Månedens HMT

Fantastisk som alltid! Min HMT som eg vann i denne tråden får seg titt og ofte ein luftetur enda. Spesielt når vi skal ete indisk. :rolleyes:
Det er selvfølgelig genialt å bruke en HMT når man spiser indisk. Hvorfor har ikke jeg kommet på dette selv?

@PJO Synes faktisk den eldste er penest med tanke på dimensjoner mm. :)
Jeg måtte ta en ekstra runde etter meldingen din, men synes fortsatt den nyere modellene er den peneste. Den eldste har vært i mitt eie i over ett år, mens den nyere kom meg i hende i februar i år, så det har seg ikke slik at den jeg har hatt lengst også er vinneren i mine øyne. Men for all del - jeg tåler også den eldste, og er veldig fornøyd med å ha den i samlingen.

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: netrom71
Det er selvfølgelig genialt å bruke en HMT når man spiser indisk. Hvorfor har ikke jeg kommet på dette selv?
Mulig du er for opptatt med plastoppbevaringsgreier av displaytypen? Og nei, eg jobbar ikkje med å vekke hanen, men eg jobbar natt halve året. ;)

• Liker
Reaksjoner: PJO
Februar 2022

HMT Siddarth
Mekanisk
Manuelt opptrekk
Kassa er 30mm
Inklusive krone er den 33mm
Tykkelsen er 10mm
Fra remfeste til remfeste er den 35mm, og mellom dem er det 20mm

Selv om det ikke har vært så mange plastoppbevaringsgreier av displaytypen å se i denne tråden i det siste er det ingen hemmelighet at jeg har sans for plastoppbevaringsgreier av displaytypen fra HMT selv om kvaliteten på plastoppbevaringsgreiene av displaytypen mildt sagt ikke er så bra som man kunne ønske. Som en kjedelig konsekvens av at jeg har vært noe opphengt i disse plastoppbevaringsgreiene av displaytypen er at jeg tydeligvis ikke klarer å komme på svært så opplagte ting som andre tar som en selvfølge, men heldigvis påpekte @ErlingSG det opplagte for meg slik at jeg kan ta rev i seilene mens det enda er tid til å ta rev i seilene, og spare de klokkene som kom i plastoppbevaringsgreier av displaytypen som jeg foreløpig ikke har lagt ut i denne tråden til en senere anledning når plastoppbevaringsgreier av displaytypen ikke betyr like mye lenger. Men SJEKK ut den GULE til høyre... ...jeg mener – dette er klokkene jeg foreløpig har igjen som kom i en plastoppbevaringsgreie av displaytypen – som ikke lenger betyr noe for meg, og de vil komme ved noen passende anledninger i en fremtid nær deg.
DSC02051a.jpg

Det har vært mang en klokke i denne tråden som tåler å bli brukt sammen med en dress, men dette er det første rene dressuret jeg har dratt opp av ermet, og for en skuffelse av en klokke.
DSC02052a.jpg

Hva kan man si on dagens klokkekasse? Tror intetsigende er et rimelig dekkende ord. Jeg synes ikke det er noen elementer som man kan trekke fram som positivt – eller negativt, så da sitter man igjen med noe intetsigende. Men det passer kanskje bra for et dressur?
DSC02058a.jpg
DSC02059a.jpg

Uheldigvis er ikke klokka utstyrt med originalvare på reimfronten, og reimer som ser ut som denne på baksiden har det med å komme i en eller annen kategori som har ordet søppel i seg, men reima er faktisk veldig bra i forhold til hva jeg er vant til da det gjelder uoriginal vare på klokker fra India. Den er tynn, myk og smidig, noe som muligens er litt irriterende da jeg var i en fin stim med negativitet. Selv om klokka sannsynligvis er den smaleste til nå i denne tråden – selv HMT Sachin som er en knøttliten klokke er på massive 32 mm – er den utstyrt med lærvarer som er 20 mm bred. Den eneste klokka som foreløpig har vært å se i denne tråden som er 20 mm mellom remfestene er en latterlig quartz-klokke vi kunne se en dag jeg hadde bursdag.
DSC02060a.jpg

Vi har sett mang en klokke i denne tråden der designen er av det aller enkleste slaget, men dagens klokke tar det som måtte være av kake. Selv om det er en selvmotsigelse med tanke på at noen faktisk må ha gjort noe, bærer dagens skive preg av at det ikke har vært noen som har designet noe som helst. Man skal jobbe litt for å kunne lage noe mer intetsigende. Bytte ut den røde sekundviseren vil selvfølgelig gjøre susen, noe som bringer meg elegant over til noe man har fått til. Viserne er veldig riktig for denne klokka, og lengden er utsøkt eksemplarisk
DSC02064a.jpg

