset $3k under billigeste på chrono24...

Så kanskje du skulle be han om en bedre beskrivelse av tilstand og noen mer detaljerte bilder... ?
 
Redigert av en moderator:
Tja, kanskje. Jeg var muligens en tanke optimistisk når jeg skrev at prisen var overkommelig. Det er den dessverre ikke for meg p.t. Jeg må antakelig la 15300 gå - noe som har gitt meg mer enn én søvnløs natt.

Hva er forresten scroll? Jeg som er 5XWIS burde vite dette, men her står det bom stille. Kronestykket har ikke falt ned - kall det hva du vil :eek:
 
Scroll er det nummererte dokumentet som følger LE og SE-modeller. Håndskrevet nummer i rekken iirc. Kommer som en rull (pergament sic?) derav navnet :)

Kjøp ikke 127 på bukten @Minuteman - men jeg håper du får deg en slik, de er fantastiske!
 
Redigert av en moderator:
@Minuteman, ja, det er harde prioriteringer :) Flotte eksemplarer av 127 ser ut til å dukke opp fra tid til annen, så hvis lysten blir sterk nok, så finner du alltids en komplett en senere... :)

Her er forresten et bilde av 127'en min i boksen med originale sko og "scrollen" i bakgrunn.

 
Redigert av en moderator:
@Minuteman, ja, det er harde prioriteringer :) Flotte eksemplarer av 127 ser ut til å dukke opp fra tid til annen, så hvis lysten blir sterk nok, så finner du alltids en komplett en senere... :)

Her er forresten et bilde av 127'en min i boksen med originale sko og "scrollen" i bakgrunn.


Jeg liker PAMilien din, dr. Fiddy, og selvsagt spesielt 127'en.....men som det er blitt skrevet her tidligere i tråden,- vær svært forsiktig med å kjøpe en 127 på nettet, spesielt fra Ebay o.l.
Det finnes dessverre en god del fake 127 i omløp, gjerne utstyrt med tilsynelatende originale esker, papirer og "scroll".
 
Redigert av en moderator:
Nå må jeg bare si: fy da!!! Helt nydelig;)
Nå har jeg langt planer, men når neste klokke skal kjøpes så veier Panerai ganske sterkt. Det er grunnet slike tråder, med slike bilder kan få en vinglepetter til å skifte meninger:eek:
Takk som deler, AP bør skjelve i buksene:p
 
Nå må jeg bare si: fy da!!! Helt nydelig;)
Nå har jeg langt planer, men når neste klokke skal kjøpes så veier Panerai ganske sterkt. Det er grunnet slike tråder, med slike bilder kan få en vinglepetter til å skifte meninger:eek:
Takk som deler, AP bør skjelve i buksene:p

Hyggelig at tråd og bilder faller i smak @Wangensten :)

Det er jo ikke til å komme bort ifra at Panerai har virkelig mye fint og bra som tiltaler mang en klokkenerd :) Likevel pussig at du nevner AP. Det er en manufaktur som har begynt å "plage" meg mer og mer.... Jeg har fryktelig lyst på en sporty ROO :)
 
Redigert av en moderator:
Krone og kronebeskytter

Første gang jeg så en Panerai, kunne jeg ikke fordra den klumpete kronebeskytteren. Nå er det noe av det tøffeste jeg ser på en klokke :) Her er noen bilder av mine 47 mm kroner og kronebeskyttere: