Månedens HMT

Mai 2023

HMT Aroop
Mekanisk
Manuelt opptrekk
Kassa er 36,3 mm
Inklusive krone er den 38,6 mm
Tykkelsen er 10,4 mm
Fra remfeste til remfeste er den 41,0 mm, og mellom dem er det 18,0 mm

Kom av ekstremt uvisse grunner til å tenke på den gamle låta Kom mai, du grønne milde, og naturlig nok så jeg det som et forsyn om at årets maiklokke skulle være av det grønne slaget. En kjapp sjekk senere var det bare å slå fast at det var dårlig med grønne klokker som ventet på tur for å komme med i denne tråden, så skjebnen er tydeligvis ikke noe tess uansett hvor mange ganger linjen «gjør skogen atter grønn» nevnes. Men neste linje nevner både bekk og kilde, og siden de har det med å se blå ut gripes dette halmstrået for at det jeg trodde var et forsyn virkelig var et forsyn, og ikke en fantasi fostret av den Colaen jeg nettopp har hatt den glede av å fortære.
DSC02381a.jpg


Dagens klokkekasse svinger ikke så veldig inn slik at de har kraftige litt kraftige skuldre og - vel, hofter. Sagt på en annen måte er formen på kassa litt mer mot det firkantede slaget, og den har relativt mye rett overflate før kassa skrår nedover slik at den får et litt kraftig preg, og jeg synes man har fått dette ganske så bra til slik at en og annen gripemekanisme på hånden tenderer å peke i den retning forsynet gjerne kommer fra.
DSC02386a.jpg
DSC02387a.jpg


Må innrømme at jeg skulle ønske jeg kunne presentere en skikkelig søppelreim av ett eller annet slag slik at jeg kunne få noe å skrive om, men i stedet må jeg slite med en reimtype vi sikkert har sett minst 50 ganger før i denne tråden. Som vanlig helt grei, men litt stiv og alt det der. Forskjellen fra standard er at overflaten er rimelig glansfull, og selv om jeg ikke orker å finne ut hva jeg skrev sist man kunne bivåne denne glansfulle typen er jeg rimelig sikker på at jeg ikke var så veldig panegyrisk i mine uttalelser, men heller mumlet noe at at dette ikke var min greie – noe det fortsatt ikke er. Jeg er helt klart en matt type, og da snakker jeg ikke om hva man blir i denne varmen.
DSC02385a.jpg


Som man kan se er alt av ting som skjer på dagens skive hvit trykk på blå flate. Vanligvis er det noe som er montert på, f.eks HMT, men ikke denne gang. Før noen går rundt og begynner å tro at dette er en sjeldenhet kan jeg informere om at det ikke er det, men det er i hvert fall mindre vanlig. Men det som er vanlig er at designen på skivene på HMT-klokkene er enkle og effektive, men denne gangen har designavdelingen gått et steg lenger enn bare å legge til en sirkel hvis de virkelig skal være ekstravagant – de har laget en firkantaktig sirkel (den har sikkert et navn, men jeg er ikke så stiv i geometri at jeg tar den på verken strak eller mindre strak arm) som er usedvanlig vellykket. Men lange nok visere har man ikke klart å få til, men det er ikke akkurat noen nyhet.
DSC02382a.jpg


Dagens tallkode er 04 03 80, noe som er litt irriterende da begge de første parene kan være et fabrikknummer, og de som har vært med en stund har sett fabrikknummeret på begge posisjonene. Hvis det er 04 som leder oss i en viss retning på kartet betyr det at klokka er produsert på Tumkurfabrikken i Tumkur Karnataka, men hvis 03 har den rollen peker den i retning Chinar-fabrikken i Srinagar i Jammu and Kashmir. Uansett det ene eller det andre ble klokka produsert i 1980.
DSC02383a.jpg


På tross av tvilen om hvor klokka er produsert er det ingen tvil om hva slags urverk vi har å bestille med – 0231.
DSC02384a.jpg


Det er mai, men ikke noe 17. mai-vær å spore, men det er sikkert fordi det ikke er 17. mai i dag.
DSC02388a.jpg
DSC02389a.jpg
DSC02391a.jpg
 
Redigert:
Juni 2023

HMT Sports
Mekanisk
Manuelt opptrekk
Kassa er 37,4 mm
Inklusive krone er den 40,2 mm
Tykkelsen er 9,9 mm
Fra remfeste til remfeste er den 41,0 mm, og mellom dem er det 18,0 mm

Sommer og sol og bading og sysler i det fri er omsider dagens melodi, og hva passer bedre i denne tråden enn å omsider smelle i bordet en renodlet sportsklokke. Nå kommer dette ikke akkurat som noen overraskelse da jeg allerede for noen måneder siden kunne avsløre at den slags var på gang da @kvamsky lurte på den slags, men først måtte det bli sommer. Og her er den i all sin moderat store prakt.
DSC02393a.jpg


På slutten av side 9 av denne tråden hadde jeg en runde med @chronometer om ymse, bl.a der antall varianter av en modell var tema, og jeg mumlet noe om at det finnes helt ned i én variant av en modell men at jeg ikke orket å gjøre en innsats der og da. Jeg skal prøve å sjekke dette for de nye modellene jeg legger ut her, men kan ikke love at jeg vil huske det hver gang, men det jeg kan love er at hvis aktuelle modell finnes i flere varianter vil jeg stort sett forbigå dette i stillhet. Men et stort problem med dette er at jeg er avhengig av min Fb-gruppe for dette. Jeg er avhengig av at man skriver modellnavnet når man legger ut et bilde slik at det er søkbart, og selv da er det vanskelig å kunne slå fast noe sikkert da nye varianter dukker opp hele tiden. HMT Sports er et godt eksempel. Nå er ikke Sports det beste da man får ymse annet der man har brukt ordet, men litt scrolling avslørte bare 7 treff på modellen. Må innrømme at det var overraskende få treff. Det var en sort, og resten hvit som min, men samme design på begge. Men for en drøy uke siden fikk jeg vite om nok en designvariant, men den ligger ikke ute på nevnte Fb-gruppe, så det vil ikke bli lett i fremtiden å komme med påstanden om at denne modellen bare finnes som én variant – og ha rett. Men vi får se.
DSC02399a.jpg


Det er ganske vittig at en sportsklokke med vridbar bezel måler under 10 mm, noe som ikke er alt for vanlig på de andre modellene fra HMT. Men det gjør i hvert fall at designen ikke blir det minste klumpete, noe kassedesignen i seg selv i veldig stor grad er skyld i. Jeg synes det er veldig mye å like her.
DSC02397a.jpg
DSC02394a.jpg


Det er alltid stas med original lenke, og denne typen har jeg ikke fått før. Og den er den klart beste av de enkle lenkene jeg har på noen klokke fra HMT, så veldig mye stas der. Nå er jeg mildt sagt ingen ekspert på lenke da jeg foretrekker reim, men jeg har en følelse av at designen på dagens lenke mer kommuniserer hverdag og stille omgivelser, og ikke så veldig mye sport og fritid.
DSC02401a.jpg
DSC02396a.jpg


Man kan si hva man vil, men dette er i hvert fall en skivedesign vi ikke har sett før. Må innrømme at jeg liker det jeg ser, men jeg vet ikke hvor lurt det er å ha masse horisontale linjer på skiva på bekostning av flere timemarkører – tall eller ikke. Dette er tross alt en sportsklokke. Jeg kan tenke meg at man vil slite hvis man rafter ned Sjoa og lurer på hva klokka er for å se om man rekker å komme seg ned til kiosken for å kjøpe en Cola før den stenger. Det er lenge mellom hver gang man kan slå fast at lengden på viserne ikke er i korteste laget, så mye velstand på det området, men de er ekstremt smale slik at selv med mengder av timemarkører ville man slitt med å finne ut om man rekker kiosken før den stenger. Til slutt må jeg nevne at trykkekvaliteten på stripene er dårligere enn det HMT vanligvis får til. Nå er alder et element her slik at trykketeknologien som HMT hadde til rådighet nok ikke var den beste for tynne striper som dette, men jeg tillater meg til å være en smule overrasket. Men det er ingen tvil om at skiva er original og ekte.
DSC02404a.jpg


Det går an å vri på bezelen, så champagneflaskene sprettes, men den er relativt tungvridd slik at jeg er livredd for at noe skal gå i stykker. Men den kjentes jevn og fin ut, og den var i høyeste grad trinnløs. Tro det eller ei, men jeg har aldri satt min fot i en klokke fra en annen produsent som har dreibar bezel, så jeg aner ikke hvordan det er å vri på den slags, men jeg har hørt rykter om at tilsvarende fra en annen volumprodusent klikker i vei, noe jeg regner med er normen, og regner også med at vrimotstanden vanligvis er flere hakk mindre.
DSC02405a.jpg


Som man kan se er det frest inn spor i bezelen slik at man skal få et bedre tak når man vrir, men dette er så dårlig konstruert at man bare får marginalt bedre grep slik at den like godt kunne vært glatt. Men designmessig sett kan man vel ikke ha en dreibar bezel uten gripespor, så da fikset man noe som sikkert var ment å være veldig funksjonelt, men som mer eller mindre endte opp som pynt. Kjenner at jeg ikke er påfallende overrasket over dette.
DSC02398a.jpg


Ca 13 km så i lende ville man sett Oslofjorden hadde det ikke vært for trærne som sperrer for utsikten, og nærmere vann enn som så bør sannsynligvis ikke denne klokka komme. Nå er det en myk og fin pakning som (forhåpentligvis) forsegler baklokket, men jeg tar det for gitt at denne klokka ikke vil trives så veldig godt i noe som ligner et fuktig element. Jeg har flere ganger før påstått at HMT og vann er en dårlig kombinasjon, og jeg akter ikke å risikere denne klokka for å finne ut om det finnes unntak fra dette.
DSC02406a.jpg


Som man kan se er dagens tallkode 13 05 79. Gad vite hvorfor 5-tallet nesten ser ut som en null på bildet, så jeg tok en ekstra titt for sikkerhets skyld og kunne konstatere at jeg ikke trengte noen hjelpemidler for å se at det faktisk er et 5-tall. Vi får arkivere dette under livets gåter. Det som helt klart ikke havner under livets gåter er at 05 viser at klokka ble produsert på Ranibagh-fabrikken i Uttaranchal, og at dette skjedde såpass lenge siden som i 1979.
DSC02402a.jpg


Selv om det er en sportsklokke er det ingen tvil om at hva det er man finner på fremdriftsfronten – vår gamle og kjære venn 0231.
DSC02403a.jpg


Selv om jeg tviler på at klokka har godt av et møte med vann, burde jeg klart å komme opp med noe bedre enn de vanlige avslutningsbildene, men redd jeg ikke orker. Og jeg som bor rundt 10 meter fra skogkanten.
DSC02407a.jpg
DSC02409a.jpg
DSC02410a.jpg
 
Redigert:
Sært er det ihvertfall . En kan vel fastslå at det neppe Det fineste og mest praktiske skive designet. Dei har/hadde no nokre kreative sjeler på designavdelingen . .
 
  • Liker
Reaksjoner: PJO
Herlig lesning! Det finnes både bezeler med klikk og uten, så det kan godt hende at den bare skal gli. Vostok-klokker som sikkert er i det samme prissegment har slike. Du kan vri de begge veier også, mens det typiske er at den kun går én vei.
 
  • Liker
Reaksjoner: PJO
Herlig lesning! Det finnes både bezeler med klikk og uten, så det kan godt hende at den bare skal gli. Vostok-klokker som sikkert er i det samme prissegment har slike. Du kan vri de begge veier også, mens det typiske er at den kun går én vei.
HMT Sports skal helt klart gli, og jeg kan allerede nå avsløre at også HMT Sportstar glir. Og de glir begge veier. Om dette var et økonomisk og/eller teknisk spørsmål skal være usagt, men HMT og klikkende bezel er i hvert fall ikke greia. Et problem med glidende bezel må være at du aldri kan vri den til f.eks 8 minutter - det blir alltid ca 8 minutter. På HMT Sports er dette enda mer håpløst da hele kvarter er det eneste man har håp på å kunne treffe. Irriterende at jeg ikke kom på dette poenget i går.
 
  • Liker
Reaksjoner: netrom71 og kvamsky
Det var en hmt utenom det vanlige. Litt hærlig åttitalls med de stripene på skiven.

Bell & Ross 123 Heritage har noe av det samme designet med smal, dreibar bezel og store tall ved 3,6,9 og 12.. De har nok hentet inspirasjon fra denne!

Takk for titten!
 
Juli 2023

HMT NASS 03
Mekanisk
Automatisk opptrekk
Kassa er 40,8 mm
Inklusive krone er den 43,7 mm
Tykkelsen er 11,4 mm
Fra remfeste til remfeste er den 47,5 mm, og mellom dem er det 20,0 mm

De som ikke har fått hjernen fullstendig kokt i årets varme vil huske at for noen måneder siden listet jeg opp alle modellnavnene på mekaniske HMT-klokker jeg til da hadde fått kjennskap til, og noen la kanskje merke til at oppramsingen endte med en rekke modeller der det var en kode i stedet for et modellnavn. Disse kodede modellene kan deles i to grupper:
Gruppe 1 er klokker med vanlige modellnavn der den enkelte designvariant har sin egen kode, som f.eks HMT Shakti som var bursdagsklokke for 5 år siden. Som man kan se på skiva står det SGGL 06 der, og denne finner man også på nevnte liste. Disse klokkene i denne gruppen er vanlige HMT-klokker av den typen mekaniske klokker jeg til nå har presentert i denne tråden – gammeldagse og relativt skrøpelige.
Gruppe 2 er de modellnavnene fra og med SAGL01 i nevnte liste. Dette er klokker av en helt annen kvalitet, og kan sammenlignes med quartz-klokka jeg presenterte i mars 2020. (Håper at jeg ikke må spise opp den uttalelsen i framtiden når/hvis jeg har fått kloa i flere modeller av denne typen.)
Månedens klokke tilhører gruppe 2, og siden den kom i en boks starter vi forutsigbart nok med et par bilder der boksen er i fokus. En litt kjedelig detalj er at noen har skrevet Prakruti WD på boksen, noe som vel er å anse som et tegn fra oven at jeg må kjøpe en HMT Prakruti med hvit skive. Vi får se om så skjer – jeg har foreløpig til gode å se en HMT Prakruti til salgs uansett farge på skiva.
DSC02422a.jpg
DSC02423a.jpg


Ikke overraksende er ikke bokstavkodene tilfeldig sammenraskede bokstaver, men de står for noe. NASS betyr New Automatic, Stainless steel case, Stainless steel strap. De som husker tilbake til desember 2021 vil huske at HMT Ranjit var den månedens HMT. I tillegg til at dette er den eneste modellen fra HMT jeg vet hvilket år den ble introdusert – 1998, som mitt eksemplar også er fra, er dette visstnok den siste nye modellen som hadde de gamle automatiske urverkene vi har sett til nå i denne tråden. Men dette betyr ikke at man sluttet å produsere disse urverkene, for modeller som hadde disse ble produsert helt til det siste.
DSC02436a.jpg


Det er veldig mye som gikk riktig da man designet kassa til dagens klokke. Man kan vel si at formen er rimelig generisk, men jeg liker den typen kasser. Rund og fin, viss lengde på remfestene, og at det er innsving på remfestene av det moderate slaget.
DSC02437a.jpg
DSC02426a.jpg


Logo på kronen har vi ikke sett for ofte i denne tråden, så skikkelig stas når dette dukker opp.
DSC02425a.jpg


Klokka er utstyrt med en original lenke. Vanligvis har man plantet HMT lett synlig et passende sted på de originale lenkene, men dette er ikke tilfelle på dagens lenke. Jeg trodde først at det ikke stod HMT noe sted på lenka, men tok en ekstra titt da jeg begynte å skrive dette og fant det jeg lette etter. Heldigvis kunne man skinte HMT på et par av bildene, bl.a den noen hakk ned der man klart og tydelig kan se det stå HMT der pilen peker. En ekstemt påfallende ting med denne klokka er at den generelle kvalitetsfølelsen er ekstremt mye bedre på månedens klokke enn det man er vant til da det gjelder klokkene i denne tråden, og det er ingen tvil om at man kvalitetsmessig sett er mye nærmere det man finner hos en annen kjent volumprodusent enn det vi vanligvis har sett.
DSC02438a.jpg
DSC02427a.jpg
DSC02424a.jpg


Man kan si hva man vil, men dette er i hvert fall en skivedesign vi ikke har sett før. (Hvis du mener du har sett denne setningen før så stemmer dette. Jeg har skamløst stjålet den fra forrige måned.) Det er liten tvil om at designavdelingen virkelig har jobbet med denne klokka. Det er nesten slik at jeg har vanskelig for å tro at det er designavdelingen hos HMT som har fått til dette, men dette skyldes at jeg har pådratt meg en og annen fordom om at nevnte designavdeling tidligere har gjort det veldig lett for seg slik at man kan ta en tidlig helg, så jeg må nesten gi designavdelingen kudos for jobben og resultatet da det gjelder dagens klokke. (Jepp, jeg måtte sjekke om kudos omsider hadde kommet inn i den norske ordboka – noe den ikke hadde. Dette er en av de store gåtene her i livet, så hvis vi har en lingvist her på forumet som kan forklare dette fraværet vanker det en original HMT-klokke i posten.) Da det gjelder viserne vet jeg ikke hva dere med OCD på området mener – er de forbilledlig lange, eller burde de kreket seg ut til jernbanesporet? Personlig synes jeg lengden er veldig innenfor, noe jeg også ville syntes hvis de hadde vært et par mm lengre.
DSC02428a.jpg
DSC02429a.jpg


På min klokke kan man velge om datoen skal være på engelsk eller kinesisk. Om det det er slik på alle NASS 03 tør jeg ikke si da alle klokkene av denne modellen som lå ute på Fb-gruppen jeg bruker for å finne ut hva det måtte være hadde engelsk som dato.
DSC02432a.jpg
DSC02434a.jpg