Det er litt mer fart på baksiden av klokka. Baklokket inneholder en halv roman, og der kan man bl.a finne tallrekka 05 04 94. Jeg satser tungt på at fabrikknummeret er de to første sifrene, noe som i så fall betyr at klokka ble produsert på Ranibagh-fabrikken i Uttaranchal, og så skjedde i 1994.
DSC02061a.jpg

Selv om både klokke og baklokk er av det mer firkantete slaget hindrer det ikke vår venn 0231 å sørge for at de ikke så verst perfekt lange viserne beveger seg slik som visere skal bevege seg.
DSC02062a.jpg

Solen er tilbake, og våren går sin gang, men fortsatt er det snø som må smelte i vei før man kan begynne å speide etter sommeren.
DSC02068a.jpg
DSC02070a.jpg
DSC02071a.jpg

Redigert:
Mars 2022

HMT Rachana
Mekanisk
Manuelt opptrekk
Kassa er 30mm
Inklusive krone er den 33mm
Tykkelsen er 10mm
Fra remfeste til remfeste er den 35mm, og mellom dem er det 20mm

Forrige måned
hadde vi i denne tråden den lettere tvilsomme opplevelsen å kunne beskue en rimelig døv utgave av en dressklokke, så for å rette opp det inntrykket kjører jeg på med nok en dressklokke. Nå er heller ikke denne månedens utgave noe å ta så voldsomt mange bølger av, men den er i hvert fall mange hakk bedre.
DSC02072a.jpg

Siden klokkekassa er den samme som i forrige måned kjører jeg en etterspurt og populær reprise: Hva kan man si on dagens klokkekasse? Tror intetsigende er et rimelig dekkende ord. Jeg synes ikke det er noen elementer som man kan trekke fram som positivt – eller negativt, så da sitter man igjen med noe intetsigende. Men det passer kanskje bra for et dressur?
DSC02075a.jpg
DSC02076a.jpg

Da det gjelder klokkereima er det snakk om akkurat samme type som forrige måned, så det blir mye repriser denne gang. Eneste forskjellen fra sist er fargen. Konklusjonen blir uansett rimelig forutsigbar, nemlig at reima er rimelig bra i forhold til man vanligvis blir tilgodesett med at uoriginal vare fra India.
DSC02073a.jpg

Designen på HMT Siddarth som vi hadde den tvilsomme æren av å hvile øynene på i forrige måned var av det mer fraværende slaget, men denne gang har man klart å tilgodese skiva med en mengde romertall der proporsjonen er helt grei. Kontrasten mellom skive og trykk kunne med hell vært noen hakk bedre, men som vanlig kan man tydeligvis ikke få alt. Heldigvis har dagens klokke samme type visere som sist, og de er både riktig i forhold til klokka samt at de har det med å ha en lengde som man kan gi en og annen tommel opp for.
DSC02077a.jpg

Bortsett fra detaljer som at det som står på dagens baklokk er lettere skeivt samt at det som står øverst er rimelig slitt, er teksten på dagens baklokk helt lik den vi kunne lese oss gjennom forrige måned. Tallrekka 05 04 94 kan oversettes ved at 05 betyr at klokka ble produsert på Ranibagh-fabrikken i Uttaranchal, og året så skjedde var 1994.
DSC02074a.jpg

Som vanlig er det ingen overraskelser å finne på fremdriftsfronten, så der vi forventer i finne et urverk av typen 0231 finner vi et urverk av typen 0231.
DSC02078a.jpg

Nok en vårdag med sol i sikte, og nok en vårdag der det fortsatt er snø i sikte, men en uke til bør gjøre susen i forhold til at det ikke lenger blir noe snø i sikte.
DSC02079a.jpg
DSC02081a.jpg
DSC02083a.jpg
DSC02085a.jpg

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: chrgod og netrom71
April 2022

HMT Vinay
Mekanisk
Manuelt opptrekk
Kassa er 37mm
Inklusive krone er den 40mm
Tykkelsen er 10mm
Fra remfeste til remfeste er den 44mm, og mellom dem er det 18mm

Det er allerede siste dagen i april, så det var på håret at jeg rakk å legge ut aprilklokka i april. Det ville sett rimelig teit ut hvis aprilklokka hadde kommet f.eks i mai. Uansett – etter et par måneder med lettere uspenstige dressur er det igjen på tide med litt hverdag at det litt mer slitne slaget – noe som passer bra på en blåmandag som dette.
DSC02089a.jpg

