Mat til Norskamerikanere

Medlem
8. mars 2010
Innlegg
3.475
Sted
Over fjorden
Heisann,

Får besøk av litt familie fra USA her på mandag. Planen var å servere et koldtbord. Hadde vært artig å prøve å finne noe litt mer norsk å sette på koldtbordet enn kald kalkun....
Røkelaks og tilbehør er selvsagt planlagt, det er også noe spekekjøtt. Har også tenkt å lage en "norsk tapas" med tacolefse, røykelaks og en smørost.

Noen som har noen flere spennende forslag?



Ps. De er svært vant med forskjellig type mat, så kom med friske forslag. Det er sikkert vi som lager til som feiger ut først... ;)
 
Hvalcarpaccio selvfølgelig! Da får man en fin diskusjon også!
(ifølge en kokebok fra Hellstrøm, så er det lyse hvalkjøttet best til dette)

Reinsdyr roastbiff?

Tørrfisk (som snacks)
 
Hvalcarpaccio selvfølgelig! Da får man en fin diskusjon også!
(ifølge en kokebok fra Hellstrøm, så er det lyse hvalkjøttet best til dette)

Reinsdyr roastbiff?

Tørrfisk (som snacks)

Reinsdyr roastbiff, ikke dumt. Har noe reinsdyr liggende. Men vet ikke om kjøttet er egnet til roastbiff..

I hvilke kokebok står hvalcarpaccio, om du husker. Har de fleste liggende. Hørtes skikkelig spennende ut! :D

Tørrfisken ligger nok på hytten, kanskje like greit da den er forbudt å ta inn i dette huset. Den lukter visstnok.... :p
 
Det er lite som slår følgende blings:

En god tykk skive med brød, helst grovt, men det må være mykt
Et raust lag med smør (ikke noe liksomsmør!)
Noen stykker gammalost, ca 2-3 mm tykke
Rømme oppå der igjen, helst seterrømme, men lettrømme går fint
En par klatter tyttebærsylte på toppen (må være ganske søtt, det du finner i butikken er helt topp)

Dette er det flere som liker enn du tror ;)

PS: Det være tyttebærsylte
 
Det er lite som slår følgende blings:

En god tykk skive med brød, helst grovt, men det må være mykt
Et raust lag med smør (ikke noe liksomsmør!)
Noen stykker gammalost, ca 2-3 mm tykke
Rømme oppå der igjen, helst seterrømme, men lettrømme går fint
En par klatter tyttebærsylte på toppen (må være ganske søtt, det du finner i butikken er helt topp)

Dette er det flere som liker enn du tror ;)

Den er utnevnt til en av vinnerene, den skal på bordet!

Hvalcarpaccio undersøker jeg nå. Men tror det ikke var så mange fler enn meg som ble fristet av den.. :p
 
Røkelaks og tilbehør er selvsagt planlagt, det er også noe spekekjøtt. Har også tenkt å lage en "norsk tapas" med tacolefse, røykelaks og en smørost.

Noen som har noen flere spennende forslag?

Dropp tacolefsen og gå for norsk potetlefse :) Rømmegrøt kan vel også være en idé?
 
Dropp tacolefsen og gå for norsk potetlefse :) Rømmegrøt kan vel også være en idé?

Var litt usikker på hvordan potetlefsen ville stå til kremosten. Får lage en test i morgen og se.
Litt rømmegrøt hadde vært morsomt.. Men.. Vet at fruen i selskapet er rimelig "allergisk" mot mat som ser feit ut.. Så tror vi sløyfer den..
 
Sannsynligvis ikke :) Pga tyttebærenes bitterhet og gammalostens karakter så kan det som sagt godt være en søt type. Det fungerte fint med en billig type på Rema i hvitt plastspann. Seterrømme er nok tingen, og mengden av alt på skiven må finstemmes med eksperimentering. For lite rømme så blir det tørt, for mye så drukner de andre smakene.

Ellers er jo blings med kremost (gjerne den røde som heter krydder), sardiner og en persilledusk knallgodt. Om du får tak i chilisardinene til King Oscar så blir det en atombombe av en blings, men kanskje ikke så norsk...?
 
Norskamerikanere setter ofte pris på det gamle og autentiske.
Spekemat og rømmegrøt f.eks. Norsk hverdagskost eller festmat slik det var før i tiden. Hvalcarpaccio er godt, men ikke særlig norsk. Gammelost på ferskt brød og med godt smør er supert, men hvorfor "modernisere" det med rømme og tyttebær? Kongekrabben er ikke norsk, den er russisk. Prøv heller med med hummer. For ikke å snakke om kreps. Nå er det sesong og den norske ferskvannskrepsen finnes det ikke maken til noe annet sted i verden. Serveres det norsk laks skal den være kokt, dvs trukket, og ikke som sushi eller sashimi.

Til norskamerikanere er lutefisk en selvfølge. Overraskende nok synes mange av dem at det er stas med litt mild rakfisk også. Bør serveres med så lite tilbehør som mulig. Glem sirup, sennep, bacon etc til lutefisken. Rakfisken trenger ikke annet tilbehør enn smør og lefse - evt poteter. Ikke ødelegg smaken med løk, purre, rømme osv.

Ferskt brød med G35+ er norskere enn norsk. Fersk torsk med gulerøtter, nypoteter og smeltet smør. Spekesild med nypoteter. Kjøttkaker med brun saus, kålstuing og poteter. Raspeball med stekt flesk og kålrotstappe.