Som alt annet på denne klokka er også baklokket av en helt annen kvalitet enn det vi er vant til i denne tråden. Den vanlige visa fra min side er at HMT-klokker og vann ikke bør møtes under noen omstendighet, men dagens klokke tror jeg vil tåle opptil flere skvetter med vann. Selv bestemor lar seg ikke imponere av 3 ATM, men det holder lenge for at man ikke blir bekymret hvis man blir overrasket av et regnskyll. Dagens tallkode er 82 07 14. Jeg tipper at 82 peker i retning av hvilket urverk klokka har (se under), mens 14 nok betyr at klokka er produsert i 2014. Hva 07 betyr må gudene vite, og det samme gjelder hvor klokka er produsert.
DSC02439a.jpg


Som nevnt litt lenger ut enn innledningsvis har dagens klokke et annet urverk enn det vi er vant til å se, og hvis jeg ikke tar feil er det et utsøkt eksemplar av Miyota 8205 som får det hele til å tikke og gå. Og som alt annet på denne klokka er kvaliteten mange hakk bedre enn 65-serien vi har sett mang en gang. Dette merker man spesielt på rotoren som er stille og fin på dagens klokke, mens den ofte høres ut som en veteranbil som knirker i gang da det gjelder 65-serien.
DSC02441a.jpg
DSC02442a.jpg


Jeg aner ikke helt hva som skjer, for innleggene blir ikke akkurat kortere med årene noe dette innlegget er et eklatant eksempel på, men ordmengden må helt klart ned igjen slik at jeg ikke kjeder folk til døde. Uansett avslutter jeg på samme måte som jeg har det med å avslutte det hele med, nemlig noen ikke så voldsomt feiende bilder med klokka i sitt rette element.
DSC02430a.jpg
DSC02431a.jpg
DSC02433a.jpg
DSC02435a.jpg
 
Redigert:
For litt siden hadde @chronometer noen spørsmål rundt produksjonsstedene og når disse kom i gang. Jeg kunne hjelpe til med selve produksjonsstedene, men årstallene var det verre med slik at det ble et orakelsvar fra min side. Men brått har jeg kommet over årstallene, så til glede for gamle og nye lesere kommer de her:

Fabrikk nr 1: Bangalore i 1961.
Fabrikk nr 2: Bangalore i 1972 ved siden av fabrikk nr 1.
Fabrikk nr 3: Chinar-fabrikken i Srinagar i 1972.
Fabrikk nr 4: Tumkur i 1978.
Fabrikk nr 5: Ranibagh i 1985.

I 1975 begynte man å produsere “Main Spring“, “Hair spring“ og “Shock absorber components“ i Bangalore, og med dette produserte visstnok HMT absolutt alle komponentene selv.

I september 2014 ble det besluttet at HMT skulle slutte å produsere klokker, og dette skjedde i september 2016. I september 2016 kjøpte jeg mine første HMT-klokker, men siden det tar litt tid å få ting fra India startet ikke denne tråden før i oktober 2016.
 
For litt siden hadde @chronometer noen spørsmål rundt produksjonsstedene og når disse kom i gang. Jeg kunne hjelpe til med selve produksjonsstedene, men årstallene var det verre med slik at det ble et orakelsvar fra min side. Men brått har jeg kommet over årstallene, så til glede for gamle og nye lesere kommer de her:

Fabrikk nr 1: Bangalore i 1961.
Fabrikk nr 2: Bangalore i 1972 ved siden av fabrikk nr 1.
Fabrikk nr 3: Chinar-fabrikken i Srinagar i 1972.
Fabrikk nr 4: Tumkur i 1978.
Fabrikk nr 5: Ranibagh i 1985.

I 1975 begynte man å produsere “Main Spring“, “Hair spring“ og “Shock absorber components“ i Bangalore, og med dette produserte visstnok HMT absolutt alle komponentene selv.

I september 2014 ble det besluttet at HMT skulle slutte å produsere klokker, og dette skjedde i september 2016. I september 2016 kjøpte jeg mine første HMT-klokker, men siden det tar litt tid å få ting fra India startet ikke denne tråden før i oktober 2016.

Akkurat slike oversikter som vintage entusiaster liker :)
 
  • Liker
Reaksjoner: netrom71 og PJO
August 2023

HMT Sportstar
Mekanisk
Manuelt opptrekk
Kassa er 37,4 mm
Inklusive krone er den 39,4 mm
Tykkelsen er 10,3 mm
Fra remfeste til remfeste er den 41,0 mm, og mellom dem er det 18,0 mm

Forrige måned avsluttet jeg med å mumle noe om at innleggene måtte bli kortere, men jeg kjenner allerede nå i løpet av den første setningen at det nok må vente til neste gang. Og jeg vet allerede nå at det blir opptil flere bilder, for de er allerede klare for å postes. Det er ikke akkurat hver måned man finner Sports-/dykkerur i denne tråden, og jeg regner med at @kvamsky og andre dykker- og sportsurentusiast gleder seg stort over at vi nok en gang kan gledes over denne typen klokker i denne tråden, selv om denne gleden nok vil bære preg av å selge skinnet før bæreren av dette skinnet er skutt. Siden begge klokkene som i dag skal ut i ilden kom i en boks, må vi selvfølgelig starte med noen bilder der disse, altså boksene, er i fokus. Klokka i original boks kom meg i hende fra India, og den som ligger i en ikke påfallende original boks kom meg i hende fra England.
DSC02455a.jpg
DSC02456a.jpg
DSC02457a.jpg
DSC02458a.jpg


Her er de i all sin moderate prakt.
DSC02462a.jpg


Kassa med bezel og det hele ser ut til å være rimelig lik den vi fant på HMT Sports, og målene bortsett fra høyden er også de samme. Siden jeg likte det jeg så på kassefronten to måneder tilbake i tid, vil man framstå som veldig vinglete hvis man skulle mene noe helt annet i dag, men heldigvis liker jeg fortsatt det jeg ser slik at jeg kan spare vinglingen til en annen dag. Selve kassa ser forresten ut til å være påfallende lik kassa til HMT Kohinoor.
DSC02459a.jpg
DSC02460a.jpg
DSC02461a.jpg
DSC02465a.jpg