Jeg må innrømme at det nok ett eller flere steder der ute i verden er større fans av klokkekassa enn meg. Sett fra siden, som jeg nå ser jeg burde tatt et bilde av i tillegg til halvprofilene, synes jeg at designen er relativt vellykket, men jeg får ikke helt fot når jeg ser på den forfra. Det er nesten slik at designen er fraværende – man har bare tatt et metallstykke og rundet av hjørnene. Men man har i hvert fall klart å lage noe veldig anderledes i forhold til de klokkekassene vi til nå har kunnet beskue i denne tråden, og det er da noe.
DSC02093a.jpg
DSC02094a.jpg

Denne typen med klokkereim har vi sett mang en gang før, og selv om den foreløpig er litt stiv er den av en helt grei kvalitet med tanke på hvor jeg fikk den fra.
DSC02090a.jpg

Som man kan se er skiva lettere sliten, men som vanlig ser det mye verre ut på oppblåste bilder som dette enn i det virkelige livet. Som den lettere nærsynte og middelaldrende fyren jeg er ser skiva helt grei ut ved vanlig bruk. Som man også kan se er designen på skiva av det aller enkleste slaget. Gullfarget med sort trykk, og det var det. Etter et par dressur der viserne hadde det med å ha riktig lengde, er vi skikkelig tilbake til viserhverdagen der lengden med hell kunne vært mindre korte. Men det er tross alt blåmandag.
DSC02092a.jpg

Igjen kan man beskue et baklokk som ligner veldig mange av de andre baklokkene vi har sett i denne tråden. Tallkoden 04 06 05 er av det litt dumme slaget da alle tallen er et årstall som fungerer, og tallene på ytterkantene kan være fabrikknumre, men jeg satser tungt på at som ofte før er fabrikknummeret først, og 04 peker i så fall ut Tumkurfabrikken i Tumkur Karnataka som den skyldige for at denne klokka har blitt produsert, og hvis jeg satser like tungt på at årstallet er det siste nummeret er året 2005.
DSC02091a.jpg

Nok en gang er det ingen overraskelser å finne under baklokket, og passende nok på en blåmandag som dette er det en litt mer sliten utgave av 0231 som tikker i vei på dagens klokke.
DSC02095a.jpg

Kan opplyse om at det i dag er den første dagens jeg ikke kan skimte snø noe sted. I går var det fortsatt et par små flekker å skimte i skyggen. Vel, nede i veien er det fortsatt noen tonn i en haug etter vinterens brøyting, men ute av syne ute av sinn.
DSC02097a.jpg
DSC02098a.jpg
DSC02099a.jpg

Redigert:
  • Liker
Mai 2022

HMT Bharat
Mekanisk
Manuelt opptrekk
Kassa er 35mm
Inklusive krone er den 37mm
Tykkelsen er 11mm
Fra remfeste til remfeste er den 38mm, og mellom dem er det 16mm

Titter man ut er det bare å konstatere at det er mai. Hva jeg skal bruke den observasjonen til er mer enn uvisst, men jeg får grunne litt på det ved en passende anledning. For å korte tiden til nevnte anledning, i tillegg til å få nok en klokke ut av en tilsynelatende endeløs kø av klokker som venter på å få sine 15 minutter i denne tråden, passer det utmerket å presentere månedens HMT for mai med tanke på at jeg innledningsvis nevnte at mai er å finne ute. En tanke som slo meg tidligere i dag er at jeg strengt tatt burde gjøre en innsats for å finne ut hva modellnavnene på klokkene betyr siden jeg faktisk vet hva modellnavnet på dagens klokke betyr, men jeg tror det foreløpig får bli med tanken siden det litt for ofte vil kreve en del innsats, dvs spørre en inder. Uansett – Bharat er IndiaHindi.
DSC02103a.jpg

De som orker å scrolle seg gjennom denne tråden vil se at vi ved flere anledninger har sett lignende klokkekasser som den dagens klokke er utstyrt med. Det er ikke den mest spennende kassa der ute, men jeg synes den er helt innenfor. Enkel, nett og ukomplisert.
DSC02108a.jpg
DSC02111a.jpg

Dette blir skikkelig hakk i plata, for dagens klokkereim er av den samme typen som vi kunne hvile øynene på forrige måned. Kvaliteten er helt grei, og som vanlig er den noe stiv – noe som nok lett lar seg masere til dersom man gjør en innsats – noe jeg foreløpig ikke har gjort. Det er verd å merke seg at dagens klokke bare er 16 mm mellom remfestene, og ikke de sedvanlig 18 mm som den store majoriteten av HMT-klokker er utstyrt med.
DSC02105a.jpg

