Mars 2020
HMT FGSS 02 BK
Quartz
Kassa er 42mm
Inklusive krone er den 45mm
Tykkelsen er 11mm
Fra remfeste til remfeste er den 50mm, og mellom dem er det utrolig nok bare 15mm
Tilbake i juni 2018 fikk jeg
spørsmål om HMT hadde laget en chronograph eller klokker med andre komplikasjoner en dag og dato, og jeg fisket opp et bilde av en
HMT Roman med bl.a månefase. Da det gjaldt chronograph holdt jeg munnen lukket – fordi jeg ikke gadd å sjekke, men her om dagen fikk jeg omsider en
HMT Sportstar i hende – sammen med
28 klokker til der den eneste quartzklokka var denne månedens klokke.
Til nå har de få HMT-boksene som har kommet i min retning vært av den
cellulosebaserte typen, men dagens boks er av typen plast.
Uheldigvis er lyset i dag flatt som bare fy, så dere får bære over med bilder med litt kjip kontrast.
Klokka kommer fra et restutsalg som HMT har i Bangalore. Visstnok har de samlet inn det som måtte være av restlagre rundt om i India. Alle klokkene jeg fikk i uken som var kommer fra dette utsalget bortsett fra nevnte
HMT Sportstar som ble kjøpt av en fyr som la den ut på en Craiglist-lignende Indisk side. Alle 29 klokkene er kjøpt inn av en fyr fra Bangalore jeg har blitt litt kjent med – uten det hadde jeg ikke hatt mulighet til å få kloa i disse da det som vanlig ikke er mulig for en uten indisk mobilnummer og/eller kredittkort å kjøpe noe som helst.
Det sorte på skiva er ikke flatt, men det er en tekstur der som den ekstremt skarpøyde så vidt er i stand til å skimte. HMT har en rekke varianter av chronographer – både andre fargevarianter av FGSS 02 samt andre modeller som ligner, men dette var den eneste som var tigjengelig. Og typisk nok er dette den eneste som er litt vanskelig å lese med sort på sort og visere av sølv. Alle de andre variantene har til dels veldig mye bedre lesbarehet, men siden det eneste jeg kunne velge mellom var denne klokka eller ingen klokke var det bare å kjøpe i vei,
Funksjonene på klokka er vel som det pleier å være på chronographer. Et lite problem for mitt vedkommende er at jeg ikke er sikker på hvordan disse fungerer da dette er min første chronograph, og veiledningen er av den usynlige typen. Alternativt at den ikke fulgte med.
Jeg synes designen på kassa på alle måter er innenfor. Den stikker ikke ut på noen som helst måte i noen som helst retning, så for noen er designen kjedelig, men som nevnt før liker jeg rene og pene, om enn kjedelig kasser.
Logo på kronen er alltid innenfor.
En påfallende ting med denne klokka er at den er mye tyngre enn noe annet jeg har. Nå har jeg sett Rolex-klokker passere 200 gram, men 148 gram er tungt nok. Sannsynligvis er det en vanesak, men jeg synes det er i overkant mye klokke å drasse rundt på.
Lenka er sannsynligvis ikke helt den samme kvaliteten som en ny lenke fra Rolex, men den gir i hvert fall et solid inntrykk. Og låsen er en fryd i forhold til mye av de andre konstruksjonen jeg til nå har fått på lenkefronten.
Lenka er i det lengste laget, så foreløpig har jeg det svenskene kaller for «bilhandlarhäng». Jeg får korte lenka ved anledning. Som dere kan se på ett av de andre bildene har mange av lenkeleddene et par piler på seg, så det vil forhåpentligvis gå som en lek å fjerne ett ledd eller tre.
Dagens baklokk er av det ekstremt informative slaget, og lettlest så det holder. Til og med modellnummeret har de fått med seg. Dagens tallkode er OS20 – 001 – 12. Om 001 betyr at klokka er produsert på en av fabrikkene i Bangalore, eller at det er tilsvarende de siste tre sifrene jeg ikke aner hva betyr som vi har sett på mang en klokke ved
tidligere anledninger skal være usagt. 12 betyr forhåpentligvis at den er produsert i 2012. OS20 er hvilket urverk som sørger for at ting skjer.
Urverket er ett stykk
Miyota OS20, og den fyller det som måtte være av plass. Og som man ser står det ett og annet omtrent over alt på urverket. I følge spesifikasjonene er levetiden på batteriet 5 år, noe som vel betyr at jeg først som sist får gå til anskaffelse av et nytt batteri.
På tross av «bilhandlarhäng» sitter klokka bra på hånda, men siden jeg personlig liker at en klokke sitter såpass stramt at man bare får plass til en stykk pekefinger type de to ytterste ledd mellom reim/lenke og hånd, er det bare å finne fram adekvat verktøy og fjerne en passende mengde lenkeledd.