Som vanlig er det veldig innenfor at man får original vare på lenker og reimer, og som man kan se er det full pott på området i dag. Den sorte klokka er utstyrt med en skranglelenke av det svært skranglete slaget, men heldigvis lager den ikke så mye lyder når man har fått den på plass på hånda. Lenka på den hvite klokke er av den typen som er kjedelig fomlete å få på seg, men når den først er på plass gir den et solid inntrykk. Den er veldig lite skranglete både på og av armen, og er helt på høyden med det nest beste man kan få fra utlandet – så lenge utlandet er India. Det står preget inn Sonic på baksiden av låsen, men fant ikke noen produsent med det navnet. Ikke at jeg brukte noe tid på å lete. For et par måneder siden mumlet jeg noe om at lenka på HMT Sports ikke virket så veldig sporty, mens dagens lenker kan i hvert fall jeg se for seg at passer til å hoppe over et gjerde for å komme seg i sikkerhet fra den olme oksen som var på det jordet man krysset får å ta en lur snarvei.
DSC02467a.jpg
DSC02470a.jpg
DSC02471a.jpg


Designen på skive og bezel er etter min mening veldig innenfor. Nå kan jeg høre noen mumle noe om at bezelen burde være bredere slik at man kunne økt fontstørrelsen noen hakk, men siden klokka er relativt liten i moderne målestokk er jeg ikke sikker på om den hadde tålt en bredere bezel. Jeg synes i hvert fall at proporsjonene på klokka er veldig bra slik den er nå. Vi er ikke voldsomt bortskjemte med klokker i denne tråden der viserne er lange nok, men dagens klokker faller inn i den kategorien. Typen visere HMT har brukt er også veldig innenfor med tanke på hva slags klokker det er snakk om. Et vanlig problem på viserfronten på denne modellen er at sekundviseren er av en annen type. Om dette er originalt fra HMT eller ikke har jeg ingen anelse om med tanke på at det har vært mye rart på viserfronten fra HMT sin side, men en del er rimelig sikkert byttet av forskjellige grunner ved senere anledninger. Begge mine klokker har heldigvis 3 riktige visere, og lumen er fortsatt inntakt – og den virker fortsatt. Vel, med litt godvilje i et mørkt rom kan man skimte at det er noen visere med noe lysmasse på seg.
DSC02463a.jpg


For to måneder siden ble champagneflaskene sprettet sidene bezelen på HMT Sports var vribar, og med det i tankene er det ikke overraskende at også dagens klokker har vribare bezler. Strengt tatt burde dette faktum bety at ytterligere champagnekorker ville fly, men jeg har dessverre ikke fått fylt opp kjøleren igjen. Man kan vri den enkelte bezel begge veier, og de er trinnløse som bare det. Trege er de også slik at jeg igjen er redd for å plutselig sitte med en bezel i hånda, men på den annen side må de jo ha noe motstand slik at det ikke vrir på seg når man kaver nede på havets bunn. Ser man på slitasjen på bezelen er det tydelig at den sorte klokka har vært på mangt et eventyr på havets bunn, mens den hvite mer bærer preg av å ha vært gjennom mengder med tung desk diving.
DSC02464a.jpg


Siden vi denne gang har med dykker-/sportsklokker å gjøre er man selvfølgelig interessert i hvor mange meter eller fot nedover i det våte element de er konstruert for å tåle, men det eneste interessante vi kan lese i den sammenheng er at klokkene er Water Resistant, noe som er kommunisert både foran og bak på klokka. Dette betyr at klokkene ikke bør komme noe nærmere vann enn de samme 13 kilometerne som vi slo fast at HMT Sports burde holde seg på behørig avstant fra. Skuffelsen er til å ta og føle på. Tipper at de tåler 0,98 ATM eller noe i den duren, noe som vel tilsvarer lufttrykket her i høyden hvor jeg bor. På svenske Klocksnack har jeg ved flere anledninger sett at man utpå kvelden under en GTG kan finne på å legge et passende dykkerur, gjerne fra en annen volumprodusent, i et halvfullt ølglass. Jeg prøvde å finne et slikt bilde, men lat som jeg er nøyer jeg meg med det første bildet som jeg fant i genren – et feiende flott og forfriskende bilde i en utpakking av en klokke fra tidligere nevnte volumprodusent. Inspirert av svenskene hadde jeg gjort det meste klar for et tilsvarende stunt, men det var rimelig flaks at jeg ikke hadde noe øl stående.
DSC02492a.jpg
DSC02493a.jpg


03 04 84 er tallkoden på den hvite klokka, og tilsvarende på den sorte er 03 04 83. Alltid kjipt med koder der man ikke kan utelukke det ukjente paret fra fabrikknummer og årstall, men vanligvis pleier fabrikknummeret være først på disse baklokkvariantene noe som i så fall betyr at de er produsert på Chinar-fabrikken i Srinagar i Jammu and Kashmir. Men hvis 04 er fabrikknummeret er Tumkurfabrikken i Tumkur Karnataka stedet de ble produsert. Uansett sted – 1983 og 1984 er i hvert fall årene de så dagens lys.
DSC02466a.jpg


Hva annet finner man på uverkfronten enn to eksemplarer av den gamle sliteren 0231. Knapt et øye er tørt når man ser dette, men man får passe på slik at ikke noe drypper ned på klokkene og ødelegger det havet ikke har klart å ødelegge på alle disse årene.
DSC02468a.jpg


Jeg kan ikke annet enn å si noe tilsvarende det jeg sa ved avslutningsbildene til HMT Sports – jeg burde klart å ta noe annet enn de vanlige avslutningsbildene i denne tråden. Kanskje noe actionbilder fra klatrestativet i skogkanten hadde vært tingen? Det får eventuelt bli når neste sportsklokkemodell dukker opp i denne tråden.
DSC02472a.jpg
DSC02473a.jpg
DSC02474a.jpg
DSC02475a.jpg
DSC02476a.jpg
DSC02477a.jpg
DSC02478a.jpg
DSC02479a.jpg