Det opprinnelige bildet jeg tok av skiva var helt ubrukelig, så jeg måtte ta et nytt, men jeg fikk ikke med meg at viserne var i overkant samlet. Nå er heller ikke dette bildet verdig å havne i denne tråden, men som vi har konstatert kjedelig mange ganger i denne tråden kan man tydeligvis ikke få alt her i livet. Da det gjelder designen har dagens skive mer for seg enn det vi vanligvis er tilgodesett med i denne tråden. Jeg vet ikke om tallene er fra en spesifikk font, men jeg tar det litt for gitt at det er det. Konsekvensen er i så fall litt uheldig da snurren på 2-tallet ser litt voldsom ut sammenlignet med de andre tallen. Men på tross av den voldsomme snurren har jeg det med å like dagens skive, og at viserne i tillegg har en lengde som kan kalles passe lange gjør ikke klokka mindre likbar.
DSC02119a.jpg

Dagens baklokk beskues best av de som driver med den friskere enden av yogaøvelser, men vi som ikke driver med den slags klarer å få med oss at dagens tallkode er 05 10 91 selv om man i prosessen risikerer en lei kink i nakken. 05 forteller oss at klokka er produsert i Ranibagh-fabrikken i Uttaranchal, og dette skjedde i det over gjennomsnittet spennende året 1991.
DSC02106a.jpg

Ingen spennende yogaøvelser kreves for at man til det fulle skal kunne nyte synet av et velpleid eksemplar av urverket vi kjenner som 0231.
DSC02107a.jpg

Til slutt noen avsluttende bilder fra årets første dag iført kun t-skjorte på den øvre delen av torsoen.
DSC02113a.jpg
DSC02114a.jpg
DSC02117a.jpg

Utrolig variasjon i design, både av kasse, urskiver, navn og siffer! Det er noe av det som gjør hmt-klokker og denne tråden interessant. :)

Det høres ut som det er veldig mange fabrikker som har laget hmt-ur? Har de hatt en aktiv desentraliseringspolitikk?

Det høres ut som det er veldig mange fabrikker som har laget hmt-ur? Har de hatt en aktiv desentraliseringspolitikk?
India har hatt, og har, en voldsom mengde statsbedrifter, i tillegg til hva de forskjellige statene måtte eie, og det er ikke vanskelig å tenke seg at de forskjellige statene vil ha sin del av kaka. Nå var, vel er, ikke HMT bare klokker, men også traktorer (sjekk ut utvalget), kulelagre, offset-presser mm, CNC-maskiner mm, meierimaskiner mm, og sikkert noe mer på toppen. Sidene til HMT er veldig kaotisk, så det er bare å lete. Og sidene er vel ikke akkurat de mest oppdaterte siden man ikke har fjernet klokkene på kartet under, og hvor er meierimaskinene? Vel, for alt jeg vet har meierimaskinene gått samme vei som klokkene.
SitesHMT.jpg

• Liker
Juni 2022

HMT Misuni
Mekanisk
Automatisk opptrekk
Kassa er 35,0 mm
Inklusive krone er den 37,5 mm
Tykkelsen er 10,8 mm
Fra remfeste til remfeste er den 43,0 mm, og mellom dem er det 18,0 mm

Oppdaget at man må tilbake til desember i fjor for å finne en D/D-klokke i denne tråden, så da var det bare å finne fram noe passende for en strålende sommerdag som denne. Nå var det ikke helt meningen at klokka skulle komme fra den litt mer øvre delen av kvalitetshylla, men jeg tok den første og beste jeg fant fram. Ikke at jeg har så veldig mange D/D-varianter som står i kø for denne tråden, så man får strengt tatt ta det man får. Siden klokka kom i en moderat feiende flott boks er det rimelig gitt hva som er hovedfokus i det første bildet.
DSC02146a.jpg
DSC02147a.jpg

Selv om jeg har litt vondt for klokker som blir veldig gullaktig har jeg forbausende få problemer med denne. Fravær av gullaktig lenke hjelper veldig på at det hele blir veldig innenfor.
DSC02149a.jpg

Igjen en kasse av det enkle slaget med rene og pene linjer, men man har gjort litt mer flid f.eks ved at remfestene har en mer feiende og flott bue enn vanlig, og at overflaten har to fasetter. Det er fint lite å mislike da det gjelder dagens kasse.
DSC02154a.jpg
DSC02155a.jpg

Som alltid er det hyggelig med en original reim, og akkurat denne typen er helt klart i det øvre sjiktet av reimer med HMT preget inn i læret. En mer enn litt påfallende ting er at den delen av reima med spenna er lettere brukt, i tillegg til at en eller annen form for gnager har spist av reima ved remfestet, mens den andre delen av reima er fullstendig ubrukt. Rare greier.
DSC02152a.jpg

