Min garasje er fylt med...

Har forøvrig oppgradert garasjen! Fra gammel Volvo til enda eldre Mercedes-Benz.
D84C04D9-1E1E-4EC8-8DB3-8B404CA207A8.jpeg
 
Utfyllende info, tusen takk!

Aber naturlich!

For de som ikke vet er dette en Mercedes-Benz S123 (sedanen går under den velkjente W123-betegnelsen) – tyskernes første skikkelige stasjonsvogn. I 1985 bestilte en blomsterbutikk i Bergen dette eksemplaret, og den hvite lekkerbisken levde lenge på småturer mellom trehus for å levere danderte buketter.
Idyll? Ja.

Floristen hadde spandert på seg en feit Merce, men var særdeles sparsom når det skulle krysses av på utstyrslisten. Ingen råflott automatkasse. Intet behagelig femtegir. Ingen kul Blaupunkt-radio. Og minste bensinmotor (hvilket gir bilen modellnavnet 200T – og knapt hundre hestekrefter). Men den har i det minste manuelt soltak og deilig rødbrunt interiør. Førstnevnte er jo egentlig ganske ironisk gitt byen den levde i.

Og så er den ganske så rustfri. Det er det ikke mange som er lenger. Men MB-en trengte litt oppmerksomhet i detaljene, hvilket den nå har fått, siden jeg kjøpte den for en måneds tid siden. Blant annet goooood polering, skikkelig voksing, nye dekk og et par nye knapper i dashboardet. For ikke å glemme en nøysommelig vask av interiøret. Nå gjenstår bare å fikse den sporadisk fungerende sentrallåsen som går på vakum, samt noen gaaamle vinyldeler i interiøret som har bestemt seg for bøye seg i rare vinkler slik at de ikke lenger ser 100 prosent ut.

Merce-1-2 2.JPEG
 
Aber naturlich!

For de som ikke vet er dette en Mercedes-Benz S123 (sedanen går under den velkjente W123-betegnelsen) – tyskernes første skikkelige stasjonsvogn. I 1985 bestilte en blomsterbutikk i Bergen dette eksemplaret, og den hvite lekkerbisken levde lenge på småturer mellom trehus for å levere danderte buketter.
Idyll? Ja.

Floristen hadde spandert på seg en feit Merce, men var særdeles sparsom når det skulle krysses av på utstyrslisten. Ingen råflott automatkasse. Intet behagelig femtegir. Ingen kul Blaupunkt-radio. Og minste bensinmotor (hvilket gir bilen modellnavnet 200T – og knapt hundre hestekrefter). Men den har i det minste manuelt soltak og deilig rødbrunt interiør. Førstnevnte er jo egentlig ganske ironisk gitt byen den levde i.

Og så er den ganske så rustfri. Det er det ikke mange som er lenger. Men MB-en trengte litt oppmerksomhet i detaljene, hvilket den nå har fått, siden jeg kjøpte den for en måneds tid siden. Blant annet goooood polering, skikkelig voksing, nye dekk og et par nye knapper i dashboardet. For ikke å glemme en nøysommelig vask av interiøret. Nå gjenstår bare å fikse den sporadisk fungerende sentrallåsen som går på vakum, samt noen gaaamle vinyldeler i interiøret som har bestemt seg for bøye seg i rare vinkler slik at de ikke lenger ser 100 prosent ut.

Vis vedlegg 225192

På en så gammel og rustfri bil ville jeg spandert en understellbehandling.
Undersiden er alltid den mest gufne med tanke på rusten.

Nydelig bil!!
(Min søster hadde en maken i mange år. Kjøpt for "nærmest ingen ting", og solgt etter mange år for litt. Klassisk evighetsmaskin og stridsvogn i en og samme klump.)

8- )
 
  • Liker
Reaksjoner: Nicolai
Jeg håper så inderlig du har benyttet originale brytere? Er så grusomt med Biltemabrytere i et ellers snadder dashbord.
Og vakuumlåser pleier å få ei fuskete pumpe, i hvert fall på eldre Audi.
Men bilder? Det tåler vi flere av, eksteriør og interiør.

Biltema var aldri et alternativ. :)

Ikke vakuumpumpen, men selve låsemekanismen i døren pleier å være problemet i 123-verdenen (dette er ikke min første rodeo med gammel Mercedes).

På en så gammel og rustfri bil ville jeg spandert en understellbehandling.
Undersiden er alltid den mest gufne med tanke på rusten.

Nydelig bil!!
(Min søster hadde en maken i mange år. Kjøpt for "nærmest ingen ting", og solgt etter mange år for litt. Klassisk evighetsmaskin og stridsvogn i en og samme klump.)

8- )

Yes! Sauefett er på vei på undersiden!
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Yes! Sauefett er på vei på undersiden!

om du får det gjort profesjonelt - kjøp med en ekstra sprayboks og gå over bilen selv etterpå - de pleier ikke å ta seg bryet med å sprøyte i nærheten av sensitive ting, så om du vil beskytte bærearmer og kronglete partier i nærheten av motorrommet må du gjærra det sjæl!
 
  • Liker
Reaksjoner: Nicolai og Grendel
Bil er for tiden ikke høyt prioritert her i heimen, både pga flere større eiendomsprosjekter og tre små barn som herjer vilt. Likevel, litt bilglede er det heldigvis i en av de aller sist produserte V70 i Dynamic Edition og fullspekket med utstyr.Vis vedlegg 223295

Copy & paste ;)
Snart 2 år siden jeg byttet ut mann-med-hatt bilen, S80 fra 2001. Ble en V70 D2 fra 2016. Såvidt innkjørt og brukes stort sett på langturer ut av Oslo.
Min samboer ertet meg med gubbebilstemplet på min forrige bil og var så fornøyd med V70'n, måtte jekke ned hele inntrykket med litt blåfarge og en elg :mrgreen:
IMG_20200810_160436.jpg
 
Copy & paste ;)
Snart 2 år siden jeg byttet ut mann-med-hatt bilen, S80 fra 2001. Ble en V70 D2 fra 2016. Såvidt innkjørt og brukes stort sett på langturer ut av Oslo.
Min samboer ertet meg med gubbebilstemplet på min forrige bil og var så fornøyd med V70'n, måtte jekke ned hele inntrykket med litt blåfarge og en elg :mrgreen:
Vis vedlegg 226335


Ser ut som vi har helt identiske biler med unntak av blåfargen. Regner med du har toliteren du også? Den har imponert meg.
 
  • Liker
Reaksjoner: Huygens
Ser ut som vi har helt identiske biler med unntak av blåfargen. Regner med du har toliteren du også? Den har imponert meg.
Ja, det er nye D2 VEA og automat. Syns motor og girkasse passer bilen bra. Med unntak av et ønske om litt mer kraft i høyere fart, så har jeg alt jeg trenger.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: berekraft