Selv om jeg er en rimelig slapp bruker av TS sitt forum har jeg klart å få med meg at det er veldig innenfor å bruke natoreimer på sports- og dykkerklokker, så jeg har gått til anskaffelse av et par i de indiske fargene, selv om rekkefølgen på fargene burde være omvendt for at det skal bli skikkelig indisk. Løsningen er selvfølgelig å ta på reima opp ned, og begge veier ble selvfølgelig testet i forbrukerinformasjonens navn.
DSC02480a.jpg
DSC02481a.jpg
DSC02482a.jpg
DSC02484a.jpg
DSC02486a.jpg
DSC02487a.jpg
DSC02488a.jpg


Til slutt – det går visst ikke bra med det som er igjen av HMT skal man tro denne artikkelen i Business Standard. Kom ikke akkurat som et sjokk.
Mulig det ble ny rekord i antall ord denne måneden, men neste måned skal jeg bli mer kortfattet. Jeg lover! Tror jeg da...
 
Redigert:
Hehe! Herlig! Må si jeg virkelig likte den hvite. Designet er det jo i hvert fall ingenting å utsette på, selv viserne korresponderer sjarmerende vintage dykker.
 
  • Liker
Reaksjoner: netrom71 og PJO
September 2023

HMT Gagan
Mekanisk
Manuelt opptrekk
Kassa er 32,6 mm
Inklusive krone er den 35,5 mm
Tykkelsen er 8,9 mm
Fra remfeste til remfeste er den 39,0 mm, og mellom dem er det 16,0 mm

Mulig det ble ny rekord i antall ord denne måneden, men neste måned skal jeg bli mer kortfattet. Jeg lover! Tror jeg da...

Boks.
DSC02524a.jpg
DSC02525a.jpg


Klokke.
DSC02527a.jpg


Klokkekasse.
DSC02530a.jpg
DSC02531a.jpg


Originalreim.
DSC02528a.jpg


Skive.
DSC02538a.jpg


Baklokk.
DSC02529a.jpg


0231.
DSC02535a.jpg


Blå dings.
DSC02536a.jpg


Høstbilder.
DSC02532a.jpg
DSC02533a.jpg
DSC02534a.jpg
 
Jeg er litt usikker på om bildet viser en kø utenfor Urmaker Bjerke av folk som er ute etter stålklokker fra en relativt kjent volumprodusent, eller om det viser tilstandene rundt HMT i Bangalore 22. juli 1976, men det er i hvert fall en av delene.
Que1976.jpg


For noen måneder siden delte jeg nyheten sakset fra Business Standard om at det tydeligvis ikke går så bra med det som er igjen av HMT, men siden den var skjult i månedens HMT for en eller annen måned tar jeg en reprise. Konstaterer at The Economic Times rapporterer det samme. Ikke overraskende er ikke aksjekursen til HMT Ltd i en påfallende positiv trend for tiden.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: netrom71
Oktober 2023

HMT Kanishka
Mekanisk
Manuelt opptrekk
Kassa er 34,6 mm
Inklusive krone er den 37,9 mm
Tykkelsen er 10,3 mm
Fra remfeste til remfeste er den 40,2 mm, og mellom dem er det 18,0 mm

Forrige måned kom det en reaksjon på tekstmengden jeg har hatt i det siste med en klar topp måneden før, men reaksjonen ble vel i overkant slik at jeg denne gang får prøve meg på en middelvei. En interessant ting er at jeg for veldig lenge side, nærmere bestemt april 2017 og desember 2017, klagde over at jeg hadde gått tom for ting å si, men har på tross av dette klart å plapre i vei på en måte som gjør enhver skravlebøtte til å fremstå som rimelig ordknappe. Merker at jeg allerede nå holder på å spore helt av, men tar meg med dette fint inn igjen ved å påpeke det litt opplagte, nemlig at det nok en gang blir 2 klokker ut som månedens HMT. HMT Kanishka er ikke akkurat en vanlig modell å finne der ute, noe som er grunnen til at den gul/sorte er rimelig sliten da jeg følte jeg måtte kjøpe den for i det hele tatt få tak i en. Men så dukket den sort/hvite opp, og plutselig hadde jeg to.
DSC02548a.jpg


Ikke overraskende liker jeg dagens klokkekasse veldig godt. Remfestene er ikke så veldig lange denne gang, noe som forhåpentligvis gjør at de som har vondt for lange (og slanke) remfester er i stand til å ta småkrusninger over dagens kasse. At begge mine klokker har samme kasse kan ses på som et godt tegn på at de er originale siden jeg har blitt ganske hissig på den slags. Som alltid bruker jeg min sedvanlige Fb-gruppe som referanse, men denne gang fikk jeg bare vondt i hodet. På drøye 10 klokker som lot seg søke opp var det 5-6 relativt forskjellige kasser, noe som jeg ikke har opplevd før unntatt på et par modeller som er produsert i mengder med mange varianter over mange år. Men heldigvis var min kassevariant også å finne, så jeg tillater meg å puste rolig inntil videre.
DSC02558a.jpg
DSC02557a.jpg
DSC02559a.jpg


Vi kjører videre med reimer vi har sett utrolig mange ganger før, noe som selvfølgelig ikke er påfallende spennende, men det betyr i hvert fall at vi snakker om helt greie varer som man med godt humør trygt kan bruke uten å risikere at det gode humøret forsvinner pga håpløse reimvarer. Men som vanlig er de litt stivere enn ønskelig, men det går det heldigvis an å gjøre noe med.
DSC02555a.jpg


Det er påfallende stor forskjell i kvaliteten på skivene, men noen ganger får man ta det man får. Denne gang er det bare å slå fast at designavdelingen hos HMT virkelig har gjort en innsats, og jeg må innrømme at jeg liker det jeg ser. At de tykke strekene mellom indeksene ikke er helt rette er også et veldig bra grep. Lengden på viserne synes jeg er veldig innenfor, og en litt påfallende ting er at det ikke er igjen noe lume igjen på viserne til den minst slitte klokka. Jeg må innrømme at jeg holder muligheten åpen for at det faktisk aldri har vært noe lume på de viserne med tanke på hvor rene de er, og at skiva ikke bærer noe preg av at det noen gang har vært noen lumerester slengende rundt, men på den annen side høres det litt i overkant ut selv for HMT å levere en klokke med visere uten lume.
DSC02549a.jpg


