Juni 2022
HMT Misuni
Mekanisk
Automatisk opptrekk
Kassa er 35,0 mm
Inklusive krone er den 37,5 mm
Tykkelsen er 10,8 mm
Fra remfeste til remfeste er den 43,0 mm, og mellom dem er det 18,0 mm
Oppdaget at man må tilbake til
desember i fjor for å finne en D/D-klokke i denne tråden, så da var det bare å finne fram noe passende for en strålende sommerdag som denne. Nå var det ikke helt meningen at klokka skulle komme fra den litt mer øvre delen av kvalitetshylla, men jeg tok den første og beste jeg fant fram. Ikke at jeg har så veldig mange D/D-varianter som står i kø for denne tråden, så man får strengt tatt ta det man får. Siden klokka kom i en moderat feiende flott boks er det rimelig gitt hva som er hovedfokus i det første bildet.
Selv om jeg har litt vondt for klokker som blir veldig gullaktig har jeg forbausende få problemer med denne. Fravær av gullaktig lenke hjelper veldig på at det hele blir veldig innenfor.
Igjen en kasse av det enkle slaget med rene og pene linjer, men man har gjort litt mer flid f.eks ved at remfestene har en mer feiende og flott bue enn vanlig, og at overflaten har to fasetter. Det er fint lite å mislike da det gjelder dagens kasse.
Som alltid er det hyggelig med en original reim, og akkurat denne typen er helt klart i det øvre sjiktet av reimer med HMT preget inn i læret. En mer enn litt påfallende ting er at den delen av reima med spenna er lettere brukt, i tillegg til at en eller annen form for gnager har spist av reima ved remfestet, mens den andre delen av reima er fullstendig ubrukt. Rare greier.
Designen av skiva må vel kunne sies å være av det enkle slaget, men jeg synes den er relativt vellykket. En enkel sirkel innenfor indeksene, og en bråte med minuttmarkører utenfor indeksene, og man er i boks. Dette er vel første klokka i denne tråden med en eller annen form for gotisk skrift. Nå er jeg mildt sagt ingen typegraf, men ser ikke ut til å være noen av de klassiske variantene som Schwabacher, Fraktur, Tekstur eller Rotunda, men en eller annen Blackletter-variant. Denne
Old English-varianten ligner voldsomt, men jeg har ingen anelse hva den heter. Til slutt er det bare å konstatere at viserne i god HMT-stil er mindre lange enn det man kunne ønske.
Konstruksjonsmessig virker dagens klokke til å være bedre enn veldig mange andre klokker fra HMT, og jeg antar at det skyldes at dette er en nyere modell fra HMT sin side – på tross av at modellen oppstod på 90-tallet. Bare ved å skru av og på baklokket merker man at presisjonen i konstruksjonen er noen hakk bedre enn det man er vant til for brorparten av klokkene. Det samme inntrykket får man da det gjelder hvordan teksten på baklokket ser ut, og man ser lett at 63 01 00 er dagens tallkode. 01 betyr at klokka er laget på en av to fabrikker HMT hadde i Bangalore, og at dette skjedde i det siste året av det andre millenniet - 2000. Og nei, jeg orker ikke en ny runde med diskusjon lik den vi hadde i 1999, men jeg oppfordrer de som er uenige til å lese
dette! Nå vil de som er uenige fortsatt kunne påstå at de har rett, men de som følger år angitt med grunntall i denne sammenheng kan ta seg en pille.
De som leste seg gjennom setningene om urverket på
forrige D/D-klokke i denne tråden fikk slengt i trynet at det er et urverk i 65-serien som skjulte seg bak baklokket. Jeg har brukt noen minutter på å finne ut av dette, men får fullstendig hodepine av det hele. Det kan se ut til at dette urverket heter 6500 eller 6501 - begge brukes av kjennere, mens jeg har vanskelig for å tro at det finnes to forskjellige varianter, så jeg tror 65-serien er det jeg vil bruke inntil videre.
Heldigvis er det ingen hodepine å spore i de siste bildene der klokka er i sitt rette element.