Designen av skiva må vel kunne sies å være av det enkle slaget, men jeg synes den er relativt vellykket. En enkel sirkel innenfor indeksene, og en bråte med minuttmarkører utenfor indeksene, og man er i boks. Dette er vel første klokka i denne tråden med en eller annen form for gotisk skrift. Nå er jeg mildt sagt ingen typegraf, men ser ikke ut til å være noen av de klassiske variantene som Schwabacher, Fraktur, Tekstur eller Rotunda, men en eller annen Blackletter-variant. Denne Old English-varianten ligner voldsomt, men jeg har ingen anelse hva den heter. Til slutt er det bare å konstatere at viserne i god HMT-stil er mindre lange enn det man kunne ønske.
DSC02151a.jpg

Konstruksjonsmessig virker dagens klokke til å være bedre enn veldig mange andre klokker fra HMT, og jeg antar at det skyldes at dette er en nyere modell fra HMT sin side – på tross av at modellen oppstod på 90-tallet. Bare ved å skru av og på baklokket merker man at presisjonen i konstruksjonen er noen hakk bedre enn det man er vant til for brorparten av klokkene. Det samme inntrykket får man da det gjelder hvordan teksten på baklokket ser ut, og man ser lett at 63 01 00 er dagens tallkode. 01 betyr at klokka er laget på en av to fabrikker HMT hadde i Bangalore, og at dette skjedde i det siste året av det andre millenniet - 2000. Og nei, jeg orker ikke en ny runde med diskusjon lik den vi hadde i 1999, men jeg oppfordrer de som er uenige til å lese dette! Nå vil de som er uenige fortsatt kunne påstå at de har rett, men de som følger år angitt med grunntall i denne sammenheng kan ta seg en pille.
DSC02153a.jpg

De som leste seg gjennom setningene om urverket på forrige D/D-klokke i denne tråden fikk slengt i trynet at det er et urverk i 65-serien som skjulte seg bak baklokket. Jeg har brukt noen minutter på å finne ut av dette, men får fullstendig hodepine av det hele. Det kan se ut til at dette urverket heter 6500 eller 6501 - begge brukes av kjennere, mens jeg har vanskelig for å tro at det finnes to forskjellige varianter, så jeg tror 65-serien er det jeg vil bruke inntil videre.
DSC02156a.jpg

DSC02157a.jpg

Heldigvis er det ingen hodepine å spore i de siste bildene der klokka er i sitt rette element.
DSC02158a.jpg
DSC02159a.jpg
DSC02161a.jpg
DSC02162a.jpg

Redigert:
Juli 2022

HMT Preetam
Mekanisk
Manualet opptrekk
Kassa er 35,5 mm
Inklusive krone er den 38,1 mm
Tykkelsen er 10,0 mm
Fra remfeste til remfeste er den 40,6 mm, og mellom dem er det 18,0 mm

Vanligvis er det ikke så ofte at det er mer en én klokke av gangen i denne tråden, men allerede nå smeller jeg til med to stykker, og det få måneder etter at januar ikke gikk påfallende upåaktet hen med to stykk HMT Amrut. Men det er en stor forskjell – HMT Amrut var det to forskjellige generasjoner av samme klokke, mens i dag er det tilsynelatende bare to forskjellige farger på skiva. Men i god HMT-ånd er det mer å finne ved å ta en ekstra titt.
DSC02164a.jpg

Hva er det ikke å like ved dagens klokkekasser? Pene og rene linjer der harmoni utstråles. Som man kan se er den ene kassa polert rund baut, mens den andre er børstet på oversiden. Siden jeg er svak for børstet stål er selvfølgelig den min favoritt, men det er ikke dermed sagt at jeg ikke liker den helpolerte. På det nedre bildet ser man at tykkelsen rundt remfestene er forskjellig på de to kassene, og på det øvre ser man at sidene har en noe forskjellig profil samt at det er en mer markant fordypning rundt kronen på klokka med gul skive. Må innrømme at jeg trodde at en av klokkene hadde feil kasse, så jeg søkte opp modellen på den store HMT-gruppa på Fb, men heldigvis var samme forskjell å finne der. Noe som var ekstremt overraskende var at det bare var to eksemplar av modellen som kom opp da jeg søkte, men heldigvis var det en av hver av de jeg har. Kan ikke helt skjønne det, men modellen er tydeligvis ikke spesielt populær. Mulig den også er sjelden, men i så fall gjenspeiler det seg ikke det minste i prisen, og siden jeg kjøpte dem fra velkjente indiske selgere på forskjellige Fb-grupper tviler jeg på at jeg gjorde noen kupp.
DSC02169a.jpg
DSC02170a.jpg