Denne gang har vi vært uheldige med begge klokkene siden teksten i midten er opp ned, men ved å stå på hodet ser man at 03 08 89 og 03 10 90 er dagens tallkoder. 03 betyr at begge er produsert på Chinar-fabrikken i Srinagar i Jammu and Kashmir. Den med gul/sort skive er produsert i 1989, og den med sort/hvit skive er produsert i 1990.
DSC02556a.jpg


Det kommer som ingen overraskelse at det er vår kjære venn 0231 som driver tiden i universet fremover, men en kjapp titt avslører at de ikke er identiske. Men regner med at forskjellene bare er det kosmetiske vi kan se på stålplatene og skruene, mens det som rører på seg er rimelig likt.
DSC02560a.jpg


Var en rimelig overskyet dag i dag, men klarte å ta et par bilder da solen tittet fram. Med andre ord en skikkelig solskinnshistorie.
DSC02550a.jpg
DSC02551a.jpg
DSC02552a.jpg
DSC02553a.jpg
DSC02554a.jpg
DSC02561a.jpg
 
Redigert:
November 2023

HMT Prakash
Mekanisk
Manuelt opptrekk

Stor kasse

Kassa er 35,8 mm
Inklusive krone er den 38,4 mm
Tykkelsen er 9,5 mm
Fra remfeste til remfeste er den 41,7 mm, og mellom dem er det 18,0 mm

Liten kasse

Kassa er 35,8 mm
Inklusive krone er den 38,2 mm
Tykkelsen er 9,7 mm
Fra remfeste til remfeste er den 39,6 mm, og mellom dem er det 18,0 mm

Det har nok en gang blitt høst, og hva passer da ikke bedre enn et par klokker der brunt er i høysetet. Som opptil flere har lagt merke til har jeg ved flere anledninger presentert mer enn én klokke av den enkelte modell, men da har forskjellene vært lett å se med forskjellige kassetyper og/eller design/farger på skiva. Men denne gang ser klokkene mildt sagt like ut, men selvfølgelig er de ikke det, men forskjellen denne gang er av den kuriøse typen – og strengt tatt er vel lattervekkende et ord som lurer i bakgrunnen.
DSC02576a.jpg


Som opplistingen av personalia innledningsvis avslører, er det forskjell på størrelsen på kassene, men designen er helt lik bortsett fra at man har fjernet litt av lengdene mellom topp og bunn av glasset og fasetten over remfestene. Selve designen kan man vel kalle for kraftig, og man kan vel kalle den for maskulin uten at alt for mange tær blir såre, men jeg synes man har fått det hele til ganske så bra. Jeg kjøpte den klokka med stor kasse først, og som man kan se er ikke hullet i selve kasse helt i vater i forhold til remfestene. Som alltid sjekker jeg ut en viss Fb-gruppe før jeg kjøper noe som helst, og der kunne jeg konstatere at alle, vel – rundt 5 stykker, med stor kasse var like skeive. Det er rimelig klart at den lille klokkekassa ble tatt fram pga konstruksjonsfeilen på den store, men det er rimelig uforståelig at man i det hele tatt klarte å bomme som de gjorde. Men enda mer uforståelig er at de ikke kastet det verktøyet på dynga, men produserte i vei til man fikk laget noe som var mer i vater. Det er ganske lenge siden jeg kjøpte den med stor kasse, men det var ganske innlysende at jeg bare måtte ha begge før HMT Prakash ble månedens klokke slik at jeg hadde noe å skrive om – som om jeg trenger det. HMT Prakash ser ikke ut til å være så veldig vanlig. Det ligger ikke så veldig mange ute på nevnte Fb-gruppe, og jeg har bare sett to for salg – de jeg besitter.
DSC02580a.jpg
DSC02581a.jpg
DSC02582a.jpg


Ikke noe original vare på reimfronten denne gang. Den brune glinsende er av en type vi har sett før, for det meste i sort, men også i brunt. Som alltid er kvaliteten av bra indisk slag, og som alltid litt stiv slik at en runde med bearbeiding er på sin plass. Den matte reima har en padding, men den avsluttes heldigvis før hullene. Vanlig indisk (kinesisk?) praksis på den slags er at paddingen fortsetter hele veien, så en tommel opp for at konstruksjonen er av det fornuftige slaget. Paddingen er rimelig fast, men samtidig litt svampete, så trekk i poeng der. Ikke overraskende trenger også denne reima en runde med bearbeiding for å bli ønskelig myk, men den svampete paddingen er påfallende lite samarbeidsvillig på området slik at det blir enda mer poeng i trekk. Så selv om denne reima på langt nær kan kalles for søppel, havner den ikke så veldig høyt opp på kvalitetshylla.
DSC02578a.jpg


Hva skal man si om dagens skiver? Jeg må innrømme at jeg er moderat begeistret for den brunfargen man har valgt, hvis man i det hele tatt kaller det for brunt. Er det mulig å kalle det for kobberfarget? Uansett farge på skiva – designen er strengt tatt fraværende. Det er ikke noe bortsett fra noen lumeprikker og sedvanlig trykk. Det hele sprites opp av en ytterring, som jeg synes passer utmerket, men i tillegg har man malt en ytterring på glasset, noe jeg som vanlig har vondt å skjønne greia med. Heldigvis er ikke denne malte ringen så voldsomt bred, men for at jeg skulle klart å si noe positivt om den burde bredden vært halvert. Da det gjelder viserne er timeviserne så lange som de kan bli. Dumt jeg ikke tok et bilde der klokka var hel eller halv, for timeviserne er da halvveis over ytterringen.
DSC02577a.jpg


Det er utrolig utydelige tallkoder på begge klokkene, men det står faktisk 05 06 92 på begge. 05 betyr at Ranibagh-fabrikken i Uttaranchal er ansvarlig for at disse klokkene ble produsert, og så skjedde i 1992.
DSC02579a.jpg


To blad lettere identiske utgaver at vår gamle venn 0231 er det som sørger for at man har sjansen til å rekke bussene som er i rute.
DSC02583a.jpg


Høsten er som sagt her, men blomstene blomstrer fortsatt, noe som er rimelig trivelig.
DSC02584a.jpg
DSC02585a.jpg
DSC02586a.jpg
DSC02587a.jpg
DSC02588a.jpg
DSC02589a.jpg
 
Dette er en herlig tråd!
Eneste jeg lurer på er... nå er det vel snart tomt i alle indiske skuffer og skap?
Hva blir det neste? -lur den russiske mellomklasse til storstilt eksport av poljot?
 
Eneste jeg lurer på er... nå er det vel snart tomt i alle indiske skuffer og skap?
Sist jeg sjekket var det godt over 1,3 milliarder indere, og hvis de bare har én skuff hver blir det allikevel voldsomme mengder med skuffer som må sjekkes. Og i tillegg kommer alle skapene.

Hva blir det neste? Lure den russiske mellomklasse til storstilt eksport av poljot?
Jeg har fortsatt nok HMT-modeller liggende til at denne tråden kan leve noen år til (kalenderen viser i skrivende øyeblikk november 2023), i tillegg til en bunke klokker av modeller jeg allerede har presentert, som f.eks HMT Kohinoor, så vi får se. Hvis det noen gang blir snakk om russiske klokker tipper jeg at Raketa ligger før Poljot i køen, men ikke siter meg på dette hvis jeg plutselig får det for meg at Poljot er veien, sannheten og livet. En annen ting er at Luch strengt tatt er mer eksotisk enn russiske klokker, men kanskje et fokus på klokker produsert i Sovjetunionen hadde vært tingen?

Denne tråden tikker og går!
Noe som er rimelig passende siden dette tross alt er et klokkeforum.

Hvor mange HMT klokker eier du? Finnes det et gruppebilde?
Da det gjelder antall HMT jeg besitter er svaret gjemt i dette innlegget. For drøye 100 klokker siden hadde jeg en halvkvedet tanke om at et gruppebilde hadde vært kult, men den ble raskt kjørt på historiens skraphaug da det ville blitt i overkant mye jobb for et usselt bilde, i tillegg til at det ville vært det ultimate beviset på at jeg har slått hodet ganske så kraftig. Men det hadde vært kult med et gruppebilde...
 
Desember 2023

HMT Hemant
Mekanisk
Manuelt opptrekk
Kassa er 35,1 mm
Inklusive krone er den 37,8 mm
Tykkelsen er 10,6 mm
Fra remfeste til remfeste er den 42,7 mm, og mellom dem er det 18,0 mm

Nok et år går mot sin slutt, noe som vanligvis betyr ar jeg plukker fram en klokke fra en av de øvre hyllene, men med et år der modeller som HMT Sportstar, NASS 03 og HMT Kalyan har hatt sine minutter med berømmelse er det veldig greit å avslutte 2023 uten et smell.
DSC02627a.jpg


Selv om vi tidligere ikke har sett dagens klokkekasse i denne tråden, minner den veldig om en bunke andre klokkekasser vi har sett i tråden. Men det er selvfølgelig helt naturlig, for hvor mange forskjellige klokkekasser kan man lage før de begynner å ligne på andre man har laget? 5 går sikkert greit, men etter det begynner man nok å slite. Uansett, jeg synes dagens klokkekasse er helt innenfor, og finner ikke noe å klage over.
DSC02632a.jpg
DSC02633a.jpg


Det er lenge mellom hver gang man finner noen festeanordninger i denne tråden der ett eller annet varemerke er å finne på nevnte festeanordning, men denne gang finner man Nagata preget inn i det som skal forestille lær. Vi har faktisk sett dette merket før, nemlig tilbake i mars 2017 på vår venn HMT Trisul. Som dengang har jeg også denne gang gjort et søk på nett, men det er fortsatt sørgelig lite å finne. Noen er for salg på eBay, og Alibaba ser også ut til å være en mulighet – såfremt man kjøper minst 300 stykker fra en selger som holder til i UAE. Paddingen på reima er fast og fin – muligens for fast og fin. Og gjett om den er stiv og støl, og det er såpas stivt og stølt at jeg vet ikke om jeg kommer til å orke en runde i godstolen for å myke opp det hele. Kvaliteten virker å ikke være så verst, dvs at den i hvert fall ikke kan karakteriseres som søppel, og mer kan man strengt tatt ikke forlange. Da det gjelder gehalten av lær vet jeg ikke helt hva jeg skal tro. På spenna er det festet en liten lærlapp, men om den er der for å lede eller villede skal være usagt. En kjapp lukterunde avslører et vell av uidentifiserbare dufter spedd en knøttliten dash av lær, så for alt jeg vet er det lær å finne opptil flere steder.
DSC02630a.jpg


Ikke overraskende er designen på skiva av det enkle slaget, men denne gang slår HMT sin designavdeling til med en designvariant som ikke ligner på noe vi har sett før. Godt gjort å få til dette uten at å lage noe komplisert eller fancy, så hatten av for den prestasjonen. Og hva kan man si om viserne? Selv om minuttviseren ikke helt klarer å kreke seg helt ut til indeksene langt der ute, synes jeg at lengden er veldig innenfor, men det er ikke godt å si hva dere med kraftig OCD da det gjelder viserlengder kan finne på å mene.
DSC02628a.jpg


2023 nærmer seg sin slutt, men vi rekker å ta en liten titt på hva baklokket har å fortelle oss. Tallkoden er som vanlig det vi interesserer oss mest for – 05 71 98. 05 avslører at det var Ranibagh-fabrikken i Uttaranchal som sørget for at klokka så dagens lys, og dette skjedde i 1998.
DSC02631a.jpg


Ikke overraskende er det ett stykk 0231 å finne bak baklokket, og det ser ut til å være et rent og pent eksemplar av arten.
DSC02634a.jpg


Det er lite som tyder på at det blir en hvit jul i år.
DSC02635a.jpg
DSC02636a.jpg
DSC02637a.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: chrgod og netrom71