Kjør på med det gamle og autentiske. Vår erfaring er at dette aldri slår feil. Det er dette de skriver om på Facebook, i takkebrev og på julekort. I lang tid etter et besøk.

Dersom "dine" norskamerikanere emigrerte for et tiår eller to siden er det selvsagt noe annet. Da er det bare å klemme til med noe nytt og moderne.

Keep it simple!

Lykke til med besøket og bevertningen! Og du, ikke glem akevitten :D
 

Er prinsippet med hvaljakt som gjør det risikabelt. ;)

.....
Gammelost på ferskt brød og med godt smør er supert, men hvorfor "modernisere" det med rømme og tyttebær?

Fordi det smaker geiteballe uten. ;)

Kongekrabben er ikke norsk, den er russisk. Prøv heller med med hummer. For ikke å snakke om kreps. Nå er det sesong og den norske ferskvannskrepsen finnes det ikke maken til noe annet sted i verden. Serveres det norsk laks skal den være kokt, dvs trukket, og ikke som sushi eller sashimi.

Det ble servert ferske sjøkreps til deres foreldre for en ukes tid siden. Har ikke mulighet for å matche de råvarene herfra nå, så dropper nok sjøkreps. Hummer er de ekstremt gode på i California, hvor de kommer fra, og er noe de er vant med å spise relativt ofte. Hopper derfor bukk over hummeren. Kongekrabbe er russisk, men råvaren har blitt "norsk". Trekt laks blir litt for mye middag, rå laks vurderes ikke. Røykelaks skal serveres i et par forskjellige varianter.

Til norskamerikanere er lutefisk en selvfølge. Overraskende nok synes mange av dem at det er stas med litt mild rakfisk også. Bør serveres med så lite tilbehør som mulig. Glem sirup, sennep, bacon etc til lutefisken. Rakfisken trenger ikke annet tilbehør enn smør og lefse - evt poteter. Ikke ødelegg smaken med løk, purre, rømme osv.

Lutefisken blir i overkant middag igjen.
Rakfisk har jeg tenkt på. Kom fram til at vi dropper det. Rett og slett fordi vi ikke har noe tradisjon for det i vår familie. Skulle gjerne smakt det selv, egentlig..

Ferskt brød med G35+ er norskere enn norsk. Fersk torsk med gulerøtter, nypoteter og smeltet smør. Spekesild med nypoteter. Kjøttkaker med brun saus, kålstuing og poteter. Raspeball med stekt flesk og kålrotstappe.

Ferskt brød med G35, geitost etc blir selvsagt å finne på bordet. ;) Spekesild ja, det må jeg se på! Resten blir litt for mye middag.

Kjør på med det gamle og autentiske. Vår erfaring er at dette aldri slår feil. Det er dette de skriver om på Facebook, i takkebrev og på julekort. I lang tid etter et besøk.

....

Vi prøvde å servere dem pinnekjøtt en gang. Det gikk heller dårlig. Litt derfor vi prøver litt gamle råvarer med en men moderne presentasjon denne gang. Akevitten skal på bordet. Når det kommer til når de vandret ut så er det vel egentlig bare halvparten av besøket som har norsk blod, og det er 2. generasjons utvandrer. ;)
 
Jeg har ikke smakt geiteballe, men fersk gamalost og rikelig med smør kan være fullt på høyde med mye av det beste fra utlandet. Det er forresten veldig godt om den skjæres i terninger og legges i flat skål med ørlite akevitt. Akevittmarinert gamalost med andre ord. Kan utrolig nok brukes sammen med en frisk Tawny Port som en liten aperitif.

Kreps fra Steinsfjorden overgår alt av sjøkreps og det er akkurat nå den kan kjøpes fersk og nykokt.

Ellers høres det ut til at du snart har så holder på bordet. Jeg overså at dette skulle være et koldtbord og tenkte mer i retning middag ;)
 
Det begynner å bli trangt om plassen på bordet ja.. Og bordet er ikke helt lite.. Men sånn er det alltid, litt av sjarmen det! :mrgreen:
 
Jeg tror jeg hadde tenkt litt til... Norsk mat forbindes altfor mye med gammel fattigmannsmat som ble til utelukkende fordi konserveringen fungerte og ikke pga av smaken. Ikke for det; jeg spiser både lutet og raket, men norsk mat er mer.

Når jeg tenker på norsk mat tenker jeg like mye på de gode FERSKE råvarene som f.eks lam, reinsdyr, elg og fisk. Her finnes mange gode oppskrifter som ikke nødvendigvis skriker middag. Vi har ikke bare tradisjoner for halvt fordervet mat. Under måltidet kan du pense samtalen inn på et vanvittig importvern; amerikanere elsker slike historier for det er så langt forbi deres villeste fantasier:p

Forøvrig er geiteballer ikke så galt på smak, men et helvete å tygge:D
 
Vi tenker veldig likt om norske råvarer mogens. Har bare ikke hatt så mye inspirasjon til hva en kan finne på i det siste. Har du noen spesifikke forslag? Trenger ikke være noe stort, som tidligere nevnt begynner bordet å bli fullt... :p

Med tanke på geiteballene var det er grafisk eksempel. :p Geiteballe står på listen over rare ting jeg ønsker å få smakt en vakker dag.