Dette er en type reimer vi har sett flere titalls ganger før, men siden disse er noe av det bedre jeg får fra India vil jeg ikke være først i køen over de som klager på kvaliteten. Eneste er at disse reimene som vanlig er stivere enn det man kunne ønske, men dette retter seg heldigvis opp etter hvert som man bruker dem. Alternativt at man bruker noen minutter i godstoler og masserer reimene myke.
DSC02166a.jpg

Som man kan se er skivene ikke de mest strøkne verden har sett, men de er ikke i så verst stand, og med tanke på at denne modellen tydeligvis ikke er så vanlig skal man være glad for at man i det hele tatt har fått kloa i dem. Da det gjelder designen er den i god HMT-ånd av det enkle slaget, men jeg synes den er relativt vellykket. Trykket burde kanskje gått litt lenger ut på skiva, men på den annen side er lengden på viserne rimelig innenfor slik som det er nå.
DSC02165a.jpg

Det er en del interessant å observere på baklokkene. En ting er at designen er forskjellig, men litt mer kuriøst er det at det på den ene står "Para shock", mens på den andre står det "Shock proof". Hvis vi går videre til tallkodene ser vi at 03 10 90 beriker det venstre baklokket, mens 05 08 87 lar seg med litt mysing avleses på den til høyre. Det er bare å konstatere at klokkene er laget på to forskjellige fabrikker, noe som muligens forklarer forskjellene i kassene. 03 viser at den klokka er produsert på Chinar-fabrikken i Srinagar i Jammu and Kashmir, og dette skjedde i 1990. Den andre er produsert på fabrukk nummer 05 som er Ranibagh-fabrikken i Uttaranchal, og 1987 er året dette skjedde.
DSC02167a.jpg

Vår gamle venn 0231 er å finne bak begge baklokkene, men som man kan se er det ikke snakk om eneggede tvillinger.
DSC02171a.jpg

Til slutt noen bilder av den typen poster i denne tråden har det med å avslutte med.
DSC02172a.jpg
DSC02173a.jpg
DSC02174a.jpg
DSC02176a.jpg
DSC02177a.jpg
DSC02178a.jpg

Redigert:
August 2022

HMT Uday
Mekanisk
Automatisk opptrekk
Kassa er 35,4 mm
Inklusive krone er den 37,6 mm
Tykkelsen er 10,6 mm
Fra remfeste til remfeste er den 39,9 mm, og mellom dem er det 18,0 mm

Det er ikke bare Guds veier som er uransakelige, men helt klart også mine da det ikke er en snev av plan å spore i denne tråden. For et par måneder siden la jeg ut en D/D da det hadde vært en god stund siden sist, og samtidig mumlet jeg noe om at jeg ikke har så veldig mange eksemplarer av arten liggende slik at det er naturlig at det blir en god del måneder mellom hver gang et eksemplar av arten blir lagt ut i denne tråden, men i dag orket jeg tydeligvis ikke å strekke armen noe særlig siden jeg tok den klokka som lå nærmest. Jeg får skylde på varmen hvis ikke noens uransakelige veier anses som grunn nok.
DSC02181a.jpg

Hva er det å like ved dagens klokkekasse? (Fiffig den der – starter med samme setning som forrige måned bortsett fra at ett viktig ord er fjernet.) De små fasettene ved remfestene er børstet, så det er i hvert fall noe å like, men bortsett fra det har jeg veldig vondt for å ta noen form for bølger. Jeg må innrømme at jeg synes det hele virker veldig klumpete og rudimentært.
DSC02184a.jpg
DSC02185a.jpg

Baksiden avslører at denne typen av klokkefestepåarmanordning er noe vi har sett rimelig mange ganger før, men heldigvis er det utrolig lenge mellom hver gang man blir tilgodesett med noe så ekstremt sjokoladebrunt type lys som dette. Men reima er helt grei å bruke, og selv om den er litt stiv er den ikke like stiv som denne typen pleier å være. Ikke bare elendighet med andre ord.
DSC02182a.jpg

Hva kan man si om skiva? At det er en del møkk er rimelig åpenbart ved å se rundt indeksene, men hva med selve skiva? Kan det virkelig være perlemor? En variant av denne modellen var faktisk med perlemor, så jeg slår like greit fast at jeg har blitt tilgodesett med noen gram perlemor. Men den setter ikke akkurat verden i brann, for det ser ut til å være det simpleste og minst imponerende av arten jeg noen gang har sett. Designen ellers er det lite å si på. Den er enkel og helt grei. Men hva er greia med å bruke noe sølvlakklignende dekkemateriale på innsiden av glasset? Vi har sett dette før, senest på HMT Sameer, men vanligvis overdriver man ikke effekten slik at om man lurer på hvorfor de gjør det plager det ikke en, men på noen få modeller viser man ikke måtehold slik som på dagens klokke, og resultatet blir ikke akkurat hva man kan kalle en innertier. Og siden man har brukt den brede penselen til å kline på det sølvlakklignende dekkematerialet på innsiden av glasset blir det som er igjen av skiva unødvendig smått. Og selv da klarer man ikke å sette på noen visere som med hell kunne vært mindre korte. Jaja.
DSC02180a.jpg

Etter den lettere lange harangen over spurter jeg gjennom baklokksegmentet ved å konstatere at 65 01 91 er dagens tall der 01 forteller oss at klokka er produsert på den ene fabrikken HMT hadde i Bangalore, og at 1991 var året den produksjonen fant sted.
DSC02183a.jpg

En titt bak baklokket nevnt i forrige avsnitt avslører at det er et urverk i 65-serien som er framdriftmekanismen i dagens klokke. Den samme titten avslører også at nevnte urverk ser mer slitent ut enn det som er vanlig. Kan tyde på at klokka i sin tid ble flittig brukt – noe den helt klart ikke vil bli i den nærmeste framtid.
DSC02186a.jpg
DSC02187a.jpg

Men sola skinner fortsatt.
DSC02188a.jpg
DSC02193a.jpg
DSC02190a.jpg

Redigert:
September 2022

HMT Akarsh
Mekanisk
Manuelt opptrekk
Kassa er 35,6 mm
Inklusive krone er den 37,9 mm
Tykkelsen er 10,0 mm
Fra remfeste til remfeste er den 40,2 mm, og mellom dem er det 18,0 mm

Det er noen som har skrudd varmen på fullt ute slik at en stakker holder på å forgå, men det skal mer enn en hetebølge til for at vi skal hoppe over en måned i denne tråden. Det er ikke mer enn to måneder siden jeg kjørte på med en duo, og det var såpass vellykket at jeg prøver meg igjen.
DSC02197a.jpg

Nok en gang kan man beskue klokkekasser der remfestene er skjulte, og nok en gang kan vi beskue klokkekasser som har en relativt vellykket design. Som vanlig er det ikke noe fancy med designen, men den er enkel og effektiv og lett å like. Selv om kassene ser like ut er de en smule forskjellige, men man må titte flere ganger før man oppdager dette.
DSC02202a.jpg
DSC02203a.jpg
DSC02201a.jpg

Klokkereimene dagens klokker er utstyrt med er kvalitetsmessig på hver sin ende av skalaen. Den sorte reima er av relativt god kvalitet. Teksturen på baksiden ligner veldig på det vi er vant til å se på de kvalitetsmessig greie reimene som kommer min vei fra India, men dagens er mye slettere enn vanlig. Nevnte reimer har også det med å være noe stive, mens dagens sorte er myk og god. Kan dette være den beste reima jeg til nå har fått bortsett fra de beste originalreimene? Den brune reima er bare redselsfull. Men det kunne vært verre, for heldigvis lukter det ikke noe av reima. Framsiden av reima skinner noe voldsomt pga voldsomme mengder lakk. Baksiden vil sannsynligvis gå i oppløsning ved bruk, og hullene kunne med hell vært bedre sentrert. Men heldigvis har den ikke noen kjip padding, så produsenten har fortsatt en vei å gå hvis målet er å lage en skikkelig drittreim.
DSC02200a.jpg

Det er mulig det finnes enda flere grunndesigner av HMT Akarsh, men dette er de to jeg til nå har sett. Med tanke på at HMT ikke har noe problemer med å øse ut modellnavn etter modellnavn synes jeg det er litt rart at HMT Akarsh finnes med to såpass ulike grunndesigner. I tillegg finnes det en del varianter i tillegg. Jeg må innrømme at jeg synes begge designene har noe for seg. Den til venstre med de 4 feltene har det med å skifte karakter i forhold til hvor lyst det er, og hvor lyset faller fra. De forskjellige bildene illustrere dette rimelig greit, i tillegg til at de viser hvor vanskelig det er å fange de 4 feltene på bilde. Viserne på denne varianten er veldig korte, men det er sannsynligvis et bevisst valg med tanke på at de strekker seg passe langt mot indeksene hver tredje time. Hvor vellykket dette er resten av dagen er en helt annen historie. Jeg kan ikke noe for de, men jeg synes at klokka til høyre har en veldig vellykket skive. Selv om jeg vanligvis ikke er verdens største fan av gullindekser er det svært så kledelig på denne klokka. Da det gjelder viserne kan man vel si at de har en klassisk lengde da det gjelder HMT – de kunne med hell vært mindre korte.
DSC02198a.jpg

Ved å titte på baksiden ser man mye lettere at klokkekassene ikke er helt like. På klokka med den grønne etiketter ser man tallkoden 03 08 85. 03 indikerer tungt at klokka er laget på Chinar-fabrikken i Srinagar i Jammu and Kashmir, og dette skjedde i 1985. Den andre klokka har en tallkode jeg sliter med, men jeg satser fortsatt tungt på at årstallet er å finne mot slutten noe som i så fall betyr at denne klokka er produsert i 1979.
DSC02199a.jpg

Det er lett å tro at man har blitt så rørt til tårer ved åsynet av vår gamle venn 0231 at man ser dobbelt, men det er ikke før man ser firedobbelt at man ser dobbelt.
DSC02205a.jpg

De fire første bildene er av klokka med firedelt skive – fire eksempler på at jeg ikke bør våkne en dag og tenke at klokkefotograf er en karrierevei jeg bør teste ut.
DSC02206a.jpg
DSC02210a.jpg
DSC02211a.jpg
DSC02212a.jpg
DSC02213a.jpg
DSC02214a.jpg
DSC02215a.jpg

Redigert:
Oktober 2022

HMT Sunil
Mekanisk
Manuelt opptrekk
Kassa er 35,8 mm
Inklusive krone er den 37,9 mm
Tykkelsen er 10,2 mm
Fra remfeste til remfeste er den 42,9 mm, og mellom dem er det 18,0 mm

I et desperat forsøk på å skape variasjon i denne tråden har jeg gravd fram en klokke med skive type veldig tydelig sunburst.
DSC02216a.jpg

Vi er tilbake til en klassisk kassedesign med lange remfester, og de som har vært med en stund har sannsynligvis fått med seg at jeg har det med å like denne typen kasser. Enkel, effektiv og likandes på alle mulige måter. Man kan også skimte at krona er senket ned en liten smule i kassa, men jeg tillater meg å tvile så det holder at dette beskytter krona på noen som helst måte.
DSC02219a.jpg
DSC02220a.jpg

Førsteinntrykket da det gjelder dagens klokkereim viser seg å peke i feil retning. Når baksiden pleier å ha den fargen som dagens reimer er utstyrt med, har reimene det med å være et godt stykke ned på den indiske kvalitetsskalaen, men i dag må vi må jobbe oss oppover i stedet for. Vi snakker dog ikke om de øvre lag kvalitetsmessig sett, men den er veldig grei. Og den er også uvanlig myk og fin.
DSC02221a.jpg

Dagens klokke er latterlig vanskelig å ta bilder av da det blir gjenskinn i alle mulige retninger, så det ble denne gang ikke noe bilde rett forfra i denne seksjonen. Som man ser er alt på skiva i sort trykk. Ingen logo eller noe annet som er plantet på for å skape litt dybde. Men jeg må innrømme at jeg liker det jeg ser. Designen er enkel, men effektiv. Muligens litt rart med prikker ytterst på en klokke uten prikker med lume – kanskje man skulle fjernet dem og flyttet resten av trykken helt ut i stedet for? Da det gjelder viserne har man klart å bestykke klokka med noen eksemplarer av arten som er (mer enn) lange nok.
DSC02218a.jpg

Da det gjelder dagens baklokk vet jeg ikke helt hva jeg skal tro. Klokka kommer fra en solid kilde i India, men tallkoden indikerer at klokka er mystisk gammel hvis baklokket er originalt. 14 01 71 indikerer at klokka er laget ved en av fabrikkene HMT hadde i Bangalore (01), og at dette skjedde i 1971. Der skal sies at klokka har en krone som er av en gammel type, men denne typen ble sikkert brukt i ganske mange år slik at jeg ikke er i stand til å konkludere med noe som helst basert på krona. Jeg får se om jeg vil kunne si noe mer konkret hvis jeg får kjøpt flere varianter av HMT Sunil, men ikke hold pusten da det er veldig lenge mellom hver gang denne modellen dukker opp.
DSC02222a.jpg

Uansett hva man opplever av opp- og nedturer i denne tråden er det alltid opptur når vi kommer til å ta en titt på urverket. Som forventet er det et eksemplar av 0231 man finner tikkende av gårde, og som forventet hører man verden juble av det faktum.
DSC02223a.jpg

Og jaggu klarte jeg ikke å ta et par bilder der skiva kom til sin rett.
DSC02225a.jpg
DSC02228a.jpg
DSC02226a.jpg

Redigert: